Tuning

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
hansstaal
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 25.05.2006 - 15:44
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Mijn S60 2.4 140 PK/Automaat zou ik willen tunen heeft iemand ervaring met deze materie voor mijn type motor,
Zijn er ook bedrijven bekend waar e.e.a. kan worden gerealiseerd?
groeten Hans
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

goede chiptuners doen ook ongeblazen (diesel) motoren.
je gaat dan ongeveer naar de 180pk.
Gebruikersavatar
480S60
4th Gear member
Berichten: 802
Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

De automaat is bij het tunen de zwakke schakel. Deze zal het koppel aan moeten kunnen dat hij na het tunen heeft. Mijn mening is dat Rica de beste Volvo tuner is en blijft. Ze tunen trouwens ook de Volvo's van de KLPD. Volgens de site van Rica kan je de 2.4 tunen naar 175pk en 234 Nm voor 775 euro ex BTW en 125 euro voor garantie.
Origineel heeft de 2.4 140pk en 220Nm. Mijn eerste verwachting is dat dit koppelverschil wel te verwerken is door de automaat.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Ik denk dat de automaat dit verschil wel aan kan. De 2.4 motor is immers ook als 170 pk te krijgen. Lijkt me niet dat de automaat dan anders is. Hij zal denk ik wel anders geprogrammeerd moeten worden.Andere achakelstanden. Als je zoekfunctie gebruikt kun je een topic vinden waarin hier met D5 met automaat heel wat over gezegd wordt. suc6
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

In het V70 forum is het tunen van deze motor al een aantal keren voorbij gekomen, zoek daar eens zit wel interessante info tussen. Het komt er op neer dat de motor technisch hetzelfde is als de 170 pk uitvoering, alleen een beetje "gedowntuned" in het hoge toeren gebied. Je kunt hem dus prima tunen, bedenk er alleen wel bij dat je je garantie kwijt bent, dat de volvo assistance je rustig langs de kant laat staan, etc.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

de 2.4 motor schijnt goed te tunen te zijn zonder dat je overmatige slijtage aan motor en bak krijgt. Je moet het geld er wel voor over hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
Lambert
5th Gear member
Berichten: 1266
Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
Locatie: Almere

heb 3 jaar met zo'n gechipte moter gereden, geen enkel probleem ondervonden, had wel een schakelbak....
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Richard S schreef:Ik denk dat de automaat dit verschil wel aan kan. De 2.4 motor is immers ook als 170 pk te krijgen. Lijkt me niet dat de automaat dan anders is. Hij zal denk ik wel anders geprogrammeerd moeten worden.Andere achakelstanden. Als je zoekfunctie gebruikt kun je een topic vinden waarin hier met D5 met automaat heel wat over gezegd wordt. suc6
Volgens mijn gegevens monteert Volvo op de 170pk versie een steviger versnellingsbak dan op de 140pk versie. Dat verklaart ook het prijsverschil: dat zit 'm echt niet alleen in dat andere programmaatje in de chip.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Battlecruiser S80 schreef:
Richard S schreef:Ik denk dat de automaat dit verschil wel aan kan. De 2.4 motor is immers ook als 170 pk te krijgen. Lijkt me niet dat de automaat dan anders is. Hij zal denk ik wel anders geprogrammeerd moeten worden.Andere achakelstanden. Als je zoekfunctie gebruikt kun je een topic vinden waarin hier met D5 met automaat heel wat over gezegd wordt. suc6
Volgens mijn gegevens monteert Volvo op de 170pk versie een steviger versnellingsbak dan op de 140pk versie. Dat verklaart ook het prijsverschil: dat zit 'm echt niet alleen in dat andere programmaatje in de chip.
Het kosten verschil zit niet in de chip, het prijsverschil toch wel denk ik, de versnellingsbakken hebben allemaal dezelfde code.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Je betaald dus eigenlijk voor gebakken lucht :)
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Volgens de technici van de ANWB zitten er verschillende versnellingsbakken in.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

De 2.4 140pk, de 2.4i 170pk, de 2.0T 180pk, de 2.5T van 210pk maar ook de T5 van 260pk's hebben allemaal dezelfde AW 55-51 automaat, daar zal het verschil dus niet in zitten
Volvo for life
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

dan zou je dus makkelijk 140pk kunnen chippen. Maar dat was toch eigenlijk al duidelijk?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

bart simpson schreef:De 2.4 140pk, de 2.4i 170pk, de 2.0T 180pk, de 2.5T van 210pk maar ook de T5 van 260pk's hebben allemaal dezelfde AW 55-51 automaat, daar zal het verschil dus niet in zitten
Eh nee, volgens de ANWB niet en volgens Volvo zelf ook niet:

http://www.volvocars-campagnes.nl/prijs ... en/V70.pdf

De zwakkere heeft de M56L en de sterkere heeft de M56H...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

En bij de dieselversies zijn er verschillende turbo's gemonteerd. Dus die zwakkere versie effe lekker chippen kan wel, maar je vraagt uiteindelijk om problemen...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Zo te zien heeft dat vooral met de overbrengingen te maken. De automaten zijn volgens die lijst trouwens wel hetzelfde.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Battlecruiser S80 schreef:En bij de dieselversies zijn er verschillende turbo's gemonteerd. Dus die zwakkere versie effe lekker chippen kan wel, maar je vraagt uiteindelijk om problemen...
Klopt, maar we hebben het hier over de 140 en 170pk benzine motoren ;)
Die overigens geen turbo hebben
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14793
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=4659

Kijk hier maar even.
Daar is al van alles gezegd over tuning en automaat..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

je moet het natuurlijk wel bij een goede chipper doen. Niet eentje die een programma erin stopt zonder rekening te houden met de motor!
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”