hallo allemaal,sinds kort ben ik in het bezit van een volvo v40 1.8 bouwjaar 97(m3p versnellingbak van renault).
nou weet ik dat het roerbakken zijn van renault,maar wil toch een probleem oplossen waarmee ik zit.
het probleem betreft tandjes poetsen in zijn achteruit.
ik heb al het 1 en en ander geprobeerd zoals:
schakelbussen vervangen(voor en achter)
versnellingsbakolie ververst
hulpkoppelingscillinder vervangen
schakelstang afgesteld(8mm)
alle steunen zijn in goede staat(geen scheurtjes in het rubber o.i.d).
er blijft naar mijn idee ook gewoon erg veel speling op de pook zitten.
het enige wat ik nog niet geprobeerd hebt is kijken of de moer van de 5e vernelling is losgetrild,maar daar zit het probleem volgens mij niet aangezien de rest van alle versnellingen het naar behoren doen.
iemand nog enige suggesties????????
gr joery
tandjes poetsen in zijn achteruit???
- Iroll
- 6th Gear member
Dat hoeft niet zo te zijn. Een achteruit heeft het eerst last van een koppeling die te los staat of waarvan de drukgroep aan zijn eind is. Dat komt omdat de achteruit een rechte vertanding heeft en de vooruit vertandingen schuin staan. Daardoor vallen de vooruit versnellingen er wat makkelijker en geruislozer in.koppeling staat goed anders zou ik hem niet normaal in de overige versnellingen kunnen krijgen.
Maar het kan ook het druklager zijn. Omdat de achteruit ongesynchroniseert is moet de as helemaal stil staan bij het inschakelen. Als het druklager niet lekker meer is kan de as iets blijven draaien wat het kraken veroorzaakt.
- Iroll
- 6th Gear member
Een loszittende moer v.d 5 merk je het eerst aan zijn 5. Zolang die geen probleem is zou ik het niet daarin zoeken. Hoelang zit de koppeling erin? Vaak gaan ze zo rond de 2ton, afhankelijk van hoe ermee is omgegaan.
-
- 1st Gear member
dat idee had ik ook al,in het begin had ik nog wel eens moeite met de 5e versnelling,maar dat is nou niet meer aan de orde.
ik heb de auto bij 220.000km gekocht,het koppelen gaat op zich vrij soepel en goed en pakt hem niet hoog op daarom zoek ik het niet bij de koppeling zelf.
ik heb de auto bij 220.000km gekocht,het koppelen gaat op zich vrij soepel en goed en pakt hem niet hoog op daarom zoek ik het niet bij de koppeling zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
Het lijkt er wel op ja. Als je zeker weet dat de schakelstang goed staat afgesteld, wat een rot klus kan zijn, en de koppeling ook goed is afgesteld, schakelbussen en bakolie zijn vervangen dan blijft er weinig anders over. Verder zou ik even de achterste motorsteun nakijken als je dat nog niet hebt gedaan
-
- 5th Gear member
Leer ermee te leven; feit is dat die bakken hoe dan ook roerbakken blijven!
Tandjes poetsen... Ik had al zoiets van synchromesh... Maar dat lijkt me stug daar je stil moet staan, eer je de wagen in de achteruit wilt zetten.
Heb je bij de 'overige' versnellingen geen problemen?!
Tandjes poetsen... Ik had al zoiets van synchromesh... Maar dat lijkt me stug daar je stil moet staan, eer je de wagen in de achteruit wilt zetten.
Heb je bij de 'overige' versnellingen geen problemen?!
-
- 1st Gear member
het feit dat er teveel speling op de pook blijft staan wil ik nog wel voor lief nemen,maar dat ik over kom als een debiel omdat ik hem niet in zijn achteruit versnelling kan krijgen,gaat me op den duur aardig irriteren....