Mijn 2.0d uit 2004 (zonder boordcomputer of roetfilter) heeft een sterk schommelend verbruik. In de zomer haal ik 5,7 l/100 km (17,5 km/l), in de winter durft het verbruik stijgen tot 6,7 l/100 km (14,9 km/l). Dat scheelt behoorlijk wat km's per tank (ongeveer 120 km). (voor de liefhebbers van grafiekjes, klik hier)
De reden hiervoor heb ik nog niet kunnen vastpinnen, maar ik denk aan de volgende mogelijkheden:
- Zeer hoog verbruik bij koude motor zorgt voor gemiddeld hoger verbruik
- Het gure weer doet me meer naar de wagen grijpen in plaats van de fiets, en korte stadsritjes zijn nu éénmaal niet goed voor het verbruik ...
- M'n motor heeft een probleempje met z'n turbodruksensor dat duidelijk afhankelijk is van de buitentemperatuur (bij koud weer heeftie der geen last van) (link naar topic). Misschien is daardoor de sturing wat in de war en werkt de motor daardoor 's zomers zuiniger dan 's winters
Alleszins, het verbruik van je wagen is afhankelijk van tientallen factoren. In theorie alleen al varieert het rendement van een verbrandingsmotor met de temperatuur, de luchtdruk en de luchtvochtigheid. Daarnaast spelen je bandendruk, het type banden, je wagengewicht en aerodynamische details een rol in het bepalen van de weerstand die de motor moet overwinnen. Uiteraard spelen de windrichting en -snelheid, de helling van de weg en zelfs ook het type en de staat van het wegdek een rol. Tenslotte is er natuurlijk ook je rijstijl. Dit zijn zoveel factoren die een invloed op je verbruik hebben, dat het bijna onmogelijk is om te bepalen wat er een bepaalde sprong in je verbruik bepaalt.
Leuk detail, trouwens: de hoeveelheid brandstof die je aan de pomp in je tank krijgt, varieert met hoe je wagen geheld staat. Voor-achter, maar ook (en vooral) links-rechts! Dat kan bvb. de 1 liter verschil verklaren die de TS heeft gemeten.
Om toch een beetje on-topic te eindigen: Ik denk niet dat de topicstarter moet panikeren. Af en toe kan je eens een uitschieter hebben met je verbruik. Maar als je een goeie garagist hebt, wie weet geeft-ie je wel gratis advies!