Vandaag is het zover! De kilometerteller gaat uitelkaar!
Eerder is de sensor op het differentiëel losgeweest (scroll naar boven). Dit scheelde wel iets maar de teller bleef uitvallen. Inmiddels mis ik al zo'n 5000km op de teller.
Het klusje valt heel erg mee! Het enige lastige is het verwijderen van de kilometertellernaald.
Als je nooit (door)gesoldeerd hebt, kan je dat vantevoren oefenen op een oude radio-printplaat.
Benodigd gereedschap:
- normale kruiskopschroevendraaier
- normale platte schroevendraaier
- kleine platte schroevendraaier
- soldeerbout (±35 watt)
- harskern soldeertin
- kniptang
- breekmesje
- transparante lijm (ik gebruikte 2 componenten epoxy hars)
Hoe te werk:
- als eerste de 2 afdekplaatjes van de unit in het dashboard loshalen met een klein, plat schroevendraaiertje (dit zijn de afdekoplaatjes bij de dagteller-resetknop en de dashboardverlichtingsknop).
- daarna de 2 kruiskopschroeven losdraaien (richtingaanwijzer even naar boven zetten om er beter bij te kunnen)
- de teller-unit er voorzichtig uittrekken
- de tie-wrap (zit bij het schutbord) doorknippen waarmee de bundel kabels vast zit; je krijgt daardoor straks meer kabellengte bij het terugplaatsen van de teller-unit en dat maakt het een stuk gemakkelijker!
- de unit meenemen naar binnen

In dit geval één van VDO.
- je draait nu alle schroeven rondom los waarmee het witte kunststofdeel vastzit aan het zwarte (de schroeven in de printfolie laat je zitten!)
- onthoud uiteraard waar alle schroeven zaten (ik heb foto's gemaakt bij iedere stap zodat ik het gemakkelijk terug kon vinden)
- je draait vervolgens de 4 schroeven van het linker printplaatje los
- je kan nu het zwarte van het witte deel scheiden, zoniet dan zit er nog ergens een schroef
- verwijder het kleine rechthoekkige dopje dat iets links van het midden zit
- verwijder de metalen clip die de folie tegen het printje van de teller klemt (en onthoud hoe dit zit)
- draai nu de middelste 4 schroeven los die de teller aan het witte kunststof vastzetten
- de teller komt nu los:
- het verwijderen van de kilometer-naald is erg tricky; met een platte schroevendraaier eerst het zwarte dopje losgebroken en vervolgens zo dicht mogelijk bij het asje (om-en-om) onder de naald gewrikt tot het losschoot. Bescherm daarbij de wijzerplaat tegen krassen (in mijn geval met een stukje schilderstape erover).
- er zit nu een scheurtje in de kilometer-naald maar dat lijmen we straks wel weer bij het vastzetten:
- je kan nu de wijzerplaat verwijderen waaronder de schroefjes zitten; deze zit gelijmd en ging in mijn geval zonder problemen los, met wat geduld lostrekken:
- draai nu de 3 platte schroefjes los waarmee het transparante kunststof omhulzel vastzit
- verwijder het omhulzel en schroef de 2 schroefjes los op het motortje; hier zit de printplaat mee vast op de teller
- het zwarte en blauwe draadje gaan naar de aandrijving van je teller-naald (lijkt op een VU meter van zo'n oude versterker); het stappen-motortje drijft je dag- en kilometerteller aan:
bovenkant van print met componenten:
- soldeer nu alle soldeerpunten op de printplaat door; maak de punt van de soldeerbout tussendoor schoon aan een nat doekje en gebruik harskern-soldeer bij het doorsolderen zodat het mooi uitvloeit en niet aan de bout blijft kleven
- na zo'n 15 soldeerpunten kwam ik bij een verdacht plekje aan; hier is door uitzetten-krimpen een soort "metaalmoeheid" opgetreden waardoor slecht contact is ontstaan
- dit verdient extra aandacht:
- het gaat om de volgende 3 componenten, waarvan de diode en de weerstand erg warm kunnen worden:
- na het door-solderen zit het weer muurvast:
- als je alle soldeerpunten gehad hebt kan het weer inelkaar gezet worden
- in mijn geval heb ik m'n kilometerteller nog 5000km vooruitgedraaid omdat ik dat op de laatste 30.000km ben kwijtgeraakt door de slecht werkende teller; als trotse Volvo rijder wil je die weer terug

- (ik leg hier niet uit hoe je de tellerstand kan corrigeren, omdat het volgens mij tegen de forum-policy is; je vindt het zelf snel genoeg uit en het kan zonder het verder uitelkaar te halen

)
- schroef de print weer vast, schroef het omhulsel vast, monteer de teller-plaat weer en lijm nu de tellernaald weer vast aan het asje en lijm het dopje er op
- ik gebruikte hiervoor 2 componenten Epoxy Hars van Pattex omdat ik hier nog voldoende van had liggen:

- de teller is nu weer compleet:
- schroef nu de unit weer in omgekeerde volgorde inelkaar en monteer het clipje waarmee de folieprint tegen de 4 contacten van de teller-printplaat wordt aangedrukt wel goed; bij mij zat het verkeerd om en deed de teller bij de eerste proefrit niets
Dus niet zo:

Maar zo:
Resultaat:
- teller lijkt het weer 100% te doen
- teller geeft weer ongeveer de juiste kilometerstand aan
Update: inmiddels staat de teller op 300.900km en géén problemen meer ondervonden. Dit was dus dé oplossing
Update: ook bij 308.000km nog géén problemen