144 / 1971 Ombouwen rechts naar links stuur

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Hallo,
Ik kan goedkoop aan een goede 144 S van 1971 komen maar hij heeft het stuur rechts. Is dat gemakkleijk om te bouwen of is dat een hopeloze klus waar je zowat een nieuwe auto aan onderdelen voor nodig hebt?
Bedankt
Robert
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Ervan uitgaand dat het verschil tussen een 144 en 244 niet groot is, dan is het veel werk en kun je het best een donorauto ernaast hebben staan.
Vooral de ruitenwissers ombouwen schijnt een rot karwei te zijn.
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Mij is hier - door niet-echt-deskundigen - verteld dat ik de stuurinrichting moet vervangen. Als die gelijk is aan een 245 dan heb ik al een donor.
Zou het wettelijk vereist zijn om de ruitenwissers om te bouwen? Het regent zo zelden hier....
RHS
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

RHS schreef:Mij is hier - door niet-echt-deskundigen - verteld dat ik de stuurinrichting moet vervangen. Als die gelijk is aan een 245 dan heb ik al een donor.
Zou het wettelijk vereist zijn om de ruitenwissers om te bouwen? Het regent zo zelden hier....
RHS
245 heeft een heel ander stuur gebeuren dan een 140 serie. De 245 is 99% uitgevoerd met en een bekrachtiging, echter de eerste 2 serie van 1974-5 heeft nog de B20 en stuur inrichting van de 140. Maar de latere '2 serie's kregen allemaal een gekantelde motor en een ander stuurinrichting veelal met stuurbekrachtiging. Dus als jij een latere 2 serie als donor hebt gaat het niet passen op je 140 anders hadden vele 140 bezitters dit al gedaan want een 2 serie stuurt velen malen directer dan een 140 en ook nog is lichter door de bekrachting.
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

admiral schreef:
RHS schreef:Mij is hier - door niet-echt-deskundigen - verteld dat ik de stuurinrichting moet vervangen. Als die gelijk is aan een 245 dan heb ik al een donor.

RHS
245 heeft een heel ander stuur gebeuren dan een 140 serie. De 245 is 99% uitgevoerd met en een bekrachtiging, echter de eerste 2 serie van 1974-5 heeft nog de B20 en stuur inrichting van de 140.
Mijn donor is van *ongeveer* 1977 (want vrijwel gelijk aan mijn rijdende, van dat jaar) en heeft idd een licht gekantelde motor waarvan ik nergens de type-aanduiding zie. Geen van beide hebben stuurbekrachtiging. Toch is er een lichtpuntje in wat je vertelt, want als de 245 ooit ook met de 140 besturing is uitgerust geweest dan zijn de maten blijkbaar hetzelfde en dan zie ik niet in waarom de nieuwere versie niet zou passen.
RHS
(ever the optimist)
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Dan zal je de motor en bak ook over moeten nemen in je 140 want door de gekantelde motor en andere cartepan is er een ruimte gecreerd voor de stuurinrichting die een 240 serie heeft. Als je 240 stuustangen heeft zoals je 140 sta ik ook voor een raadsel maar ik durf te wedden dat je 240 een tandheugel systeem heeft zoals deze http://www.volvo-parts.nl/images/1329998-C.jpg maar dan zonder stuurbekr. en dit is er 1 van een 140 serie http://img.tweedehands.nl/f/normal/7208 ... mazone.jpg Wel degelijk verschillend dus.

Dus krijg je volgens mij problemen met de motor van je 140 want anders hadden alle 140 rijders wel een stuurinrichting van een 2 serie gemonteerd, want wie wil er nou niet stuurbekrachtiging op zijn 140.
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

admiral schreef: Dus krijg je volgens mij problemen met de motor van je 140 want anders hadden alle 140 rijders wel een stuurinrichting van een 2 serie gemonteerd, want wie wil er nou niet stuurbekrachtiging op zijn 140.
De oorspronkelijke kwestie en je antwoord, waarvoor dank, in beraad houdend kan ik zonder nadenken op de laatste vraag *IK* antwoorden. Stuurbekrachtiging op een 140 vind ik je reinste flauwe kul. Als je behoorlijk, met bijna gestrekte armen (tot de top van het stuur), in je auto zit heb je geen enkel probleem, noch met scheuren, noch met parkeren. Tenslotte is de 144 nou niet precies een bak van een wagen, hoogstens een bakje.
Ik laat open dat het gedeeltelijk een kwestie van smaak kan zijn want ik heb ooit naast elkaar een Merc 240D met een een zonder bekrachtiging gehad en ik vond het wegcontact met de tweede prettiger.
Robert
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Of je nu wel of niet stuurbekrachtiging wilt is idd een persoonlijk iets, ik ben een beetje verwend met oldtimers die hebben op mijn ex amazon combi na allemaal stuurbekrachtiging en ik vindt het heerlijk. De 145 van mijn schoonvader heeft ook geen stuurbekrachtiging maar vanuit stilstaand wegrijden als je geparkeerd staat is behoorlijk heftig als de auto's voor je en achter je erg dicht op je bumper staan.

Maar daar gaat je topic niet over, jij wilt weten of je stuurinrichting van je donor 2 serie past op de 140 serie, ik zeg nee voor 99% de rede is uitvoerig besproken.
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

OK; op zoek naar een sloop-144
Dank
Robert
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10773
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Mijn MGB GT ga ik ook ombouwen van RHD naar LHD. Wat ik nodig heb is een ander dashboard + stuurhuis. Pedalenbox hoef ik alleen het gaspedaal wat te veranderen. En natuurlijk de gaskabekls enz vervangen, de bedrading verlengen. Al met al een redelijke klus. Maar is in principe goed te doen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Hans oet Twent schreef:Mijn MGB GT ga ik ook ombouwen van RHD naar LHD. Wat ik nodig heb is een ander dashboard......
Een kennis van mij heeft er al twee gemaakt; hij heeft daar een mal voor. Wil ik eens vragen?

Robert
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10773
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik heb een oud origineel dashboard + stuurhuis inmiddels aangeschaft. Ik doe er verder niets aan. Maak het niet mooier dan het al is. Het moet een oude authentieke rallyauto worden die welliswaar technisch helemaal in orde moet zijn. Echter het kleine beetje chroomwerk wat er nog aan zit mag verweerd blijven, de lak mag ook sporen van gebruiik vertonen. Kortom het doel is een authentieke Rally cq "trap" auto te bouwen
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Dat valt dus tegen; volgens de lokale dealer moet ik in ieder geval de koplampen vervangen en waarschijnlijk de pedalen. Als iemand nog wat bedenkt houd ik me aanbevolen.
RHS
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

RHS schreef:Dat valt dus tegen; volgens de lokale dealer moet ik in ieder geval de koplampen vervangen en waarschijnlijk de pedalen. Als iemand nog wat bedenkt houd ik me aanbevolen.
RHS
hoofdremcilinder
remleidingen bij de voortrein
ruitenwissermechanisme
lokatie ruitenwissermotor
paravan nieuwe gaten boren voor ruitenw. mech.
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Waarom kan de hoofdremcilinder niet gewoon naar de andere kant?
Zou iemand het merken als ik de ruitenwissers gewoon laat zitten?

Ben in ieder geval blij dat ik er een links-sturige 144 naast heb staan terwijl ik deze ombouw, maar ik zie er wel ietwat tegenop. Vluchten kan niet meer, want gekocht, maar ik zoek liever een complete sloper dan dat ik die onderdelen stuk voor stuk ga aanschaffen.

Robert
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Ik weet niet of de ruitenwissermotor in de weg zit voor de rembekrachtiger en hoofdremcilinder die je naar links verplaatst.
Anders zou ik de ruitenwissermotor laten zitten.Dat schijnt namelijk de rotste klus van de ombouw te zijn,altans zo heb ik me laten vertellen.
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Wel, ik heb hem en het valt mee geloof ik.
De hoofdremcilinder en -bekrachtiging zitten al links net als 'normaal' en de rempedaalbeweging wordt overgebracht door een lange stang die tegen het schutbord ius aangebracht (zie plaatje). Geen idee of dat de normale uitvoering is voor een rechtsgestuurde; deze is nieuw in Engeland verkocht. Er valt iig niet veel te verplaatsen; de remleidingen kunnen ook lekker blijven zitten. De ruitenwissers zitten precies hetzelfde als bij een linksgestuurde. De koppeling is per kabel en het kan nooit zo moeilijk zijn om die naar de andere kant te geleiden.
Of ik de koplampen moet vervangen is nog niet duidelijk; hij heeft al een Portugees (dus rechtsrijdend) kenteken maar mss dateert dat van vóór de keuringen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Je kunt jezelf ook een hele hoop ombouw ellende besparen en gewoon RHD blijven rijden.
Vriend van me heeft een Volvo 965 RHD en mijn vader een Volkswagen Passat RHD beide als dagelijkse auto in NL, rijden beide met veel plezier en ik heb ze nog nooit ergens over horen klagen. (o jawel; poortjes bij een parkeergarage...)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Het lijkt wel alsof je een origineel linksgestuurde auto hebt die men al eens naar rechtsgestuurd heeft omgebouwd.

In ieder geval een meevaller voor je want zo wordt het ombouwen een makkie :D
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Goeie koop! Dat van re naar li oversteken met een stang klopt voor 71 en later. Een dashboard, een stuurhuis en een hulppitmanarmpje (het contactslot zit al rechts denk ik), daar zou ik geen complete donor voor kopen.
ALs je alles eenmaal loshebt zal het reuze meevallen.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”