Hoe hars verwijderen?

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Skollie schreef:Kleien, wasbenzine en wd40: zal prima kunnen maar ik twijfel.
Toevallig vandaag mijn ramen aan de binnenkant schoongemaakt, doe ik altijd met lauw water en een scheutje spiritus werkt perfect. Echter zag ik nadien nogal wat kleine stipjes aan de buitenkant. Onder een verkeerde boom geparkeerd bij het restaurantje gisteravond....
is het niet handiger om de binnekant van de auto ramen te poetsen met Demi-water? Tenminste ik doe dit altijd om geen strepen te krijgen na het poetsen.....
Weet niet of wasbenzine wel een aanrader is voor je lak, kan namelijk vrij agressief zijn, geen ervaring mee maar zou het niet proberen en eerder proberen te kleien of wd40 (met wd40 wel bekent en werk prima).
We maken met WD40 de hefftrucks schoon (die krijgen redelijk wat te verduren, chemicalieën, veel stof, steenslag, zuiverings slib etc)
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 169.625 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Waarom niet?
Mijn volgorde bij poetsen is altijd:
wassen
drogen
teerspetters + hars verwijderen met wasbenzine
kleien
polijsten
wax

Nooit problemen gehad met wasbenzine
Ik heb het al een paar keer voorbij zien komen, maar wat is nou eigenlijk kleien??
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Kleien is het met klei over de lak poetsen en daarmee aan de lak vastzittende resten te verwijderen. Als je je auto wast en je gaat daarna over de lak dan voel je dat de lak helemaal niet mooi glad is, maar een beetje korrelig aanvoelt. Door de klei met een glijmiddel(quickdetailer+water) over de lak te bewegen, blijven deze aan de lak gehechte deeltjes hangen in de klei en krijg je zonder zware beschadigingen toch een mooi gladde lak. Het is heel simpel en eigenlijk zou iedereen het elk jaar even moeten doen op hun auto.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Maus-met-Volvo schreef:Ik heb het al een paar keer voorbij zien komen, maar wat is nou eigenlijk kleien??
http://www.youtube.com/watch?v=5c1pea0V-os
:)
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Aha, weer een beetje wijzer, had er nog nooit van gehoord, dankjewel!
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”