turbo timer ??

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dat lijkt me idd wel verstandig voor motoren die 18.000rpm draaien! En dan nog gaat zo'n motor maar een km of 500 mee.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Zoals ik al zei zou ik hem ook inbouwen zeker omdat wij naast de snelweg wonen en mijn vaders werk op 1500m van ons huis is (langs de snelweg dus), dus ik denk dat het de levensduur aanzienlijk verbeterd :)

Het is dus aan de TS om te kijken of hij het nodig vind of dat hij genoeg tijd heeft om de turbo te laten afkoelen.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27649
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn blok komt niet verder dan 6750 rpm en geloof me, zelfs die vind dat al fijn na een sessie aardig fanatiek aan de gang te zijn geweest
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1320
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Laguna-S60 schreef:Zoals ik al zei zou ik hem ook inbouwen zeker omdat wij naast de snelweg wonen en mijn vaders werk op 1500m van ons huis is (langs de snelweg dus), dus ik denk dat het de levensduur aanzienlijk verbeterd :)

Het is dus aan de TS om te kijken of hij het nodig vind of dat hij genoeg tijd heeft om de turbo te laten afkoelen.
Dan heeft een turbo timer dus echt geen zin. Wat denk je dat slechter is voor de turbo, op constante snelheid rijden (weinig turbo druk dus lage toeren en weinig opwarming) met olie de lekker op temperatuur is, of met koude motor, dikke olie in moeten voegen op een snelweg?
2000 S60 2.4 Intro Edition 170PK automaat->exit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Valt tegenwoordig allemaal zat mee met dat afkoelen. Met de moderne legeringen en synthetische olien kunnen de blokken en turbo's wel wat hebben. De gemiddelde auto rijder houdt daar echt geen rekening mee en daar gaat het ook goed mee.
Vroeger zat er fabrieksaf een elektrische waterpomp op turbo motoren, zoals in de 480. Die draaide na het afzetten v.d. motor nog een minuut of 5 na ter koeling van de turbo. Maar kwaad kan het natuurlijk niet om hem even de tijd te geven om af te koelen.
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”