Zoemend geluid van achteren bij 70km/u

Djim
1st Gear member

Sinds kort hoor ik bij 70km per uur een zoemend geluid van achter. Bij harder en langzamer rijden wordt het geluid minder en gaat het zelfs weg. Als ik > 100km per uur rijd hoor je niets meer. Lijkt op een kapotte wiellager. Na controle bij de garage denkt men dat het differentieel achter kapot is van de aandrijving. Geschatte kosten 3.500 euro. Zij zeggen dat deze niet gereviseerd kan worden en dus alles nieuw moet. Ik heb een XC90 D5 uit juli 2004 met 236.000 km.

Iemand ervaring hiermee? Is het echt niet mogelijk om te reviseren? Zo ja, waar? Hoe kun je overigens het oliepeil controleren van het differentieel achter?

Graag jullie advies en ervaring.
945i
8th Gear member

Bij die auto zou ik er een FWD van (laten ) maken, dat is goedkoper.

(mits het ook echt het differentieel is.....)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Ramon&Ramon
7th Gear member

Djim schreef:Sinds kort hoor ik bij 70km per uur een zoemend geluid van achter. Bij harder en langzamer rijden wordt het geluid minder en gaat het zelfs weg. Als ik > 100km per uur rijd hoor je niets meer. Lijkt op een kapotte wiellager. Na controle bij de garage denkt men dat het differentieel achter kapot is van de aandrijving. Geschatte kosten 3.500 euro. Zij zeggen dat deze niet gereviseerd kan worden en dus alles nieuw moet. Ik heb een XC90 D5 uit juli 2004 met 236.000 km.

Iemand ervaring hiermee? Is het echt niet mogelijk om te reviseren? Zo ja, waar? Hoe kun je overigens het oliepeil controleren van het differentieel achter?

Graag jullie advies en ervaring.
Ik zou dat geluid wel is willen horen!
Ik geloof niet in het verhaal van een defecte achterbrug..
lemmer
4th Gear member

probeer eerst eens een paar nieuwe banden, dan olie uit laten lopen en kijken of er veel slijpsel in zit.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
lemmer
4th Gear member

[quote="945i"]Bij die auto zou ik er een FWD van (laten ) maken, dat is goedkoper.

(mits het ook echt het differentieel is.....)[/quote
wat is dat nu met die mierenlokdoos in je afbeelding?
BMW535D Touring X-drive
koen.s
4th Gear member

Tussenlager van cardanas al gecontroleerd.
den toerist
5th Gear member

945i schreef:Bij die auto zou ik er een FWD van (laten ) maken, dat is goedkoper.

(mits het ook echt het differentieel is.....)
Dit staat toch wel totaal haaks met betrekking tot uw onderschrift??

"Voorts ben ik van mening dat Volvo alleen nog RWD en AWD moet gaan maken." :D
945i
8th Gear member

Grappig boys, maar een 2004 XC zou ik geen 3,5 duizend in investeren om 10% aandrijving achter te krijgen.
den toerist
5th Gear member

Dat hangt er eigenlijk een beetje vanaf of je nog "lang" met die wagen gaat verder rijden. Bv: nog 4 of 5 jaar... Als je eigenlijk van plan bent hem binnenkort weg te doen heb je meteen een goede reden, maar de verkoopprijs zakt dan wel erg.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
945i
8th Gear member

Denk dat dat wel meevalt.....
lemmer
4th Gear member

Nogmaals, ga eerst maar eens met de banden aan de slag!
Zo een aandrijving gaat niet maar half kapot, als het geluid gelijk blijft niet direct daar zoeken. als er iets mis is met de aandrijfas gaat de boel bonken, heb ik gehad.
BMW535D Touring X-drive
Djim
1st Gear member

Allen bedankt zover voor jullie reacties. Er zitten net nieuwe banden op (Conti CrossContact UHP 235/60 R18) en de wiellagers achter laten controleren, maar daar zit geen speling in. Het lijkt er dan toch op dat het iets met de aandrijving is. Ik ga nog wel even kijken of ik aan de slag kan met jullie tips over de tussenlager cardanas en de olie.

Ik wil nog wel even in de auto blijven rijden, want verder is hij prima en rijdt zo lekker.

Maar heeft iemand ervaring met een garage die op dit vlak (differentieel/cardan) iets kan reviseren ipv alles maar nieuw vervangen, zoals een complete differentieel?
Volvo XC90 D5 120KW
Jers3n
5th Gear member

En het zoemende geluid was er ook al voor de nieuwe banden er op lagen?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
lemmer
4th Gear member

Djim schreef:Allen bedankt zover voor jullie reacties. Er zitten net nieuwe banden op (Conti CrossContact UHP 235/60 R18) en de wiellagers achter laten controleren, maar daar zit geen speling in. Het lijkt er dan toch op dat het iets met de aandrijving is. Ik ga nog wel even kijken of ik aan de slag kan met jullie tips over de tussenlager cardanas en de olie.

Ik wil nog wel even in de auto blijven rijden, want verder is hij prima en rijdt zo lekker.

Maar heeft iemand ervaring met een garage die op dit vlak (differentieel/cardan) iets kan reviseren ipv alles maar nieuw vervangen, zoals een complete differentieel?
Nieuwe banden hoeft geen garantie te zijn (ik neem aan dat men de bandenspanning niet op 3 Barg heeft staan?), ik had het laatst met gloednieuwe banden!! Het is het goedkoopste even een ander setje te proberen.
Is het wellicht ontstaan na montage van de nieuwe banden?
Als het geluid al een tijdje aanwezig is en niet erger is geworden is het waarschijnlijk niets mechanisch. een kapot lager gaat uiteindelijk kapot en stookt de olie op met een klap als gevolg.
Reviseren van een Haldex en/ of diff. is niet economisch haalbaar. Mijnheer Haldex schermt zijn markt voor onderdelen mooi af. De Haldex is overigens een los onderdeel en het diff. ook. Volvo kennende 4000 voor haldex en aandrijfas, en nog zo iets voor het diff., kijk beter eens op onderdelenlijn voor een gebruikte.
BMW535D Touring X-drive
Djim
1st Gear member

Ja, het zoemende geluid is hetzelfde, zowel met de oude (versleten) en met de nieuwe banden. Geen verschil. Het geluid wordt ook niet meer of minder na inmiddels al weer duizende km's gereden te hebben. Het geluid blijft constant.
Volvo XC90 D5 120KW
lemmer
4th Gear member

Djim schreef:Ja, het zoemende geluid is hetzelfde, zowel met de oude (versleten) en met de nieuwe banden. Geen verschil. Het geluid wordt ook niet meer of minder na inmiddels al weer duizende km's gereden te hebben. Het geluid blijft constant.
Dan is het een Lastiger probleem, maar als het gelijk blijft en niet verergerd, zou ik het toch ergens anders zoeken.
Stellen ze het geluid ook vast als de auto op de brug staat en die snelheid maakt?
Je kunt de zekering van het awd er eens uit trekken, dan loopt hij op FWD.
BMW535D Touring X-drive
Djim
1st Gear member

Ik heb de zekering van het AWD systeem eruit gehaald en als ik dan ga rijden is het geluid hetzelfde als met. Maar is het niet zo dat ook zonder AWD de cardanas, haldex etc. gewoon blijven meedraaien als je rijdt? En dus geluid kunnen blijven maken door bijv. een kapotte lager in de cardanas? Anders moeten het de banden zijn. Ik wil nog wel de auto met 4 wielen los van de grond laten draaien en kijken of dan het geluid er ook nog is om vast te stellen dat het echt de banden zijn of toch iets in de aandrijflijn.

Ook bandenspanning gecontroleerd en deze op 2,5 bar achter gezet. Stond op 2,9, maar maakt geen verschil.

Iemand nog andere ideeen of tips? Ik hou jullie op de hoogte.
Volvo XC90 D5 120KW
mad
6th Gear member

Ik had exact hetzelfde, een zoemend geluid dat ontstaat bij 70 km/uur. Irritant als je er op gaat letten. Na verwisselen zomerbanden voor winterbanden was het geluid absoluut weg. De zomerbanden waren wel bijna aan het eind -<3 mm.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Djim
1st Gear member

Was er een groot verschil in mm van het profiel tussen de voor- en achterbanden?

Ik lees vaker op het forum dat wanneer er een groot verschil is tussen het profiel van de voor- en achterbanden dat er soortgelijke symptomen optreden en dat dit ook schade aan de aandrijflijn kan veroorzaken.
Volvo XC90 D5 120KW
mad
6th Gear member

Djim schreef:Was er een groot verschil in mm van het profiel tussen de voor- en achterbanden?

Ik lees vaker op het forum dat wanneer er een groot verschil is tussen het profiel van de voor- en achterbanden dat er soortgelijke symptomen optreden en dat dit ook schade aan de aandrijflijn kan veroorzaken.
Nee, geen mm verschil. En schade aan de aandrijflijn wegens een groot verschil in profiel kwam alleen voor bij de oudere modellen. Maar dat is een heel ander onderwerp en inderdaad al veel over geschreven.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”