Hallo,
mijn fuse kogel is kapot en im heb al een nieuwe,
op internet heb ik gelezen dat het an easy fix was,
Het zal wel aan mij liggen maar na 1 ochtend alleen maar frustratie een geen
fuse kogel die eruit is.
daarom mijn vraag: Hoe krijg ik die kogel eruit?
Is het ook makkelijker om de boverste draagarm los te maken?
zo ja hoe?
owja ik heb een '72er 144
groetn
remco
Fuse kogel
- Iroll
- 6th Gear member
Je moet even een fuseegaffel kopen of het met twee hamers doen. Je houdt een hamer, liefst een vuistje, stevig tegen de achterkant van het gat gedrukt waar de kogel inzit. Vervolgens geef je de andere kant van het gat een ram met de andere hamer. Dan valt de kogel er meestal zo uit. Klinkt lomp, maar je beschadigd niets.
Of met een gaffel (vork) werken. Die zet je tussen het gat en de kogel (waar het rubber hoesje zit), sla met een hamer tegen andere eind van de gaffel en voila. De nwe kogel trek je in het gat door de bout aan te draaien, wel altijd een nieuw rubberhoesje monteren.
NIET de draagarm loshalen!
Fusee gaffel
Of met een gaffel (vork) werken. Die zet je tussen het gat en de kogel (waar het rubber hoesje zit), sla met een hamer tegen andere eind van de gaffel en voila. De nwe kogel trek je in het gat door de bout aan te draaien, wel altijd een nieuw rubberhoesje monteren.
Fusee gaffel
- admiral
- 5th Gear member
Kijk uit met slaan van hamer op hamer, beide materialen zijn zeer hard maar kunnen breken als je met dezelfde materiaal hardheid gaat slaan. Of doe een gelaatsmasker of bril op.Iroll schreef:Je moet even een fuseegaffel kopen of het met twee hamers doen. Je houdt een hamer, liefst een vuistje, stevig tegen de achterkant van het gat gedrukt waar de kogel inzit. Vervolgens geef je de andere kant van het gat een ram met de andere hamer. Dan valt de kogel er meestal zo uit. Klinkt lomp, maar je beschadigd niets.
Fusee gaffel
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hoi,
Krijg je de kogel niet uit de draagarm of krijg je de fusee niet los van de arm waar het gedeeltte van de wiellagers/schijfrem? Normaal fluitje van een cent. Bovenste draagarm is makelijk los te halen als het fusee los is, denk wel om de plaatjes waarmee het wiel uitgelijnd wordt.
Waar woon je in Friesland? Zit zelf vlak bij Sneek, mocht je er niet uitkomen stuur maar pb, misschien heb ik tijd om te helpen.
Groet,
Mathieu.
Krijg je de kogel niet uit de draagarm of krijg je de fusee niet los van de arm waar het gedeeltte van de wiellagers/schijfrem? Normaal fluitje van een cent. Bovenste draagarm is makelijk los te halen als het fusee los is, denk wel om de plaatjes waarmee het wiel uitgelijnd wordt.
Waar woon je in Friesland? Zit zelf vlak bij Sneek, mocht je er niet uitkomen stuur maar pb, misschien heb ik tijd om te helpen.
Groet,
Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
- Iroll
- 6th Gear member
De bedoeling is niet om met hamer op hamer te slaan. Het vuistje hou je alleen tegen de fusee aan als tegengewicht omk de klap optevangen. Door het slaan vervormd het gat een heel klein beetje. Daardoor ontstaat net genoeg speling om de kogel eruit te laten vallen. Het gat van de fusee zit tussen de hamers in. Zo kan je ook de stuurkogels verwijderen.Kijk uit met slaan van hamer op hamer, beide materialen zijn zeer hard maar kunnen breken als je met dezelfde materiaal hardheid gaat slaan.
Dus niet de draagarm verwijderen anders zit je idd met de uitlijning. Als de kogel eruit is kan je de nwe kogel monteren.
-
- 2nd Gear member
eej mensen,
bedankt voor de reacties, met jullie hulp en een beetje tijd
was het te doen, wel problemen gehad met een bout die in de bovenste draagarm
brak.... toen heb ik bij willem en willem uit nij beets (die man heeft me goed geholpen dus even een beetje reclame) een andere draagarm ,met nog een goede fusé erin gehaald.
Die gemonteerd en hij stuurt weer goed, hij zwabberde eerst nogal in het stuur.
@ Madman bedankt voor je aanbod! k woon is in friesland, (Valt dat zo op?:p)
groetn
remco
bedankt voor de reacties, met jullie hulp en een beetje tijd
was het te doen, wel problemen gehad met een bout die in de bovenste draagarm
brak.... toen heb ik bij willem en willem uit nij beets (die man heeft me goed geholpen dus even een beetje reclame) een andere draagarm ,met nog een goede fusé erin gehaald.
Die gemonteerd en hij stuurt weer goed, hij zwabberde eerst nogal in het stuur.
@ Madman bedankt voor je aanbod! k woon is in friesland, (Valt dat zo op?:p)
groetn
remco
Fiat panda 1995
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hoi Remco,
Mooi dat het verholpen is! Overigens is Pim Koopman in Raerd ook een goed adres voor onderdelen.
Groet,
Mathieu.
Mooi dat het verholpen is! Overigens is Pim Koopman in Raerd ook een goed adres voor onderdelen.
Groet,
Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
- Boele
- 4th Gear member
Fluitje van een cent? Ik heb meerdere malen een kogel gehad die na flink slaan echt niet los te krijgen was! Met gaffel geeft meer controle en lukte wel. Een kogel die er flink wat jaren onder zit krijg je echt niet altijd in 5minuutjes los is mijn ervaring.
Anywho: Mooi dat het gelukt is!
Anywho: Mooi dat het gelukt is!
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hoi Boele,
De afgelopen20 jaar heb ik enige 10talle fusee kogels los gehaald en nooit (even afkloppen ) problemen gehad dat hij niet los kwam. Gewoon met een paar klappen met een hamer. Wat ik altijd doe is het volgende:
Ik zet de auto op een bok waar naarmaal de auto krik komt. Daarna zet ik een garagekrik onder de onderste fusee kogel en pomp hem zo hoog dat ie strak onder de onderste draag arm. Daarna draai ik de moer los. Daarna laat ik de garagekrik iets zakken tot er ongeveer een cm tussen de krik en de onderste draag arm. Hierdoor komt er door de veer spanning op de fuseekogels. Dan een paar klappen met de hamer en springt hij los. De enige problemen die wel eens gehad heb is dat de lange bout waarmee de onderste draagarm aan het draagframe vastzit vast geroest zat in de rubber bussen.
Groet,
Mathieu.
De afgelopen20 jaar heb ik enige 10talle fusee kogels los gehaald en nooit (even afkloppen ) problemen gehad dat hij niet los kwam. Gewoon met een paar klappen met een hamer. Wat ik altijd doe is het volgende:
Ik zet de auto op een bok waar naarmaal de auto krik komt. Daarna zet ik een garagekrik onder de onderste fusee kogel en pomp hem zo hoog dat ie strak onder de onderste draag arm. Daarna draai ik de moer los. Daarna laat ik de garagekrik iets zakken tot er ongeveer een cm tussen de krik en de onderste draag arm. Hierdoor komt er door de veer spanning op de fuseekogels. Dan een paar klappen met de hamer en springt hij los. De enige problemen die wel eens gehad heb is dat de lange bout waarmee de onderste draagarm aan het draagframe vastzit vast geroest zat in de rubber bussen.
Groet,
Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
- Boele
- 4th Gear member
Misschien toch maar wat vaker oefenen dan 
Ik laat zelf altijd de krik onder de draagarm staan, 1cm speling en dan de moer nog gedeeltelijk op het schroefdraad. Dan weet ik zeker dat wanneer ik mis sla, ik niet het schroefdraad vernaggel!

Ik laat zelf altijd de krik onder de draagarm staan, 1cm speling en dan de moer nog gedeeltelijk op het schroefdraad. Dan weet ik zeker dat wanneer ik mis sla, ik niet het schroefdraad vernaggel!
Groeten, Boele