Mijn idee

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
MN-NL
5th Gear member

asta schreef:De regel 2 seconden afstand is op een bepaalde snelheid gebasseerd
Huh?

2 seconden zijn 2 seconden, dat heeft met de snelheid niets van doen maar alles met je reactietijd (+ actietijd!). Je reageert in ongeveer 0,2 seconden van gebeurtenis tot 'er gebeurt iets in je hersenpan'. Voordat je van gaspedaal naar rem gewisseld bent en de auto daadwerkelijk aan het remmen hebt gebracht ben je al gauw een seconde verder (en dan doe je het nog best goed).

Je kunt er vanuit gaan dat auto's allemaal min of meer dezelfde remweg hebben met de nodige variatie vanwege banden, remkwaliteit, etc. Maar als je van zeg 120 km/u in de ankers gaat, staat iedereen met +/- een meter of 20 verschil wel stil hoor.

Theoretisch hoef je alleen je reactietijd plus dat beetje remweg-verschil aan afstand te hebben om een aanrijding te vermijden, praktisch gezien is de nodige marge natuurlijk wel prettig.

En afhankelijk van je snelheid betekent die 2 seconden dus iets tussen de 1 meter (je staat stil = geparkeerd) en de 70 meter (met 126 rijdt je 35 m/s!). Ik geef ze de kost die in de spits die afstand niet houden (mezelf incluis trouwens: dat kan praktisch helemaal niet want dan voegt er constant iemand tussen. En ja ik rijd tamelijk defensief...).

Gr. Marc
945i
8th Gear member

t_w schreef: Ik bevind me op de A1 en voor me is een ongeluk gebeurt. Ik rem (met mijn winterbanden op het besneeuwde wegdek). Achter me zit iemand die al weer teruggewisseld is naar zomerbanden en deze persoon kleunt er vervolgens bij mij achterin omdat zomerbanden geen grip hebben op sneeuw.

Wat is dan je mening?

Mijn mening, beste t_w, is dat de kans op sneeuw een stuk kleiner is als de kans op geen sneeuw in Maart.
Dus reken je geluk maar uit.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Carlsson 900

.

De "2 sec. regel" is naar mijn mening absurde onzin en moet maar snel vergeten worden (zie hier boven).

Wanneer je de letters / cijfers op de kentekenplaat goed kunt lezen is dat volgens de eisen voor het rijbewijs 20 meter.

Dat is bij iedere snelheid boven ca. 50 km/u onvoldoende.

-
t_w
4th Gear member

945i schreef: Mijn mening, beste t_w, is dat de kans op sneeuw een stuk kleiner is als de kans op geen sneeuw in Maart.
Ik ben het zeker met je eens wat betreft de kans op sneeuw in maart.

Echter is er hier mijns inziens nog een belangrijke factor die meespeelt, namelijk:
Het nadeel van zomerbanden op sneeuw is vele malen groter dan het nadeel van winterbanden bij +10 of +15 graden celcius.

Hoe dan ook, het blijft leuk 'voer' voor discussies ;)
diesel01
Geartronic member

t_w schreef:
945i schreef: Mijn mening, beste t_w, is dat de kans op sneeuw een stuk kleiner is als de kans op geen sneeuw in Maart.
Ik ben het zeker met je eens wat betreft de kans op sneeuw in maart.

Echter is er hier mijns inziens nog een belangrijke factor die meespeelt, namelijk:
Het nadeel van zomerbanden op sneeuw is vele malen groter dan het nadeel van winterbanden bij +10 of +15 graden celcius.

Niets aan toe te voegen...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Oceanracer
Geartronic member

Carlsson 900 schreef:.

De "2 sec. regel" is naar mijn mening absurde onzin en moet maar snel vergeten worden (zie hier boven).

Wanneer je de letters / cijfers op de kentekenplaat goed kunt lezen is dat volgens de eisen voor het rijbewijs 20 meter.

Dat is bij iedere snelheid boven ca. 50 km/u onvoldoende.

-
Wat betreft je eerste zin, daar ga ik niet eens op in want dat is natuurlijk gelul in de ruimte.

Wat de rest aangaat scheelt het trouwens ook niet veel. Voorafgaand aan een rij-examen moet op 25 meter afstand een kenteken worden gelezen voor de zogenaamde ogentest. Dat heeft niets maar dan ook echt helemaal niets met afstand houden en rijsnelheid te maken!

Ik ben dan ook van mening dat juist jouw bijdrage hier maar snel moet worden vergeten!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member

t_w schreef: Het nadeel van zomerbanden op sneeuw is vele malen groter dan het nadeel van winterbanden bij +10 of +15 graden celcius.

Zeker ;)

Ik ben het niet eens met de benaming 'zomerbanden'.
Dit zijn normale autobanden waar we tot een paar jaar geleden allemaal nog vrolijk het hele jaar door mee reden....

Natuurlijk heb ik afgelopen winter met mijn Michelin Energy's op sneeuw gereden, en dat gaat uitstekend kan ik je zeggen, je moet je alleen bewust zijn met waar je mee bezig bent.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
asta
5th Gear member

Oceanracer schreef:Om te berekenen of je voldoende afstand houdt t.o.v. je voorligger kun je bij goede omstandigheden dit aanhouden:

- Deel je actuele rijsnelheid door 2 en tel daar 10% bij op, of
- Pak een vast punt langs de weg en begin te tellen wanneer je voorligger dat punt passeert. Het moet vervolgens twee volle seconden duren (dus rustig tellen: eenentwintig, tweeëntwintig) eer je zelf bij dat zelfde punt bent gearriveerd.

Wanneer je één van beide regels hanteert neemt bij een hoge(re) rijsnelheid je volgafstand vanzelf toe.

Bij de gevraagde 100 km/u volg je dus op tenminste 55 meter.
Deze kunnen we er dan ook aan toevoegen, ik weet zeker dat meer dan de helft hier niet van op de hoogte is!
De strepen voor de rijbaanscheiding zijn op de snelweg 2 meter in lengte en tussen de strepen zit 4 meter.
Zou je dan 7 strepen aanhouden dan zit je redelijk goed.
En nu gaan er denk ik een hoop mensen schrikken gezien ze ongeveer 2 strepen aanhouden!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
asta
5th Gear member

MN-NL schreef:
asta schreef:De regel 2 seconden afstand is op een bepaalde snelheid gebasseerd
Huh?

2 seconden zijn 2 seconden, dat heeft met de snelheid niets van doen maar alles met je reactietijd (+ actietijd!). Je reageert in ongeveer 0,2 seconden van gebeurtenis tot 'er gebeurt iets in je hersenpan'. Voordat je van gaspedaal naar rem gewisseld bent en de auto daadwerkelijk aan het remmen hebt gebracht ben je al gauw een seconde verder (en dan doe je het nog best goed).

Je kunt er vanuit gaan dat auto's allemaal min of meer dezelfde remweg hebben met de nodige variatie vanwege banden, remkwaliteit, etc. Maar als je van zeg 120 km/u in de ankers gaat, staat iedereen met +/- een meter of 20 verschil wel stil hoor.

Theoretisch hoef je alleen je reactietijd plus dat beetje remweg-verschil aan afstand te hebben om een aanrijding te vermijden, praktisch gezien is de nodige marge natuurlijk wel prettig.

En afhankelijk van je snelheid betekent die 2 seconden dus iets tussen de 1 meter (je staat stil = geparkeerd) en de 70 meter (met 126 rijdt je 35 m/s!). Ik geef ze de kost die in de spits die afstand niet houden (mezelf incluis trouwens: dat kan praktisch helemaal niet want dan voegt er constant iemand tussen. En ja ik rijd tamelijk defensief...).

Gr. Marc
Wat ik bedoelde te zeggen is dat bij een hogere snelheid je uiteindelijke remweg inclusief de reactietijd toeneemt (sorry voor de onvolledige reactie).
Maar de 20 meter die je noemt bij het in ankers gaan voor een snelheid van 120 is iets te positief.
Zie de volgende link waar ze exact laten zien hoeveel dat is bij een stopafstand en remweg link

Maar de remweg kan ook korter door je voorganger te gebruiken, echter is dit niet aan te raden voor de portemonnee. :D
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
diesel01
Geartronic member

asta schreef:
Oceanracer schreef:Om te berekenen of je voldoende afstand houdt t.o.v. je voorligger kun je bij goede omstandigheden dit aanhouden:

- Deel je actuele rijsnelheid door 2 en tel daar 10% bij op, of
- Pak een vast punt langs de weg en begin te tellen wanneer je voorligger dat punt passeert. Het moet vervolgens twee volle seconden duren (dus rustig tellen: eenentwintig, tweeëntwintig) eer je zelf bij dat zelfde punt bent gearriveerd.

Wanneer je één van beide regels hanteert neemt bij een hoge(re) rijsnelheid je volgafstand vanzelf toe.

Bij de gevraagde 100 km/u volg je dus op tenminste 55 meter.
Deze kunnen we er dan ook aan toevoegen, ik weet zeker dat meer dan de helft hier niet van op de hoogte is!
De strepen voor de rijbaanscheiding zijn op de snelweg 2 meter in lengte en tussen de strepen zit 4 meter.
Zou je dan 7 strepen aanhouden dan zit je redelijk goed.
En nu gaan er denk ik een hoop mensen schrikken gezien ze ongeveer 2 strepen aanhouden!
Wederom ben ik het met je eens.
Vanwege mijn vroegere werk veel met gewicht, rijsnelheid en afstand houden te maken gehad.
Soms reed er iemand uit persoonlijke kring mee, omdat ze nog nooit hadden meegereden met groot materiaal.
Steenvast stonden mensen te kijken welke afstand er nodig was om op een normale manier tot stilstand te komen, niet helemaal representatief voor een personen auto maar wel een eyeopener voor hun eigen gedrag.
Een dag slipcursus/rijvaardigheids traning op een circuit zouden voor veel mensen, incluis mijzelf, de puntjes weer op de i zetten..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
MN-NL
5th Gear member

@Asta:

Leuke, duidelijke link.

Dat de remafstand meer dan 20 meter is bij genoemde snelheden is mij en iedereen hier wel bekend. Er staat in mijn reply dat het verschil in remweg tussen de diverse auto's met hun eigenschappen, banden, staat van onderhoud, etc. met een meter of 20 wel gedaan is. Dat betekent dat je voor het verschil tussen slechtste en beste remmer nog eens 20 meter moet optellen bij je veilige afstand......of zoiets.

Ik denk dat we alle kanten van de discussie wel gehad hebben inmiddels.

@all: ik wens jullie allen een veilige remweg :-)
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”