Beste mede-volvisten,
Ik vind het klapperen in de voorwielophanging bij rijden over kleine oneffenheden erg vervelend. Ik lees heel veel op dit forum en zo weet ik intussen dat klapperen in de voorwielophanging allerlei oorzaken kan hebben. Ik heb intussen het volgende vervangen:
- Draagarmen
- Fuseekogels
- Buitenste stuurkogels
Het klapperen is nog niet verholpen. Wat ik nog wil proberen is het aanbrengen van de veerisolatoren (tuinslangetjes) en het vervangen van de de binnenste stuurkogels; deze klusjes zijn redelijk makkelijk te doen.
Heeft er iemand een tip hoe ik de veerisolatoren makkelijk kan plaatsen? Als ik de auto opkrik krijg ik ze er niet zo ver op.
Is speling op de veerpootlagers/rubbers eigenlijk te controleren?
Groet,
Jan
OPGELOST: Klapperen = speling, maar waar.....
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- Meeus
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57
nuja ben je zeker van dat oordeel?
Ik hoorde ook rammelen en piepend geluid aan men rechtervoorband bleek het men handschoen vakje te zijn.
Het klapperen van de ophanging bleek men knalpot te zijn waarvan de houder beugel was doorgebroken.
Dusja....
Ik hoorde ook rammelen en piepend geluid aan men rechtervoorband bleek het men handschoen vakje te zijn.
Het klapperen van de ophanging bleek men knalpot te zijn waarvan de houder beugel was doorgebroken.
Dusja....
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";


-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ja, ik ben echt heel erg zeker. De uitlaat heb ik al onderzocht door er flink aan te schudden en de rammels in het interieur klinken zijn redelijk makkelijk te traceren en klinken anders (minder 'zwaar')
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb ze net vorige week ook vervangen. De oude had ik al een keertje omgedraaid om er zeker van te zijn dat het geluid daardoor werd veroorzaakt.Pikantje schreef: Heeft er iemand een tip hoe ik de veerisolatoren makkelijk kan plaatsen? Als ik de auto opkrik krijg ik ze er niet zo ver op.
Auto opkrikken, isolator om de onderste veerwikkel (deze moet je wellicht even schoonmaken) plaatsen en doordrukken tot hij tegen de veerschotel aandrukt. Echt een klusje van niks.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
kijken lost vaak niets op945i schreef:Ook al naar de reactiestangetjes gekeken?
voelen wel.
maar idd, zijn deze stangetjes daar wel vaak verantwoordelijk voor.
van je stuurkogels/spoorstangen,krijg je geen hoorbare rammels of
klapper geluiden.
bovendien is speling hierop goed te voelen.
de draagarmen moet je trouwens wel onder belasting vastzetten.
geen glans zonder wrijving
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
reactiestangetjes zijn de koppelstangen tussen veerpoot en stabilisatorstang toch? Komt vaker voor heb ik gelezen, is speling daarop te controleren?
Ik heb bij opgekrikte auto het wiel vastgepakt en heb wel een ietsiepietsie speling geconstateerd op de binnenste stuurkogels, maar bij de APK-keuring van een paar weken geleden hebben ze niets gezegd...
Ik merkte ook een beetje speling als ik het wiel boven en onder vastpakte en het was niet de (nieuwe) fuseekogel. Het wiellager zou ook niet moeten kunnen want dat is een jaar geleden vervangen.
Ik heb bij opgekrikte auto het wiel vastgepakt en heb wel een ietsiepietsie speling geconstateerd op de binnenste stuurkogels, maar bij de APK-keuring van een paar weken geleden hebben ze niets gezegd...
Ik merkte ook een beetje speling als ik het wiel boven en onder vastpakte en het was niet de (nieuwe) fuseekogel. Het wiellager zou ook niet moeten kunnen want dat is een jaar geleden vervangen.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
En de veerpoot zit niet een beetje los? De dempende plaat in de veerschotel scheurt na verloop van tijd nl. ook los. Dat zie je niet, maar merk je heel erg goed door een hoop gekraak als je over oneffenheden rijdt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Meeus
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57
Stabilisatie stangen zijn blijkbaar een bekend euvel aan de s60, toen ik hem kocht moest ik ze vervangen van de keuring. Bij deze was dat allemaal gedaan en idd geen kraakjes meer als ik over heuvels of putten reed.
Was ik al helemaal vergeten..
Was ik al helemaal vergeten..
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";


-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ik heb de stabilisatorstangetjes vervangen en de agn. veerisolatoren geplaatst en het klapperen is weg!!!
Tegelijkertijd heb ik ook de aangepaste aandrijfasbouten (XC 90) geplaatst, dus daar heb ik ook geen last meer van.
Wat een rust...
Tegelijkertijd heb ik ook de aangepaste aandrijfasbouten (XC 90) geplaatst, dus daar heb ik ook geen last meer van.
Wat een rust...
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Aangepaste aandrijfasbouten? Wat is daarmee?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Een standaard probleem is dat de vertanding van de aandrijfas in de wielnaaf enige speling krijgt. Als gevolg daarvan hoor je een 'tik' als je gas loslaat of van vooruit naar achteruit gaat rijden.
Er is al het nodige geschreven over 'verlijmen' van de aandrijfas in de naaf, maar ik had ergens iets gelezen over aangepast bouten. Dat leek me een 'nettere' oplossing. Achter de kop van die bouten zitten een rubberen conische bus/ring, verder kan ik geen verschil ontdekken. Goedkoop zijn ze niet, maar bij mij heeft het gewerkt.
Groet,
Jan
Er is al het nodige geschreven over 'verlijmen' van de aandrijfas in de naaf, maar ik had ergens iets gelezen over aangepast bouten. Dat leek me een 'nettere' oplossing. Achter de kop van die bouten zitten een rubberen conische bus/ring, verder kan ik geen verschil ontdekken. Goedkoop zijn ze niet, maar bij mij heeft het gewerkt.
Groet,
Jan
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Bij mij werkte het ook. Ter verduidelijking even een plaatje gezocht.Pikantje schreef:Een standaard probleem is dat de vertanding van de aandrijfas in de wielnaaf enige speling krijgt. Als gevolg daarvan hoor je een 'tik' als je gas loslaat of van vooruit naar achteruit gaat rijden.
Er is al het nodige geschreven over 'verlijmen' van de aandrijfas in de naaf, maar ik had ergens iets gelezen over aangepast bouten. Dat leek me een 'nettere' oplossing. Achter de kop van die bouten zitten een rubberen conische bus/ring, verder kan ik geen verschil ontdekken. Goedkoop zijn ze niet, maar bij mij heeft het gewerkt.
Groet,
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- snowryder
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 15.12.2010 - 11:23
- Locatie: Elst GLD
Heb ook een rammel in het vooronder.Oceanracer schreef:Ik heb ze net vorige week ook vervangen. De oude had ik al een keertje omgedraaid om er zeker van te zijn dat het geluid daardoor werd veroorzaakt.Pikantje schreef: Heeft er iemand een tip hoe ik de veerisolatoren makkelijk kan plaatsen? Als ik de auto opkrik krijg ik ze er niet zo ver op.
Auto opkrikken, isolator om de onderste veerwikkel (deze moet je wellicht even schoonmaken) plaatsen en doordrukken tot hij tegen de veerschotel aandrukt. Echt een klusje van niks.
Is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit er dan uit moet zien, kan nergens een foto vinden van het geheel met die isolatoren erop
Wie kan me daaraan helpen?
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Ook ik heb sinds enige tijd een rammel, links voor, vanaf de bestuurder gezien. Het is een hele lichte, maar duidelijk hoorbare rammel. De rammel hoor je op klinkerweggetjes en bij kleine oneffenheden in het wegdek, ook asfalt. Bij het nemen van een drempel of spoorwegovergang hoor je het eigenlijk niet. De rammel is sinds 2 maanden hoorbaar, eerst heel zacht/weinig, maar nu steeds duidelijker.
Even naar een bevriende garage geweest, die even vluchtig heeft gekeken. Op rubbers en kogels ondekte hij geen speling. Enkel het links-achter rubber van de stabilisatorstang aan de achterzijde vertoonde wat speling, maar hier heb ik geen last van en dit is ook niet de rammel die ik hoor, ik kan hem namelijk duidelijk links voor lokaliseren.
Eerste verdachte is natuurlijk de stabilisatorstangetjes. Deze heb ik links en rechts eens omgedraaid, maar de rammel blijft aan de linkerkant. Aan de stabilisatorstangetjes ligt het dus niet.
Verder vermoed ik de isolatoren, volgens mij heb ik die nu niet. Als ik in Vida kijk, zie ik dat er 3 isolatoren zijn aan de onderzijde vd veer, het tuinslangmodel, een soort ring die onder de onderste winding vd veer komt en een soort veerschotel bedekking, vermoedelijk van rubber. Volgens mij heb ik er geen één onder, bij het wisselen van de stab.stangetjes heb ik tenminste niets kunnen ontdekken.
Wat mij ook opvalt is dat ik geregeld een 'tik' hoor bij het wegrijden, ook van linksvoor. Die tik, samen met de rammel, laat mij toch ook vermoeden dat het wellicht de aandrijfasbout kan zijn. Zou vervanging de oplossing kunnen zijn, of moet ik het ergens anders zoeken?

Even naar een bevriende garage geweest, die even vluchtig heeft gekeken. Op rubbers en kogels ondekte hij geen speling. Enkel het links-achter rubber van de stabilisatorstang aan de achterzijde vertoonde wat speling, maar hier heb ik geen last van en dit is ook niet de rammel die ik hoor, ik kan hem namelijk duidelijk links voor lokaliseren.
Eerste verdachte is natuurlijk de stabilisatorstangetjes. Deze heb ik links en rechts eens omgedraaid, maar de rammel blijft aan de linkerkant. Aan de stabilisatorstangetjes ligt het dus niet.
Verder vermoed ik de isolatoren, volgens mij heb ik die nu niet. Als ik in Vida kijk, zie ik dat er 3 isolatoren zijn aan de onderzijde vd veer, het tuinslangmodel, een soort ring die onder de onderste winding vd veer komt en een soort veerschotel bedekking, vermoedelijk van rubber. Volgens mij heb ik er geen één onder, bij het wisselen van de stab.stangetjes heb ik tenminste niets kunnen ontdekken.
Wat mij ook opvalt is dat ik geregeld een 'tik' hoor bij het wegrijden, ook van linksvoor. Die tik, samen met de rammel, laat mij toch ook vermoeden dat het wellicht de aandrijfasbout kan zijn. Zou vervanging de oplossing kunnen zijn, of moet ik het ergens anders zoeken?

Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Klik voor een ander topic met duidelijke foto: >>klik<<snowryder schreef: Heb ook een rammel in het vooronder.
Is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit er dan uit moet zien, kan nergens een foto vinden van het geheel met die isolatoren erop
Wie kan me daaraan helpen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- snowryder
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 15.12.2010 - 11:23
- Locatie: Elst GLD
bedankt ! wil hier nog wel even naar kijken voor ik op vakantie ga.Oceanracer schreef:Klik voor een ander topic met duidelijke foto: >>klik<<snowryder schreef: Heb ook een rammel in het vooronder.
Is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit er dan uit moet zien, kan nergens een foto vinden van het geheel met die isolatoren erop
Wie kan me daaraan helpen?
Twee soorten isolatoren te leveren dus. De oude versie een halve ronding op de veer of de nieuwe versie, een ring helemaal rond onder de veer.
Of zou je zelfs beide kunnen plaatsen als er niets aanwezig is?
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Die halve ronding op de veer is makkelijk te plaatsen, die ring die op de veerschotel komt, daarvoor moet je hele veerpoot uit elkaar, denk ik...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hoor je de rammel nog steeds als je de rem lichtjes aanraakt? Als de rammel dan weg is zit je buitenste remblok los. Deze zit met veren in de zuiger vast, maar vaak buigt de monteur die veren te ver naar binnen waardoro het blok kan gaan rammelen. Als je open velgen hebt kun je zo ook even voelen of het blok los zit.Doeke Dobma schreef:Ook ik heb sinds enige tijd een rammel, links voor, vanaf de bestuurder gezien. Het is een hele lichte, maar duidelijk hoorbare rammel. De rammel hoor je op klinkerweggetjes en bij kleine oneffenheden in het wegdek, ook asfalt. Bij het nemen van een drempel of spoorwegovergang hoor je het eigenlijk niet. De rammel is sinds 2 maanden hoorbaar, eerst heel zacht/weinig, maar nu steeds duidelijker.
Even naar een bevriende garage geweest, die even vluchtig heeft gekeken. Op rubbers en kogels ondekte hij geen speling. Enkel het links-achter rubber van de stabilisatorstang aan de achterzijde vertoonde wat speling, maar hier heb ik geen last van en dit is ook niet de rammel die ik hoor, ik kan hem namelijk duidelijk links voor lokaliseren.
Eerste verdachte is natuurlijk de stabilisatorstangetjes. Deze heb ik links en rechts eens omgedraaid, maar de rammel blijft aan de linkerkant. Aan de stabilisatorstangetjes ligt het dus niet.
Verder vermoed ik de isolatoren, volgens mij heb ik die nu niet. Als ik in Vida kijk, zie ik dat er 3 isolatoren zijn aan de onderzijde vd veer, het tuinslangmodel, een soort ring die onder de onderste winding vd veer komt en een soort veerschotel bedekking, vermoedelijk van rubber. Volgens mij heb ik er geen één onder, bij het wisselen van de stab.stangetjes heb ik tenminste niets kunnen ontdekken.
Wat mij ook opvalt is dat ik geregeld een 'tik' hoor bij het wegrijden, ook van linksvoor. Die tik, samen met de rammel, laat mij toch ook vermoeden dat het wellicht de aandrijfasbout kan zijn. Zou vervanging de oplossing kunnen zijn, of moet ik het ergens anders zoeken?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95