Pagina 6 van 7

Geplaatst: 22.08.2007 - 22:29
door C30rocks
Ik rij zelf nu 4 maanden met een C30 - 1.6 D kinetic - barendsblue - HPA - 17" zaurak - dakspoiler - cruise en knopjes op het stuur ;) ( of zie plaatje).

De hoogste Tijd om mijn C30 avontuur met julie te delen ;)

Ook ik heb lang getwijfelde tussen de 1.6 & de 2.0 D. Ik kwam van een V40 1.9 D met 115 PK. Dus de 1.6D leek sowieso een achteruitgang ;)

De c30 is al vrij pittig in prijs en met de opties die ik wou werd de 2.0D toch een duur verhaal.

Ik heb de 2.0 benzine gereden erg mooi rood met bodykit+zaurak. Ik was verkocht. Ze hadden enkel de 2.0 D, deze reed super beter dan de benzine. Na veel wikken en wegen is het toch de C30 1.6 D geworden, deze pastte met toeters en bellen net binnen mijn leasebedrag.

In het begin viel de auto een beetje tegentegen. Hij voelde erg loom : te weinig koppel en de acceleratie leek bedroevend in vergelijking met de toch wat zwaardere V40 met 115 pk. Onder de 2000 toeren leek er gewoon niets te gebeuren, als je het gas vol intrapt.

Maar hij rijdt zoveel beter dan de V40. Het stuurgedrag is superier.De bak schakelt kort en heerlijk. De wegligging is verbazend;
Ik wist niet dat je sommige afritten zo hard kon nemen ;).
Maar ook de draaiende hoofdjes , de airco en HIGP P AUDIO verzachten het leed !!!!

Gelukkig verbetert het koppel, de accelaratie enorm naarmate de auto ingereden is. Het schakelen gaat nu stukken soepeler en de gevoeligheid van de gaspedaal is optimaal. Ik heb er nu bijna 10000 Km opstaan en het is gewoon een andere auto.

Ik kan hem nu lekker rijen als en bezine. Vol het gas in trappen en opschakkelen bij 3200 - 3500 toeren. Hij blijft dan continue boven de 2000 toeren ,de turbo grens, zodat je maximaal koppel geniet.

Een golf tdi 1.9 hou je makelijk bij net als de leon 1.9, ford focus,
enkel de 2 liter varianten geven een problemen ;)

Ik wil hem over een half jaartje laten chiptunen tot 135-140 PK ... volgens mij is ie dan helemaal de max.

Dus als je net als ik het budget niet hebt voor de 2 liter, of niet wil bij lappen ;) dan is de 1.6 D een absolute aanrader !!!
Als je gaat proefrijden, doe dit dan in een ingereden auto !
Het verschil is enorm.

oh ja - Als je het echt een keer bont wil maken of als je eens wil voelen wat de electronica voor je doet, zoek dan in het boekje op hoe je de antislip-antispin blokkering uitschakeld.

Enjoy your C30 ;)

Geplaatst: 23.08.2007 - 16:11
door Herror
Hmmm leuk verhaaltje :D

Na hoeveel km op de teller merkte je dat je C30 lekkerder ging lopen?

Ik heb zelf een 1.8 benzine versie (125pk) met op dit moment 2200km op de teller...

Geplaatst: 23.08.2007 - 19:48
door Guestuser
Ik zal ook even mijn gevoel en ervaringen met iedereen delen:

Ik heb inmiddels wel genoegd verteld over de ritjes naar de dealer dus daar zal ik niet over praten..

Ik heb de auto sinds 8 maart. er staat nu 20dkm op de teller en de auto rijdt werkelijk fantastisch. Ik was pas echt blij met mijn auto toen ik een dag een s40 1.6d had geleend van de dealer omdat er met de mijne iets niet goed was.

Technisch gezien zal het waarschijnlijk dezelfde motor zijn geweest echter ik heb de auto vol gas in gereden. Ik denk dat ik hier baat bij heb gehad want de auto rijdt lekker pittig door.

Hij ligt werkelijk als een blok op de weg. Ik kan de afrit a9/a2 erg snel pakken dat is echt een heerlijke bocht met de c30 ;-)

Kortom zodra ik in de auto stap verander ik in een klein kind. Ik ben erg blij met de auto(motorisch gezien)

Geplaatst: 23.08.2007 - 20:09
door C30rocks
Herror schreef:Hmmm leuk verhaaltje :D

Na hoeveel km op de teller merkte je dat je C30 lekkerder ging lopen?

Ik heb zelf een 1.8 benzine versie (125pk) met op dit moment 2200km op de teller...
Ik ging het pas echt merken tussen de 7000 en 8000 Km.
Vanaf dat moment ging ook het gemiddeldeverbuik van 7.8 naar 6.7.

En zakt nog steeds iets maar minder snel ...
jammer genoeg een van de weinige situaties waarbij het vermogen toeneemt naarmate je branstofverbruik daalt ;)

Geplaatst: 23.08.2007 - 20:24
door C30rocks
DeSchaker schreef:Ik zal ook even mijn gevoel en ervaringen met iedereen delen:

Ik heb inmiddels wel genoegd verteld over de ritjes naar de dealer dus daar zal ik niet over praten..

Ik heb de auto sinds 8 maart. er staat nu 20dkm op de teller en de auto rijdt werkelijk fantastisch. Ik was pas echt blij met mijn auto toen ik een dag een s40 1.6d had geleend van de dealer omdat er met de mijne iets niet goed was.

Technisch gezien zal het waarschijnlijk dezelfde motor zijn geweest echter ik heb de auto vol gas in gereden. Ik denk dat ik hier baat bij heb gehad want de auto rijdt lekker pittig door.

Hij ligt werkelijk als een blok op de weg. Ik kan de afrit a9/a2 erg snel pakken dat is echt een heerlijke bocht met de c30 ;-)

Kortom zodra ik in de auto stap verander ik in een klein kind. Ik ben erg blij met de auto(motorisch gezien)
Mijn C30 gaat volgende week voor het eerst op vakantie ! 1214 km Frans asfalt voor de boeg. Laat maar komen riep het klein kind ;)

Geplaatst: 23.08.2007 - 21:29
door Annoni
Hey.

Ik heb de C30 1.6D nu 3 maanden en ruim 12.000 km op de teller!

Ik vond 't al gelijk een ontzettend fijn rijdende auto ( en dat wordt er alleen maar beter op ) en mij viel direct op dat ie, ondanks wel wat stug toen ie nieuw was, erg snel is ( eerste vraag van de eerste persoon die ik er een stukkie mee liet rijden was of ik toch wel zeker wist dat het geen 2.0 was.... hihi :P ), zeker in vergelijk met mijn vorige auto, een golf IV 2.0 sdi ( was een foutje dat dit een sdi uitvoering werd, me min of meer door de strot geduwd door de wpb )

Nu na 12.000 km begint ie helemaal goed los te komen ( wordt lekker soepel ) en idd heeft ie aan niet veel auto's in de sprint een zware kluif...

Een ding vind ik echter ietsje minder als bij de Golf, dat is het sturen, dat deed de Golf super strak en is bij de C30ook maar toch ietsje minder ... maar heb toch nog steeds het idee dat dit aan de banden ligt, Golf stond op Michelin, de C30 op Continental ( en van dat laatste merk ben ik zeker geen fan! )
Van de winter komen er winterbanden op en ik ben benieuwd hoe het dan zal zijn met de stuureigenschappen!

Maar toch, ik wil 'm nooit meer kwijt! [-(

Geplaatst: 08.01.2008 - 12:00
door Karizma
Hoe is het gesteld met jullie verbruik ?
Mijn ouders rijden met een S40 1.6D en daarbij zijn we niet zo tevreden over het verbruik, zit rond de 7 l / 100 km !! constant stadsverkeer weliswaar en kleine afstanden.

Ik heb nu een C30 1.6D en rij dagelijks op de autosnelweg, ik zou graag aan een gemiddelde van 5.5/6 l /100 km geraken.

Geplaatst: 08.01.2008 - 12:31
door Android
Ik zit nu met een gemiddeld verbruik van 5.9l/100km (redelijk wat autostrade, maar ook veel stadsverkeer dus mix) voor mijn 1.6D gechipt naar 141pk.

Voor de tuningbeurt, kwam ik aan 5.6l/100km gemiddeld, zonder probleem.

Hangt er van af wat je rijstijl is natuurlijk, als je tevreden bent met 120km/h op de autosnelweg of niet?

Al bij al bij gewone, licht sportieve rijstijl, zal je zeker onder de 6l blijven!

Aja, wagen heeft nog net geen 15.000 km.

Geplaatst: 08.01.2008 - 22:00
door Annoni
Verbuik ( nu bijna 30.000 km ) zit volgens mij zo rond de 6l op 100km.
Bijna uitsluitend snelweg!

Geplaatst: 08.01.2008 - 23:08
door Paul
Dus bijna 900km op een tank?

Geplaatst: 09.01.2008 - 00:49
door eXite
Karizma schreef:Hoe is het gesteld met jullie verbruik ?
Mijn ouders rijden met een S40 1.6D en daarbij zijn we niet zo tevreden over het verbruik, zit rond de 7 l / 100 km !! constant stadsverkeer weliswaar en kleine afstanden.

Ik heb nu een C30 1.6D en rij dagelijks op de autosnelweg, ik zou graag aan een gemiddelde van 5.5/6 l /100 km geraken.
6,5-7l/100km had ik meestal ook met mijn S40 1.6d, valt weinig over te klagen. Dat zijn nu eenmaal de cijfers in de stad, als ze rustig 100 rijden op de snelweg dan kom je voor een appel en een ei in moscow aan ;)

Geplaatst: 09.01.2008 - 08:02
door Paul
Dat was beetje de bedoeling ;-)

Rij nu met mijn 206 gemiddeld 7.3l/100km benzine (en wat minder gewicht natuurlijk)
Maar wil toch wel wat voordeel hebben met de diesel, behalve bij het tankstation. Je moet toch 500 euro per jaar extra wegenbelasting betalen.

Geplaatst: 09.01.2008 - 12:30
door Android
Paul schreef:Dus bijna 900km op een tank?
50l tankinhoud aan 6l/100km: 800km en dan heb je nog 2l over.

Toen ik de auto nog niet had gechipt en het kalmpjes aan deed met een tank, kon ik inderdaad bijna 900km/tank rijden. Dan moest het wel goed uitkomen voor tankbeurten natuurlijk.

Geplaatst: 09.01.2008 - 13:26
door Paul
Dat is toch wel jammer he die tank van 50 liter!

Geplaatst: 09.01.2008 - 15:38
door Android
Paul schreef:Dat is toch wel jammer he die tank van 50 liter!
Absoluut, een van de weinige, in mijn ogen toch, minpunten van de wagen. Een tank van 60-70l had een veel groter gemak geweest. Zeker met de afstanden die ik afleg in een werkweek soms. Elke 5-6 dagen bij de pomp gaan staan, vroeger met mijn oude wagen zelfs om de 3-4 dagen, dus tja...

Geplaatst: 09.01.2008 - 16:26
door Sam
is dat niet om bepaalde belangrijke redenen?

ik denk dat hij met een tank van 70 liter in een andere klasse zou vallen of zoiets

Geplaatst: 09.01.2008 - 17:34
door Guestuser
ik rij ongeveer 750km op een tank. Als ik rustig aan doe zo'n 900km.

Ja een grotere tank zou ideaal. Maar dan 70 liter ook weer te klein zijn:P en zo blijf je aan de gang !

Geplaatst: 09.01.2008 - 18:05
door eXite
Nouja, de actieradius van de gemiddelde benzineauto is bij normaal gebruik ongeveer 500-600km, van een diesel ongeveer 600-800km, dus dat voordeel hebben de dieselaars sowieso wel ;)

Geplaatst: 09.01.2008 - 21:49
door Annoni
Paul schreef:Dus bijna 900km op een tank?
Ja Paul dat haal ik ongeveer wel!
Als er naar verhouding veel stadsverkeer tussen zit of ik heb veel haast gehad, iets minder....

Ga over een poosje naar Oostenrijk ermee, zal eens opletten wat ie dan doet, lang stuk op de snelweg...
Maar daar staat dan natuurlijk weer tegenover dat je in Duitsland ws. wat harder zult rijden... :D

Geplaatst: 09.01.2008 - 23:57
door Paul
Wanneer ga je? Moet je op een zwarte V50 en zwarte XC70 letten met forum-sticker(zo eind januari)