Hi,
Mijn V70N 2.4i MT uit 2004 heeft wat kuren met zijn stationair.
Regelmatig 'dipt' het toerental teveel terug. Niet dat hij afslaat, maar op het moment dat je de koppeling intrapt voor bijv. een stoplicht valt de naald terug naar 500 rpm, om vervolgens weer even naar 850-900 rpm te springen en dan weer terug te zakken naar de 750-800 die normaal is.
Stationair toerental is dan verder stabiel, dus zwabbert niet.
Bougies zijn fruitig genoeg, motorloop is verder ook goed. Het is een model met een BOSCH ETM. Lambdasonde en MAF-sensor zijn 1 - 1,5 jaar oud en origineel.
Het verschijnsel is erger als ik met Airco aan rijdt of als ik rem/stuur en de koppeling intrap bij bijvoorbeeld inparkeren.
220.000 km en netjes onderhouden.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken ? Gasklep en luchtfilter zijn brandschoon. (zelf gereinigd paar maanden terug) en ik kan geen vacuumlekjes ontdekken. Bougies zitten er nu een jaar en 15.000 km in en waren origineel Volvo.
Stationair dipt na koppelen of vrij-stand
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Kleppen
Inspuiting in de warre
Nokkenas-sensor
Inspuiting in de warre
Nokkenas-sensor
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Hoe kan ik de kleppen controleren ?
Inspuiting in de war snap ik niet; wat zou daarin de war kunnen zijn ?
Wat zijn de overige symptomen waar ik naar zou kunnen kijken ? mbt de nokkenassensor bijvoorbeeld ?
Inspuiting in de war snap ik niet; wat zou daarin de war kunnen zijn ?
Wat zijn de overige symptomen waar ik naar zou kunnen kijken ? mbt de nokkenassensor bijvoorbeeld ?
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Zoals ik het lees "walst"de motor. Dat zou kunnen betekenen dat er ietwat te weinig klepspeling is (Vergeef mij, gij specialisten, als ik het fout heb) of een te arm mengsel?
Het in de war zijn van de inspuiting, daar bedoel ik mee te zeggen dat er in de aansturing of met één van de injectoren iets aan de hand is.
Nokkenas-sensor, daar lees ik hier ook wel het een en ander over dat dat ding tot rare symptomen kan leiden.
Ik zou hem eerst eens aan de diagnosemachine hangen en kijken wat de auto aan zelfreflectie heeft gedaan. Mogelijk dat die storingsmelding duidelijkheid kan geven ten aanzien van de zoekrichting van het probleem?
Het in de war zijn van de inspuiting, daar bedoel ik mee te zeggen dat er in de aansturing of met één van de injectoren iets aan de hand is.
Nokkenas-sensor, daar lees ik hier ook wel het een en ander over dat dat ding tot rare symptomen kan leiden.
Ik zou hem eerst eens aan de diagnosemachine hangen en kijken wat de auto aan zelfreflectie heeft gedaan. Mogelijk dat die storingsmelding duidelijkheid kan geven ten aanzien van de zoekrichting van het probleem?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Tja, meer opties kan ik zo niet verzinnen. :-k
Wie volgt? :dontknow:
Wie volgt? :dontknow:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Misha,
Is het zowel koud als warm ?
Bij andere toerentallen heb je nergens last van hikjes of iets
off topic
Is de cavia van Emiel bezig geweest ergens ?
Is het zowel koud als warm ?
Bij andere toerentallen heb je nergens last van hikjes of iets
off topic
Is de cavia van Emiel bezig geweest ergens ?
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Koud en warm, verder alles prima.sbv schreef:Misha,
Is het zowel koud als warm ?
Bij andere toerentallen heb je nergens last van hikjes of iets
off topic
Is de cavia van Emiel bezig geweest ergens ?
Cavia zit bij Yits aan zijn Xenon te knagen.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
dit is logisch... dit komt bij elke auto voorMisha schreef:Hi,
Het verschijnsel is erger als ik met Airco aan rijdt of als ik rem/stuur en de koppeling intrap bij bijvoorbeeld inparkeren.

de airco en stuurbekrachtiging snoepen pk's van je motorblok
bij het rijden merk je dit vrijwel nooit, maar bij stationair rijden wil het motorblok het er nog wel eens moeilijk mee hebben waardoor ie weer +-20 rpm zakt voor een seconde.....
en onze S60 2.4 140 pk draait stationair bij een koude motor rond de 1100 toeren en warm rond de 900 toeren.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Nee hoor, mijn ex-V70 Classic noch mijn S80 hebben hier last van. De V70 hàd er last van, totdat ik de ETM heb laten reinigen.Laguna-S60 schreef:dit is logisch... dit komt bij elke auto voorMisha schreef:Hi,
Het verschijnsel is erger als ik met Airco aan rijdt of als ik rem/stuur en de koppeling intrap bij bijvoorbeeld inparkeren.![]()
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik zeg: doen.Of zal ik maar de dealer gaan ?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Heb je zelf de ETM al even losgehaald en schoongemaakt?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Kijk je wel uit dat je onderweg niemand verblindt met je aftermarket xenon :evil:Misha schreef:Of zal ik maar de dealer gaan ?

...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Misha heeft originele Volvo xenon koplampen in zijn wagen gemonteerd.Marc O. schreef:Kijk je wel uit dat je onderweg niemand verblindt met je aftermarket xenon :evil:Misha schreef:Of zal ik maar de dealer gaan ?
Maar geen automatische hoogteregeling :shock:
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Ik dacht dat Misha sinds kort weer aftermarket Pilot Xenonverlichting heeft?elianmars schreef:Misha heeft originele Volvo xenon koplampen in zijn wagen gemonteerd.Marc O. schreef:Kijk je wel uit dat je onderweg niemand verblindt met je aftermarket xenon :evil:Misha schreef:Of zal ik maar de dealer gaan ?
Maar geen automatische hoogteregeling :shock:
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ging dit topic niet over een stationair toerental? :roll:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Ha Oceanracer,
In de eerste post stond al dat ik de gasklep brandschoon heb, daar kan het echt niet aan liggen.
Ja, het gaat inderdaad over stationair toerental.
Dat van de dealer was een geintje, want die snapt daar helemaal niets van natuurlijk als er niet iets compleet stuk is of er foutcodes in staan.
Die rijdt 100 meter, merkt het sowieso al niet als hij niet afslaat en dan kun je aan het einde van dag je auto ophalen met de diagnose "We hebben het niet kunnen repliceren".
En inderdaad, ja, ik heb weer aftermarket Xenon gemonteerd in originele halogeen lampunits omdat de originele Valeo Volvo Xenon een heel slecht lichtbeeld heeft, zeker niet superieur. Je merkt helemaal niet dat je sowieso xenon hebt met die lampen erin en dan had ik nog nieuwe lampen erin gezet.
Als iemand dus een set bijna nieuwe xenon-lampen wil hebben (Origineel bij de dealer vandaan !) of trafo's of fittingen nodig heeft: ik heb ze te koop.
Dan zijn die lampen ook nog eens van petjes-kwaliteit want na 5 jaar begint de laag aan de binnenkant al te verweren waardoor je er een zweem overheen krijgt. Dan kun je het glas niet vervangen want het zit permanent vastgekit, dus of je dan 800 euro per unit wil gaan neertellen voor zo'n Volvo-onwaardig )(*@)#(*-produkt.
Dat combineert men dan met spruitstuk van pisbakkenstaal wat standaard gaat lekken na een paar jaar bij koude starts bij 70% van deze auto's en waar je ook weer een half maandsalaris voor mag neertellen in dezelfde butkwaliteit om weer 3 jaar te kunnen klinken als een auto ipv een hyundai excel van 15 jaar oud.
Kortom: eigenlijk is alles wat er na de V70 Classic uit de Volvo-fabrieken is gerold compleet Volvo-onwaardig.
In de eerste post stond al dat ik de gasklep brandschoon heb, daar kan het echt niet aan liggen.
Ja, het gaat inderdaad over stationair toerental.
Dat van de dealer was een geintje, want die snapt daar helemaal niets van natuurlijk als er niet iets compleet stuk is of er foutcodes in staan.
Die rijdt 100 meter, merkt het sowieso al niet als hij niet afslaat en dan kun je aan het einde van dag je auto ophalen met de diagnose "We hebben het niet kunnen repliceren".
En inderdaad, ja, ik heb weer aftermarket Xenon gemonteerd in originele halogeen lampunits omdat de originele Valeo Volvo Xenon een heel slecht lichtbeeld heeft, zeker niet superieur. Je merkt helemaal niet dat je sowieso xenon hebt met die lampen erin en dan had ik nog nieuwe lampen erin gezet.
Als iemand dus een set bijna nieuwe xenon-lampen wil hebben (Origineel bij de dealer vandaan !) of trafo's of fittingen nodig heeft: ik heb ze te koop.
Dan zijn die lampen ook nog eens van petjes-kwaliteit want na 5 jaar begint de laag aan de binnenkant al te verweren waardoor je er een zweem overheen krijgt. Dan kun je het glas niet vervangen want het zit permanent vastgekit, dus of je dan 800 euro per unit wil gaan neertellen voor zo'n Volvo-onwaardig )(*@)#(*-produkt.
Dat combineert men dan met spruitstuk van pisbakkenstaal wat standaard gaat lekken na een paar jaar bij koude starts bij 70% van deze auto's en waar je ook weer een half maandsalaris voor mag neertellen in dezelfde butkwaliteit om weer 3 jaar te kunnen klinken als een auto ipv een hyundai excel van 15 jaar oud.
Kortom: eigenlijk is alles wat er na de V70 Classic uit de Volvo-fabrieken is gerold compleet Volvo-onwaardig.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ik kan je helaas niet helpen met dit specifieke probleem, maar wil alleen even melden dat het eerder geopperde probleem met de nokkenassensor in mijn geval gewoon als foutmelding werd opgeslagen.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Ja, ik zou dat fijn vinden, helaas staan er geen foutmeldingen in de auto.Morgenstond schreef:Ik kan je helaas niet helpen met dit specifieke probleem, maar wil alleen even melden dat het eerder geopperde probleem met de nokkenassensor in mijn geval gewoon als foutmelding werd opgeslagen.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver