Heb eigenlijk al sinds ik me kan heugen een kraak in de voorkant van de auto bij koud wegrijden.
Vooral bij het rijden over heuvels of door kuilen, als de auto inveert, hoor ik het. Alleen rechtsvoor.
Na ongeveer 10/15 min. is de kraak weg.
Nu leek het de laatste tijd erger te worden en ben ik eens gaan onderzoeken.
Waar ik achter ben gekomen is dat het in de rechterveerpoot zit. Als ik de auto zelf aan de rechter (bijrijders) kant inveer hoor ik het ook.
Ook hoor ik dan een klein "sis" wegkomen van de plek waar de veerpoot in de carrosserie zit.
Ook heb ik ontdekt dat het rubberen rondje wat bovenop de veerpoot zit en door de carrosserie heen omghoog komt vrij soepel te bewegen is.
Ik heb daarop de dopjes die over de moer zitten eraf gehaald en gekeken of die aan te draaien zijn. Zowel links als rechts om te vergelijken.
Deze draaien bij (poging tot) verder aandraaien mee en geven niet echt weerstand. Lijkt wel of ze ietwat los in de rubber dop zitten.
De rechter draait wel beduidend soepeler mee als de linker. Ook kan ik de rechter rubber dop met de hand draaien, de veer om de veerpoot beweegt dan ook iets mee. Bij de linker gaat dit bijna niet/veel moeilijker en draait de veer sowieso niet mee.
Weet iemand wat er mis is met de rechter veerpoot? Veerschotel? Steunlager? De rubber dop? Aanhechting van de veerpoot? etc.?
Ik heb nu wat WD-40 net onder de rand van de rubber dop gespoten in de hoop dat het wat langs de veerpoot naar beneden loopt en de boel wat smeert zodat het kraken hopelijk minder wordt. Maar ik kan me voorstellen dat dat of niet werkt en sowieso niet de oplossing is... Of toch wel?
En hoe komt het dat ik het niet continue hoor, maar alleen bij koude motor?
Ter verduidelijking een foto van de rubber dop en moer die ik bedoel.
gr. Edwin.
Kraak rechtsvoor en speling op veerpoot?
- Edwin
- 5th Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
- Kwartel
- 3rd Gear member
Ik raad sowieso aan om siliconenspray te gebruiken om rubberen delen te smeren i.p.v. WD40, heb ik zelf betere ervaringen mee. (busje bij de Action kost geen knoop, net als de remmenreiniger trouwens..
)
Mijn eerste gok zou het veerpootrubber zijn; is zo te vervangen en kost niet zo heel veel geloof ik.
deze dus: http://www.estateservices.nl/ophanging/ ... -3480.html

Mijn eerste gok zou het veerpootrubber zijn; is zo te vervangen en kost niet zo heel veel geloof ik.
deze dus: http://www.estateservices.nl/ophanging/ ... -3480.html
Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
- Kwartel
- 3rd Gear member
Dat is inderdaad het onderdeel dat ik linkte, als ik jou was zou ik hier naar kijken!
Hier is een filmpje zodat je de logica van het hele veerpootgebeuren in de praktijk ziet:
Hier is een filmpje zodat je de logica van het hele veerpootgebeuren in de praktijk ziet:
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
-
- 7th Gear member
Is nummer 15 niet de boosdoener,die kunnen akelig kraken namelijk..
- Edwin
- 5th Gear member
Dank voor de tekening en flimpje!!
Nummer 2 is het rubber "rondje" wat ik bedoel die rechts iets meer gedraaid kan worden/beweegt dan links.
@ Kwartel & johanS60: hoe makkelijk is makkelijk? Onderdeel nr. 6 lijkt me niet van bovenaf te vervangen, wat zou betekenen dat de veerpoot eronder weg moet?
@ Ramon&Ramon: de stootstangen zijn al eens vervangen en maken nog geen geluid tijdens het rijden. Als ik het geluid zelf veroorzaak door de auto aan de rechterkant in te veren, dan komt het geluid zeer duidelijk bij nr. 2 weg.
Stel dat het nr. 2 of nr. 6 is, is doorrijden dan nog even mogelijk, of is het een kritisch onderdeel en dient het snel vervangen te worden?
Het kraken is na de WD-40 injectie toch nog niet helemaal weg weg, maar wel minder, kan ik dan ook wachten tot de jaarlijkste APK over 4 maanden?
Als ik het flimpje zo bekijk rust het uiteinde van de schokbreker nog wel in het ijzeren plaatje (nr.5). Je hebt dan weliswaar wel ijzer op ijzer, maar geen gevaar voor dat ie er doorheen kan prikken, of zie ik dat verkeerd?
En nr. 2 vervangen kan blijkbaar ook alleen als de veer onder spanning staat?
Wat zou dit gaan kosten bij de dealer/garage?
gr. Edwin.
Nummer 2 is het rubber "rondje" wat ik bedoel die rechts iets meer gedraaid kan worden/beweegt dan links.
@ Kwartel & johanS60: hoe makkelijk is makkelijk? Onderdeel nr. 6 lijkt me niet van bovenaf te vervangen, wat zou betekenen dat de veerpoot eronder weg moet?
@ Ramon&Ramon: de stootstangen zijn al eens vervangen en maken nog geen geluid tijdens het rijden. Als ik het geluid zelf veroorzaak door de auto aan de rechterkant in te veren, dan komt het geluid zeer duidelijk bij nr. 2 weg.
Stel dat het nr. 2 of nr. 6 is, is doorrijden dan nog even mogelijk, of is het een kritisch onderdeel en dient het snel vervangen te worden?
Het kraken is na de WD-40 injectie toch nog niet helemaal weg weg, maar wel minder, kan ik dan ook wachten tot de jaarlijkste APK over 4 maanden?
Als ik het flimpje zo bekijk rust het uiteinde van de schokbreker nog wel in het ijzeren plaatje (nr.5). Je hebt dan weliswaar wel ijzer op ijzer, maar geen gevaar voor dat ie er doorheen kan prikken, of zie ik dat verkeerd?
En nr. 2 vervangen kan blijkbaar ook alleen als de veer onder spanning staat?
Wat zou dit gaan kosten bij de dealer/garage?
gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
- Edwin
- 5th Gear member
Even een update.
Het kraken is na inspuiten met siliconenspray helemaal weg, maar er is nu een harde "bonk" van ijzer wat tegen ijzer aanstoot.
Dit klinkt best wel hard en naar dus gelijk even langs mijn garage gereden.
Auto gaat maandagochtend erheen om veerpoot los te halen en te kijken wat er aan scheelt.
Tevens geconstateerd dat de draagarmrubbers behoorlijk op zijn, dus die worden in februari ook vervangen!
Na maandag zal ik even melden van hoe of wat.
gr. Edwin.
Het kraken is na inspuiten met siliconenspray helemaal weg, maar er is nu een harde "bonk" van ijzer wat tegen ijzer aanstoot.
Dit klinkt best wel hard en naar dus gelijk even langs mijn garage gereden.
Auto gaat maandagochtend erheen om veerpoot los te halen en te kijken wat er aan scheelt.
Tevens geconstateerd dat de draagarmrubbers behoorlijk op zijn, dus die worden in februari ook vervangen!
Na maandag zal ik even melden van hoe of wat.
gr. Edwin.
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Contacteer:
Als de veerpoot los is geweest, moet de auto wel weer worden uitgelijnd. Persoonlijk zou ik dan nu gelijk ook de draagarmen meepakken, dan bespaar je een uitlijnbeurt. En ik zou er zeker op staan dat ze originele draagarmen plaatsen, die gaan ongeveer een ton mee, imitatie vaak veel korter (bij de mijne waren ze na 25000 km al weer op).
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
-
- 2nd Gear member
Ik heb laatst de veerpootrubbers en lagers laten doen bij Volvo service en dat kostte me 300 euro geloof ik.
Bij mij is de boel niet uitgelijnd trouwens.
Bij mij is de boel niet uitgelijnd trouwens.
Laatst gewijzigd door Duckman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Kwartel
- 3rd Gear member
Volgens mij is uitlijnen niet nodig na het loshalen van alleen de veerpoot, op het moment dat je met de draagarmen of fuseekogels in de weer gaat dan wel.
Die bonk die jij hoort was bij mij weg nadat zowel het veerpootrubber en het stuk rubber om het onderste deel van de veer waren vervangen. (#6 en #23 op de tekening) Dat was inderdaad metaal op metaal; geluid was zoals je zegt best hard, en de eerste keer schrok ik er behoorlijk van
Die bonk die jij hoort was bij mij weg nadat zowel het veerpootrubber en het stuk rubber om het onderste deel van de veer waren vervangen. (#6 en #23 op de tekening) Dat was inderdaad metaal op metaal; geluid was zoals je zegt best hard, en de eerste keer schrok ik er behoorlijk van

Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
- Edwin
- 5th Gear member
Dank allen!
Over dat uitlijnen zijn de meningen nogal verdeeld als ik zo eens op internet rondneus.
Kan me voorstellen dat het niet nodig is als je alleen de veerpoot eruit haalt en verder niet aan de ophanging ed. komt.
Heb wel gelezen dat iemand zei dat als je de 2 bouten waarmee de veerpoot aan de ophanging vastzit losdraait je wel moet uitlijnen omdat je met die twee bouten de camberinstelling wijzigt?
Gr. Edwin.

Heb jij daarna wel uitgelijnd??Kwartel schreef: Volgens mij is uitlijnen niet nodig na het loshalen van alleen de veerpoot, op het moment dat je met de draagarmen of fuseekogels in de weer gaat dan wel.
Die bonk die jij hoort was bij mij weg nadat zowel het veerpootrubber en het stuk rubber om het onderste deel van de veer waren vervangen. (#6 en #23 op de tekening).
Over dat uitlijnen zijn de meningen nogal verdeeld als ik zo eens op internet rondneus.
Kan me voorstellen dat het niet nodig is als je alleen de veerpoot eruit haalt en verder niet aan de ophanging ed. komt.
Heb wel gelezen dat iemand zei dat als je de 2 bouten waarmee de veerpoot aan de ophanging vastzit losdraait je wel moet uitlijnen omdat je met die twee bouten de camberinstelling wijzigt?
Gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Contacteer:
Klopt, er zit ruimte bij die twee bouten. Je camber wijzigt en je sporing wijzigt vrolijk iets mee. Dat kon ik op de uitlijnbank duidelijk zien toen ze mijn camber probeerden goed te krijgen.
- Edwin
- 5th Gear member
Net terug van de garage. Wordt een dure grap...
Rubber rechts was helemaal door! De metalen bus die erin zit was helemaal los van de rest en kon zo op en neer schuiven.
Rechts en links worden nu vervangen.
De lagers waren nog goed, dus die worden niet vervangen. (Zowel garage als dealer zei dat die bijna nooit stuk gaan en als ze nog stevig zonder speling aanvoelen en niet stuk zijn, ook niet vervangen hoeven te worden).
Stabilisatorstangen worden vervangen, zijn nu bijna 4 jaar oud en 50.000 mee gereden.
Draagarmen worden vervangen.
Onderste motorsteun/torsiestang wordt vervangen.
Uitslagbegrenzers waren half versleten, ronde draaiende exemplaren worden nu vervangen voor vaste met een halfrond zwart rubber erop.
Uitlijnen.
3,5 uur arbeid.
Hopelijk rijdt ie na vervanging van dit alles wel weer een stuk strakker (volgens monteur zou ik het verschil zeker moeten merken met nieuwe draagarmen) en is in ieder geval de bonk weg!
gr. Edwin.

Rubber rechts was helemaal door! De metalen bus die erin zit was helemaal los van de rest en kon zo op en neer schuiven.
Rechts en links worden nu vervangen.
De lagers waren nog goed, dus die worden niet vervangen. (Zowel garage als dealer zei dat die bijna nooit stuk gaan en als ze nog stevig zonder speling aanvoelen en niet stuk zijn, ook niet vervangen hoeven te worden).
Stabilisatorstangen worden vervangen, zijn nu bijna 4 jaar oud en 50.000 mee gereden.
Draagarmen worden vervangen.
Onderste motorsteun/torsiestang wordt vervangen.
Uitslagbegrenzers waren half versleten, ronde draaiende exemplaren worden nu vervangen voor vaste met een halfrond zwart rubber erop.
Uitlijnen.
3,5 uur arbeid.

Hopelijk rijdt ie na vervanging van dit alles wel weer een stuk strakker (volgens monteur zou ik het verschil zeker moeten merken met nieuwe draagarmen) en is in ieder geval de bonk weg!
gr. Edwin.
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
- Kwartel
- 3rd Gear member
Inderdaad even slikken die kosten, maar je krijgt er zeker wat voor terug!
Het schijnt zelfs (zelf geen ervaring mee) dat wanneer de torsiestang is vervangen je automaat minder merkbare schakelmomenten heeft.
Het schijnt zelfs (zelf geen ervaring mee) dat wanneer de torsiestang is vervangen je automaat minder merkbare schakelmomenten heeft.
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
- Edwin
- 5th Gear member
Dank, ben ook benieuwd of ik de verbeteringen zal merken.
Los van het gekraak, en later de bonk, merkte ik niets negatiefs aan de wegligging. Auto stuurde n.m.m. strak en direct.
Ook de bak schakelt nagenoeg onvoelbaar, ondanks de versleten torsiestang, maar wellicht is het er allemaal onopvallend en heel langzaam ingeslopen en is het straks allemaal tóch nóg beter....
Gr. Edwin.
Los van het gekraak, en later de bonk, merkte ik niets negatiefs aan de wegligging. Auto stuurde n.m.m. strak en direct.
Ook de bak schakelt nagenoeg onvoelbaar, ondanks de versleten torsiestang, maar wellicht is het er allemaal onopvallend en heel langzaam ingeslopen en is het straks allemaal tóch nóg beter....
Gr. Edwin.
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
- Edwin
- 5th Gear member
De klus is geklaard en het resultaat is super! Ik wist niet dat het zo'n vershil zou maken.
Het rechter veerpootrubber was helemaal door en de draagarmrubbers waren ook rondom los.
De torsiestang kon naar links en rechts bewogen worden zonder enige weerstand.
Resultaat?:
De auto stuurt nu echt heel erg strak, deed ie n.m.m. al, maar kon dus nog veel beter.
De voortrein maakt nu absoluut geen enkel geluid meer en is echt heel stil en rustig.
De automaat schakelt nu echt 100% gevoelloos, niet normaal wat een verschil. Hij schakelde altijd al wel bijna geheel gevoelloos, maar nu....
Ook de kickdown is heel soepel, bij 80 plankgas door naar 140 gaat als fluweel!
Ook lijkt de automaat sneller te schakelen op één of andere manier, zeker op de snelweg. Hij lijkt ook meer aan het gas te hangen, directe respons op het gaspedaal!
Klinkt misschien raar en weet niet of het kan door vervangen van de torsiesteun, maar het viel me gelijk op hoe dat ie sneller oppakte na schakelen. Normaal was er even iets een vertraging/overgang, nu lijkt het wel een DSG bak. Snelwegoprit doortrekkend in de toeren en dan van 3 naar 4 en van 4 naar 5 gaat ineens zo vloeiend en linear! Snap er niets van, maar voelt heel goed!
Bochten maken gaat ook een stuk strakker.
Al met al € 914 lichter, weer een als nieuw rijdende auto en compliment van de garagehouder hoe mooi de auto er nog uitzag van binnen en buiten!
Maar goed, dure hobby zo'n oude Zweedse hengst.....
gr. Edwin.
Het rechter veerpootrubber was helemaal door en de draagarmrubbers waren ook rondom los.
De torsiestang kon naar links en rechts bewogen worden zonder enige weerstand.
Resultaat?:
De auto stuurt nu echt heel erg strak, deed ie n.m.m. al, maar kon dus nog veel beter.
De voortrein maakt nu absoluut geen enkel geluid meer en is echt heel stil en rustig.
De automaat schakelt nu echt 100% gevoelloos, niet normaal wat een verschil. Hij schakelde altijd al wel bijna geheel gevoelloos, maar nu....

Ook de kickdown is heel soepel, bij 80 plankgas door naar 140 gaat als fluweel!
Ook lijkt de automaat sneller te schakelen op één of andere manier, zeker op de snelweg. Hij lijkt ook meer aan het gas te hangen, directe respons op het gaspedaal!
Klinkt misschien raar en weet niet of het kan door vervangen van de torsiesteun, maar het viel me gelijk op hoe dat ie sneller oppakte na schakelen. Normaal was er even iets een vertraging/overgang, nu lijkt het wel een DSG bak. Snelwegoprit doortrekkend in de toeren en dan van 3 naar 4 en van 4 naar 5 gaat ineens zo vloeiend en linear! Snap er niets van, maar voelt heel goed!
Bochten maken gaat ook een stuk strakker.
Al met al € 914 lichter, weer een als nieuw rijdende auto en compliment van de garagehouder hoe mooi de auto er nog uitzag van binnen en buiten!

Maar goed, dure hobby zo'n oude Zweedse hengst.....

gr. Edwin.
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Contacteer:
Gefeliciteerd, toch geen geld 914 EUR voor een nieuwe auto
. Fijn dat hij nu weer zo goed bevalt.