Ingeruild V50 1.6D en aangeschaft V50 1.8 benzine met nodige vragen !

Geleverd vanaf 2003
Matadin
2nd Gear member

Beste Volvo vrienden,

Na 2,5 jaar mijn V50 1.6 D (bj 2006 en 312.000 km) ingeruild. Was wel nodig, auto reed voornamelijk korte stukjes dus veel klachten (egr, roetfilter, minder motorvermogen, hoog brandstofverbruik, anti skid shit etc etc). Plus het feit dat de wegenbelasting schandalig hoog is.
Nu staat er een V50 1.8 benzine voor de deur. Bj. 2009 met 216.000 km op te teller. Dealer stempels t/m 2015 (Niham Den Haag en Harrie Arendsen Ruurlo). Echter geen werkbonnen of facturen. Van 2016 en 2017 is er niks bekend. Geen stempels, nada niks. Verkopende autobedrijf meldt dat de auto volgens zegge vd inruilende vorige eigenaar z'n onderhoud na 2015 bij universele garages heeft gehad. Echter niks op papier. Dus blijft gissen. Zij hebben alleen een oliewissel+filter gedaan en een reset van een storingslampje gedaan. Wat de storing was, weten ze niet. Tot op heden is er geen storingslampje terug gekomen. Ze hebben de auto een nieuwe APK gegeven maar dat zegt nog niks. Wel geven ze aan dat de auto olie verbruikt? Auto past niet in hun straatje dus moest bij voorkeur weer snel doorverkocht worden.
Auto ziet er optisch goed uit, van binnen als van buiten. Motor is droog aan onderkant. Je hoort geen vreemde geluiden. Sinds aanschaf rijdt de auto elke dag. Olie is helder en oliepeil staat nog steeds op max. De eerste ochtend kwam er een beetje zwart roet uit de uitlaat (ligt nu op onze parkeer erf bestrating).

Een paar vragen aan jullie:
- 216.000 km voor deze motor, is dit verantwoord ? Geen rij historie bekend (korte stukjes of snelweg). Is er via de laatste dealer (of wellicht via andere systemen) aan onderhoudshistorie/info te komen?
- wat kleine olie resten op de motor bij de bobines, wat kan dit zijn en waar komt het vandaan ? Verkopend autobedrijf meldt dat dit morsen betreft tijdens oliewissel.
- uitlaat maakt een zacht ploppend/borrelend geluid, wat kan dit zijn, katalysator probelemen oid? Uitlaat/eindpot oogt oud en roestig her en der
- zo nu en dan ruikt het heel lichtjes naar olie/benzine, wat kan dit zijn ?
- persoonlijk voelt de auto een beetje lui/traag en fragiel aan, of kan dit nog de V50 1.6D (met turbo) gevoel tussen de oren zijn ?
- wat adviseren jullie om in ieder te laten doen/checken, bijv. auto uit laten lezen ondanks dat ie geen storingen geeft ?

Alvast dank voor jullie reacties !
sequence
5th Gear member

-216.000 kan best voor zo'n motor, maar afhankelijk van het gebruik in het verleden kan er bij die km natuurlijk wel iets stuk gaan. Olieverbruik komt vaak voor bij deze motoren, dus even in de gaten houden.
- onderhoudshistorie kun je navragen idd bij de laatste dealer.
- olieresten op bobines lijkt me meest waarschijnlijk van het vullen.
- de uitlaat kan ergens lek zijn, kun je simpel testen door deze even met een doek dicht te stoppen en luisteren / kijken of ie ergens verder lek is.
-benzinelucht, geen idee....
- De 1.8 is in een V50 nu eenmaal stoplichtsprinter, de 1.6D zal veel sneller aanvoelen. Idd door de turbo en het vroeg beschikbaar zijn van het koppel.
- Ik zou wel even uit laten lezen, dan wete je zeker dat er geen storingen in zitten. Verder, gewoon lekker rijden.
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
Matadin
2nd Gear member

Beste Sequence,
Dank voor je antwoorden. Vandaag auto op de brug gehad, een paar klappen levert op dat de tussendemper (de originele uit 2009) z'n beste tijd wel heeft gehad. Je hoort de losse delen in demper. Wordt vrijdag vervangen. Overigens heeft de 1.8 wel een behoorlijk hoog brandstof gebruik. Zou dit te maken kunnen hebben met de defecte tussendemper?
sequence
5th Gear member

nee dat kan niet veel met de demper te maken hebben, met de 1.8 moet je toch wel gemiddeld 1:15 kunnen rijden. Wat is jouw gemeten verbruik?
V40 T2 Nordic+
WYD
3rd Gear member

Hou even goed je oliepeil in de gaten, want je hebt het over olie/benzinelucht en voor je gevoel weinig vermogen. Overigens is de 1.6D zeker geen pk-monster dus zoveel langzamer mag de 1.8 niet aanvoelen. De koppelkromme is uiteraard wel heel anders, dus de beleving van het vermogen ook. Dat zal bij de 1.8 echt gezapiger zijn.
Volvoless, nu Golf VII
Matadin
2nd Gear member

Vrienden,
Ik haal de 1:15 bij lange na niet, zowel in de stad niet als op de snelweg. Zit gemiddeld op zo'n 1:10. Het is akelig om te zien dat ik de brandstofmeter gewoon feitelijk traagjes zie dalen. Oliepeil check ik uit voorzorg maar dagelijks. Sinds aanschaf op 10 mei staat ie nog steeds op max. Is het misschien raadzaam om LMM en bougies te checken? Ik roep maar wat....

Dank!
volvopilot
2nd Gear member

komt de auto goed op temperatuur? Staat de koelvloeistof meter altijd precies in het midden? Zeker op snelweg snelheden (100km/h+) zou deze precies in het midden moeten staan en één mm naar links kan een kapotte thermostaat betekenen.

ik heb ook een 1.8 S40 en deze heeft een kapotte thermostaat waardoor de motor niet op bedrijfstemperatuur komt. Dan kan een verhoogd verbruik opleveren. Dat merk ik nu zelf ook (+15%), deze wordt morgen vervangen.

je luchtmassa meter kan zeker even gecheckt worden, zit alleen wel op een %#!!@% plek onder je inlaat spruitstuk. Je kunt er eventueel makkelijk bij als je je gasklep eraf schroeft (4 boutjes + stekker). Deze worden regelmatig smerig door de EGR. Zelfde geldt voor de gasklep, die kan ook behoorlijk vies worden.

De benzine geur die je beschrijft herken ik niet bij mijn eigen auto, maar ik rook recent het zelfde toen ik met mijn schoonvader voor auto's aan het shoppen was. Hierbij waren we een Ford Focus uit 2009 aan het bekijken met ook een 1.8L benzine. Eigenlijk een identieke motor zoals die in je volvo zit. Deze rook vooral bij de koude start ontzettend naar benzine. Wellicht dus een bekend probleem? Ik weet niet wat dit was, we hebben deze auto niet gekocht namelijk.
Laatst gewijzigd door volvopilot op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Matadin
2nd Gear member

auto komt goed op temperatuur. En metertje staat ook precies in het midden.
Ik ga sowieso de lmm en nog wat andere zaken checken, want vh verbruik word ik niet echt happy.
De benzine/olie geur heb ik gelukkig al een paar dagen niet meer geroken, dus fingers crossed !
Matadin
2nd Gear member

Vrienden, hierbij een update:
vandaag de 4 bobines eruit gehaald, en wat blijkt:
opening 1 kurkdroog
opening 2 bougie zwemt in motorolie
opening 3 bougie zwemt in motorolie
opening 4 kurkdroog

Help !!!! Dit lijkt mij niet echt ok.
sequence
5th Gear member

Matadin schreef: Vrienden,
Ik haal de 1:15 bij lange na niet, zowel in de stad niet als op de snelweg. Zit gemiddeld op zo'n 1:10. Het is akelig om te zien dat ik de brandstofmeter gewoon feitelijk traagjes zie dalen. Oliepeil check ik uit voorzorg maar dagelijks. Sinds aanschaf op 10 mei staat ie nog steeds op max. Is het misschien raadzaam om LMM en bougies te checken? Ik roep maar wat....

Dank!
Ja dat ken ik, maar dan met een 2.4 dus dat verbruik is veel te hoog voor een 1.8 of je moet alleen hele korte stukjes rijden.
Hoeveel km heb je gereden dan in die week?
Die natte bougies, laat een compressietest doen om te controleren of de zuigerveren goed zijn.
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
Volvo_V50_D5
2nd Gear member

Zoek een garage op! Een forum is handig, maar het lijkt me hard nodig. Het doet mij klinken als een motor die op is gezien het verbruik en de klachten. En met alle respect voor de 1.8, met die kilometerstand (en vooral de onbekende voorhistorie) vind ik het vrij normaal en kan je verwachten dat als je dit rijdend wil houden, je flink wat euro’s ‘kapot’ slaat op de auto.
Een stempeltje is snel gezet, en daarom zijn facturen van belang.
Laatst gewijzigd door Volvo_V50_D5 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
WYD
3rd Gear member

Je constatering bevestigd mijn vermoeden dat je olieschraapveren op zijn. Bekende kwaal bij de 1.8 motor. Laat even een diagnose stellen door een garage of motorrevisiebedrijf.
Volvoless, nu Golf VII
Matadin
2nd Gear member

Vrienden, dank voor jullie berichten en adviezen.
Hierbij weer een update:
na wat gebel, keurig historie gekregen van Niham Den Haag en Harrie Arendsen Ruurlo. Auto in 2009 geleverd door Svala Zaandam, in 2010 en 2012 bij Niham geweest voor 20.000, 40.000 en 80.000 beurten. De 60.000 beurt is niet bij Niham bekend. In Niham periode geen verdere bijzonderheden en/of mankementen, enkel wat sensoren en lampjes vervangen.
in 2013, 2014 en 2015 bij Harrie Arendsen z'n 100.000, 120.000 en 140.000 beurten gehad. Facturen geven geen bijzonderheden en/of mankementen aan. Dealer heeft bij 148.000 de bougies vervangen.
in het mapje heb ik een bonnetje gevonden met contactgegevens van de vorige eigenaresse. Haar gebeld, een dame van middelbare leeftijd, zij heeft de auto in 2016 gekocht. Auto werd gebruikt voor vakantie en stadsverkeer. Haar man rijdt lease. Volvo werd te groot, en ze hebben de Volvo toen ingeruild voor een klein stadsautootje. Haar gevraagd waar en of de auto in 2016 en 2017 onderhoud heeft gehad. Dame wist te vertellen dat de universele garage in haar straat in 2017 de APK heeft gedaan en 4 nieuwe banden. In augustus 2016 is er bij 176.000 ook een nieuwe accu ingegaan. Ik heb de garage toen gebeld, en die bevestigden dat zij de APK en 4 nieuwe banden hebben gedaan. Maar verder geen onderhoud....pfffff Dus ik vrees dat er vanaf 140.000 geen standaard onderhoud is geweest.....de eerste oliewissel + filter heeft geschiedt bij 215.000
Morgen nog een keer die garage bellen of ze wellicht niks over het hoofd zien vwb onderhoud. En morgen gaan we ook maar even richting eigen garage, op hoop van zegen.
redracer
4th Gear member

Matadin schreef: Vrienden, hierbij een update:
vandaag de 4 bobines eruit gehaald, en wat blijkt:
opening 1 kurkdroog
opening 2 bougie zwemt in motorolie
opening 3 bougie zwemt in motorolie
opening 4 kurkdroog

Lijkt mij dat je Kleppendekselpakking dan lek is en dat je olie dus daartussen de nokkenassen ophoopt in de bougie ruimten. Verklaard ook je olieverbruik en de stank ( warmt op het blok ) en de slechte verbranding vd benzine.

Deze kmstand bij dit bouwjaar lijkt me juist heel netjes ivm de vrij veel gereden km per jaar. Altijd beter dan die dichtgeslibte dingen met na 9 jaar nog maar 80.000km. onderhoud zal natuurlijk wel uitgevoerd moeten worden
YourivdAar
2nd Gear member

Het maximale praktijk verbruik wat ik haal met de 1.8 ligt zo rond de 1 op 14 (met snelwegverkeer). Ik rijd vrij rustig. Moet wel zeggen dat ik over het algemeen veel korte stukken rijd, misschien heeft dat invloed op het verbruik als ik dan wel eens de snelweg opdraai. Overigens is dat bij 100km/u. Boven de 120km/u gaan wel al snel richting 1 op 12,8~

Succes verder!
Met vriendelijke groet,

Youri

It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
Matadin
2nd Gear member

De auto rijdt idd veel korte stukjes, alleen in het weekend gaat de auto de snelweg op.
Hierbij weer een update:
vandaag is de klepdekselpakking in de garage vervangen, de pakking koste 26,50 en 30,- arbeidsloon. Alles is meteen schoongemaakt. De auto rijdt plots een stuk beter/soepeler. Ook voelt ie feller aan. Moest vandaag ook tanken (na volle tankbeurt op aanschafdatum 10 mei), dus heb het vol gegooid met V-power. Nu even kijken hoeveel km's we gaan pakken op een volle tank, ongeacht stads en snelwegverkeer.
Angst blijft echter nog steeds voor de olieschraapveren, dat moet ik ook bekennen. Bij het starten (koude start) pakt ie een hoog toerental, ca. tussen 1100 en 1200, voelt als "choke aan". Als de motor warm is (hij wordt snel warm, temp.meter gaat snel naar het midden).
Compressietest zit er aan te komen. Volgens mij kon je toch ook eea testen met motor aan, olievuldop eraf en voelen of ie veel lucht blaast (veel onderdruk) ?

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.
sequence
5th Gear member

Onder oliedop mag in ieder geval geen overdruk zitten, maar dat kan ook een probleem met de carterontluchting zijn. Weet niet of dat bij deze motor een issue is.

Trouwens verhoogd toerental bij koude start is normaal, mijn auto gaat zelfs richting 1600 toeren ivm emissie eisen (zo snel mogelijk opwarmen...)
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
volvopilot
2nd Gear member

1200 rpm is heel normaal na een koude start. Mijn stationair toerental wanneer de motor warm is zonder Airco is 720 rpm (met OBD). Met airco aan rond de 800-830
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Matadin
2nd Gear member

Ok, duidelijk vwb het verhoogd toerental. Ik heb de olievuldop eraf gehaald bij draaiende motor, hij blaast wel behoorlijk lucht kan ik jullie melden. Kan het niet vergelijken met een andere 1.8 motor, dus heb geen referentie kader. Wat wel opvalt is dat het branstof verbruik een stuk lager is.
Ik hou jullie op de hoogte !
Matadin
2nd Gear member

een update op tweede pinksterdag :)
draaiende motor, olievuldop los, blijft gewoon rustig liggen, blaast wel, maar weet niet of dit binnen de normale norm is door de bewegende delen en dat de lucht door een smalle doorgang moet. Motor blijft stationair constant lopen.
draaiende motor, oliepeilstok eruit, geen rook of damp oid, motor blijft stationair constant lopen

Bougies droog sinds klepdekselpakking vervangen is, brandstof verbruik lager, oliepeil nog steeds op max
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”