Draairichting: rechtsom
Soms hebben ze wel wat liggen, zeker de dealers die dit vaker doen.
Maar vraag dan ook even naar de bak met "oude" stoters.
Ik heb ze toen allemaal nagemeten en ze voldeden exact aan de maat die er op stond.
Dus als ze nog oude hebben liggen, dan die gebruiken.
Ik heb ook nog enkele in een bak met olie liggen.
Succes
Kleppen stellen
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
draairichting is met de klok mee..
De dealer in Utrecht heeft deze op voorraad,kosten 15,30 ex btw per stuk..
Ik heb ze ook allemaal eventueel.
Plus het benodigde gereedschap..
De dealer in Utrecht heeft deze op voorraad,kosten 15,30 ex btw per stuk..
Ik heb ze ook allemaal eventueel.
Plus het benodigde gereedschap..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik ben aan het na apen lees ik nu......
Ramon&Ramon schreef:Ik ben aan het na apen lees ik nu......

@capslock zal er blij mee zijn, een stuk dichterbij!
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht

Verstellen en vervangen gaat pas volgende jaar een keer spelen, maar ben me nu al een het voorbereiden.
Ramon dat is aardig van je, kan ik tegen die tijd een keer langswippen voor de tool die de nokkenas aan te druk? Verder heb ik toch geen speciaal gereedschap nodig?
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Afgelopen zondag was het heerlijk weer en daarom de klep speling maar eens opgemeten.

Als volgt:
Uitlaat:
Alle kleppen speling tussen de 0.45 < speling < 0.5
Inlaat:
cil 1 beide kleppen: 0.2 < speling < 0.25
cil 2 beide kleppen: 0.25 < speling < 0.3
cil 3 linkse klep : 0.35 < speling < 0.4
rechtse klep : 0.3 < speling < 0.35
cil 4 beide kleppen: 0.25 < speling < 0.3
cil 5 linkse klep : 0.3 < speling < 0.35
rechtse klep : 0.25 < speling < 0.3
Bij een koude motor gemeten en 270.000km op de teller.
Kortom liggen redelijk goed binnen de gewenste toleranties.
:fadein:

Als volgt:
Uitlaat:
Alle kleppen speling tussen de 0.45 < speling < 0.5
Inlaat:
cil 1 beide kleppen: 0.2 < speling < 0.25
cil 2 beide kleppen: 0.25 < speling < 0.3
cil 3 linkse klep : 0.35 < speling < 0.4
rechtse klep : 0.3 < speling < 0.35
cil 4 beide kleppen: 0.25 < speling < 0.3
cil 5 linkse klep : 0.3 < speling < 0.35
rechtse klep : 0.25 < speling < 0.3
Bij een koude motor gemeten en 270.000km op de teller.
Kortom liggen redelijk goed binnen de gewenste toleranties.
:fadein:
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Ja klopt. De vorige keer zijn de kleppen gesteld bij 155.000. Niet verkeerd dacht ik zo.
Distributie riem moet over 30.000km. Ik ben blij dat ik de kleppen niet hoef te stellen. Schilt weer een hoop gesleutel.
Distributie riem moet over 30.000km. Ik ben blij dat ik de kleppen niet hoef te stellen. Schilt weer een hoop gesleutel.

V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12.12.2011 - 14:57
Beste allemaal,
Ik ben nieuw op dit Volvo-forum en Rij nu in totaal zo'n 7 jaar Volvo.
Van mijn huidige S60 2.4 2005 met Vialle LPi (ingebouwd bij 20.000 km., huidige stand 175.000km.) brandt het engine lampje regelmatig. Vida geeft onregelmatige loop 5e cilinder aan.
Direct na het starten blijft of gaat het lampje aan, Het gaat tijdens het rijden niet meer uit. De auto rijdt goed.
Bobines, bougies zijn vervangen. Compressietest en cilinderlekkagetest bracht geen bijzonderheden aan het licht.
Rijden op benzine of LPG maakt geen verschil. Bij de uitlaat is een zeer lichte plop hoorbaar/voelbaar.
De Volvo dealer vindt het stellen van de kleppen niet nodig en verwijst mij naar een LPG inbouwstation om de fouten uit te laten lezen ??
Ik heb jullie berichten gelezen. Zijn jullie het met mij eens dat het stellen van de kleppen een eerstvolgende actie is?
Wie weet een goed en betrouwbaar adres in het midden van het land?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Ik ben nieuw op dit Volvo-forum en Rij nu in totaal zo'n 7 jaar Volvo.
Van mijn huidige S60 2.4 2005 met Vialle LPi (ingebouwd bij 20.000 km., huidige stand 175.000km.) brandt het engine lampje regelmatig. Vida geeft onregelmatige loop 5e cilinder aan.
Direct na het starten blijft of gaat het lampje aan, Het gaat tijdens het rijden niet meer uit. De auto rijdt goed.
Bobines, bougies zijn vervangen. Compressietest en cilinderlekkagetest bracht geen bijzonderheden aan het licht.
Rijden op benzine of LPG maakt geen verschil. Bij de uitlaat is een zeer lichte plop hoorbaar/voelbaar.
De Volvo dealer vindt het stellen van de kleppen niet nodig en verwijst mij naar een LPG inbouwstation om de fouten uit te laten lezen ??
Ik heb jullie berichten gelezen. Zijn jullie het met mij eens dat het stellen van de kleppen een eerstvolgende actie is?
Wie weet een goed en betrouwbaar adres in het midden van het land?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Je zou eerst de klepspeling kunnen laten controleren...
Vreemde reactie van die dealer trouwens,ze weten ook wel dat het regelmatig voor komt,te strakke kleppen op LPG.
De klepstel ervarings deskundigen zitten in het midden van het land bij toeval..
Vreemde reactie van die dealer trouwens,ze weten ook wel dat het regelmatig voor komt,te strakke kleppen op LPG.
De klepstel ervarings deskundigen zitten in het midden van het land bij toeval..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.