Volvo 164 turbo (2) rijdend (filmpje)

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Lekker rijk houden idd, ik ben bezig met mn intercooler verkleinen :( is nu 15cm hoog.

Ik hoop maandag weer te rijden, moet nog wel bezig met de ontstekingsmap nu is het allemaal veel te onrustig. Maar tunen is leuk!
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ik ervaar trouwens geen enkele koelingsproblemen :) Mn downpipe lekt nog iets bij de V-klem en ik heb last van olielekkage bij mn achterste krukaskeering. Hoogstwaarschijnlijk mag mn versnelllingsbak er dus nog een keertje vanaf :(
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Hoe zit je carter ontluchting in elkaar? Door overdruk kun je ook lekkage krijgen, fijn om te horen dat het dus kan met een halve intercooler en standard radiator.

Nu komt een turbo meet wel heel dicht bij natuurlijk!

Je kunt in barneveld de brug eens huren voor je bak werkzaamheden, binnen 3 uur had ik mn drukgroep verwisseld, werkt erg lekker!
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ik heb een penta kleppendeksel met grote afvoer slang richting versnellingsbak lopen. Misschien moet ik hem aansluiten op het luchtfilter en een slang op het inlaatspruitstuk met een terugslag klepje erin? Hij lekt namelijk behoorlijk na het rijden van een stukje toch overdruk dus... :)
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Afbeelding

G3 Verdamper tot 380 pk :)
chris2
3rd Gear member
Berichten: 476
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Hier nog een grappige 164, kon het niet laten de foto te posten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90 D5 2017 inscription
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

ja dat is een bijzondere 164, ook omdat het geen fotosoep is. Heb je de cockpit wel eens gezien? :)
chris2
3rd Gear member
Berichten: 476
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Nee heb de cockpit niet gezien, zal wel een grotere kermis zijn denk ik. :D
Volvo XC90 D5 2017 inscription
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

link met plaatjes van voorkant en binnenkant http://paultan.org/2005/08/08/crazy-vol ... ification/
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Afbeelding

nieuwe verdamper naast de oude die overigens weg mag.
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

dat is maar een klein verschil... ;)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

En dat terwijl ik al een redelijke forse LPG verdamper had :P De oude is suited tot tenminste 180 kW
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

beetje opgeruimd, 3e motorsteun gemonteerd ivm kanteling van de motor.

Afbeelding

loopt momenteel op 0,7 bar, wat een bak vermogen!
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

leuk he!, heb je een foto van de extra motorsteun?

Ik ben nu druk met afstellen en dagelijks rijden. idle strak op 800rpm enz gaat best aardig idle pid is wel lastig!
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

3e motorsteun is bevestigd aan de cylinderkop linksboven voorraaan. Vervolgens steunt hij af op een van de chassisbalken en is dedempt met een setje reactiestang rubbertjes (stabilisator).

Afbeelding

hoop dat je er wat op kunt zien :P
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Misschien moet ik ze in productie gaan nemen, DIY lambda meter welke ik kan aansturen met mijn Tech Edge controller
Afbeelding

verdere updates, kachel radiator gesoldeerd. Die bleek al 1,5 jaar lek te zijn en ik me maar af vragen waar mn koelvloeistof bleef :roll:
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Inmiddels weer wat gesleuteld, remmen achteraan aangepakt. Nieuwe slangen,blokken en klauwen. Auto rijdt nog steeds erg goed, zelfs bij warm vochtig weer blijft alles goed werken. Moest laatst toch wel even lachen toen ik een dikke Porsche bij kon houden met een fietsendrager en een setje mountainbikes achterop! :D En dat met 0,7 bar overdruk (LPG), dit gaat voorlopig niet omhoog. :)

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

mooi man van die porche!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
zwientie
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.11.2011 - 20:42

mooi gedaan man super :D
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Weer eens tijd voor een update :)!

Mijn electrische ventilator neemt een behoorlijk vermogen (ca 15 ampere), eigenlijk heb ik deze maximale capaciteit alleen maar nodig tijdens een warme zomerperiode.

Daarom heb ik mijzelf verdiept in microcontrollers en een stukje hardware + software ontwikkeld die de ventilator van 0 tot 100 % duty kan regelen afhankelijk van de koelwater temperatuur in de radiator.

Tevens gebruik ik dit apparaat als digitale snelheidsmeter, en wellicht voor meer in de toekomst... :o

Hier wat foto's :)

display, microcontroller en fan MOSFETS, heb twee zware mosfets nodig op een flinke heatsink.

Afbeelding

Afbeelding

beetje overkill maar weer een leuk leerzaam projectje :)
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”