Koplampen 2001 ==> koplampen 2005

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Toch maar bij de dealer twee lampen gekocht.

Qua aansluiting heb ik het net andersom gedaan dan Tommy (zie pag 1). Ik heb de originele volvo lichtaanvoer afgeknipt en deze draden aan de nieuwe 2005 stekker gesoldeerd. De knipper en hoogteregeling passen inderdaad wel gewoon en heb ik deze extra stekkers van de nieuwe stekker afgeknipt omdat ze toch overbodig zijn. De stadslicht-fitting uit elkaar gehaald en daar het draadje van het oranje lampje bij gesoldeerd.

Enige nadeel is inderdaad dat de hoogteafstelling nu ineens contra werkt.
Bij omlaag draaien gaan de lampen omhoog. Heb de drie draden doorgemeten maar snap ook niets van de sturing. Ik heb 1 x nul en 2 x 12v welke niet veranderen wanneer ik aan het wieltje draai. Toch nog geprobeerd beide 12 volts om te wisselen maar dan doet de hoogte regeling helemaal niets meer.

Iemand ervaring met herstellen van de hoogteregeling?
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002

PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
Hansworst
2nd Gear member

Hoi GJBurg,

als je wat foto's parraat hebt, kom maar op :) Ik ga er morgen aan beginnen, hahaha... Heb helaas wel sproei installatie, misschien laat ik dat wel zitten en trek ik de stroom eraf, doen ze het niet meer, maar hoef ik de boel niet meteen om te bouwen
Volvo S60 '00 2.4 - 170pk - Premium Sound - Half Leer - 17"; Cassiopeia - Richting mod '05
Seat Toledo '02 1.6 16V - inclusief zwembad onder de achtervloer
Peugeot 206 '00 1.6 16V
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Benodigdheden
- Krimpkous klein 4mm en 12mm
- Soldeerbout/tin
- lijm/kit pistool
- Boortje
- Uurtje of 3 a 4 vrije tijd
- Twee nieuwe lampen dus :)
- Wat dopjes en torx (liefst op ratel, sommige zitten erg vast)

Binnenhuis te doen
- Knip grote rechthoekige stekker van de nieuwe lamp en verwijder alle kabelhulzen
- Knip de draad van het oranje zijlicht / runninglight zo lang mogelijk af,
- Boor ergens een extra gaatje en voer hierdoor de twee draden weer naar binnen (foto1 van album)
- Ik heb het gaatje weer waterdicht gemaakt met een lijmpistool.
- Haal met een kleine schroevendraaier de twee contactpuntjes uit het stadslicht en soldeer hier de twee draden van de runninglight bij. (foto2 en 3) druk de contactjes weer in de fitting en plaats deze terug

- Knip nu van de grote ronde stekker de draden weg die te veel zijn. Dus de knipperlicht en stelmotor stekker (foto4) deze twee stekkers zijn namelijk gelijk gebleven.

Van de ronde stekker waren helaas alle draden grijs en moet je ze meten(zie ook foto 4) ik had papiertjes eraan hangen welke dim en grootlicht waren maar deze staan net niet op de foto:

de dikste draad is in ieder gevaal de massa
de hele dunne is het stadslicht
de overige twee zijn dim- en grootlicht (ff doormeten of 12v op zetten)

p.s. voor de linker koplamp (bij het luchtfilter) is de kabel net te kort en kan je beter alle draden alvast een cm of 15 verlengen.
Natuurlijk ieder draadje wel netjes met krimpkous en uiteindelijk dikker krimpkous om alle draden.

Bij de auto.
- Demonteer zoals op pagina één van dit topic, de bumper en haal de lampen eruit.
- Maak de ronde stekker nu los (grijze clipje omhoog en de stekker kan eraf)
- Knip de vierpolige aanvoer stekker van de originele kabelboom

Ik heb aan de oude stekker iets soldeerlengte over gehouden. Zodat ik eventueel de oude lampen ooit nog terug zou kunnen plaatsen.

- Helaas heb ik hier geen foto van maar voorzie voor je gaat solderen alle vier de kabels van één grote krimpkous of gebruik de kabelhuls die je inmiddels hebt overgehouden en schuif ook over ieder draadje een krimpkous.

Soldeer de massa (ik dacht grijs/zwart) aan de nieuwe massa draad (de dikste), doe dit ook met de andere 3 draden.
De dunste (groene) was vreemd genoeg het dimlicht.
De blauwe is het grootlicht.
De witte (dacht ik) is je stadslicht.

- Nadat je de ronde stekker aan je originele kabelboom hebt zitten moet je het natuurlijk eerst even testen of je dimlicht, grootlicht en stadlicht echt wel goed zitten voordat je alle krimpkous definitief verwarmd (foto 6).

- Sluit de drie stekkers aan en zet de lampen weer vast en de bumper er weer op.

Tip: ik heb mijn auto ongeveer een meter van de schutting gezet, hoogte draaiknop op de 0 stand en met schilderstape het lichtbeeld op de schutting gemarkeerd.
Daarna de nieuwe lampen geplaatst, het draaiwieltje nu helemaal omlaag omdat dat helaas net contra gaat werken. En de lampen weer ongeveer gelijk gezet aan het beeld op de schutting.
Maandag toch ook nog even langs de garage geweest om het helemaal goed af te stellen, maar er was vrijwel geen correctie nodig ze stonden zelfs iets te laag.

Mijn album

Ik heb er dus geen Xenon ingezet, misschien komt dat nog wel een keer.

Suc6 ermee,
Groet Gert Jan

branco
Starter

nieuweling

hallo bij de voorzijde is het zo gepiept heb het bij mijn s60 (2003) 170pk ook gedaan de bedrading wel aanpassen .achter heb ik ook gedaan maar dit gaat iets moeilijker je kan de carrosserie aanpassen een extra gaat boren maar dit is niet aan te raden ivm het niet goed vast kunnen draaien van de unit heb zelf de uistekende punt van de nieuwe unit netjes verwijderd (VOORZICHTIG MET EEN SLIJP TOLLETJE)en weer een fris smoeltje en en mooi kontje
Hansworst
2nd Gear member

Bedankt voor de tips ! Ik denk dat we allemaal onze eigen manier hebben gevonden om de boel werkend te krijgen en naar onze eigen smaak :)

Ik heb de 2 stekkers van de auto-kabelboom afgeknipt en deze gemonteerd op een kroonsteen-stekker. De losse draad die je ziet op de 2e foto is van het knipperlicht, de aarde gaat door de kroonsteenstekker (niet te zien op de foto). De 3e stekker voor hoogte verstelling heb ik ongemoeid gelaten

De kroonsteen wordt dicht gehouden door 2 kleine tierips (hoe schrijf je dat?), en hieroverheen heb ik een stuk fietsband getrokken, ook weer waterdicht gemaakt met tierips.

De losse draad voor het knipperlicht is met 2 stekkertjes gemonteerd en hier is uiteindelijk nog krimpkous overheen gegaan. Aan de lampzijde heb ik de draadjes voor hoogteverstelling weggeknipt en de betreffende draden in de contrastekker gemonteerd.

Op deze manier heb ik nog de mogelijkheid de lamp te demonteren, indien dit nodig is (ik ben nooit zo zeker van mn werk, of alles in 1x in orde is :) )

Alhoewel ik ergens de hoop had dat ik de koplampwissers kon behouden is dit niet gelukt omdat de nieuwe koplampen geen (of een andere) bevestiging hebben voor de motor-unit. Ik zit dus met stomme gaatjes, en weet nu waarom ik TOCH weer niet klaar ben met upgraden :) Nieuwe voorbumper moet er dus echt wel op....

Het enige mankement wat ik op dit moment heb is dat het rechter running-light een klein tikje moet hebben voordat hij aanspringt. Denk dat dit een kwestie is van een nieuw lampje erin zetten.

Heb op de terugweg meerdere auto's gezien met running-lights, dus vermoed dat dit wel mag, zolang ze aan de zijkant zitten.

Ben benieuwd naar jullie reacties !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S60 '00 2.4 - 170pk - Premium Sound - Half Leer - 17"; Cassiopeia - Richting mod '05
Peugeot 206 '00 1.6 16V
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Ja lampen zien goed uit, en een good old kroonsteen kan natuurlijk ook. Passen de wissers er echt niet in, al is het gewoon voor de sier. Misschien kan je enkel de wisser monteren door bijv motortje eraf te slopen?

Ik heb nog een andere S60 en een V70 in de vriendenkring en ook daar branden de oranje lichten continue. Ik heb er eigenlijk nog een gezien waar ze op de knippers zijn aangesloten.

Hansworst
2nd Gear member

De sproeiers zitten met 2 bouten vast aan de (oude) koplamp onder. De nieuwe koplampen hebben daar geen oogjes zitten. Heb het wel geprobeerd, maar gaat echt niet werken. (hooguit met een lading construktie-kit :p )

Kroonsteen is een stekker variant, dus 2 tierips doorknippen en je kan de boel lostrekken. Scheelt veel gefriemel en ja kan beide kanten dan ook seperaat prepareren.

Ach, en zonder sproeiers vind ik hem ook stukkie sneller ogen, dus ik hou het voorlopig maar zo. Geld is op, en andere bumper + overspuiten moet later maar even komen... Het was een prachtige dag om deze klus te doen en ben erg tevreden met het resultaat. Het is inderdaad een verschil van dag en nacht als je het bij je eigen auto ziet !
Peugeot 206 '00 1.6 16V
Hansworst
2nd Gear member

ps : zou wel leuk zijn om 2 geweerlopen uit de koplampsproeiergaatjes te laten komen :)
Peugeot 206 '00 1.6 16V
S60 170pk Lpi
4th Gear member

Hansworst,

Ik heb, volgens mij hier op het forum ergens, gelezen dat er kapjes te koop zijn om de driehoekige gaten in de bumper af te dichten. Lijkt mij een goedkopere, makkelijkere en tevens nette optie om je bumper weer netjes te laten ogen.

Ik ben het helemaal met je eens dat het nieuwe type koplamp de auto zeer goed doet. Geeft een veel luxere uitstraling aan de neus. Ben er zelf ook nog steeds zeer content mee.
Hansworst
2nd Gear member

Klopt. Ik kreeg ze net door. Toch rond de 50 euri excl. verzendkosten..

http://www.vivaperformance.com/catalog/ ... cts_id=562

of

http://www.radicast.se/cgi-bin/ibutik/A ... r&Visn=Std
Peugeot 206 '00 1.6 16V
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”