tandjes poetsen in zijn achteruit???

Geproduceerd bij NedCar in Born
evilneos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.03.2011 - 16:27

hallo allemaal,sinds kort ben ik in het bezit van een volvo v40 1.8 bouwjaar 97(m3p versnellingbak van renault).
nou weet ik dat het roerbakken zijn van renault,maar wil toch een probleem oplossen waarmee ik zit.
het probleem betreft tandjes poetsen in zijn achteruit.
ik heb al het 1 en en ander geprobeerd zoals:
schakelbussen vervangen(voor en achter)
versnellingsbakolie ververst
hulpkoppelingscillinder vervangen
schakelstang afgesteld(8mm)
alle steunen zijn in goede staat(geen scheurtjes in het rubber o.i.d).
er blijft naar mijn idee ook gewoon erg veel speling op de pook zitten.
het enige wat ik nog niet geprobeerd hebt is kijken of de moer van de 5e vernelling is losgetrild,maar daar zit het probleem volgens mij niet aangezien de rest van alle versnellingen het naar behoren doen.
iemand nog enige suggesties????????
gr joery
evilneos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.03.2011 - 16:27

niemand??????????????????
Gebruikersavatar
Dieselaar
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 25.06.2007 - 19:01

staat koppeling niet te los afgesteld? vliegwiel netjes recht?

V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

Afbeelding
evilneos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.03.2011 - 16:27

koppeling staat goed anders zou ik hem niet normaal in de overige versnellingen kunnen krijgen.
het enige wat ik hoor als ik de koppeling in trap is een gepiep wat waarschijnlijk de drukgroep lager is......
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

koppeling staat goed anders zou ik hem niet normaal in de overige versnellingen kunnen krijgen.
Dat hoeft niet zo te zijn. Een achteruit heeft het eerst last van een koppeling die te los staat of waarvan de drukgroep aan zijn eind is. Dat komt omdat de achteruit een rechte vertanding heeft en de vooruit vertandingen schuin staan. Daardoor vallen de vooruit versnellingen er wat makkelijker en geruislozer in.
Maar het kan ook het druklager zijn. Omdat de achteruit ongesynchroniseert is moet de as helemaal stil staan bij het inschakelen. Als het druklager niet lekker meer is kan de as iets blijven draaien wat het kraken veroorzaakt.
evilneos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.03.2011 - 16:27

dus wat is jou conclusie in mijn geval,aangezien ik nog 1 oorzaak wil nakijken en dat is de moer van de 5e versnelling controleren???
evilneos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.03.2011 - 16:27

ik heb zelf ook het idee dat de druklager versleten is aangezien ik een gepiep hoor in de versnellingsbak zodra ik de koppeling intrap.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Een loszittende moer v.d 5 merk je het eerst aan zijn 5. Zolang die geen probleem is zou ik het niet daarin zoeken. Hoelang zit de koppeling erin? Vaak gaan ze zo rond de 2ton, afhankelijk van hoe ermee is omgegaan.
evilneos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.03.2011 - 16:27

dat idee had ik ook al,in het begin had ik nog wel eens moeite met de 5e versnelling,maar dat is nou niet meer aan de orde.
ik heb de auto bij 220.000km gekocht,het koppelen gaat op zich vrij soepel en goed en pakt hem niet hoog op daarom zoek ik het niet bij de koppeling zelf.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je gaat vervangen moet je alles aanpakken dus drukgroep, kop.plaat en druklager. Dat klusje doe je liever maar 1×!
evilneos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.03.2011 - 16:27

ja dat begrijp ik,dus jij denk dat het aan mijn druklager kan liggen??
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Het lijkt er wel op ja. Als je zeker weet dat de schakelstang goed staat afgesteld, wat een rot klus kan zijn, en de koppeling ook goed is afgesteld, schakelbussen en bakolie zijn vervangen dan blijft er weinig anders over. Verder zou ik even de achterste motorsteun nakijken als je dat nog niet hebt gedaan
evilneos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.03.2011 - 16:27

weet niet of de koppeling goed is afgesteld (neem aan dat je daarmee het koppelingspedaal bedoeld?).
schakelstang heb ik in meerde posities geprobeerd.
motorsteun is in goede staat.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Leer ermee te leven; feit is dat die bakken hoe dan ook roerbakken blijven!

Tandjes poetsen... Ik had al zoiets van synchromesh... Maar dat lijkt me stug daar je stil moet staan, eer je de wagen in de achteruit wilt zetten.
Heb je bij de 'overige' versnellingen geen problemen?!
evilneos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.03.2011 - 16:27

met de rest van de versnellingingen heb ik geen probleem
evilneos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.03.2011 - 16:27

het feit dat er teveel speling op de pook blijft staan wil ik nog wel voor lief nemen,maar dat ik over kom als een debiel omdat ik hem niet in zijn achteruit versnelling kan krijgen,gaat me op den duur aardig irriteren....
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Gezien de piepende geluiden bij intrappen en de verschijnselen en km stand hou ik het op druklager en/of drukgroep.
evilneos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.03.2011 - 16:27

oke nou in ieder geval bedankt voor alle reacties.
jeepee
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 29.05.2005 - 10:32

leg eens voordat je in de achteruit schakelt, de tweede versnelling in en dan pas in de achteruit!
evilneos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.03.2011 - 16:27

jeepee schreef:leg eens voordat je in de achteruit schakelt, de tweede versnelling in en dan pas in de achteruit!
dat ging in het begin goed maar is nu niet meer aan de orde....
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”