Opknapper kopen, wat is wijsheid?

Alles over de klassieke sportswagons van Volvo
Plaats reactie
Sietseweij
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22.02.2011 - 19:36
Locatie: Helmond

Gezien ik gekozen heb om mijn spaargeld te verzilveren in de vorm van een een oldtimer ben ik uit gekomen bij een Volvo 1800S. Het plan is om er een op te knappen en licht(!!) te wijzigen/moderniseren betreft interieur, ophanging en interne motor onderdelen. Een aardig stukje sleutelen dat kan ik, ervaring met het restaureren van auto's heb ik niet.

Nou vraag ik me af wat wijsheid is: een opknapper kopen die helemaal hard is voor €8000 waar het interieur slecht is, of een opknapper die veel goedkoper is en meer budget over laat, maar waar de roest-status erg onduidelijk is...

Wie heeft er ervaring met het aanschaffen en opknappen van deze wagens en kan mij helpen de twijfels weg te werken?

Alvast bedankt.

Sietse.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je zo goedkoop mogelijk een klassieker wilt aanschaffen is verreweg de beste optie om een totaal gerestaureerde en perfecte auto te kopen. De kosten bij een restauratie zijn vaak niet te overzien en je bent altijd heel veel meer kwijt dan je in eerste instantie had voorzien.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Maar van de andere kant is het opknappen van een oude auto wel leuk.
Dan kan je wel trots zijn op je werk
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Je moet bij jezelf te rade wat wil ik, wil ik een auto waarvan ik zeker weet dat als ie af is ook echt af is dus geen rottigheid die door de vorige eigenaar is weggemoffeld en dat ie technisch echt op en top is ga dan voor een restauratie project en neem er de tijd voor en geloof me tijdens de restauratie krijg je een dip in de motiviatie maar ook in de portemonee. (eigen ervaring met 6 oldtimers)

Wil je een opknappper kies dan een auto die cosmetisch aandacht nodig heeft en qua techniek ook goed is, beetje werk mag, nadeel je blijft altijd wel wat hebben want je hebt hem tenslotten niet helemaal uit elkaar getrokkken dus kun je voor verassingen komen te staan. Je koopt immers andermans leed.

Hoe lang denk je de auto te hebben, ik heb al meerdere oldtimers van diverse merken gehad en als ik ze een jaar of 2 heb dan ben ik toe aan wat anders, behalve 1 auto een opel admiral die heb ik na 4 jaar weer teug gekocht. Ik heb meer plezier in het een totaal restauratie. Rijden vindt ik ook erg leuk in een klassieker maar ik kan uren in mijn werkplaatsje zijn met mijn oldtimer(s).

Dus als je grondig gaat restaureren en met geld gaat smijten dan moet je hem zeker langere tijd houden om er toch profijt van te hebben qua rijden en genieten van je pronkstuk. Want het geld wat je erin stopt krijg je toch nooit terug.

Denkje van nou ik wil ook ooit wel is een andere oldtimer dan kun je een opknapper kopen, er wat geld in steken om hem naar je zin te maken, rijden, genieten en dan verkoop je hem weer en misschien wel met winst.

Veel suc6 met je beslissing, je kiest trouwens wel een type volvo die niet veel wordt aangeboden en als ze worden aangeboden zijn ze behoorlijk aan de prijs. Misschien een idee om eerst met een amazon te beginnen om te ontdekken of je het echt wel zo leuk vindt. Een amazon verkoop je zo weer.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Voor 8000 euro instappen is aardig veel geld. Reken maar op nog een keer zo'n bedrag voordat je erin kunt rijden (en zo niet nog meer).

Het is wel een prachtige en harde auto.
Als je niet veel sleutelervaring hebt (en ik dus aanneem dat je niet zelf kunt lassen), zou ik toch zeker zo'n harde body als basis nemen.

Je kunt mijn 1800ES zien als voorbeeld van een auto die redelijk leek, maar toch wel erg slecht was.
http://www.oudevolvo.nl/volvo/rijdende_ ... ina_1.html
Alleen al aan plaatwerk voor een P1800 kun je een kapitaal uitgeven. Een paneeltje a 1000 euro oid.

De P1800 die je linkt, lijkt wel echt nog origineel en ook nog eens hard te zijn. Alle naden kloppen en zelfs de originele P1800 kriksteunen zitten erop.
Wel zou ik ook nog even plaatjes willen zien van de toestand onder de matten en bekleding.

Als je kunt lassen is deze interessant http://link.marktplaats.nl/412863172
Maar of de hoeveelheid werk te overzien is?

Je kunt ook Mark even mailen http://link.marktplaats.nl/416583247
Al wordt de spoeling van echt harde (en niet al eens flink gedeukte) auto's uit de USA ook dunner.

Of pak meteen echt goed uit en koop een nieuwe http://link.marktplaats.nl/421715089
Alleen dat interieur klopt niet en de webers zijn niet origineel (maar wel leuk).
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik adviseer je om iemand mee te nemen die verstand van de 1800 heeft. Het kunnen echte roestbakken zijn die er van buiten af perfect uitzien. Deze auto's hebben de reputatie om van binnenuit te roesten. Als de roest zichtbaar wordt ben je verzekerd van een hele dure restauratie. En door de ingewikkelde carrosserie constructie is het erg moelijk om nwe carrosserie delen goed passend te krijgen. Neem bijv. de dorpels, die zijn opgebouwd uit 3 lagen, als de buitenste roest vertoond zijn de binnenste twee lagen al helemaal weggerot. Vooral de A stijl is berucht, die kan van binnen helemaal opgevreten zijn zonder dat je daar van buiteaf iets aan ziet. Ook de accubak is een bekende roestplek. Mechanisch zijn ze heel makkelijk om aan te sleutelen en onderdelen daarvoor zijn volop en voor heel redelijke prijzen te krijgen, de meeste mechanische en motor onderdelen delen ze met de Amazon. De B18&B20 blokken zijn nagenoeg bomvrij, misschien alleen een loodvrije kop nodig. Interieur delen zijn ook allemaal nog nieuw verkrijgbaar.
Sietseweij
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22.02.2011 - 19:36
Locatie: Helmond

@Iroll. Zoals jij het stelt kan het dus echt geen kwaad om een harde wagen te kopen, deze te laten spuiten en de rest nagenoeg zelf te doen. Wat laswerk laten doen is een mogelijkheid maar kan erg duur uitvallen. De meerwaarde van een harde wagen gaat volgens jou dus boven alles...

Zelf heeft die wagen ook mijn voorkeur aangezien omdat het een '64 model is, dus met koehoornbumpers en de 'kromme' chromen sierstrips op de zijkanten. Vanmiddag ga ik kijken, oordelen en dan waarschijnlijk nog meer twijfelen en nadenken.

Alvast bedankt allen!
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Misschien dan slim om wat foto's te plaatsen, kan iemand misschien oordelen of het wat is.
Sietseweij
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22.02.2011 - 19:36
Locatie: Helmond

Zie mijn eerste post, maar het gaat om deze.
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Oke had ik niet gezien, maar misschien dat er een mede forumer mee wil gaan kijken. Die ook zo'n auto heeft en die weten wel waar op te letten
Sietseweij
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22.02.2011 - 19:36
Locatie: Helmond

@Chrisje: helemaal gelijk, alleen ik moest en zou vandaag al gaan kijken, alleen dus.

Heb de wagen gezien, heeft verschillende ogenschijnlijk dikkere plamuurplekken (de roze plekken door het witte heen in de lak op de foto's), is doorgeroest aan de rechter- en linker dorpel en op de 'vloerplaten' aan de bijrijderskant ligt een hoop kruimel roest wat van de vloerplaten komt. Niet zo mooi dus als de advertentie mij deed vermoeden. We kijken nog ff verder...
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Die zou ik zeker laten staan, lijkt me een echte moneypit. En veel en veel te duur, die mag hooguit $2500 kosten. Ze adverteren niet voor niets in NL, hier worden de hoogste prijzen voor de 1800 betaald. Bovendien zijn de specifieke onderdelen voor de koehoorn (de enige echte P1800)mn het interieur erg moeilijk en dus duur te verkrijgen. De P1800 met koehoorn zijn de beruchtste wat roest betreft. Deze zijn geassembleerd in Schotland en werden met kale carrosserie, zonder enige roestpreventie per trein verplaatst van Schotland Steel naar Jensen, ze roesten al voordat ze geassembleerd waren. Van die versie zou ik als restauratie project afblijven, die moet je gerestaureerd kopen is mijn advies. De latere versie de 1800S (vanaf 1964 dacht ik) , zijn een stuk beter wat roest betreft. Die zijn in Zweden geassembleerd. De S staat voor Sweden en is zonder de P. De Zweden waren erg ontevereden over de kwaliteit die Jensen leverde, vandaar dat ze zelf de assemblage ter hand namen in Zweden. Maar altijd die kopen waar het minste roest aanzit! Dat geldt voor alle restauratie projecten maar voor de 1800 is het helemaal opletten.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Kijk ook eens in Duitsland op Mobile.de

Zoiets bijvoorbeeld: 1800E
Sietseweij
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22.02.2011 - 19:36
Locatie: Helmond

@Iroll: Bedankt voor de uitleg betreft 't 'P' (Jensen) en het 'S' gebeuren maar het was mij al bekend.:) Toch is de koehoorn voor mij dé 1800... misschien ga ik iets minder braaf zijn en een nettere niet-koehoorn omkatten betreft bumperwerk... Misschien kan het geen kwaad, gezien een sleutelruimte voor langere tijd vinden een probleem/uitdaging is, om een gerestaureerde wagen te kopen en zelf verder af te maken naar mijn smaak. Interieur, onderstel, motorisch... en de koehoornbumpers.

@Boele: Ik ken die site al een tijdje, deze wagen had ik echter over het hoofd gezien. Dank je wel. Ik ga nu ook in Belgie en verdere buurlanden kijken. Horde dat Zwitsers in de '60/'70 jaren ook veel Volvo hebben gereden.

De zoektocht gaat door.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

s9606564 schreef:
Je kunt mijn 1800ES zien als voorbeeld van een auto die redelijk leek, maar toch wel erg slecht was.
http://www.oudevolvo.nl/volvo/rijdende_ ... ers/jb-06-
Respect voor je werk!
Plaats reactie

Terug naar “1800 serie”