Verwijderen dakrails XC90

Gebruikersavatar
Douwe
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
Locatie: Sneek
Contacteer:

Even ter achtergrond op deze XCtremiteit:

Begin Januari 2012 ga ik samen met mijn broer de Arctic Challenge rijden. Dat betekent in 1 week tijd heen en terug poolcirkel, zonder snelheidsoverschrijdingen en met etappes van 2500km. Een beetje licht in de duisternis is dan handig. Daarbij, ik importeer dergelijke beugels en verkoop verstralers, dus dan moet je wel wat laten zien (en gezien worden).

We doen dat voor het goede doel: Stichting Doe een Wens en wij proberen nu zoveel mogelijk sponsoren te vinden om ons hierbij te steunen. Mocht je ons willen helpen hierbij, neem dan contact op.

Eén dezer dagen laten we de auto beletteren, dus jouw bedrijf kan er nog bij op.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Dat zet e.e.a. in een ander licht.... ;)

Top! 8)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

GAAAAF, nu nog eens kijken of ik je ook eens in het echt tegenkom in sneek en omstreken :)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Goed initiatief!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
awedzing
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 12.03.2010 - 16:08
Locatie: Edebäck, Zweden
Contacteer:

Ziet er stoer uit en ook nog voor een goed doel. Weet je al welke route er gereden gaat worden?
Onze belevenissen in Zweden zijn hier: http://www.prive.route62.nu te volgen.

Volvo XC90 D5 R-Design II - 200pk -7 zits MY2010 - xeon, geartronic, lightforce zonder E-merk, 220V
Gebruikersavatar
Douwe
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
Locatie: Sneek
Contacteer:

De route is ons niet bekend. We krijgen kort voor de start de GPS-coordinaten van een bestemming. Of dit een eindpunt of een tussenpunt is weten we dan nog niet. Ter illustratie: Afgelopen januari was de eerste etappe van Lichtenvoorde naar Bodø, een ritje van 30 uur.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Nobel streven voor een goed doel.
De lichtbak is best ehhm..apart te noemen. :)
Is het eea ook weer makkelijk te demonteren zonder schade?
Ik ga iig de rit volgen in januari.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41018
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Tja, als je Doe een wens nou inruilt voor Stichting Hoogvliegers ...... :wink:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Douwe
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
Locatie: Sneek
Contacteer:

De beugel is volledig zonder schade te demonteren. Hij zit vastgeschroefd in de bevestigingspunten van de dakrails en met magneten wordt deze verder ondersteund.
diesel01 schreef:Nobel streven voor een goed doel.
De lichtbak is best ehhm..apart te noemen. :)
Is het eea ook weer makkelijk te demonteren zonder schade?
Ik ga iig de rit volgen in januari.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Moet je voor zoiets (veel lampen en extra vermogen) nu ook nog je dynamo aanpassen? Grotere dynamo, (standaard is 100A) zeg, eentje die 200A kan leveren?
4 x 100 W, plus die 3 op de bumper, toch gauw misschien 700 W extra, is gauw 60 A extra. Dat redt je niet met je standaard dynamo.
Je hebt meer gebruikers (radio, standaard lampen, ruitenwisser, auto-elektronica, nav, raam- en stoelverwarming......etc)
En niet via een accu laten lopen, die is zo leeg en kom je niet meer weg
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Douwe
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
Locatie: Sneek
Contacteer:

Wel een punt, Komend weekend naar Oostenrijk om eea uit te proberen. En inderdaad, de auto is voorzien van electronica waar maar electronica voor kan worden gebruikt.

Voorop zit overigens Xenon, die jongens geven 1100 meter licht, maar trekken gelukkig geen 300W

De auto is inmiddels beletterd, dus nu helemaal heftig. Na het weekend een paar foto's van het resultaat in hoop ik de sneeuw!
Gebruikersavatar
Douwe
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
Locatie: Sneek
Contacteer:

wim de jong schreef:Moet je voor zoiets (veel lampen en extra vermogen) nu ook nog je dynamo aanpassen? Grotere dynamo, (standaard is 100A) zeg, eentje die 200A kan leveren?
4 x 100 W, plus die 3 op de bumper, toch gauw misschien 700 W extra, is gauw 60 A extra. Dat redt je niet met je standaard dynamo.
Je hebt meer gebruikers (radio, standaard lampen, ruitenwisser, auto-elektronica, nav, raam- en stoelverwarming......etc)
En niet via een accu laten lopen, die is zo leeg en kom je niet meer weg
Beste Wim,

Hoe zou jij het aanbevelen?

gr

Douwe
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik zelf zou er een grotere dynamo in zetten.
Waarschijnlijk moet je dan iets veranderen in de bevestigingsbeugel, en waarschijnlijk de standaardpoellie op de as overzetten, maar dan ben je direct klaar.
Een dynamo met een max stroom van 250-300 A zou voldoende moeten zijn.
In de scheepvaart zijn dit soort nog hele kleintjes, daar beginnen ze met 300 A. Je moet er wel ruimte voor hebben bij de bestaande dynamo (die gaat eruit natuurlijk!)
Je bent immers extreem bezig, en zoals je zelf ook zegt.......veel verbruikers aan gedurende de rit, daar is de standaard dynamo niet op berekend.

Kijk eens bij de volgende links:
http://www.alternatorparts.com/
http://www.nationsautoelectric.com/highoutput.html
Wel allemaal USA, maar daar houden ze ook wel van extreem.

Een alternatief is een zgn dual-alternator bracket.........Daarop zitten dan 2 dynamo's, dat heb ik een keer gezien in een 945 icm een B230 blok.
Maar daar heb je ruimte zat, hier denk ik niet.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21419
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

300 ampère, 12 volt.

Ik denk aan 95 mm2 bekabeling tussen je dynamo en de accu ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

De accu heeft niet zoveel te lijden, die wordt echt niet met zoveel meer stroom opgeladen.

Wel zou ik inderdaad een behoorlijke draad......en wel litzedraad (zoals veelal de massakabel) van min 4 cm breed leggen van de dynamo naar de accu (om de pieken op te vangen)
Litzedraad is beter dan 1 enkele draad........
De tweede keus is nog 2 (twee) dezelfde kabels erbij leggen van de dynamo naar de accu.
Bevestig de dynamo met borgmoeren met veerringen om een goed massacontact te verzekeren.
Desnoods een extra draad van de behuizing van de dynamo naar massa!

Een behoorlijke litzedraad (2,5-3 cm breed) tussen de accu en de relais(zelf persoonlijk zou ik elke lamp een eigen relais geven, die elk min 20A kan schakelen) en dan een aparte draad (6 kwadraad) direct naar elke lamp.

Neem voor elke grote gebruiker altijd een redelijke kabel direct van de accu naar die gebruiker, via een relais.
dit is altijd de meest beste oplossing
Vervelend dat je accu achterin ligt, helaas, en de dynamo voorin.
Vandaar de ietsjes overdimensionering van de kabels.

Denk je ook aan behoorlijke zekeringen? (zo dicht mogelijk bij de accu) Een eland aanrijden kan je een lamp kosten, met daarna sluiting.......geen zekering is direct de kortsluitstroom, en met deze situatie en draaiende motor is het al gauw brand.

klein tabelletje voor max stromen:

diameter max stroom
2,5 .............. 27 A
4 ................. 36 A
6 ................. 46 A
10 ............... 62 A
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Douwe
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
Locatie: Sneek
Contacteer:

Dank voor de tip! Zal eea meenemen.

Onderstaand een foto van de Volvo tijdens het trainingsweekend in Oostenrijk. Meer foto's en de verhalen zijn te vinden op www.arcticdrive.nl

Afbeelding

Groet,

Douwe
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

mooie platen zeg! en goed getroffen met het weer, nu was het zeker enigszins realistisch!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Echalon
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 18.05.2007 - 12:12

Het (goede!) doel heiligt de middelen...

Ik vind de voorste beugel wel interessant als 1e stap naar mijn Scania xc90 :D

Toch probeer ik eerst maar Xenon gewoon in mijn breedstralers te laten schroeven.

Veel succes.
bas
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

The artic challenge is NU te zien op veronica!

En deze XC90 is net welgeteld 1 sec in beeld geweest :P

heb ook al andere volvo's gezien :)

*edit*

net alweer een tijdje in beeld geweest 8)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
bookkeeper
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
Contacteer:

Cool now watching...
Bookkeeper

Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more

2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”