FH16 700PK. En nog een stpje verder. 750 pk en 3550Nm.

Speciale fotorubriek voor Volvo trucks. Maar ook Volvo bussen laat je hier zien.
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

diesel01 schreef: Trouwens met dit soort gewichten liever naar boven dan naar beneden zeker als er alleen een motorrem tot de beschikking is ipv een retarder..
Een motorrem moet je leren gebruiken en bij het juiste gebruik heb je (bijna) net zoveel aan als een retarder.
De grootste fout die 90% van de chauffeurs maken bij het gebruik van de motorrem is dat ze in een te hoge versnelling het toerental te laag houden door telkens met de voetrem bij te remmen.
Een motorrem werkt het beste door minimaal 1,5 versnelling terug te schakelen en het motortoerental boven de 1600 toeren te houden en je kan deze best laten oplopen tot tegen het maximum wat hij mag draaien.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik denk dat ik redelijk ervaring had met de motorrem in verschillende trajecten oa Franse Alpen, zuid-Beieren.
Img idd zoals je zelf al zegt 1.5 stap terug en dus tegen het rood aan, het gemak van een retarder vindt ik vele male groter, 25 ton lading wil best door drukken zo was mijn ervaring.
Een motorrem is daar niet zo tegen opgewassen itt een retarder.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ohh, motorrem en retarder zijn 2 verschillende dingen? :oops: Ga ik straks even opzoeken...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
dewae
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 15.02.2010 - 14:47

Momenteel bij de nieuwe of recente voertuigen wordt de motorrem en retarder samen gebruikt, voor zover de gebruiker de juiste instelling kent van de aangeboden electronica! Je hoeft zelf niet meer terug te schakelen om in het ideale toerental te vallen waarbij de motorrem het effectiefst is. De automatische versnellingsbak regelt dit zelf.

Indien correct ingesteld,, wordt bij het aanraken en licht indrukken van het rempedaal eerst de retarder ingeschakeld, nadien de "wielremmen" in samenspel met de motorrem (bij Mercedes bv. de konstant-drossel".

Men gaat zelfs verder : indien trekkracht niet wordt verreist (bv. flauwe afdaling of vals plat) schakelt de automatische versnellingsbak in neutraal, zogenaamd free-wheelen. Indien nodig bij de minste aanraking van de rem of gas wordt het "orkest" wakker binnen de seconde om in te grijpen.

De huidige techniek is zelfs dermate gevorderd dat de motorrem bijna even efficiënt werkt als de retarder. Afdaalsnelheid ligt weliswaar iets lager, maar het kan in even veilige omstandigheden.

Ik bedoel maar, techniek staat niet stil maar evolueert razendsnel.

Toen ik begon te rijden : geen servo-stuur, geen schijfremmen, geen ABS, laat staan ESP, Auto-cruise control e.d.m..

M.a.w. mits correct gebruik van de aangeboden hupmiddelen komt men heel ver.

Blijft de vraag (is heel persoonlijk) : Ondanks alle voorzieningen, waarom zijn het meestal de trucks die in een stilstaande file knallen, met alle leed vandien?
Wellicht hoort deze discussie thuis in een ander forum, maar ik geef het maar mee ter overpeinzing.

PS : rij jaarlijks 50.000 km/jaar, ben jammer genoeg dagelijks,onvrijwillig getuige van onorthodoxe toestanden, veroorzaakt zowel door personenwagens even als door ander weggebruikers op de weg. Gelukkig ben ik tot op heden schadevrij en hoop dit zo te houden.

Ook ik ban niet vrij van enige zonde maar probeer het toch veilig te houden voor mezelf en anderen.

Tot slot : aan alle volvo vrienden : vreugdevolle kerstdagen en een spetterend 2012.
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Eigenlijk zou ik best eens op zo'n apparaat willen rijden.......
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

JeroenSpock schreef:Ohh, motorrem en retarder zijn 2 verschillende dingen? :oops: Ga ik straks even opzoeken...
Een retarder is eigenlijk een motor rem en voet rem in 1.
Indien de motor rem onvoldoende remt pakt de elektronica automatisch de voetrem erbij om de ingestelde cruise snelheid bij afdalingen te garanderen.
Met een motor rem komt meer finger spitzen gefuhl kijken en wordt er meer inzicht gevraagd van de chauffeur.
In de meeste gevallen korte hevig remactie's om snelheid kwijt te raken, om daarna weer wat snelheid op te bouwen, en dus rij-wind om de remmerij weer af te laten koelen.
Van belang is dat de chauffeur de techniek begrijpt en aanvoelt wanneer remmerij te warm wordt.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hans oet Twent schreef:Eigenlijk zou ik best eens op zo'n apparaat willen rijden.......
Is leuk om te doen en je krijgt andere inzichten, doorgaans geef je de man of vrouw net even meer ruimte als je weet waarom ze bepaalde verkeers bewegingen maken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Hans oet Twent schreef:Eigenlijk zou ik best eens op zo'n apparaat willen rijden.......
Daar sluit ik mij bij aan, dat wil ik ook wel eens ervaren.

Ik (en m'n grote mond) had eens geroepen dat het rijden met zo'n streekbus iets was wat elke knurft zou kunnen. Twee weken later werd ik verplicht mij te vervoegen bij (toen) Arriva aan de Sontweg alwaar een instructeur en een streekbus voor mij klaar stonden. Twee uurtjes sturen met zo'n ding, eerst buiten de stad en toen nog een rondje binnenstad (Groningen).

Laat ik maar afsluiten met de stelling dat die jongens best wel respect verdienen die op zo'n gevaarte door de stad Groningen blazen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

V70/2.4D/2003 schreef:Laat ik maar afsluiten met de stelling dat die jongens best wel respect verdienen die op zo'n gevaarte door de stad Groningen blazen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.
:D

Dus ik stuur die bussen met alle gemak door de smalste straatjes, wat ik het mooiste vind, maar eigenlijk heb ik geen idee waar ik mee rij :P We hebben wel instructieboekjes voor de chauffeur, maar ik moet die van de monteurs eens zien te krijgen.

Al onze bussen zijn automaten. Als je remt krijg je eerst een (R) in beeld, en bij Qliners staat er Ret dus dat zal een retarder zijn. Die 'hapt' er nogal in, maar er valt goed mee te remmen van 80->20. Daarna moet er op lucht geremd worden. Kan je zien in het menu bij de luchtdruk, komt bij te staan dat ketel 1 en 2 1 bar remdruk hebben. Probeer eens met 2 bar te remmen, zit je direct met je neus op het stuur.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Heel veel respect, ik rij weleens een dagje mee op zo'n gevaarte (40 ton).Zouden sommige automobilisten eens moeten doen... Er zijn dommerds bij die geen enkel idee hebben wat voor een gevolgen bepaalde acties hebben voor de man bovenin die cabine...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Absoluut respect voor de mannen die vakkundig met zulke grote jongens om kunnen gaan. Ze verdienen naar mijn mening iets meer respect van de medeweggebruikers, en iets meer ruimte ook.
Helaas kom ik ook te vaak van die types tegen uit het oosten, die amper met zo'n wagen kunnen manouvreren. Dit zijn overigens ook de types die het beroep een slechte naam geven.

Heb regelmatig meegereden met verschillende combinaties, en gewoon respect voor de mannen die er hele dagen mee onderweg zijn. Zou het zelf ook wel eens uitgebreid willen proberen.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Bleu_volvo
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 30.06.2008 - 18:39
Locatie: Oost-Vlaanderen - Laarne

Wij gaan digitaal.

volvo Group Belgium, Nederland en nu ook volvo Truck Center belgium op Facebook en Linkdid.

Kom gerust eens een kijkje nemen.

NL: https://www.facebook.com/volvotrucknederland?ref=ts

BE: https://www.facebook.com/VolvoTrucksBelgium?ref=ts

VTCB: https://www.facebook.com/pages/Volvo-Tr ... 17?sk=wall[/url]
Greets,

BLEU_VOLVO

FORD ESCORT 1.8 GT 16V (1998)
Opel Corsa 1.0 (1985)
VOLVO S60 D5 (2001)
VOLVO V50 1.6D (2005)
FORD KA 1.3 (2002)
VOLVO V50 2.0D Powershift R-line (2008)
VOLVO V60 D3(4) AUT. 2014
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Foto's van Volvo Trucks en Bussen”