Wat verbruikt jullie D5 ???
- black smoke
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 17.10.2010 - 20:35
- Locatie: oost-brabant
derre schreef:Ben verbaasd over het hoge vebruik van de d5jes , mijn 330d vebruikte 1 op 20 bij 120 km per uur :thumbleft:
zoow.... da''s idd zuinig zeg !!
was bij 'n zulke wagen, eerder aan 1/12-13 aan't denken !
en och, ben met 'n verbruik van 1/15 wel tevreden hoor !
als dat 'n punt was geweest, had ik wel wat anders gekocht

vind 't 'n heerlijke wagen om in rond te tuffen..
V70 D5 in black.. MY '04... MT.... 270dkm
- joeri1974
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18.02.2010 - 17:03
- Locatie: Tilburg
750km op een tank?! Dan moeten de klinkers goed in het rond vliegen als jij bij 't stoplicht wegvlamt. In mijn 185pk D5 tank ik altijd bij ± 1000km en dan gaat er zo'n 68 liter in. Ok, ik tank op het randje :roll:Turbodesk schreef:Dan ben ik benieuwd op welke snelheid je de CC insteld als je 1200 km kan rijden op een volle tank.
Ik haal net aan 750 km op een tank.
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
V70 D5 2006
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ja, en dat doe ik dus echt niet. Ik heb nog nooit 1000 km op een tank kunnen rijden. Ik begrijp het ook niet. Ik ben geen sprinter of hardrijder.joeri1974 schreef:750km op een tank?! Dan moeten de klinkers goed in het rond vliegen als jij bij 't stoplicht wegvlamt. In mijn 185pk D5 tank ik altijd bij ± 1000km en dan gaat er zo'n 68 liter in. Ok, ik tank op het randje :roll:Turbodesk schreef:Dan ben ik benieuwd op welke snelheid je de CC insteld als je 1200 km kan rijden op een volle tank.
Ik haal net aan 750 km op een tank.
- joeri1974
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18.02.2010 - 17:03
- Locatie: Tilburg
Hoeveel gaat erin bij 750km?Turbodesk schreef:Ja, en dat doe ik dus echt niet. Ik heb nog nooit 1000 km op een tank kunnen rijden. Ik begrijp het ook niet. Ik ben geen sprinter of hardrijder.
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
V70 D5 2006
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 09:40
- Locatie: Dronten
Op lange stukken snelweg cq binnenwegen haal ik 1 : 15/5.
Dit heb zelf berekend. BC geeft aan 1 : 19 maar dat klopt niet.
De gem snelheid is gem 5 % boven toegestane snelheid aan.
Zodra ik ik de stad/dorp ben loopt het verbruik aanzienlijk op.
Maar al met al valt het mee voor zo.n fijne auto !!!!!!
Verder rij ik ook wel eens zo.n zgn super zuinige duitse auto .
Volgens fabrieks gegevens en reklame kunnen deze 1 : 30 rijden !!
Nou mooi niet . Alleen als ze achter op een vrachtauto staan .
Heb van alles geprobeerd maar zuiniger dan 1 : 24/5 krijg ik hem echt niet.
Dit heb zelf berekend. BC geeft aan 1 : 19 maar dat klopt niet.
De gem snelheid is gem 5 % boven toegestane snelheid aan.
Zodra ik ik de stad/dorp ben loopt het verbruik aanzienlijk op.
Maar al met al valt het mee voor zo.n fijne auto !!!!!!
Verder rij ik ook wel eens zo.n zgn super zuinige duitse auto .
Volgens fabrieks gegevens en reklame kunnen deze 1 : 30 rijden !!
Nou mooi niet . Alleen als ze achter op een vrachtauto staan .
Heb van alles geprobeerd maar zuiniger dan 1 : 24/5 krijg ik hem echt niet.
Volvo XC 60 T 6 AWD R design
Volvo XC 60 D 5 AWD Automaat R design
Volvo V 60 T 3 2.0 Liter
Volvo V 70 2.4 D Summum Geartronic 2005
Volvo V 70 2.4 T GT Geartronic
Volvo 850 estate 2.4
Volvo XC 60 D 5 AWD Automaat R design
Volvo V 60 T 3 2.0 Liter
Volvo V 70 2.4 D Summum Geartronic 2005
Volvo V 70 2.4 T GT Geartronic
Volvo 850 estate 2.4
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Betreft het hier ook een geartronic?MN-NL schreef:Zo'n 10 tot 20 km boven de toegestane snelheid meestal. Dus grote stukken met 140 op de teller.Turbodesk schreef:Dan ben ik benieuwd op welke snelheid je de CC insteld als je 1200 km kan rijden op een volle tank.MN-NL schreef:Ik ben nu juist op mijn 2e volle tank hard op weg de 1200 km te halen. Zit wel een retourtje Groningen op de CC bij (en daar woon ik dus niet in de buurt....).
Marc
D5 185pk Summum MY2006
Ik haal net aan 750 km op een tank.
Als ik hem weer volgegooid heb zal ik een verbruik posten, daar zit dan nog een beetje spread in vanwege 'hoe vol is vol' bij elke tankbeurt![]()
Marc
(de eerste volle tank reed ik een dikke 900 km mee maar het bonnetje is inmiddels weg, weet niet meer precies hoeveel liter. Je moet ook niet alles willen onthouden nietwaar :roll: )
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je kunt het daar niet mee eens zijn maar de cijfers op spritmonitor bewijst anders. En dat is toch best een significante steekproef.v40jlt4 schreef:Daar ben ik het niet mee eens, mijn handgeschakelde 2007 2.4D zuipt ook als een tempelier en is bepaald niet de enige in zijn soort als ik de verscheidene fora zo lees.edraket schreef:..Maar de handgeschakelde variant verbruikt weer minder dan zijn voorganger zonder RPF. ..?
Ik ben het "ook niet mee eens" dat de nieuwere modellen meer verbruiken dan de D5's zonder RPF. Mijn V70 met RPF is namelijk een behoorlijke slok zuiniger dan mijn voormalige S60 D5. Maar de praktijk bewijst anders.
Wat is zuipen als een tempelier in jouw geval?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik haal dat ook (MY06 2.4D). het lijkt wel of de 2007 modellen echt een stuk meer verbruiken. Het grappige is dat de '06 diesels ook in de lijstjes voor stijgend motoroliepeil niet voorkomen. De 2007 modellen wel.MN-NL schreef:Ik ben nu juist op mijn 2e volle tank hard op weg de 1200 km te halen. Zit wel een retourtje Groningen op de CC bij (en daar woon ik dus niet in de buurt....).
Marc
D5 185pk Summum MY2006
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2384
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Dat zijn waardes die te vergelijken zijn met die van mij, ook ca. 1 op 12, al zou ik met een handgeschakelde uitvoering verwachten iets zuiniger uit te zijn. Wel heb ik er relatief veel korte stads ritten bij zitten (ca. 25%) en regelmatig de standkachel aan (of dat veel scheelt weet ik eigenlijk niet)Dieselross schreef:Gisteren 70,8 (ja, echt!!) liter getankt na 852 km.
1 op 12,03 dus.... niet echt zuunig te noemen.
Oh ja, mijn BC denkt dat hij 1 op 15,15 weg tikt (6,6/100), klopt niets van.
Volgens instructieboekje kan er in een D5 AWD/D5 XC70 zelfs maat 68 liter.Dieselaar schreef:ik ben nooit verder gekomen dat 68 liter maar ik snap het niet, er kan toch maar 70 liter in de tank??
Overigens in een V70 D5 70 liter, V70 T5 70 liter, V70/XC70 2.5T 72 liter en in een rest ook 70 liter. (al is dat denk ik niet helemaat tot het randje gevuld
Wat mij opvalt is dat het 'huidig verbruik' op de boordcomputer bij het uitrollen in de versnelling (bijna) nooit op helemaal op nul komt blijft bij mij rond de 0.5l/100km hangen.
Dat ik met de XC70 de waarden van de V70 niet haal had ik wel verwacht maar ik had gehoopt dat ik iets zuiniger uit zou zijn dan de huidige 1 op 12.
Al geeft de BC na een 110 Km lange snelwegrit direct na het vol tanken ook gewoon nog 1000-1100 km te rijden aan (ca. 30 Km met 120 km/h en 70 Km 100 km/h)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Dieselaar
- 2nd Gear member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 25.06.2007 - 19:01
ja, dat herken ik ook, is een goede manier om het verbruik bij het klimmen niet omhoog te krijgenmehrzahl schreef: In tunnels kun je het beste gas bijgeven helling af en gas terugnemen helling op, om zo precies op de ingestelde snelheid uit te komen als je weer uit de tunnel bent (betekent wel dat je 140 rijdt in de tunnel als je met 120 uit wil komen).
Dat is interessant; zou er iets verandert zijn aan het motor management door Volvo, zou dat met de uitstoot te maken kunnen hebben? en waarom wordt het dan meer je zou minder verwachten met modernere motoren??mehrzahl schreef: De latere D5's zijn minder afhankelijk van rijstijl is mijn ervaring. Met de oude D5 kon je als je rustig aandeed echt zuinig rijden, met de nieuwe maakt het niet zo heel veel uit - zuinig wordt-ie nooit.
V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Klopt inderdaad dat het verbruik bij het uitrollen in de versnelling bijna nooit 0 is, alleen als de bak nog in lockup is, is de koppelomvormer overbrugd en slipt dus niet. Als de lockup niet actief is moet de motor wel brandstof krijgen, anders kan het toerental zoveel zakken door het slippen dat de motor afslaat.
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
- Locatie: Zoetermeer
Ik zit momenteel op 6.8l/100 km; wat bij mij wel scheelde (0,5 - 1,0 l/100km) was het schoonmaken van de EGR mixer, die alu pijp tussen de intercooler en de inlaatslag aan de voorkant van je motorblok. Ik weet niet of de auto onlangs nog een beurt gehad heeft, scheelt ook wel,met name het luchtfilter.
Ik zou ook eens inschrijven op spritmonitor.de, je kunt daar je brandstofverbruik volgen en vergelijken met andere auto's; in jouw geval de XC70 D5. Maar jekunt elke willekeurige auto invoeren als je dat wilt.
Succes in ieder geval!
Ik zou ook eens inschrijven op spritmonitor.de, je kunt daar je brandstofverbruik volgen en vergelijken met andere auto's; in jouw geval de XC70 D5. Maar jekunt elke willekeurige auto invoeren als je dat wilt.
Succes in ieder geval!
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2384
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Zal voor auto's met geartronic zeker zo zijn. Met handbak, zoals die van mij gaat dit volgens mij niet op.EVV schreef:Klopt inderdaad dat het verbruik bij het uitrollen in de versnelling bijna nooit 0 is, alleen als de bak nog in lockup is, is de koppelomvormer overbrugd en slipt dus niet. Als de lockup niet actief is moet de motor wel brandstof krijgen, anders kan het toerental zoveel zakken door het slippen dat de motor afslaat.
Bij het uitrollen in de versnelling is zijn bak en motor gekoppeld en dan heeft de motor, zo is mijn ervaring met andere auto's, "geen brandstof nodig". Bij andere auto's geeft/gaf BC dan 0 l/100km aan als huidig verbruik.
Ontkoppeld uitrollen betekend in principe een 'stationair draaiende' motor en dus bijbehorend brandstof verbruik.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
- Locatie: Zoetermeer
...Bij mij zakt-ie tot 0,2l/100km maar ik moet wel zeggen dat het "huidige verbruik" op de BC vertraagd reagert op je handelingen, dus tegen de tijd dat de bc op 0,0l/100km staat, sta ik al stil en springt de bc naar --l/100km. Mijn vorige auto (passat 1.6) verbuikte bij stationair vrij draaiende motor 0,6l/uur.
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
@Turbodesk
Welk merk/maat banden heb je? Is de uitlijning recent gecontroleerd?
Wat me nog meer opviel, is dat de regeneratie bij mij in korte stukjes wordt uitgevoerd. Je ziet dan het verbruik zonder aanleiding 1-2l hoger worden, en na 5 sec alweer terug op normaal. En dat dan een keer of 4. Iemand anders die dit ook heeft waargenomen?
Ik heb gisteren even gechecked, de mijne doet bij 140 km/h op de cc 7,3l/100 km. Gemiddeld 7,4 op de BC. (Overigens, mijn 2002 S60 D5 doet 5,9 bij 140 !!) Je zou verwachten dat deze cijfers ongeveer gelijk zouden moeten zijn voor handbak en automaat (want lock up).Als ik 130 op de teller heb dan geeft de BC ongeveer 7,8 liter per 100km aan. Maar je hoeft het pedaal maar iets aan te tikken en hij gaat al over de 10 liter. Mijn gemiddelde staat nu op 8,1 liter.
Welk merk/maat banden heb je? Is de uitlijning recent gecontroleerd?
Wat me nog meer opviel, is dat de regeneratie bij mij in korte stukjes wordt uitgevoerd. Je ziet dan het verbruik zonder aanleiding 1-2l hoger worden, en na 5 sec alweer terug op normaal. En dat dan een keer of 4. Iemand anders die dit ook heeft waargenomen?
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik heb op dit moment winterbanden van Pirelli eronder liggen, in de maat 215/50/16.mehrzahl schreef:@Turbodesk
Ik heb gisteren even gechecked, de mijne doet bij 140 km/h op de cc 7,3l/100 km. Gemiddeld 7,4 op de BC. (Overigens, mijn 2002 S60 D5 doet 5,9 bij 140 !!) Je zou verwachten dat deze cijfers ongeveer gelijk zouden moeten zijn voor handbak en automaat (want lock up).Als ik 130 op de teller heb dan geeft de BC ongeveer 7,8 liter per 100km aan. Maar je hoeft het pedaal maar iets aan te tikken en hij gaat al over de 10 liter. Mijn gemiddelde staat nu op 8,1 liter.
Welk merk/maat banden heb je? Is de uitlijning recent gecontroleerd?
Wat me nog meer opviel, is dat de regeneratie bij mij in korte stukjes wordt uitgevoerd. Je ziet dan het verbruik zonder aanleiding 1-2l hoger worden, en na 5 sec alweer terug op normaal. En dat dan een keer of 4. Iemand anders die dit ook heeft waargenomen?
Straks komen er weer zomerbanden in de maat 225/45/17 onder.
Hij is in het najaar opnieuw uitgelijnd. Stuurt kaarsrecht.
Dat verbruik tijdens (waarschijnlijk regenereren) gaat bij mij ook in korte stukjes. Waarschijnlijk word er niet continue brandstof in het rpf ingespoten maar in delen.
Het verbruik is dus nagenoeg hetzelfde voor ons beider auto`s. Ligt er ook aan of je wind mee of tegen hebt.
Heb je de climate control ook altijd aan staan?
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
Verbruik hetzelfde? 7,8 bij 130 of 7,3 bij 140 vind ik wel een aardig verschil.
En ja, ik heb altijd de ECC aanstaan, maar in de winter denk ik niet dat je daar veel brandstof aan verstookt, de compressor hoeft dan nauwelijks te werken.
Het laatste waar ik nog aan zit te denken is dat je roetfilter misschien gedeeltelijk dicht zit, niet helemaal dicht om foutmeldingen te genereren, maar wel dicht genoeg om het verbruik op te jagen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het idd zo is dat de 2006 modellen zuiniger zijn dan de 2007. En waar dat dan aan ligt, kan in principe alleen maar software zijn, of is er aan de hardware iets veranderd?
En ja, ik heb altijd de ECC aanstaan, maar in de winter denk ik niet dat je daar veel brandstof aan verstookt, de compressor hoeft dan nauwelijks te werken.
Het laatste waar ik nog aan zit te denken is dat je roetfilter misschien gedeeltelijk dicht zit, niet helemaal dicht om foutmeldingen te genereren, maar wel dicht genoeg om het verbruik op te jagen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het idd zo is dat de 2006 modellen zuiniger zijn dan de 2007. En waar dat dan aan ligt, kan in principe alleen maar software zijn, of is er aan de hardware iets veranderd?
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html