Hallo.
Mijn S40 bj 2005 en 2.4 motor heeft onlangs een orginele Volvo trekhaak gekregen om mijn caravan te trekken.
Nu gaat solo alles prima, echter als ik de caravan aankoppel, of afkoppel ontstaan er motor problemen.
Eerst was er alleen een service melding en een oranje motorlampje.
Een andere keer ook stotterend lopende motor, en nu zelfs de motor in de noodloop.
De heenreis naar de camping geen enkel probleem, de caravan afgekoppeld en daarna alleen maar stotteren en afslaan.
Frappant is dat deze storing dus zowel bij aankoppelen als bij afkoppelen van de caravan kan ontstaan.
Ik heb nu 5 maal de caravan er achter gehad en 5 maal vreemde dingen meegemaakt.
De laatste keer was het dus paniek, constant afslaande motor door de noodloop.
We willen volgend jaar wel weer caravannen, daar heb ik de S40 nou net voor gekocht.... Wie weet raad.
Zit het in de caravan, in de auto of gaar de computer op tilt als ie moet trekken??
Help. ik weet het niet meer.
Chris
Noodloop na aan of afkoppelen van caravan met mijn S40 2.4
- Oceanracer
- Geartronic member
Eigenlijk een zeer oneerbiedige vraag, maar wat gebeurt er met de motor als de caravan wel achter de auto wordt vervoerd, maar de stekker niet wordt aangesloten? Misschien is dit een keertje te testen met een bekende in een volgauto.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
Ik heb wel zo'n vermoeden dat er met de bedrading aansluiten iets niet helemaal goed gegaan is of de trekhaak electronica niet in orde is.
Ga er in ieder geval mee naar de garage ze kunnen daar de computer wellicht op een foutcode uitlezen die voldoende zegt om dit op te lossen.
De 2.4 is een geweldige motor om een caravan mee te trekken dus daar hoef jij je geen zorgen om te maken!
De tip van Oceanracer is ook zo verkeerd nog niet om uit te sluiten dat het echt de motor in combinatie met last of ineens zonder is die dit veroorzaken.
Ga er in ieder geval mee naar de garage ze kunnen daar de computer wellicht op een foutcode uitlezen die voldoende zegt om dit op te lossen.
De 2.4 is een geweldige motor om een caravan mee te trekken dus daar hoef jij je geen zorgen om te maken!
De tip van Oceanracer is ook zo verkeerd nog niet om uit te sluiten dat het echt de motor in combinatie met last of ineens zonder is die dit veroorzaken.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- xc-men
- 4th Gear member
- Contacteer:
Asta,
I heb ook een paar keer hele rare problemen gehad met het aan en los halen van de stekker. Alle problemen kon ik zelf reseten door de +pool van de accu los te koppelen. Bij mij gaat meestal het radio panel zwart en de ramen kunnen niet meer open of dicht.
Ik ben er achter gekomen dat het probleem veroorzaakt word door het contact van de motor aan te laten, since ik nu alleen maar aan en af koppel met de motor uit en de sleutel er uit heb ik geen problemen meer gehad.
I heb ook een paar keer hele rare problemen gehad met het aan en los halen van de stekker. Alle problemen kon ik zelf reseten door de +pool van de accu los te koppelen. Bij mij gaat meestal het radio panel zwart en de ramen kunnen niet meer open of dicht.
Ik ben er achter gekomen dat het probleem veroorzaakt word door het contact van de motor aan te laten, since ik nu alleen maar aan en af koppel met de motor uit en de sleutel er uit heb ik geen problemen meer gehad.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Ik koppel aan- en af zoals de wind waait. Motor aan, motor uit, niks aan het handje. Als de auto in de warre raakt van een aanhanger/caravan en aldus van mening is een storing te moeten melden, dan zet ik mijn geld op een storing in de bedrading van de aanhanger/caravan. Een defect pompje voor de watervoorziening is voldoende om het hele zaakje in de war te sturen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- xc-men
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ja normaal moet het geen problemen veroorzaken, de bedrading van de aanhanger/caravan maar ook de Plug /connector kan vol met water zitten.
- Chris 56
- 2nd Gear member
Ik heb al een aantal ideeen lang zien komen..... fijn dat er meedenkers zijn.
Zal proberen exact de storingen te beschrijven, en ook het caravan verhaal.
Dus..
Mijn (net verkochte caravan, er komt een andere dus )
Een oude caravan met een 7 polige stekker.
Ik heb een verloopkabel geleend en exact genoteerd hoe de bedrading er in zat.
De 7 polige stekker van de caravan er af en een Jaeger 13 polig gemonteerd.
( nu heb ik geen doorslag gemeten in de caravan, niet aan gedacht, maar een oude caravan kan best wel een spanningslek hebben hier of daar..)
Thuis na ombouw caravan getest met droge caravan, prima.
Naar de 1e camping (droog) prima.
Op de camping veel regen gehad, maar we gingen verder.. NATTE caravan dus.
Auto naar de caravan gereden... prima.
Met motor uit ( weet kontakt stand niet meer) aangekoppeld.. PROBLEMEN !!
Melding van alarm moet service krijgen en motor lampje branden. ( normaal lopende motor, lampje ging na een tijdje ook uit.)
Aangekomen op 2e camping ook weer regen gehad ( wie niet dit jaar) maar solo met de auto geen enkel probleem, heerlijk in de bergen met veel power (170pk)
Aan het einde van vakantie caravan aangekoppeld en weer problemen.
Motor wilde niet blijven lopen, na een paar keer starten bleef de motor lopen en zijn we toch maar richting huis gegaan.
Ook nu weer na 100 km alles normaal en geen meldingen of motorlampjes meer.
Caravan later naar de stalling gebracht en weer een alarm service melding.
Afgelopen zaterdag de caravan naar de nieuwe eigenaar, en op de heenweg geen probleem.
Daar afgekoppeld, de zaken geregeld en een uurtje later wilden wij richting huis.
Drama, motor wilde niet normaal lopen, stotteren, hikken afslaan, alarmmeldingen, van alles.
Nu ging er niets meer goed en de auto liep in de noodloop.
Toch naar de Volvo in Zwolle gereden en die hebben hem gereset, gratis en op zaterdag,,, super service terwijl ik daar geen klant ben.
Er was eigenlijk geen storing om uit te lezen, de enige melding was iets met de brandstofpomp, maar dat kwam door de noodloop modus.
De zaak gereset en nog 150 km weer probleemloos naar huis gereden.
Het valt dus op dat het alles met de caravan te maken heeft, die er aan of er af is drama, en het lijkt dat een natte caravan nog erger is.
Nu weet ik niet of het door de caravan komt of door de auto die moet trekken aan de caravan.
En mijn grote angst is dus...
Ik wil een nieuwe caravan kopen, daar zit 13 polig aan van fabriek af.
Zal daar een probleem geweest zijn, is het nu niet meer of loop ik zometeen weer tegen een drama aan met een nieuwe caravan.
Eigenlijk zou ik een andere caravan moeten kunnen lenen om eens even een stuk te rijden en te ervaren wat er dan gebeurt.
Als er dan weer een probleem ontstaat zit het dus in de auto, als er geen probleem ontstaat is het dus mijn oude caravan geweest.
Nu weet ik het niet meer.... kan ik nog wel caravannen.
Natuurlijk gaat de auto naar de Volvo dealer die de trekhaak gemonteerd heeft, ook hun kennis moet aangesproken worden.
Wel moet ik concluderen dat de S40 met de 2.4I motor een super trekker en een heel stabiele trekker is.
Ik heb wel een S pakket in mijn auto, dus het sport onderstel wat stugger is.
Op de snelweg, met de cruise control aan, armen over elkaar en allen maar rechtdoor, wind of geen wind, een ongelovelijk strakke combinatie, super.
( hiervoor Galant gereden, duidelijk wiebeliger achterin dus)
Wel, wie het weet mag het zeggen.... toch??
Alvast dank voor alle meedenkers, fijn dat die er zijn.
Groet
Chris
Zal proberen exact de storingen te beschrijven, en ook het caravan verhaal.
Dus..
Mijn (net verkochte caravan, er komt een andere dus )
Een oude caravan met een 7 polige stekker.
Ik heb een verloopkabel geleend en exact genoteerd hoe de bedrading er in zat.
De 7 polige stekker van de caravan er af en een Jaeger 13 polig gemonteerd.
( nu heb ik geen doorslag gemeten in de caravan, niet aan gedacht, maar een oude caravan kan best wel een spanningslek hebben hier of daar..)
Thuis na ombouw caravan getest met droge caravan, prima.
Naar de 1e camping (droog) prima.
Op de camping veel regen gehad, maar we gingen verder.. NATTE caravan dus.
Auto naar de caravan gereden... prima.
Met motor uit ( weet kontakt stand niet meer) aangekoppeld.. PROBLEMEN !!
Melding van alarm moet service krijgen en motor lampje branden. ( normaal lopende motor, lampje ging na een tijdje ook uit.)
Aangekomen op 2e camping ook weer regen gehad ( wie niet dit jaar) maar solo met de auto geen enkel probleem, heerlijk in de bergen met veel power (170pk)
Aan het einde van vakantie caravan aangekoppeld en weer problemen.
Motor wilde niet blijven lopen, na een paar keer starten bleef de motor lopen en zijn we toch maar richting huis gegaan.
Ook nu weer na 100 km alles normaal en geen meldingen of motorlampjes meer.
Caravan later naar de stalling gebracht en weer een alarm service melding.
Afgelopen zaterdag de caravan naar de nieuwe eigenaar, en op de heenweg geen probleem.
Daar afgekoppeld, de zaken geregeld en een uurtje later wilden wij richting huis.
Drama, motor wilde niet normaal lopen, stotteren, hikken afslaan, alarmmeldingen, van alles.
Nu ging er niets meer goed en de auto liep in de noodloop.
Toch naar de Volvo in Zwolle gereden en die hebben hem gereset, gratis en op zaterdag,,, super service terwijl ik daar geen klant ben.
Er was eigenlijk geen storing om uit te lezen, de enige melding was iets met de brandstofpomp, maar dat kwam door de noodloop modus.
De zaak gereset en nog 150 km weer probleemloos naar huis gereden.
Het valt dus op dat het alles met de caravan te maken heeft, die er aan of er af is drama, en het lijkt dat een natte caravan nog erger is.
Nu weet ik niet of het door de caravan komt of door de auto die moet trekken aan de caravan.
En mijn grote angst is dus...
Ik wil een nieuwe caravan kopen, daar zit 13 polig aan van fabriek af.
Zal daar een probleem geweest zijn, is het nu niet meer of loop ik zometeen weer tegen een drama aan met een nieuwe caravan.
Eigenlijk zou ik een andere caravan moeten kunnen lenen om eens even een stuk te rijden en te ervaren wat er dan gebeurt.
Als er dan weer een probleem ontstaat zit het dus in de auto, als er geen probleem ontstaat is het dus mijn oude caravan geweest.
Nu weet ik het niet meer.... kan ik nog wel caravannen.
Natuurlijk gaat de auto naar de Volvo dealer die de trekhaak gemonteerd heeft, ook hun kennis moet aangesproken worden.
Wel moet ik concluderen dat de S40 met de 2.4I motor een super trekker en een heel stabiele trekker is.
Ik heb wel een S pakket in mijn auto, dus het sport onderstel wat stugger is.
Op de snelweg, met de cruise control aan, armen over elkaar en allen maar rechtdoor, wind of geen wind, een ongelovelijk strakke combinatie, super.
( hiervoor Galant gereden, duidelijk wiebeliger achterin dus)
Wel, wie het weet mag het zeggen.... toch??
Alvast dank voor alle meedenkers, fijn dat die er zijn.
Groet
Chris
- xc-men
- 4th Gear member
- Contacteer:
Chris met dit verhaal is de conclusie de Caravan.
Had je de Koelkast aanstaan op op 12V stand, die verbruikt erg veel stroom, niet echt lekker als je de stekker erin steek dan heb je een Voltage Surge die best wel een probleem kan veroorzaken.
Lijkt ook op een kort sluiten door regen water ergens in het system.
Goed idee om even een Caravan of aanhangwagen te lenen om te testen.
Had je de Koelkast aanstaan op op 12V stand, die verbruikt erg veel stroom, niet echt lekker als je de stekker erin steek dan heb je een Voltage Surge die best wel een probleem kan veroorzaken.
Lijkt ook op een kort sluiten door regen water ergens in het system.
Goed idee om even een Caravan of aanhangwagen te lenen om te testen.
-
- 5th Gear member
Het lijkt er op dat er vocht in het spel is die de elektronica in de war schopt of de caravan heeft de Volvo computer in de war gebracht door een storing in de elektronica van de caravan.
Het is aan de caravan gerelateerd dat mag duidelijk zijn.
MAAR, gerelateerd hoeft niet te zeggen dat het de storing ook veroorzaakt!
Ik meen dat de trekhaak Volvo een module heeft die aangesloten word op het computer systeem van de auto.
Het zou zomaar kunnen zijn dat die module niet in orde is en bij aansluiten krijg je hier last van, tenslotte zorgt die er ook voor dat b.v. parkeersensoren uitgeschakeld worden als je een sleurhut (oeps sorry) achter de auto hebt.
Het is aan de caravan gerelateerd dat mag duidelijk zijn.
MAAR, gerelateerd hoeft niet te zeggen dat het de storing ook veroorzaakt!
Ik meen dat de trekhaak Volvo een module heeft die aangesloten word op het computer systeem van de auto.
Het zou zomaar kunnen zijn dat die module niet in orde is en bij aansluiten krijg je hier last van, tenslotte zorgt die er ook voor dat b.v. parkeersensoren uitgeschakeld worden als je een sleurhut (oeps sorry) achter de auto hebt.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Ik zeg oorzaak in de caravan zoeken, Waarschijnlijk de constante stroomdraad. Of de verloopstekker. Draad daarvan is nog heel of is het al een compacte stekker?
Verder probeer eens een andere caravan achter de auto.
Jaeger naar 7 kan problemen geven en vice versa. Jaeger naar Jaeger is de beste stekker verfbinding. Spuit met een regelmaat wat contact spray in de stekkerdoos. Of hou het droog daarbinnen in. Ik zorg voor een altijd goed contact.
Verder probeer eens een andere caravan achter de auto.
Jaeger naar 7 kan problemen geven en vice versa. Jaeger naar Jaeger is de beste stekker verfbinding. Spuit met een regelmaat wat contact spray in de stekkerdoos. Of hou het droog daarbinnen in. Ik zorg voor een altijd goed contact.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 5th Gear member
Hans, als hij aangeeft dat het noodloop probleem in de auto optreed als de caravan niet meer aangekoppeld is dan lijkt mij dat het probleem in de auto zit en wellicht de oorzaak in de caravan.
De caravan roept in ieder geval de storing op dat is duidelijk, maar wat zou zo van slag kunnen raken dat het motor management zo in de war raakt?
Misschien een hele domme gedachte maar als je da accu van de auto leeg laat lopen dan zal de auto ook storingscodes gaan geven omdat je computer niet voldoende stroom krijgt van de accu.
Kan het misschien zo zijn dat de accu leeggetrokken word door iets in de caravan en hierdoor de storing optreed?
Ik probeer mee te denken, jammer (of misschien wel goed) alleen dat je de caravan niet meer hebt om te testen.
De caravan roept in ieder geval de storing op dat is duidelijk, maar wat zou zo van slag kunnen raken dat het motor management zo in de war raakt?
Misschien een hele domme gedachte maar als je da accu van de auto leeg laat lopen dan zal de auto ook storingscodes gaan geven omdat je computer niet voldoende stroom krijgt van de accu.
Kan het misschien zo zijn dat de accu leeggetrokken word door iets in de caravan en hierdoor de storing optreed?
Ik probeer mee te denken, jammer (of misschien wel goed) alleen dat je de caravan niet meer hebt om te testen.
- Chris 56
- 2nd Gear member
Natuurlijk is ( was gelukkig) mijn sleurhut diegene die deze storing naar voren bracht.
Alleen is het mij nog niet duidelijk of de caravan ook de oorzaak was, of dat de TRM unit in de auto door de caravan op tilt gaat.
Ik ga zeker naar mijn dealer die de trekhaak gemonteerd heeft, maar ik zal ook trachten iemand met een caravan met 13 polig, zo gek te krijgen mij die caravan te lenen.
Dan weet ik het zeker.
(de TRM is officieel van Volvo en schakelt parkeersensoren etc. uit, is ook maar een type voor leverbaar.)
Of de koelkast in de caravan als stroomzuiper op 12 volt de oorzaak is, ik weet het niet.
Wel is de gescheiden massa verbinding bij 13 polig in de 7 polige stekker doorgekoppeld.
Dat betekend dus dat de rijverlichting en de 12 volt voor het woongedeelte van de caravan een gecombineerde massa hebben in 7 polig en gescheiden in 13 polig.
Ik weet niet wat dat met de TRM unit doet in de auto.
De verbinding tussen auto en caravan was nieuw, natuurlijk de nieuwe trekhaakbedrading en ook de nieuwe 13 polige stekker aan de caravan.
Slecht kontakt was er dus niet.
Kontaktspray zal ik nooit gebruiken, droog en schoon is het allerbeste.
Groetjes
Chris
Alleen is het mij nog niet duidelijk of de caravan ook de oorzaak was, of dat de TRM unit in de auto door de caravan op tilt gaat.
Ik ga zeker naar mijn dealer die de trekhaak gemonteerd heeft, maar ik zal ook trachten iemand met een caravan met 13 polig, zo gek te krijgen mij die caravan te lenen.
Dan weet ik het zeker.
(de TRM is officieel van Volvo en schakelt parkeersensoren etc. uit, is ook maar een type voor leverbaar.)
Of de koelkast in de caravan als stroomzuiper op 12 volt de oorzaak is, ik weet het niet.
Wel is de gescheiden massa verbinding bij 13 polig in de 7 polige stekker doorgekoppeld.
Dat betekend dus dat de rijverlichting en de 12 volt voor het woongedeelte van de caravan een gecombineerde massa hebben in 7 polig en gescheiden in 13 polig.
Ik weet niet wat dat met de TRM unit doet in de auto.
De verbinding tussen auto en caravan was nieuw, natuurlijk de nieuwe trekhaakbedrading en ook de nieuwe 13 polige stekker aan de caravan.
Slecht kontakt was er dus niet.
Kontaktspray zal ik nooit gebruiken, droog en schoon is het allerbeste.
Groetjes
Chris
-
- 5th Gear member
Ben wel benieuwd wat eruit gaat komen als oorzaak.
- Chris 56
- 2nd Gear member
Zowel accu als dynamo zijn ok, accu moet zich deze winter wel weer bewijzen.. maar bij wie is dat niet?EVV schreef:Hoe is de staat van je accu/dynamo? Zo'n caravan (en zeker de koelkast) lust best wat stroom, als je boordspanning dan onder een bepaald niveau uit komt kan auto elektronica best raar gaan doen.
Greetz
Chris
- Chris 56
- 2nd Gear member
Hallo allemaal.
Iedereen hardstikke bedankt voor het meedenken.
Ik ben uiteindelijk naar de dealer die de trekhaak gemonteerd heeft gegaan en daar is de auto "op de pijnbank" gezet.
Uiteindelijk blijkt het allemal in een accu te hebben gezeten.
Met de losse auto deed ie het nog wel, maar de caravan erbij werd teveel voor hem.
De komende winter zou het zeker terminaal geworden zijn.
Wel, nieuwe accu, alle fouten gereset en gaan als een nieuwe.
Alles lijkt opgelost.
Binnenkort komt mijn nieuwe caravan, spannende tijden dus, gaat alles goed??
Greetz
Chris
Iedereen hardstikke bedankt voor het meedenken.
Ik ben uiteindelijk naar de dealer die de trekhaak gemonteerd heeft gegaan en daar is de auto "op de pijnbank" gezet.
Uiteindelijk blijkt het allemal in een accu te hebben gezeten.
Met de losse auto deed ie het nog wel, maar de caravan erbij werd teveel voor hem.
De komende winter zou het zeker terminaal geworden zijn.
Wel, nieuwe accu, alle fouten gereset en gaan als een nieuwe.
Alles lijkt opgelost.
Binnenkort komt mijn nieuwe caravan, spannende tijden dus, gaat alles goed??
Greetz
Chris
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
- Oceanracer
- Geartronic member
Gelukkig verkoopt de dealer ze nu met 20% korting. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue