Kilometertellerklok

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Hallo,

Wie kan mij vertellen hoeveel het toerental van de Kilometertellerkabel bedraagt bij een snelheid van 100 kmh.
Ik ben op zoek naar een klok die past in combinatie met een bepaalde bak en àchteras.
En ja, ik weet dat Huke een electrische oplossing heeft, maar daar ben ik niet naar op zoek!!

"met geld is alles te koop, maar geen creativiteit"
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De km teller kabel maakt 0,63rev. per 1 meter gereden volgens het service manual zie blz 6. Als het goed is staat dat getal ook achterop de km teller ingeslagen.
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Heij Troll,

Hartelijk dank, daar kan ik iets mee!
Dit betekent dus bij een 0,63 teller bij 100km/h dat de KM-kabel draait met 17,5 Herz en in mijn geval de cardan bij een 3,72:1 diff met 51,15 Herz,
Verhouding dus van 1 op 2,92, nu kan mijn electronicaboer aan de slag !!!
Dit alles bij een standaard bandenmaat van 165/80x15 en voor de teller uitgaande van het originele diff.
Ik ga het straks nog even uitproberen met m'n accuboor die 550 Rpm draait, (zou dus 52 km/h moeten zijn)
Een heel gereken, maar we komen er wel !
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Stank voor dank. Help ik je en dan maak je me uit voor troll. Moet dus iroll zijn :)
Maar desondanks succes met de verdere uitwerking van je interresante teller project. Zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt van de verdere vorderingen.
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Hoi IIIrol,

Ik was weer zweeds aan het denken en dan is Troll helemaal niet zo gek ;-)))
Nou, het project is een Duett met B23E blok op carb en LPG, met M47 en 3,72 schijfrem-achteras van 240, vóóras compleet 140.
Wil eigenlijk het electrisch geval van Huke maken, maar dan passend op mijn combinatie, ben benieuwd of dat gaat lukken.
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

twaintje schreef:Hoi IIIrol,

Ik was weer zweeds aan het denken en dan is Troll helemaal niet zo gek ;-)))
Nou, het project is een Duett met B23E blok op carb en LPG, met M47 en 3,72 schijfrem-achteras van 240, vóóras compleet 140.
Wil eigenlijk het electrisch geval van Huke maken, maar dan passend op mijn combinatie, ben benieuwd of dat gaat lukken.
Ik ben wel erg nieuwsgierig naar het hele project, waar staat ie of heb je een website.
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Hoi Admiral,

Nou hij staat gewoon bij me thuis !
Als je me een PB-tje stuurt kan ik je een link doorsturen naar de fotogalerie.
Verder nog zéker een jaar werk, chassis met assen is klaar, momenteel blok in de revisie en daarna aan de koets beginnen met slijpen, kloppen en lassen.
Koets is wel al gestraald en hangt in een draaispit.

Lekker van de straat blijven !!
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Hoi Mannen,
Gisteravond de accuboor met een volle accu erop gezet en inderdaad klopte mijn berekening.
De bandsnelheidsmeter (natuurlijk niet de àllernauwkeurigste) geeft bij volle snelheid van de accuboor (550rpm) ongeveer 50 kmh aan.
Ik had alleen niet verwacht dattie LINKSOM draait !
Ook nog even een klok van de 145 geprobeert (0,64) en die geeft idd iets méér aan, ongeveer 52 kmh (17,77 herz) volgens berekening 3,6 %, dus ook dàt klopt.
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

twaintje schreef:Nou, het project is een Duett met B23E blok op carb en LPG, met M47 en 3,72 schijfrem-achteras van 240, vóóras compleet 140.
Wil eigenlijk het electrisch geval van Huke maken, maar dan passend op mijn combinatie, ben benieuwd of dat gaat lukken.
Is die set van Huke niet gewoon universeel? Dat het dus sowieso past op jouw combinatie? Volgens mij is hij met een potmeter te ijken / regelen in combinatie met een GPS / navigatiesysteem.
Op die manier zorg je ervoor dat je teller de juiste snelheid aangeeft ongeacht de overbrengingen. Het systeem van Huke kijkt gewoon naar het aantal omwentelingen van de aandrijfas en vertaalt dit naar een snelheid signaal.
Enige zou nog kunnen zijn dat de potmeter van de setup van Huke niet voldoende bereik heeft voor jouw achteras overbrenging, maar dat verwacht ik niet. Dat zou je kunnen checken bij Huke.

Het kloppend krijgen van je teller als je een M47 met mechanische telleraandrijving neemt is een stuk lastiger.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Nou, ik hèb een M47 met telleraandrijving en dat gaat met de kabel en de lange eindoverbrenging dus niet lukken op de bandkilometerteller.
Ik wil idd een soortgelijk geval maken als Huke ze verkoopt, alleen passend op mijn set-up en liefts een stuk goedkoper.
De overbrenging van cardan naar klok wordt 3 op 1 met een correctie van (voorlopig) 10 % plus of min.
Als het allemaal lukt, kunnen er meerdere sets gemaakt worden.
Ik heb er gewoon plezier in om dingen zèlf te ontwikkelen.
Zo heb ik ook al twee jaar een zelfontwikkelde electrische stuurbekrachtiging uit een Opel Corsa in m'n 145 zitten, dit tot volle tevredenheid en voor een fractie van de EZ-prijs.

"met geld is alles te koop, maar géén creativiteit"
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Ah, ik had er overheen gelezen dat je een M47 met telleraandrijving had.
Leuk idee om daar iets voor te verzinnen!
Input = draaisnelheid uit telleraandrijving
Output = draaisnelheid elektromotor voor teller
En die twee dan kunnen regelen/ijken met een potmeter.
Zou op zich niet zo ingewikkeld moeten zijn, toch?
Ben benieuwd, heb wel interesse in zo'n setje van jou dan eventueel.
Ga namelijk zelf een M47 in een Amazon zetten en krijg ook vast problemen met tellerafwijkingen.

Ben ook wel benieuwd naar je project, zal je een PB sturen
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Nee ik pak m'n signaal niet van de telleraandrijving maar van de cardan.
Aantal omwentelingen cardan is ongeveer 3 maal aantal omwentelingen tellerkabel.
Leuke is dat je dan steeds kunt aanpassen ivm andere achteras en/of andere bandenmaat.
Dat zou natuurlijk ook uit de bak kunnen, maar dat MOET je altijd een bak met telleraandrijving hebben, nu dus niet.
In mijn geval zou ik de " input " zelfs van het diff zèlf kunnen nemen, maar dan beperk je je weer tot alleen een diff met signaalgever (latere 240)
Ik zie trouwens op jouw site dat jullie ook een Duett opgeknapt hebben, ik zoek nog plaatwerk voor achterzijde ?????
Groet Twan
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Mooi plan, van de cardanas is inderdaad universeler.
twaintje schreef: Ik zie trouwens op jouw site dat jullie ook een Duett opgeknapt hebben, ik zoek nog plaatwerk voor achterzijde ?????
Klopt, m'n vader heeft net een Duett gerestaureerd en toevallig hebben we afgelopen weekend de donor verder gesloopt.
Afbeelding
De koets is (in principe) verkocht.
Bedoel je die plaat die de reservewielbak afdekt?
Die hebben we in RVS (want die verrotten altijd), maar ik geloof dat m'n vader die zelf als reserve wil houden.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Hoi Lars,

Nee het gaat mij om het "vaste plaatwerk" dus de hoeken.
Achterklep heb ik origineel in roestvrije staat.
Link komt eraan.

Groet twan.
keep them old tanks rolin'
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”