940 93 op lpg schudt stationair en maakt roffelend geluid

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
mennobakker
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 19.09.2009 - 21:16
Locatie: utrecht

Hoi volvo kenners,

ik heb een 940 uit 93 op LPG met 470dkm en heb daarvan afgelopen jaar met veel plezier 50dkm van gereden.

Nu heb ik geruime tijd het probleem dat hij wat lastig start (met name warm), op benzine erg beroerd loopt: hapert en knalt onder de kap ;)

Op lpg schudt de de motor stationair en maakt roffelend geluid bij accelereren. wie weet raad?
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Ik zou eens beginnen met de ontsteking te controleren. Dus: Bobine, verdeler, rotor, bougiekabels en bougies.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
mennobakker
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 19.09.2009 - 21:16
Locatie: utrecht

hi dank voor je reactie

vergeten te vermelden: ik heb de bougiedoppen er opnieuw op gedraaid.
de bougies zijn dof licht bruinig aangeslagen.. is dat OK?

waar moet ik naar kijken aan de de rotor en verdeler?
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

ingeslagen,of aangekoekte contacten in de verdeelkap of op de rotor.
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Roffelend geluid??!! Is het geen 850?
Groeten van Frans.
mennobakker
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 19.09.2009 - 21:16
Locatie: utrecht

nee het is toch echt een 940. net de bougies vervangen, nog geen verschil. die verdeelkap is lastig toegankelijk helemaal achterin. kan ik die gewoon met 3 schroefjes losmaken of wordt dat erg ingewikkeld?
mennobakker
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 19.09.2009 - 21:16
Locatie: utrecht

Vandaag op pad geweest met de 940. Hij hapert nogal en maakt een ploffend geluid bij het optrekken. Als ik gewoon gas geef zonder optrekken niet overigens.

Dit was nog niet zo erg aanwezig voordat ik de bougies vervangen had en wat aan de kabels had staan rommelen. Stationair loopt ie op 3 pitten, probleem blijkt de 2e cilinder te zijn, als ik die lostrek ploft ie ook niet meer bij het accelereren.

Morgen ga ik een nieuwe bougiekabel halen, anders de verdeler open proberen te maken.

Ergens anders las ik van iemand dat een klepveer verrot was.. lijkt het daarop?
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

een ploffend geluid duidt veelal op een slechte vonk, dus het euvel moet je in de ontsteking zoeken lijkt me.
je kan ook eens in het donker kijken onder de motorkap.wellicht zie je een lekstroom in een van de kabels. in het donker zie je de vonk makkelijker dan met daglicht
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Begin inderdaad met de bougiekabels. Als het goed is staat daar de produktieperiode op gedrukt. Als ze nog nooit zijn vervangen, dan is de kans groot dat het daar aan ligt. Zo niet, dan verder gaan met rotor/verdeler.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
mennobakker
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 19.09.2009 - 21:16
Locatie: utrecht

OK dank voor jullie reacties.

Zojuist bij de automaterialen de kabel van de ploffende cilinder vervangen. maakte geen verschil, meteen weer de kabel verruild voor een nieuwe rotor en verdeler. Ziet er eenvoudig uit, moet ik (behalve de kabel volgorde) nog ergens op letten bij het monteren?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Kan ook een probleem met de compressie van de 2e cilinder zijn, wellicht is er een klep verbrand?
mennobakker
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 19.09.2009 - 21:16
Locatie: utrecht

hoe kan ik daar achter komen?
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Compressietest (laten) uitvoeren.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

mennobakker schreef:probleem blijkt de 2e cilinder te zijn, als ik die lostrek ploft ie ook niet meer bij het accelereren.
Bedoel je dat het ploffen dan ophoudt, of dat ie niet méér ploft? Ik veronderstel het eerste, maar het zou een nogal wezenlijk verschil kunnen zijn ;)
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
mennobakker
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 19.09.2009 - 21:16
Locatie: utrecht

dat het ploffen dan ophoudt
mennobakker
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 19.09.2009 - 21:16
Locatie: utrecht

ok ik hang vanavond die nieuwe rotor en verdeelkap eraan en als het zich dan nog voordoet, laat ik een compressietest uitvoeren. Zou dat ook een kapotte klepveer naar voren kunnen komen, of weet je hoe ik daar achter kan komen?
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Ik zou verwachten dat een defecte klepveer idd een afwijkende (lagere/geen) compressie zou moeten opleveren.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
flap
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11.12.2006 - 15:58

losse injector lpi.
mennobakker
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 19.09.2009 - 21:16
Locatie: utrecht

losse injector lpi.
maar het manifesteerd zich ook op benzine (erger zelfs)
flap
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11.12.2006 - 15:58

symptomen heb ik ook een keer gehad. Hoe een en ander op elkaar inwerkt heb ik geen idee, losse injector was toen de oplossing.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”