In september was het weer raak. Tijdens of direct na het starten van de koude motor ging het lampje branden en bleef branden. Opnieuw starten hielp ook nu niet. De dagen daarna bleef het lampje ook branden. Bij het op het contact zetten (dus nog voor het starten) ging het lampje al branden. Ik heb na een aantal dagen de accupolen losgehaald. Na enige tijd weer aangesloten en gestart. Het lampje bleef toen uit.
Afgelopen maandag was ie er weer. Tijdens of direct na het starten ging het lampje weer branden. Omdat we toch naar de stad zouden, besloot ik nu maar eens langs de dealer te rijden om het uit te laten lezen. Deze meldde dat er een tijdelijke storing zat in de achterste lamda sonde. De storing is gewist en er is een proefrit gemaakt. De storing is nadien niet meer terug gekomen.
Als ik de auto langere tijd niet heb gebruikt, start hij altijd wat onrustig. De motor slaat wel altijd direct aan, maar hij trilt altijd een paar seconden. Daarna loopt hij mooi rond. Hij loopt verhoogd stationair, daar lijkt het probleem dus niet in te zitten. Maar het is net of de verbranding die eerste paar seconden niet optimaal is. Vandaar dat ik dacht dat het wel eens aan de bougies zou kunnen liggen. Nadat ik de afdekkap had verwijderd, zag ik dat er wat motorolie op het kleppendeksel lag. Bovendien zag ik dat mijn bougiesleutel bij lange na niet lang genoeg is om de bougies te verwijderen. Dus alles kon weer onverrichte zaken in elkaar worden gezet. Wel heb ik de bobines en diens stekkeraansluitingen ingespoten met contactspray.

Het is een heel verhaal geworden, maar voor de juiste diagnosestelling niet geheel overbodig. Mijn vraag is eigenlijk of de storing van de achterste lambda sonde kan worden veroorzaakt door een onvolledige verbranding tijdens het starten en wat kan hier de oorzaak van zijn? Verder is mijn vermoeden dat de motorolie daar tijdens het afvullen/bijvullen terecht is gekomen. Is dat een logische verklaring?