Had net iets raars. Ging mijn vouwwagen (Roadmaster voor de kenners) even testrijden na het afstellen van de remmen.
Ik wilde even doortrekken in 2 om een voorrangsweg op te draaien en tussen de 1500 en 2100 toeren treedt er een scherp metaal achtig geluid op lijkend op het rammelen van een hitteschild.
(uitlaat, motorsteun, schildje, wie het weet....)
Hij doet het dus alleen in 2, bij vollast (met vouwwagen dus)
Andere versnelling geen geluid, en ook niet bij het rijden zonder aanhanger.
Het is een 2.4D 130PK met 241K op d'n teller. Olieverbruik 1l/20.000km
Kantelende zuiger lijkt me uitgesloten.
Verder vind ik dat de kleppen en / of verstuivers nogal tikken. Ik haalde de kap van de motor en was verrast door het getik.
Iemand ervaring?
metaalachtig geluid bij accelereren in 2e versnelling
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Oe, lastig om een diagnose te stellen. Alleen in de 2e versnelling met (vol)gasgeven met belasting? Misschien drukgroep en/of koppeling nog een optie?
Met 241k op de teller mogen verstuivers wel tikken, dat zal het probleem ook niet zijn lijkt me. Blijft gissen........
Met 241k op de teller mogen verstuivers wel tikken, dat zal het probleem ook niet zijn lijkt me. Blijft gissen........
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Gokje van mijn kant: Flex-stuk (onderdeel van je uitlaat tussen het vaste deel en het beweegbare deel)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Nog even een aanvulling,
het klinkt sterk als een stuk metaal dat in een ventilator wordt gestoken.
Het lastige is dat ie t alleen doet met de vouwwagen aan de haak, en in zijn 2.
rara politiepet :?:
het klinkt sterk als een stuk metaal dat in een ventilator wordt gestoken.
Het lastige is dat ie t alleen doet met de vouwwagen aan de haak, en in zijn 2.
rara politiepet :?:
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dan zou ik het lekker zo aanzien en volgend jaar nog maar eens bekijken...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Je spreekt over tikkelen/ratelen bij optrekken in 2e versnelling, onder vollast, met een vouwwagen. Eerlijk gezegt lijkt een vouwwagen (wat weegt ie, misschien 400-500kg tops) niet een vollast.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je auto daar moeite mee heeft en dus rare symtomen laat zien bij die belasting.
Het lijkt me niets te doen te hebben met resonantie/trilling. Als je in zn 1 optrekt loop je ook door dat toerengebied en doet ie niets, evenzo als je van 2 opschakeld naar 3 kom je weer uit in dat toerengebied en doet ie het ook niet.
Ik ben een leek maar ik denk nog steeds aan de koppeling/drukgroep. Zeker met oog op de km-stand. In zn 1 heb je de meeste trekkracht maar begin je van onderuit. In zn 2 is de trekkracht wel wat minder maar nog steeds aanzienlijk (en je zit daar in het gebied waar het koppel zowat maximaal is) en heeft de drukgroep misschien lichte problemen. In zn 3 is de trekkracht weer wat minder en zal het probleem zich dan niet meer voor doen. Nogmaals, ik ben geen specialist maar hier gaat toch mijn gedachte sterk naar uit. Zonder de sleep achter je auto is het probleem er niet en dus zou de koppeling/drukgroep nog genoeg stug zijn om geen slip te genereren zonder die extra belasting.
Het blijft natuurlijk gissen op afstand. Ik zou echter wel ff naar mn dealert gaan als ik het "probleem" zou hebben. FF navragen kan geen kwaad en is wat beter voor de gemoedsrust.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je auto daar moeite mee heeft en dus rare symtomen laat zien bij die belasting.
Het lijkt me niets te doen te hebben met resonantie/trilling. Als je in zn 1 optrekt loop je ook door dat toerengebied en doet ie niets, evenzo als je van 2 opschakeld naar 3 kom je weer uit in dat toerengebied en doet ie het ook niet.
Ik ben een leek maar ik denk nog steeds aan de koppeling/drukgroep. Zeker met oog op de km-stand. In zn 1 heb je de meeste trekkracht maar begin je van onderuit. In zn 2 is de trekkracht wel wat minder maar nog steeds aanzienlijk (en je zit daar in het gebied waar het koppel zowat maximaal is) en heeft de drukgroep misschien lichte problemen. In zn 3 is de trekkracht weer wat minder en zal het probleem zich dan niet meer voor doen. Nogmaals, ik ben geen specialist maar hier gaat toch mijn gedachte sterk naar uit. Zonder de sleep achter je auto is het probleem er niet en dus zou de koppeling/drukgroep nog genoeg stug zijn om geen slip te genereren zonder die extra belasting.
Het blijft natuurlijk gissen op afstand. Ik zou echter wel ff naar mn dealert gaan als ik het "probleem" zou hebben. FF navragen kan geen kwaad en is wat beter voor de gemoedsrust.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
520kg leeg. ik schat m ook nu ongeveer op 580kg. Niet echt een vollast, maar wel een belasting. Hij heeft er iig totaal geen moeite mee. ook niet in de bergen en achter Luik voor de veiligheid maar in de 4 omhoog, maar eigenlijk niet nodig.tikkelen/ratelen bij optrekken in 2e versnelling, onder vollast, met een vouwwagen. Eerlijk gezegt lijkt een vouwwagen (wat weegt ie, misschien 400-500kg tops) niet een vollast
Slippen en trillen doet hij totaal niet. Later ook nog even getest met de dstc uit (je weet het niet) maar dat gaf geen verschil. Koppeling is niet meer nieuw, maar pakt nog prima en niet te hoog, geen trilling in het pedaal.
Misschien een keer proberen met een zware aanhanger, wellicht dattie het dan in meer versnellingen doet.
In de vakantie nergens last van gehad.
Ik dacht zelf aan het kantelen van het blok icm de belasting en de acceleratie, bovenste steun is al vervangen.
Vreemd dat het alleen in deze specifieke situatie optreedt.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Het heeft even geduurt, maar dan toch nog even de oplossing:
De onderse motorsteun, achter aan de bak (torsiesteun?) was zonder rubber.
Gemist bij het onderhoud. Nieuwe erop, en weg probleem. Het kan soms zo simpel zijn he... :oops:
De onderse motorsteun, achter aan de bak (torsiesteun?) was zonder rubber.
Gemist bij het onderhoud. Nieuwe erop, en weg probleem. Het kan soms zo simpel zijn he... :oops:
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nou, dan verneem je dat vast ook wel weer bij het rijden, zeker? Ik heb die van mij laatst ook vervangen. Het schakelen vond ik daarna wat soepeler gaan en ook bij het oplaten komen van de koppeling voelde je duidelijk minder beweging in de aandrijflijn.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Klopt helemaal,
Voelt inderdaad compleet weer anders aan. Schakelt strakker en geen aandrijflijn lawaai meer tijdens het koppelen.
Had ik veel eerder moeten doen...
Steun had ik besteld bij onze forumsponsor vomd.nl
Voor een paar tientjes weer klaar.
Voelt inderdaad compleet weer anders aan. Schakelt strakker en geen aandrijflijn lawaai meer tijdens het koppelen.
Had ik veel eerder moeten doen...
Steun had ik besteld bij onze forumsponsor vomd.nl
Voor een paar tientjes weer klaar.

V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- breakman
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 03.01.2009 - 02:27
over welke steun gaat het dan exact ? fotootje ? onderdeelnr. ?Rippie V70 schreef:Klopt helemaal,
Voelt inderdaad compleet weer anders aan. Schakelt strakker en geen aandrijflijn lawaai meer tijdens het koppelen.
Had ik veel eerder moeten doen...
Steun had ik besteld bij onze forumsponsor vomd.nl
Voor een paar tientjes weer klaar.
Goed voor je dat het makkelijk opgelost is !
V70 D5 2002
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
over welke steun gaat het dan exact ? fotootje ? onderdeelnr. ?
zie bijgaande exploded view
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... bly=241032
Item nr 31 in de indexlijst
onderdeelnummer 30680750 volvo
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Rippie V70,
Ook ik merk een metaalachtig geratel bij het vragen van vermogen. Ik merk het vooral bij stevig optrekken. Er is een topic over in het S60 gedeelte. http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=31186
Komt dit overeen met jouw ervaring?
Bij mij is de baksteun ook nog nooit vervangen dus ik zal het eens voorleggen aan de monteur.
Zij konden het geluid niet verklaren, wel hoorde ze een licht tikken van het blok vandaan komen.... Over 2 weken gaan ze voor de zekerheid het kleppendeksel verwijderen, maar als dat nou niet hoeft....
Ook ik merk een metaalachtig geratel bij het vragen van vermogen. Ik merk het vooral bij stevig optrekken. Er is een topic over in het S60 gedeelte. http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=31186
Komt dit overeen met jouw ervaring?
Bij mij is de baksteun ook nog nooit vervangen dus ik zal het eens voorleggen aan de monteur.
Zij konden het geluid niet verklaren, wel hoorde ze een licht tikken van het blok vandaan komen.... Over 2 weken gaan ze voor de zekerheid het kleppendeksel verwijderen, maar als dat nou niet hoeft....
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Gewoon zelf vervangen. Kun je gemakkelijk zelf op de oprit doen. Ding bestellen, de rest wijst vanzelf.
>>klik<<
>>klik<<
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik had dat topic al gezien. Mooie reportage!
Toen ik laatst de auto op de brug had staan zag alles er nog vrij goed uit, maar na 350 000 km zal het beste er wel vanaf zijn. Ik denk dat ik de steun inderdaad maar ga vervangen, het zal er niet slechter van worden.
Omdat ik geen eigen oprit heb (rijtjeshuis....) ga ik toch maar voor een garage met brug en gereedschap (auto hobbyclub op de vliegbasis)
Ben nog wel benieuwd of Rippie zich herkent in het geluid...
Toen ik laatst de auto op de brug had staan zag alles er nog vrij goed uit, maar na 350 000 km zal het beste er wel vanaf zijn. Ik denk dat ik de steun inderdaad maar ga vervangen, het zal er niet slechter van worden.
Omdat ik geen eigen oprit heb (rijtjeshuis....) ga ik toch maar voor een garage met brug en gereedschap (auto hobbyclub op de vliegbasis)
Ben nog wel benieuwd of Rippie zich herkent in het geluid...
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Musicus,
Ik woon praktisch bij je om de hoek
Wil best even luisteren. Ik stuur je wel even een PB
het deed zich overigens alleen maar voor in 1e en 2e versnelling
Ik woon praktisch bij je om de hoek
Wil best even luisteren. Ik stuur je wel even een PB
het deed zich overigens alleen maar voor in 1e en 2e versnelling
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Inmiddels heb ik de motorsteun vervangen, het was een fluitje van een cent, zeker als je een brug ter beschikking hebt. Het loshalen van de beschermplaat onder de motor was nog het meeste werk.
De oude steun was niet compleet gaar, maar het rubber was wel erg zacht geworden door olie. Het blok zweet wat, niet gek bij deze kilometerstand, en laat het nou net rond deze steun uitkomen... Voordeel was wel dat alle moeren makkelijk los gingen.
Inmiddels is de auto ook naar de garage gegaan voor de ratel bij het optrekken icm de lichte tik in de motor. Kleppendeksel is verwijderd en de tik komt van een tuimelaar de een hele lichte speling heeft. 3 monteurs gaven aan dat het niet echt zinvol was om alle tuimelaars en stoters te gaan vervangen, zeker omdat de speling minimaal was. Patiënt is weer dichtgemaakt, nieuwe brandplaatjes gemonteerd bij de verstuivers en ik ga mooi richting de 4 ton (hopelijk).
Of de ratel weg is weet ik nog niet, vanmiddag moet ik weer op pad dus dan weet ik meer. De nieuwe steun gaf in ieder geval niet het gewenste resultaat. Wellicht heeft het toch te maken met de voorinspuiting...
De oude steun was niet compleet gaar, maar het rubber was wel erg zacht geworden door olie. Het blok zweet wat, niet gek bij deze kilometerstand, en laat het nou net rond deze steun uitkomen... Voordeel was wel dat alle moeren makkelijk los gingen.
Inmiddels is de auto ook naar de garage gegaan voor de ratel bij het optrekken icm de lichte tik in de motor. Kleppendeksel is verwijderd en de tik komt van een tuimelaar de een hele lichte speling heeft. 3 monteurs gaven aan dat het niet echt zinvol was om alle tuimelaars en stoters te gaan vervangen, zeker omdat de speling minimaal was. Patiënt is weer dichtgemaakt, nieuwe brandplaatjes gemonteerd bij de verstuivers en ik ga mooi richting de 4 ton (hopelijk).
Of de ratel weg is weet ik nog niet, vanmiddag moet ik weer op pad dus dan weet ik meer. De nieuwe steun gaf in ieder geval niet het gewenste resultaat. Wellicht heeft het toch te maken met de voorinspuiting...
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
En musicus? Al meer info?Of de ratel weg is weet ik nog niet, vanmiddag moet ik weer op pad dus dan weet ik meer. De nieuwe steun gaf in ieder geval niet het gewenste resultaat. Wellicht heeft het toch te maken met de voorinspuiting...
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Zeker, maar het bijgeluidje met accelereren is niet verdwenen. Wel lijkt het geluid iets te zijn veranderd waardoor het me minder opvalt. Maar misschien komt dat ook omdat de garage niets vreemds kon vinden en ik dus gerustgesteld ben.
Ik rijd dus lekker door, als het misgaat dan horen jullie het wel!
Ik rijd dus lekker door, als het misgaat dan horen jullie het wel!
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km