Pagina 6 van 8
Geplaatst: 06.12.2007 - 22:56
door NOS
Een keer aan je natuurkunde leraar vragen NOS
Heb ik niet meer
Maar aquaplanning met fietsbandjes is niet fijn.
Nu weer on toppic
Geplaatst: 07.12.2007 - 00:51
door eXite
Tja ik heb de winterrubbers er vorige week maandag op laten draaien en ben dus van 18" 225mm overgegaan naar 16" 205mm. Auto zwabbert wat meer bij windvlagen op de snelweg en stuurt wat minder strak, aangezien de 16" bandjes net balonnen zijn. Neemt niet weg dat je daardoor veel bewuster bent van de limieten van je auto. Het is met de winterbanden volstrekt duidelijk wat er wel en niet kan en aquaplanen zal je niet zo snel overkomen, mede door de verminderde spoorbreedte.
Bijkomend voordeel is dat de velgen (Clava) een stuk makkelijker schoon te krijgen zijn en dat is geen overbodige luxe met al dat gemiezer.
Geplaatst: 07.12.2007 - 00:53
door IkeV70
Hoe lang gaan jullie winterbanden eigenlijk mee?
Geplaatst: 07.12.2007 - 00:58
door ps-amazon
was vandaag in de stortregen weer erg blij met m'n winterbanden (die overigens al 24 maanden onder de auto zitten....)
Geplaatst: 07.12.2007 - 01:06
door eXite
IkeV70 schreef:Hoe lang gaan jullie winterbanden eigenlijk mee?
Heb ze in 2005 gekocht bij mijn eerste S40, dit wordt dus de 3e winter. Zit nog 5 a 6mm profiel op. Schat dat er nu ongeveer 35.000km mee is gereden.
Overigens Continental WinterContacts.
Geplaatst: 07.12.2007 - 01:16
door Barry (Grillmeister)
@945i Ik geloof dat je vooral niet van je eigen slimheid uit moet gaan, (er zijn daar meer mee het schip in gegaan) vraag het aan je bandenspecialist of aan een die hier op het forum rondloopt. De enige manco van een winterband is dat die wat sneller slijt in de zomer maar verder niet. (echte terrein auto's rijden overigens zomer en winter op M+S banden en dat is wel een heel ander profiel dan waar wij m+s mee rijden) Ook snelle banden worden in de winteruitvoering geleverd.
Ik heb trouwens vorig jaar onder natte winterse omstandigheden op mijn zomerbanden een noodstop gemaakt maar stond mooi niet op tijd stil, op mijn winterbanden was dat dus echt beter gegaan.
Ik geloof trouwens ook dat jij echt nog nooit van dichtbij naar het profiel van een winterband en een zomerband hebt gekeken want in de zomer heeft mijn rubber echt veel meer raakvlak met het asfalt en zijn mijn banden ook een stuk breder.
Geplaatst: 07.12.2007 - 07:30
door Oceanracer
IkeV70 schreef:Hoe lang gaan jullie winterbanden eigenlijk mee?
Onder de V70 gaan de Vredestein's deze winter het derde seizoen in, en de Michelin's worden er straks voor de vierde keer ondergeschroefd. Het aantal gereden km's heb ik niet niet bijgehouden.Een ruwe schatting? Ca 35.000 met de Volvo en ca 50.000 met de lesgolf.
Geplaatst: 07.12.2007 - 08:35
door ps-amazon
IkeV70 schreef:Hoe lang gaan jullie winterbanden eigenlijk mee?
185/65R15:
voorbanden op dezelfde auto, permanent gebruik:
- GoodYear gewone "zomer" band, fabrieksmontage, 42.000 km
- Michelin Alpin 2 winterband, 70.000 km
hoezo slijten winterbanden harder......
Geplaatst: 07.12.2007 - 08:44
door V480-S60
Het wordt hier een aardig welles nietes topic.
Als er één iemand is die weet waar hij het over heeft is het ps-amazon.
Zijn mening en ervaringen zou ik niet in twijfel trekken als ik jou was 945i.
Geplaatst: 07.12.2007 - 09:29
door Battlecruiser
Wie dat zegt?
Autobild zelf.
En nee, een vermindering van remweg bij slijtage is iets heel anders dan altijd een relatief kortere remweg. je haalt grootheden door elkaar..
Maar dat clubje kun je nauwelijks serieus nemen; immers gelieerd aan de Bildzeitung.
Need I say more?
Geplaatst: 07.12.2007 - 09:37
door 945i
V480-S60 schreef:Het wordt hier een aardig welles nietes topic.
Als er één iemand is die weet waar hij het over heeft is het ps-amazon.
Zijn mening en ervaringen zou ik niet in twijfel trekken als ik jou was 945i.
Waarom eigenlijk, je kan iemand die zomer en winter op winterbanden doet, toch niet serieus nemen.
Geplaatst: 07.12.2007 - 09:39
door V480-S60
Laat ps-amazon dat zelf maar uitleggen of kijk eens naar zijn profiel en hobby.
Daarnaast houden wij als moderatoren er niet van dat hier insinuerende beweringen worden gedaan naar forumleden.
Geplaatst: 07.12.2007 - 09:43
door Battlecruiser
Geplaatst: 07.12.2007 - 09:45
door 945i
Battlecruiser S80 schreef:Wie dat zegt?
Autobild zelf.
En nee, een vermindering van remweg bij slijtage is iets heel anders dan altijd een relatief kortere remweg. je haalt grootheden door elkaar..
Maar dat clubje kun je nauwelijks serieus nemen; immers gelieerd aan de Bildzeitung.
Need I say more?
Ik heb het niet over slijtage gehad...
Het is de .. ach weet je, laat ook maar.
Het is niet leuk om met mensen te discussiëren die altijd gelijk willen hebben. Doe je ogen open en zet je trots opzij!
Geplaatst: 07.12.2007 - 09:46
door Paul
Dacia forum?
Maar goed, ik heb met de V50 een slipcursus gedaan, toen zaten er winterbanden onder de auto en andere V50's die meededen zonder winterbanden en je wilt niet weten!!!
Hoeveel beter die winterbanden zijn, je staat veel eerder stil etc.
Maar voor een slipcursus raadt ik je zomerbanden aan, anders kan je niet echt spelen daar. Veel minder aan het glibberen!
Geplaatst: 07.12.2007 - 09:48
door BlackSapphire
Volgens mij wordt dit topic weer leven ingeblazen met wat onzin?
Geplaatst: 07.12.2007 - 09:51
door Battlecruiser
Paul schreef:Dacia forum?
Maar goed, ik heb met de V50 een slipcursus gedaan, toen zaten er winterbanden onder de auto en andere V50's die meededen zonder winterbanden en je wilt niet weten!!!
Hoeveel beter die winterbanden zijn, je staat veel eerder stil etc.
Maar voor een slipcursus raadt ik je zomerbanden aan, anders kan je niet echt spelen daar. Veel minder aan het glibberen!
Verder kijken: op het daciaforum staat een ANWB onderzoek.
Dat is redelijk onafhankelijk...
Geplaatst: 07.12.2007 - 10:02
door V480-S60
Jongens kappen nou!
Het is idd al een heel oud topic. Alles is nu wel gezegd.
Geplaatst: 07.12.2007 - 10:08
door lancer
Ik heb zelf het gevoel dat ik met de winterband beneden de 5 graden een veel betere grip heb. Op dit moment staan er 2 S40's voor de deur. Eentje met 17" Conti Sportcontacts en eentje met 16" Vredesteins. Profieldiepte is vergelijkbaar, rond de 6mm.
Vanochtend in heftige regen gereden (boven de 10 graden) met de zomerbanden en van het weekend (beneden de 10 graden) met de winterbanden in een heftige stortbui.
Voor m'n gevoel deden de winterbanden het beter.
Is het niet een ideetje om bij b.v. de kerstboommeeting het gewoon eens uit te meten? (Soort van omgekeerde straatrace). Met een beetje geluk is het dan koud en kunnen we vergelijkbare auto's zien op zomer en winterrubber.
Overigens ben ik met 16" continentals zomerbanden eens in zandvoort geweest voor een slipcursus. De auto was daar het lachtertje van de baan. Zelfs de instructeur kreeg 'm niet voor het ruwe asfalt tot stilstand bij een remtest.
Geplaatst: 07.12.2007 - 10:54
door arnoud
Uit de boven genoemde PDF van de ANWB vind ik dit nog wel de meest interessante passage voor de discussie:
De afgelopen jaren hebben we bijvoorbeeld gezien dat moderne zomerbanden steeds beter zijn geworden onder zomerse omstandigheden. Hiermee kunnen zomerbanden steeds beter omgaan met toegenomen vermogens en snelheden van moderne auto's. Tegelijkertijd hebben we echter gesignaleerd dat de wintereigenschappen van zomerbanden over de afgelopen jaren sterk gereduceerd zijn. Moderne zomerbanden bieden op sneeuw veel minder grip dan hun soortgenoten enkele jaren geleden nog deden. Deze trend kan tot gevaarlijke situaties leiden omdat met de huidige generatie zomerbanden eigenlijk niet meer veilig op sneeuw te rijden is.