Omdat het kan? Ook niet. Soms loop je tegen iets aan en dan.....kost dat een paar centen (komt de economie ten goede) en heeft de opvolger een zuiniger motor in het vooronder.
Het was wel een bevalling, ik wilde niet maar zij wilde wel. En ik was sceptisch want....van 185 paarden terug naar 163 paarden, van 2400 CC terug naar 2000 CC....
Enniehoe, afgelopen vrijdag, het was 5 mei 2017 en ik was toch vrij, in de D5 gestapt en naar Gebr. Vos autobedrijven in Veghel gereden.
Reden dezes was dat daar een Caspian Bleu V70 stond het 117K op de klok, MY 12 en als motorisatie een 163 PK 5 cilinder D3. Een Limited Edition met zowaar een spoilertje en 400 Nm. Zwart/donkergrijs leer van binnen en, zoals mijn verkenner/mede-forummer "oet Twent" mij had verzekerd: smetteloos en frisse auto.
Nou ja.....vake bin ie te bange dus....heen.
Een meer dan hartelijk ontvangst door de verkoper. Natuurlijk had ik mijn komst aangekondigd en na een eerste blik maar eens koffie. Praatje maken, wat papieren invullen voor de proefrit en toen op pad. Met de nodige scepsis natuurlijk want voor Ger gold dat die D3 niet in de schaduw kon staan van de huidige 185 PK D5.
Motor mooi warm gereden en toen onder het Duitse motto "mahl sehen was das Auto hat" gereden, gevoeld, geproefd.
Nou...en wat is dan het verschil? Het enige merkbare verschil was dat, waar de 185 PK je gewoon een trap onder je kont geeft en brut voorwaarts gaat....doet deze dat ook maar dan wel geciviliseerd en zonder je het gevoel te geven dat je hem bijna kwijt raakt.
Dus, na een hoop lol op de A50 een P-plaats gezocht, bril op de neus en visuele inspectie van het cosmetische deel. Daarna terug en na wat heen en weer gepraat.....handtekening gezet. Vrijdag of zaterdag aanstaande halen

Genoeg gekletst ....plaatjes.