OPGELOST: Klapperen = speling, maar waar.....

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Beste mede-volvisten,

Ik vind het klapperen in de voorwielophanging bij rijden over kleine oneffenheden erg vervelend. Ik lees heel veel op dit forum en zo weet ik intussen dat klapperen in de voorwielophanging allerlei oorzaken kan hebben. Ik heb intussen het volgende vervangen:
- Draagarmen
- Fuseekogels
- Buitenste stuurkogels

Het klapperen is nog niet verholpen. Wat ik nog wil proberen is het aanbrengen van de veerisolatoren (tuinslangetjes) en het vervangen van de de binnenste stuurkogels; deze klusjes zijn redelijk makkelijk te doen.

Heeft er iemand een tip hoe ik de veerisolatoren makkelijk kan plaatsen? Als ik de auto opkrik krijg ik ze er niet zo ver op.

Is speling op de veerpootlagers/rubbers eigenlijk te controleren?

Groet,
Jan
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Gebruikersavatar
Meeus
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57

nuja ben je zeker van dat oordeel?

Ik hoorde ook rammelen en piepend geluid aan men rechtervoorband bleek het men handschoen vakje te zijn.
Het klapperen van de ophanging bleek men knalpot te zijn waarvan de houder beugel was doorgebroken.

Dusja....
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";
Afbeelding
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Ja, ik ben echt heel erg zeker. De uitlaat heb ik al onderzocht door er flink aan te schudden en de rammels in het interieur klinken zijn redelijk makkelijk te traceren en klinken anders (minder 'zwaar')
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Pikantje schreef: Heeft er iemand een tip hoe ik de veerisolatoren makkelijk kan plaatsen? Als ik de auto opkrik krijg ik ze er niet zo ver op.
Ik heb ze net vorige week ook vervangen. De oude had ik al een keertje omgedraaid om er zeker van te zijn dat het geluid daardoor werd veroorzaakt.

Auto opkrikken, isolator om de onderste veerwikkel (deze moet je wellicht even schoonmaken) plaatsen en doordrukken tot hij tegen de veerschotel aandrukt. Echt een klusje van niks.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ook al naar de reactiestangetjes gekeken?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

945i schreef:Ook al naar de reactiestangetjes gekeken?
kijken lost vaak niets op :wink:
voelen wel.
maar idd, zijn deze stangetjes daar wel vaak verantwoordelijk voor.

van je stuurkogels/spoorstangen,krijg je geen hoorbare rammels of
klapper geluiden.
bovendien is speling hierop goed te voelen.
de draagarmen moet je trouwens wel onder belasting vastzetten.
geen glans zonder wrijving
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

reactiestangetjes zijn de koppelstangen tussen veerpoot en stabilisatorstang toch? Komt vaker voor heb ik gelezen, is speling daarop te controleren?

Ik heb bij opgekrikte auto het wiel vastgepakt en heb wel een ietsiepietsie speling geconstateerd op de binnenste stuurkogels, maar bij de APK-keuring van een paar weken geleden hebben ze niets gezegd...

Ik merkte ook een beetje speling als ik het wiel boven en onder vastpakte en het was niet de (nieuwe) fuseekogel. Het wiellager zou ook niet moeten kunnen want dat is een jaar geleden vervangen.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

En de veerpoot zit niet een beetje los? De dempende plaat in de veerschotel scheurt na verloop van tijd nl. ook los. Dat zie je niet, maar merk je heel erg goed door een hoop gekraak als je over oneffenheden rijdt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Stabilisatorstangen. Even bij de garage op de brug en je weet het zeker. Ik was iets van 100eu kwijt incl. montage.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meeus
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57

Stabilisatie stangen zijn blijkbaar een bekend euvel aan de s60, toen ik hem kocht moest ik ze vervangen van de keuring. Bij deze was dat allemaal gedaan en idd geen kraakjes meer als ik over heuvels of putten reed.
Was ik al helemaal vergeten..
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";
Afbeelding
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Ik heb de stabilisatorstangetjes vervangen en de agn. veerisolatoren geplaatst en het klapperen is weg!!!

Tegelijkertijd heb ik ook de aangepaste aandrijfasbouten (XC 90) geplaatst, dus daar heb ik ook geen last meer van.

Wat een rust...
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Aangepaste aandrijfasbouten? Wat is daarmee?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Een standaard probleem is dat de vertanding van de aandrijfas in de wielnaaf enige speling krijgt. Als gevolg daarvan hoor je een 'tik' als je gas loslaat of van vooruit naar achteruit gaat rijden.

Er is al het nodige geschreven over 'verlijmen' van de aandrijfas in de naaf, maar ik had ergens iets gelezen over aangepast bouten. Dat leek me een 'nettere' oplossing. Achter de kop van die bouten zitten een rubberen conische bus/ring, verder kan ik geen verschil ontdekken. Goedkoop zijn ze niet, maar bij mij heeft het gewerkt.

Groet,
Jan
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Pikantje schreef:Een standaard probleem is dat de vertanding van de aandrijfas in de wielnaaf enige speling krijgt. Als gevolg daarvan hoor je een 'tik' als je gas loslaat of van vooruit naar achteruit gaat rijden.

Er is al het nodige geschreven over 'verlijmen' van de aandrijfas in de naaf, maar ik had ergens iets gelezen over aangepast bouten. Dat leek me een 'nettere' oplossing. Achter de kop van die bouten zitten een rubberen conische bus/ring, verder kan ik geen verschil ontdekken. Goedkoop zijn ze niet, maar bij mij heeft het gewerkt.

Groet,
Jan
Bij mij werkte het ook. Ter verduidelijking even een plaatje gezocht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
snowryder
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 15.12.2010 - 11:23
Locatie: Elst GLD

Oceanracer schreef:
Pikantje schreef: Heeft er iemand een tip hoe ik de veerisolatoren makkelijk kan plaatsen? Als ik de auto opkrik krijg ik ze er niet zo ver op.
Ik heb ze net vorige week ook vervangen. De oude had ik al een keertje omgedraaid om er zeker van te zijn dat het geluid daardoor werd veroorzaakt.

Auto opkrikken, isolator om de onderste veerwikkel (deze moet je wellicht even schoonmaken) plaatsen en doordrukken tot hij tegen de veerschotel aandrukt. Echt een klusje van niks.
Heb ook een rammel in het vooronder.

Is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit er dan uit moet zien, kan nergens een foto vinden van het geheel met die isolatoren erop
Wie kan me daaraan helpen?
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ook ik heb sinds enige tijd een rammel, links voor, vanaf de bestuurder gezien. Het is een hele lichte, maar duidelijk hoorbare rammel. De rammel hoor je op klinkerweggetjes en bij kleine oneffenheden in het wegdek, ook asfalt. Bij het nemen van een drempel of spoorwegovergang hoor je het eigenlijk niet. De rammel is sinds 2 maanden hoorbaar, eerst heel zacht/weinig, maar nu steeds duidelijker.

Even naar een bevriende garage geweest, die even vluchtig heeft gekeken. Op rubbers en kogels ondekte hij geen speling. Enkel het links-achter rubber van de stabilisatorstang aan de achterzijde vertoonde wat speling, maar hier heb ik geen last van en dit is ook niet de rammel die ik hoor, ik kan hem namelijk duidelijk links voor lokaliseren.

Eerste verdachte is natuurlijk de stabilisatorstangetjes. Deze heb ik links en rechts eens omgedraaid, maar de rammel blijft aan de linkerkant. Aan de stabilisatorstangetjes ligt het dus niet.

Verder vermoed ik de isolatoren, volgens mij heb ik die nu niet. Als ik in Vida kijk, zie ik dat er 3 isolatoren zijn aan de onderzijde vd veer, het tuinslangmodel, een soort ring die onder de onderste winding vd veer komt en een soort veerschotel bedekking, vermoedelijk van rubber. Volgens mij heb ik er geen één onder, bij het wisselen van de stab.stangetjes heb ik tenminste niets kunnen ontdekken.

Wat mij ook opvalt is dat ik geregeld een 'tik' hoor bij het wegrijden, ook van linksvoor. Die tik, samen met de rammel, laat mij toch ook vermoeden dat het wellicht de aandrijfasbout kan zijn. Zou vervanging de oplossing kunnen zijn, of moet ik het ergens anders zoeken?

Afbeelding
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

snowryder schreef: Heb ook een rammel in het vooronder.

Is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit er dan uit moet zien, kan nergens een foto vinden van het geheel met die isolatoren erop
Wie kan me daaraan helpen?
Klik voor een ander topic met duidelijke foto: >>klik<<
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
snowryder
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 15.12.2010 - 11:23
Locatie: Elst GLD

Oceanracer schreef:
snowryder schreef: Heb ook een rammel in het vooronder.

Is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit er dan uit moet zien, kan nergens een foto vinden van het geheel met die isolatoren erop
Wie kan me daaraan helpen?
Klik voor een ander topic met duidelijke foto: >>klik<<
bedankt ! wil hier nog wel even naar kijken voor ik op vakantie ga.
Twee soorten isolatoren te leveren dus. De oude versie een halve ronding op de veer of de nieuwe versie, een ring helemaal rond onder de veer.

Of zou je zelfs beide kunnen plaatsen als er niets aanwezig is?
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Die halve ronding op de veer is makkelijk te plaatsen, die ring die op de veerschotel komt, daarvoor moet je hele veerpoot uit elkaar, denk ik...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Doeke Dobma schreef:Ook ik heb sinds enige tijd een rammel, links voor, vanaf de bestuurder gezien. Het is een hele lichte, maar duidelijk hoorbare rammel. De rammel hoor je op klinkerweggetjes en bij kleine oneffenheden in het wegdek, ook asfalt. Bij het nemen van een drempel of spoorwegovergang hoor je het eigenlijk niet. De rammel is sinds 2 maanden hoorbaar, eerst heel zacht/weinig, maar nu steeds duidelijker.

Even naar een bevriende garage geweest, die even vluchtig heeft gekeken. Op rubbers en kogels ondekte hij geen speling. Enkel het links-achter rubber van de stabilisatorstang aan de achterzijde vertoonde wat speling, maar hier heb ik geen last van en dit is ook niet de rammel die ik hoor, ik kan hem namelijk duidelijk links voor lokaliseren.

Eerste verdachte is natuurlijk de stabilisatorstangetjes. Deze heb ik links en rechts eens omgedraaid, maar de rammel blijft aan de linkerkant. Aan de stabilisatorstangetjes ligt het dus niet.

Verder vermoed ik de isolatoren, volgens mij heb ik die nu niet. Als ik in Vida kijk, zie ik dat er 3 isolatoren zijn aan de onderzijde vd veer, het tuinslangmodel, een soort ring die onder de onderste winding vd veer komt en een soort veerschotel bedekking, vermoedelijk van rubber. Volgens mij heb ik er geen één onder, bij het wisselen van de stab.stangetjes heb ik tenminste niets kunnen ontdekken.

Wat mij ook opvalt is dat ik geregeld een 'tik' hoor bij het wegrijden, ook van linksvoor. Die tik, samen met de rammel, laat mij toch ook vermoeden dat het wellicht de aandrijfasbout kan zijn. Zou vervanging de oplossing kunnen zijn, of moet ik het ergens anders zoeken?
Hoor je de rammel nog steeds als je de rem lichtjes aanraakt? Als de rammel dan weg is zit je buitenste remblok los. Deze zit met veren in de zuiger vast, maar vaak buigt de monteur die veren te ver naar binnen waardoro het blok kan gaan rammelen. Als je open velgen hebt kun je zo ook even voelen of het blok los zit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”