Beste mensen
Ik heb sinds 2 weken een S60 170pk, nu viel het mij op dat hij af en een klein schokje geeft bij een regelmatig toerental. (bv 100km.u 2000/2500 toeren)
Dus ik ben vandaag naar de dealer terug geweest(heb nog garantie 5.5 maand), die vertelde dat het waarschijnlijk gebeurd bij het aanslaan van de airco.
Dus ik proberen bij 35 graden en idd,,hij geeft een klein tikje bij het aanslaan van de airco pomp.
Nu vroeg ik mij af of dat normaal is bij een s60?????
Bedankt voor uw hulp en of advies
Tommy
hikt uw S60 benz. ook bij aanslaan airco???
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Als het een nogal harde metalige tik is, kan het wel eens de magneetklep van de aircospleet (excusez le mot) zijn. Als dat ding te hard klappert dan kan op termijn je compressor kapot gaan en die zijn duuuuur!
Als het dat is (maar dat is lang niet zeker) kan dat ding voor een paar tientjes bijgesteld worden.
Als het dat is (maar dat is lang niet zeker) kan dat ding voor een paar tientjes bijgesteld worden.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- MN
- 1st Gear member
Mijn V70 heeft er geen last van, maar bij mijn vorige auto (geen Volvo :? )had ik hetzelfde. Zou volgens de dealer normaal zijn. Ook heb ik het wel eens op internet gelezen dat het normaal was. Oorzaak zou zijn dat het gewoon exstra energie kost om de airco te laten werken en dat merk je door een korte verlaging van het toerental. Ik moet er wel bijzeggen dat het toen een "simpele" airco was. 1 knop voor aan/uit en verder niets. In de V70 zit ECC.
Gr Marcel
Gr Marcel

-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Volgens mij is dit heel gewoon met een benzine motor.
Inderdaad als je op de cruise control rijdt lijkt het alsof er even een paar ontstekingen worden overgeslagen.
Bij een diesel (D5) merk je het veel minder maar het is wel waar te nemen.
De werking van de ECC is niet zo veel anders als de hand-airco.
De pomp kent altijd 2 standen: aan of uit.
Ik heb het trouwens ook bij ander merken, o.a. Renault Laguna, precies op de zelfde manier gehoord.
Inderdaad als je op de cruise control rijdt lijkt het alsof er even een paar ontstekingen worden overgeslagen.
Bij een diesel (D5) merk je het veel minder maar het is wel waar te nemen.
De werking van de ECC is niet zo veel anders als de hand-airco.
De pomp kent altijd 2 standen: aan of uit.
Ik heb het trouwens ook bij ander merken, o.a. Renault Laguna, precies op de zelfde manier gehoord.
XC90 D5
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
- tommytommy
- 4th Gear member
Bedankt mensen...nu ik weet dat het onschuldig is kan ik rustiger op vakantie!!
MVG Tommy
MVG Tommy
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat lijkt me niet, iedere auto met airco heeft er in meer of mindere mate last van, ook een japanner.Sytse schreef:bij al mijn japaners heb ik het nog nooit meegemaakt.
Vindt het teleurstellend dat volvo met sommige modellen er wel last van heeft.
- Renkel
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ook auto's met een geregelde (modulerende) (dus niet Volvo) compressor???, volgens mij voel je dat niet hoor....dus dan kan/heeft Sytse gelijk als de Jappen een modulerende compressor toepassen.bart simpson schreef:Dat lijkt me niet, iedere auto met airco heeft er in meer of mindere mate last van, ook een japanner.Sytse schreef:bij al mijn japaners heb ik het nog nooit meegemaakt.
Vindt het teleurstellend dat volvo met sommige modellen er wel last van heeft.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Haal voor de aardigheid je riem eens los die je aircopomp aandrijft, dat scheelt zo maar 1000 tot 1500t/min..... bij het inschakelen van een airco heeft een motor even die weerstand te overwinnen.
Volvo for life
- Renkel
- 5th Gear member
- Contacteer:
--
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
-
- 2nd Gear member
Is mij bij m'n S60 2.4 170pk nog niet opgevallen, een van m'n vorige auto's (een golf type 3) met een simpele aan/uit airco deed het wel.
Zou inderdaad een extra vraag naar stroom zijn, waardoor de dynamo meer moet gaan leveren, en het toerental tijdelijk dipt.
Overigens had m'n vorige auto (VW Bora) dit ook als ik m'n licht aandeed....
Mark.
Zou inderdaad een extra vraag naar stroom zijn, waardoor de dynamo meer moet gaan leveren, en het toerental tijdelijk dipt.
Overigens had m'n vorige auto (VW Bora) dit ook als ik m'n licht aandeed....
Mark.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Het was ook overdrachtelijk bedoeld, zo'n compressor heeft een zekere weerstand waardoor er iets voelbaar kan zijn, een ac zal dat iets sterker hebben dan een eccRenkel schreef:Da's de distri riem en die haal ik niet los
- Renkel
- 5th Gear member
- Contacteer:
Herstel, ik schreef distributieriem maar dit moet zijn multie/aandrijfriem van de dynamo, airco en stuurbekrachtigingspomp.
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- Renkel
- 5th Gear member
- Contacteer:
Maar een geregelde compressor draait volgens mij altijd, zeg maar modulerend, en is dus niet voelbaar dmv schokje, een aan/uit compressor daarintegen wel.
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Het is niet de extra vraag naar stroom, de "klap" komt doordat de magnetische koppeling van de pomp er voor zorgt dat de as van de pomp 1:1 met de riem wordt verbonden.
Je kunt het een beetje vergelijken met het in een klap loslaten van je koppelingspedaal, maar dan iets minder erg.
De pomp staat stil en moet in no time ineens op volle toeren draaien, ja dat voel je even.
Je kunt het een beetje vergelijken met het in een klap loslaten van je koppelingspedaal, maar dan iets minder erg.
De pomp staat stil en moet in no time ineens op volle toeren draaien, ja dat voel je even.
XC90 D5