Stationair dipt na koppelen of vrij-stand

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Hi,
Mijn V70N 2.4i MT uit 2004 heeft wat kuren met zijn stationair.
Regelmatig 'dipt' het toerental teveel terug. Niet dat hij afslaat, maar op het moment dat je de koppeling intrapt voor bijv. een stoplicht valt de naald terug naar 500 rpm, om vervolgens weer even naar 850-900 rpm te springen en dan weer terug te zakken naar de 750-800 die normaal is.

Stationair toerental is dan verder stabiel, dus zwabbert niet.

Bougies zijn fruitig genoeg, motorloop is verder ook goed. Het is een model met een BOSCH ETM. Lambdasonde en MAF-sensor zijn 1 - 1,5 jaar oud en origineel.

Het verschijnsel is erger als ik met Airco aan rijdt of als ik rem/stuur en de koppeling intrap bij bijvoorbeeld inparkeren.

220.000 km en netjes onderhouden.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken ? Gasklep en luchtfilter zijn brandschoon. (zelf gereinigd paar maanden terug) en ik kan geen vacuumlekjes ontdekken. Bougies zitten er nu een jaar en 15.000 km in en waren origineel Volvo.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kleppen
Inspuiting in de warre
Nokkenas-sensor
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Hoe kan ik de kleppen controleren ?
Inspuiting in de war snap ik niet; wat zou daarin de war kunnen zijn ?
Wat zijn de overige symptomen waar ik naar zou kunnen kijken ? mbt de nokkenassensor bijvoorbeeld ?
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zoals ik het lees "walst"de motor. Dat zou kunnen betekenen dat er ietwat te weinig klepspeling is (Vergeef mij, gij specialisten, als ik het fout heb) of een te arm mengsel?

Het in de war zijn van de inspuiting, daar bedoel ik mee te zeggen dat er in de aansturing of met één van de injectoren iets aan de hand is.

Nokkenas-sensor, daar lees ik hier ook wel het een en ander over dat dat ding tot rare symptomen kan leiden.

Ik zou hem eerst eens aan de diagnosemachine hangen en kijken wat de auto aan zelfreflectie heeft gedaan. Mogelijk dat die storingsmelding duidelijkheid kan geven ten aanzien van de zoekrichting van het probleem?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Tja, er staat geen enkele storingsmelding in..
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Tja, meer opties kan ik zo niet verzinnen. :-k
Wie volgt? :dontknow:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Misha,
Is het zowel koud als warm ?

Bij andere toerentallen heb je nergens last van hikjes of iets


off topic
Is de cavia van Emiel bezig geweest ergens ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

sbv schreef:Misha,
Is het zowel koud als warm ?

Bij andere toerentallen heb je nergens last van hikjes of iets


off topic
Is de cavia van Emiel bezig geweest ergens ?
Koud en warm, verder alles prima.
Cavia zit bij Yits aan zijn Xenon te knagen.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Misha schreef:Hi,
Het verschijnsel is erger als ik met Airco aan rijdt of als ik rem/stuur en de koppeling intrap bij bijvoorbeeld inparkeren.
dit is logisch... dit komt bij elke auto voor ;)
de airco en stuurbekrachtiging snoepen pk's van je motorblok
bij het rijden merk je dit vrijwel nooit, maar bij stationair rijden wil het motorblok het er nog wel eens moeilijk mee hebben waardoor ie weer +-20 rpm zakt voor een seconde.....

en onze S60 2.4 140 pk draait stationair bij een koude motor rond de 1100 toeren en warm rond de 900 toeren.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Laguna-S60 schreef:
Misha schreef:Hi,
Het verschijnsel is erger als ik met Airco aan rijdt of als ik rem/stuur en de koppeling intrap bij bijvoorbeeld inparkeren.
dit is logisch... dit komt bij elke auto voor ;)
Nee hoor, mijn ex-V70 Classic noch mijn S80 hebben hier last van. De V70 hàd er last van, totdat ik de ETM heb laten reinigen.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Niemand verder ?
Of zal ik maar de dealer gaan ?
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Of zal ik maar de dealer gaan ?
Ik zeg: doen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Heb je zelf de ETM al even losgehaald en schoongemaakt?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Misha schreef:Of zal ik maar de dealer gaan ?
Kijk je wel uit dat je onderweg niemand verblindt met je aftermarket xenon :evil: :lol:
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Marc O. schreef:
Misha schreef:Of zal ik maar de dealer gaan ?
Kijk je wel uit dat je onderweg niemand verblindt met je aftermarket xenon :evil: :lol:
Misha heeft originele Volvo xenon koplampen in zijn wagen gemonteerd.

Maar geen automatische hoogteregeling :shock:
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

elianmars schreef:
Marc O. schreef:
Misha schreef:Of zal ik maar de dealer gaan ?
Kijk je wel uit dat je onderweg niemand verblindt met je aftermarket xenon :evil: :lol:
Misha heeft originele Volvo xenon koplampen in zijn wagen gemonteerd.

Maar geen automatische hoogteregeling :shock:
Ik dacht dat Misha sinds kort weer aftermarket Pilot Xenonverlichting heeft?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ging dit topic niet over een stationair toerental? :roll:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Ha Oceanracer,
In de eerste post stond al dat ik de gasklep brandschoon heb, daar kan het echt niet aan liggen.


Ja, het gaat inderdaad over stationair toerental.

Dat van de dealer was een geintje, want die snapt daar helemaal niets van natuurlijk als er niet iets compleet stuk is of er foutcodes in staan.
Die rijdt 100 meter, merkt het sowieso al niet als hij niet afslaat en dan kun je aan het einde van dag je auto ophalen met de diagnose "We hebben het niet kunnen repliceren".

En inderdaad, ja, ik heb weer aftermarket Xenon gemonteerd in originele halogeen lampunits omdat de originele Valeo Volvo Xenon een heel slecht lichtbeeld heeft, zeker niet superieur. Je merkt helemaal niet dat je sowieso xenon hebt met die lampen erin en dan had ik nog nieuwe lampen erin gezet.

Als iemand dus een set bijna nieuwe xenon-lampen wil hebben (Origineel bij de dealer vandaan !) of trafo's of fittingen nodig heeft: ik heb ze te koop.

Dan zijn die lampen ook nog eens van petjes-kwaliteit want na 5 jaar begint de laag aan de binnenkant al te verweren waardoor je er een zweem overheen krijgt. Dan kun je het glas niet vervangen want het zit permanent vastgekit, dus of je dan 800 euro per unit wil gaan neertellen voor zo'n Volvo-onwaardig )(*@)#(*-produkt.
Dat combineert men dan met spruitstuk van pisbakkenstaal wat standaard gaat lekken na een paar jaar bij koude starts bij 70% van deze auto's en waar je ook weer een half maandsalaris voor mag neertellen in dezelfde butkwaliteit om weer 3 jaar te kunnen klinken als een auto ipv een hyundai excel van 15 jaar oud.

Kortom: eigenlijk is alles wat er na de V70 Classic uit de Volvo-fabrieken is gerold compleet Volvo-onwaardig.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik kan je helaas niet helpen met dit specifieke probleem, maar wil alleen even melden dat het eerder geopperde probleem met de nokkenassensor in mijn geval gewoon als foutmelding werd opgeslagen.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Morgenstond schreef:Ik kan je helaas niet helpen met dit specifieke probleem, maar wil alleen even melden dat het eerder geopperde probleem met de nokkenassensor in mijn geval gewoon als foutmelding werd opgeslagen.
Ja, ik zou dat fijn vinden, helaas staan er geen foutmeldingen in de auto.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”