LPG vs. cilinderkoprevisie - graag hulp van ervaringsdeskundigen

Plaats reactie
JosHu
Starter

Helaas is mijn cilinderkop - veel te snel - beschadigd door het rijden op lpg. Het gaat een cilinderkop van het type met mechanische klepstoters / inspectiegaten van mijn S80 MY 99 2.4 170 pk, ca. 192.000 km op de teller, waarvan de laatste 45.000 km op gas.

Das balen, maar goed, doel is nu om de auto klaar te maken voor ca. 150.000 - 200.000 (hopelijk probleemloze) gaskilometers. Dus in één keer direct zo goed mogelijk, de auto is dat ook waard.

Ik dacht zelf aan de volgende oplossingen:

1 - huidige kop reviseren, volledig originele waarden

2 - huidige kop reviseren, aangepaste klepspeling voor lpg (zo ja, welke waarden?)

3- huidige kop oplappen, verbrande kleppen vervangen en kleppen stellen

4 - huidige kop transformeren in een speciaal aangepaste 'gaskop', (zo ja, hoe en waar?)

5 - ouder type kop met hydraulische klepstoters monteren (zal wel niet mogelijk zijn, op dit forum niet tegen gekomen)

6 - anders?

Om wat extra zekerheid in te bouwen ga ik het geïnstalleerde prins VSI 2.0 systeem uitrusten met een additioneel Prins ValveCare systeem.

Kunnen de ervaringsdeskundigen helpen met het kiezen van de beste oplossing?

Hartelijk dank alvast!
erichendri
3rd Gear member

Huidige kop reviseren en elke 30k de kleppen stellen.
45k is duidelijk een te lange termijn want je hebt nu pech.
Er bestaan vast wel lpg zittingen en kleppen.

Eric
Johan s60
6th Gear member

Om de 30 k kleppen stellen zal veel geld kosten, is niet nodig,
Mijn vorige s60 had 450 k op lpg gelopen en de klepspeling was nog steeds goed.

het is echt in een record tempo fout gegaan bij jou, ik zou de kop laten reviseren bij een goed revisie bedrijf, met de orginele klepspeling (wel op max tolerantie zetten) en vermelden dat deze op LPG loopt, zodat ze extra harde klepzittingen monteren.

Ik zou de kop niet "oplappen" anders sta je zo weer met een kapotte klep.

orginele waarden.

Uitlaat 0,4 mm
Inlaat 0,25 mm

Maar ook zou je de LPG installatie onder de loep moeten nemen, want ik vermoed dat de betreffende cilinder op een veel te arm mengsel heeft gelopen.

Heb je de klepspeling opgemeten? zo ja wat zijn de waarden.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
brulkjaer
2nd Gear member

Je bevindingen zijn zeker niet symptomatisch voor een LPG installatie, dus zoek goed naar de oorzaak!
En kleppenstellen elke 30K is totaal niet nodig.
Ik rijd al 350.000 km op LPG en pas onlangs was het nodig te kleppen te stellen omdat de speling van een paar kleppen bij de tolerantiegrens kwam.

Geharde klepzittingen kan, maar is eigenlijk niet nodig bij dit type motor.
Al die tijd heb ik wel gebruik gemaakt van klepspsmering. Al zijn de meningen verdeeld of dit echt nodig is bij een non-turbo motor.

De klepspeling aanhouden die Johan s60 ook al aangeeft.
Welke van de opties die je aangeeft je moet kiezen, hangt af van wat er mis is met de kop.
Denk er wel aan dat de kop en het kleppendeksel bij elkaar horen! Je kan niet zomaar alleen de kop vervangen!
Laatst gewijzigd door brulkjaer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JosHu
Starter

Hartelijk bedankt voor de reacties en het meedenken.

De schade aan de cilinderkop lijkt vooralsnog mee te vallen. De compressie was voor alle cilinders binnen de toleranties, maar de klepspeling niet. De kleppen leken nog in orde, enkel een klep bij cilinder 1 zat 'vast'. De motor liep daardoor slecht / schokkerig, hetgeen nog verder werd versterkt door doordat het twee-massavliegwiel aan zijn einde was gekomen.

Mijn monteur heeft daarom uiteindelijk voor de volgende oplossing gekozen:
-Kleppen stellen (0,35 mm, door afslijpen van de klepstelen, klepspeling voor lpg cf. tip Johans60);
-distributriem en waterpomp vervangen;
-twee massa vliegwiel vervangen;
-koppeling en drukgroep vervangen
-verse apk.

Mijns inziens een prima oplossing, distributieriem moest toch vervangen worden. De motor loopt nu 10 x beter. Bij stationair toerental is het nog niet helemaal perfect (iets onregelmatig) maar iets gasgeven en dat is weg.

Daarnaast laat ik op korte termijn een (Prins) kleppensmering inbouwen. Daarbij laat ik dan direct het lpg systeem nakijken.

Wat ik wel vreemd vind is dat het lambda / motor lampje blijft branden. Het service lichtje ook even, maar dat gaat al snel weer uit. Weet iemand toevallig of dat nog de oude melding kan zijn en de auto eerst uitgelezen moet worden?

Nu eerst maar eens rijden, kijken hoe dat uitpakt.
Laatst gewijzigd door JosHu op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan s60
6th Gear member

Maar als er een klep vast zit is dit echt niet goed, hoe is dit eigenlijk mogelijk, met te weinig olie gelopen?.
Ik denk dat er dan toch een nieuwe geleider en/ of klep in moet, hoe heb je de klep gangbaar gekregen?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “S80”