Pop-up TOMTOM

Navigatiesystemen die niet van Volvo zijn. Zoals TomTom, Garmin etc.
Plaats reactie
lieuwke
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 27.02.2011 - 10:38

Ik kon voor weinig geld een oud type RTI scherm met rooster voor in mijn S80 op de kop tikken en ben momenteel bezig met een klein hobby projectje hiermee. Ik heb een Tomtom 920 welke in de behuizing van het voormalige RTI scherm komt zodat deze mooi wegzakt in het dashboard zoals de originele RTI. Een "poor man's RTI" zeg maar. De RTI interface beviel mij sowieso niet en met de TOMTOM hebn ik tenminste actuele kaarten, rijbaanbegeleiding, TMC en spraakbesturing.

Om te beginnen heb ik het RTI scherm gedemonteerd zodat enkel de lift en de print waarop zich de eindschakelaars van de lift bevinden, overblijven. Vervolgens voorzichtig het kunstof raampje verwijderd van de schermbehuizing. De tomtom 920 past nu redelijk mooi achter de ontstane opening waardoor ook touchscreen bediening mogelijk is, maar er zit ook een afstandbediening bij de tomtom. Een smalle kier ga ik afwerken met wat zwart vilt.

Omdat ik de electronica van het Scherm niet meer ga gebruiken heb ik wel nog iets nodig om de lift aan te sturen. Hiervoor gebruik ik het originele driver IC en maak ik een klein printje met een µC dat er voor zorgt dat de lift omhoog en omlaag kan en op tijd stopt middels de eindschakelaars en de tomtom wordt in en uitgeschakeld. Ik heb gekozen voor een µC zodat ik dan ook wat kan spelen met de manier waarop wordt ingeschakeld etc. Als iets niet helemaal naar wens is kan ik dat middels software nog wijzigen.

Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van dit mini projectje. De ontmanteling van het RTI scherm heb ik reeds gedaan en helaas niet op foto, maar is verder ook niet zo spannend.
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40660
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Zit het scherm niet wat ver weg om het touch screen te kunnen bedienen?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
lieuwke
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 27.02.2011 - 10:38

Ben schreef:Zit het scherm niet wat ver weg om het touch screen te kunnen bedienen?
Daar ben ik nog niet achter. Maar de afstandbediening en spraakbediening compenseren ook weer.
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Ben schreef:Zit het scherm niet wat ver weg om het touch screen te kunnen bedienen?
he komop, hij was net zo enthousiast!

Jammer dat je tomtom slechts 4.3" is. Als ik zo'n project zou ondernemen zou ik voor een zelfde schermdiagonaal gaan en deze inbouwen!

Succes met je project, vergeet geen foto's te plaatsen!
lieuwke
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 27.02.2011 - 10:38

360Degreez schreef:....he komop, hij was net zo enthousiast!

Jammer dat je tomtom slechts 4.3" is. Als ik zo'n project zou ondernemen zou ik voor een zelfde schermdiagonaal gaan en deze inbouwen!

Succes met je project, vergeet geen foto's te plaatsen!
Bedankt voor de steun en foto's gaan er zeker komen. Inderdaad is het schermpje wat kleiner, maar hiervoor had ik een HTC touch diamond GSM en zo'n vreselijk snoer over het dashboard lopen. Heb dus niet het idee dat ik er op achteruit ga. We zullen zien. Momenteel erg druk met werk, wellicht heb ik komend weekeinde wat tijd om een proefpassing te doen in het dashboard.
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
lieuwke
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 27.02.2011 - 10:38

Zoals beloofd zou ik wat foto's plaatsen. Werk in uitvoering...
Het donor schermpje:
Afbeelding
Afbeelding

De sturing in opbouw:
Afbeelding

Het hart van de sturing:
Afbeelding

Zoals je ziet moet er nog genoeg gebeuren, maar beetje bij beetje ga ik dit project meer gestalte geven.

Ik heb overigens ergens gelezen dat iemand zelf een speciale kno had gemaakt om het RTI scherm te bedienen. En dan doel met name op het opschrift van de knop. Ik wil ook graag een "originele" volvo knop in mijn middenconsole naast de andere knoppen, dus tips hoe zoiets te maken zijn heel welkom!
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Wauw! Je pakt het wel grondig aan!

Als de knop een redelijk recht oppervlak heeft kan je deze laten tampondrukken bij een drukkerij.

Hou alleen wel rekening met extra opzet kosten omdat het slechts een stuks betreft.. als ze het überhaupt al willen doen ;-)

Mocht je een drukkerij vinden die het wil doen kan ik evt wel een knop voor je maken, doe maar ff p/m dan.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Om op het touchscreen terug te komen... Als je een afstand bediening hebt, wat boeit dat dan nog? Mijn rti + garmin is ook met afstand bediening; geen enkel probleem. Wanneer je meerdere afstand bedieningen hebt word dat pas lastig.

Trouwens geweldig project, ik wou hier ook aan beginnen, totdat ik de rti/garmin set voor een leuk prijsje kon krijgen. Het enige nadeel aan jouw set is de achteruitrij camera, maarja tis maar of je die wilt/nodig hebt.

Respect voor het knutselwerk!
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
lieuwke
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 27.02.2011 - 10:38

Uiteindelijk ben ik aan het wachten op de bluepower voor de S80 waar dan ook de achteruitrij camera op moet komen. Wellicht in de toekomst een schermpje eraan van bij volvotech. Maar voor nu wil ik wel de navigatie er al in hebben. Blijft leuk om zoiets in elkaar te flansen.

Het schermpje is inderdaad een stukje kleiner:
Er zal dus nog een raampje ofzo omheen moeten.
Afbeelding

De eindschakelaars blijven op een stukje van de oude print zitten.
Afbeelding

Met de lift omlaag zie je aan de buitenzijde straks niet dat hier een tommy inzit. Suprise, suprise. :)
Afbeelding

Lift omhoog en power van tomtom aan. Het opstartscherm maar aangepast voor het juiste effect:
Afbeelding

Morgen is weer een dag, als ik zin en tijd heb ga ik weer verder.
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Geniaal!!

Wellicht een idee om het voorscherm van zwart aluminium (mat) te maken! Dat kan je netjes op maar buigen. Doe eerst wel even de TomTom centreren in je scherm. En kijk of je de bovenkant van de Volvo tray demontabel laat zodat je de tomtom er nog uit kan halen voor je map updates etc.
lieuwke
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 27.02.2011 - 10:38

360Degreez schreef:Geniaal!!

Wellicht een idee om het voorscherm van zwart aluminium (mat) te maken! Dat kan je netjes op maar buigen. Doe eerst wel even de TomTom centreren in je scherm. En kijk of je de bovenkant van de Volvo tray demontabel laat zodat je de tomtom er nog uit kan halen voor je map updates etc.
Tomtom ga ik er niet uithalen. Updates doe ik met een USB aansluiting die ik ergens onder het dashboard laat uitkomen. Updates zijn er 4x per jaar en zelf doe ik waarschijnlijk 1 tot 2x per jaar updaten. Dus dan kan ik gerust even met het notebook de auto in. Ik moet alleen nog even iets bedenken voor het reset knoppie.
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
lieuwke
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 27.02.2011 - 10:38

reset knopje ook naar buiten gevoerd en deze gaat bediend worden als ik de knop in het dashboard meer dan 3 seconden vast houd. In dat geval geeft de buzzer drie piepjes ter bevestiging van de gevraagde reset, komt de lift omhoog, krijgt de tomtom zijn reset en vervolgens 4 sec. powerknop bediening om weer in te schakelen. Zodoende houd ik toch maar één knop in het dashboard.
Voor de liefhebbers heb ik een filmpje van de lift gemaakt:
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Nice! Je bent niet de enige die het gedaan heeft, er staan meerdere filmpjes op YouTube. Wel zie ik dat die minder mooi afgewerkt zijn aan de bovenzijde.
lieuwke
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 27.02.2011 - 10:38

Nog even een kleine update. Ik merkte dat de sateliet ontvangst heel vaak wegviel en de navigatie dan op gyro verder liep, maar dat dit ook verre van ideaal is. Aan de binnenzijde van de behuizing van het originele RTI scherm zit een geleidende laag die diende als afscherming voor het originele scherm. Dit werkte als een kooi van farrady op de tomtom waardoor de ontvangst slecht was. Het is verbazend dat deze toch nog een fix kreeg. Ik heb de laag aan de binnenzijde nu echter weg geschuurd en nu heb ik binnen no time een fix.


Enkel een tip voor diegene die het ook zouden gaan proberen om de tomtom in te bouwen.
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
lieuwke
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 27.02.2011 - 10:38

VolvoXC70 schreef:Ik mis de 100n (multilayer) C direct over de Vdd en GND van je PIC, of zit ie aan de onderzijde??
Op de foto was de print nog niet geheel opgebouwd. C ter ontstoring van de PIC zit er wel op. (scherp gezien btw....)
Hoe warm wordt je 7805? per 0,1A heb je een dissipatie van ca. 0.8W.
Niet gemeten, maar deze is enkel om de PIC te voeden, dus trekt vrij weinig. Iets van 60~80 mA en even wat meer bij bedienen van de relais, maakt dat is secondenwerk.
Welke taal programmeer je?
Dit heb ik in JAL geschreven. Had bij dit project voldoende ruimte in de PIC.
Leuk project overigens.
Thanx!
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
lieuwke
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 27.02.2011 - 10:38

VolvoXC70 schreef:Ik knutsel zelf ook graag met PIC's, vandaar :)

printplaatlichtbaktimer:
ledlijstje:
toerenteller/shiftlight 2-takt motor:

Autovoedingen zijn vrijwel altijd flink vuil.

Je PIC heeft het idd rustig. Viel mij ook op dat ik op de ene foto 1 relais en op de andere 2 relais zag zitten?
Ja, tweede relais is voor de reset van de tomtom. Overigens is circuitsonline.net ook een leuke site om nuttige info te vinden met betrekking tot deze materie.
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie 'niet Volvo'”