Ik kwam een thuiskomer wiel tegen op MP.
mijn vraag is zijn deze velgen geschikt voor "gewoon" weggebruik?
ze zullen verbreed moeten worden, maar zijn ze bestand tegen 200km p/u (als voorbeeld)
of geldt dit alleen voor de banden? (volgens mij wel)
vast dank voor enige reactie,
patrick
thuiskomervelgen..
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
- Iroll
- 6th Gear member
De velgen zelf kunnen dat wel aan. Die begrenzing tot 80km heeft niet alleen met de banden te maken. De diameter en breedte wijken ook nogal af van de rest van de banden als je na een lekke band de thuiskomer monteert. En dat beïnvloed het weggedrag behoorlijk negatief. Dus ook daarom wordt de snelheidslimiet aangehouden.
Maar ik zou goed checken of je wel gewone banden kwijt kunt op zo'n verbrede thuiskomer, als je die al kan verbreden. Wel een apart idee moet ik zeggen. Kan me niet goed voorstellen dat het ergens op gaat lijken, maar ben wel benieuwd!
Maar ik zou goed checken of je wel gewone banden kwijt kunt op zo'n verbrede thuiskomer, als je die al kan verbreden. Wel een apart idee moet ik zeggen. Kan me niet goed voorstellen dat het ergens op gaat lijken, maar ben wel benieuwd!
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
ik ook....
ben nu aan het kijken,
misschien heeft GJ (oga) een thuiskomer staan, ga ik kijken hoe dat velgbed eruit ziet.. en passen....
deze had ik gevonden:

ben nu aan het kijken,
misschien heeft GJ (oga) een thuiskomer staan, ga ik kijken hoe dat velgbed eruit ziet.. en passen....
deze had ik gevonden:

-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
met een 142??
als ik de 120 (nu) haal... heb ik het gevoel dat ik door de geluidsbarrière ga...
en remmen.. zo vaak doe je dat niet..
nee, dus, ik denk niet dat het te heet wordt..
als ik de 120 (nu) haal... heb ik het gevoel dat ik door de geluidsbarrière ga...
en remmen.. zo vaak doe je dat niet..
nee, dus, ik denk niet dat het te heet wordt..
- Oceanracer
- Geartronic member
Afgelopen voorjaar een lekke 17" band links voor. Deze langs de kant van de weg vervangen door de thuiskomer. Met maximaal 80 km/u nog zo'n 70 km gereden. Thuis aangekomen de band laten repareren en het wiel weer geplaatst.
De week erop gingen we op vakantie. Na nog geen 500 km hoorde ik mijn wiellager links voor al gieren! Sinds die tijd heb ik een volwaardig reservewiel achterin liggen. Ik rijd NOOIT meer met een thuiskomer!
De week erop gingen we op vakantie. Na nog geen 500 km hoorde ik mijn wiellager links voor al gieren! Sinds die tijd heb ik een volwaardig reservewiel achterin liggen. Ik rijd NOOIT meer met een thuiskomer!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
hmm
ik denk eerder dat het;
of aan de band zal liggen..
je rijstijl..
of dat het lager al een beetje ver heen was..
misschien veel bochten naar rechts?
welke maat had die velg/ band combi, ik kan me voorstellen dat een hele hoge band meer koppel/ moment kracht geeft op de lagers.
en misschien lag het ook wel aan de thuiskomer...
ik denk eerder dat het;
of aan de band zal liggen..
je rijstijl..

of dat het lager al een beetje ver heen was..
misschien veel bochten naar rechts?
welke maat had die velg/ band combi, ik kan me voorstellen dat een hele hoge band meer koppel/ moment kracht geeft op de lagers.
en misschien lag het ook wel aan de thuiskomer...
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
de belasting van het lager zal niet anders geweest zijn, het hart van het wiel zit exact gelijk
Volvo for life
- Oceanracer
- Geartronic member
Mijn thuiskomer is de originele van Volvo in de maat 125/80R17 en mijn velgen zijn de standaard 225/45R17 Ocean Race Sentinel-velgen. Van die 70 km die ik heb gereden, waren dat er zo'n 50 op de snelweg en 20 via de provincialeweg. Dus weinig bochtenwerk. Mijn rijstijl is niets op aan te merken, dus dat is zeker niet de oorzaak geweest. Na 3 ton kan het zeker zo zijn dat het lager niet helemaal fris meer is, maar het is in elk geval geen toeval geweest dat na het rijden met de thuiskomer, mijn wiellager de geest heeft gegeven.
-
- 5th Gear member
En waarom was de band lek? Spijkertje opgepikt of door een gat heen geknald? Dan krijgt je lager ook een opdoffer namelijk...
De thuiskomer heeft vrijwel dezelfde diameter als de normale combi dus dat verschil kan het nauwelijks zijn lijkt me?
Marc
(en dat is zeker geen kritiek op de wijze van rijden, heb zelf ook eens op een donkere weg 2 velgen aan barrels gereden op een onzichtbaar gat aan de rechterkant)
De thuiskomer heeft vrijwel dezelfde diameter als de normale combi dus dat verschil kan het nauwelijks zijn lijkt me?
Marc
(en dat is zeker geen kritiek op de wijze van rijden, heb zelf ook eens op een donkere weg 2 velgen aan barrels gereden op een onzichtbaar gat aan de rechterkant)
- Oceanracer
- Geartronic member
Bij de reparatie bleek de band zelf nog helemaal in tankt. Het probleem zat in het ventiel. In het zwarte uitstekende deel van het ventiel zaten meerdere kleine scheurtjes. Ik kwam net van de Makro vandaan en dacht dat een vandaal mijn ventiel ter plaatse her en der had ingekerfd. Direct na het verlaten van het parkeerterrein merkte ik al dat de auto anders stuurde. Toen ik twee kantoorgebouwen verder was, was ik er van overtuigd dat het niet door de wind kon komen en ben gestopt. De band was toen al zo goed als leeg (vandaar ook direct mijn bedenkingen bij het "ingesneden" ventiel). Dit terwijl de auto bij het verlaten van het parkeerterrein nog 100% recht stond, stond hij er nu maar wat scheef bij. Maar na het monteren van de thuiskomen vond ik hem eigenlijk niet veel rechter staan. Het rijden viel me overigens nog wel mee. Ik had verwacht dat instabiel zou rijden/sturen.
- Iroll
- 6th Gear member
Volgens mij gewoon een gevalletje toevallig. Net of 70km met een thuiskomertje een wiellager naar zijn mallemoer rijd. Als het zo erg gesteld zoui zijn met thuiskomertje had je dat echt wel in trillingen, onbalans en weggedrag gemerkt.
- Oceanracer
- Geartronic member
Het zal inderdaad de nekslag zijn geweest voor het wiellager. De vraag zal (in elk geval voor mij) altijd blijven hoelang het wiellager het anders nog had uitgehouden. Het wiellager aan de andere kant is in elk geval nog niet kapot.
-
- 5th Gear member
Lagers hebben afhankelijk van de productiekwaliteit een minimale levensduur verwachting (99,9% draait zo- en zoveel omwentelingen bij x belasting). Maar daarboven kan de spreiding heel groot worden: het ene lager haalt met moeite de gegarandeerde levensduur, het andere lager draait zonder moeite het dubbele.
In de industrie zou je het preventief vervangen, bij een auto doe je dat als tie stuk is. Het grootste deel overleeft de auto
Marc
In de industrie zou je het preventief vervangen, bij een auto doe je dat als tie stuk is. Het grootste deel overleeft de auto

Marc
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
maargoed,
terug naar de velg..
de eerste is gekocht (lekker ver weg in Gröningen)
nu eerst eens kijken waar we de andere drie vandaan gaan halen..
als iemand nog suggesties heeft.. ik hou me aanbevolen..
en kijken hoe ik die velg naar mij haal..
komt er iemand uit gröningen "toevallig" een keer richting amsterdam.. ofzo..??
::D
terug naar de velg..
de eerste is gekocht (lekker ver weg in Gröningen)
nu eerst eens kijken waar we de andere drie vandaan gaan halen..
als iemand nog suggesties heeft.. ik hou me aanbevolen..
en kijken hoe ik die velg naar mij haal..
komt er iemand uit gröningen "toevallig" een keer richting amsterdam.. ofzo..??
::D
- Oceanracer
- Geartronic member
Als ik jou was, had ik er gewoon 4 bij Verwijst besteld...
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik heb nog zo'n thuiskomer staan met een beschadigde band.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
van een Peugeot?Ben schreef:Ik heb nog zo'n thuiskomer staan met een beschadigde band.
vreemd wellicht.. deze heeft namelijk dezelfde steek als Volvo...
en in 17 inch?

- Trucker
- 6th Gear member
- Contacteer:
Kan iemand mij vertellen wat de maat is van een thuiskomer voor een C30 van 2008.
Gr Trucker
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
- Fredhead
- Geartronic member
Bij mijn V50 was die 16 inch en vermoed dat dit bij de C30 net zo zal zijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D