Pagina 6 van 6
Geplaatst: 25.09.2007 - 15:57
door Summum
@Ben: begrijp ik jou (en je instructieboekje) goed, dan is het gemiddelde verbruik van 6,9 over de ca. 60.000 km die jij met de auto had gereden, na het tunen in ca. 1000 km gedaald tot 6,5?
Lijkt mij fysiek onmogelijk, dan moet je die laatste 1000km nagenoeg niets verbruikt hebben! Maar de rekenkundige onderbouwing daarvan laat ik graag over aan de cijferfetisjisten.

Geplaatst: 25.09.2007 - 16:23
door Bjornb
Bij deze:
Als je na 1143 km op de 168516 km al 0,4 verschil hebt lijkt mij het bijna onmogelijk.
Dit zou betekenen dat je auto nu (en dit is in mijn ogen een onmogelijke som) dus in 1143 km een verschil heeft van 0,4 over een gemiddelde dat is genomen op bijna 170.000km!
Om dit verschil te creeeren zou je auto dus
146.4 (167418/1143) keer zuiniger zijn gaan rijden. Dit zou dus betekenen dat je nog maar gebruikt:
0.04 liter per 100 km!
Onmogelijk dus, ook al zegt je boekje wat anders...ik denk dat Summum gelijk heeft. Maar ook ik kan een rekenfout gemaakt hebben
P.S. Meeste tuning bedrijven beloven 10% zuiniger. Als jij dus van 6.9 naar 6.5 bent gegaan (indien summum's idee klopt) Zit je al op 75% van die belofte.
Geplaatst: 25.09.2007 - 16:59
door Ben
Knap hé

Natuurlijk had ik dat ook wel bedacht maar ik vind het zo leuk als jullie met z'n allen gaan rekenen

(en dan hoop ik natuurlijk dat er veel verschillende theoriën naar boven komen.)
Geplaatst: 25.09.2007 - 17:27
door Lambert
@ Ben: tank eens een tank vol V-power van de Shell, dan weet je helemaal niet wat je meemaakt.... nog veel meer souplesse en een zuiniger verbruik... echt de moeite waard... ik haal nu makkelijk 6.0
Geplaatst: 25.09.2007 - 17:46
door Ben
Lambert schreef:@ Ben: tank eens een tank vol V-power van de Shell, dan weet je helemaal niet wat je meemaakt.... nog veel meer souplesse en een zuiniger verbruik... echt de moeite waard... ik haal nu makkelijk 6.0
Mijn laatste tankbeurt is Ultimate van BP. Dat lijkt me net zoiets.
Ik ga weer meten bij de volgende tankbeurt.
Geplaatst: 25.09.2007 - 19:52
door trompetje
Ben schreef:Lambert schreef:@ Ben: tank eens een tank vol V-power van de Shell, dan weet je helemaal niet wat je meemaakt.... nog veel meer souplesse en een zuiniger verbruik... echt de moeite waard... ik haal nu makkelijk 6.0
Mijn laatste tankbeurt is Ultimate van BP. Dat lijkt me net zoiets.
Ik ga weer meten bij de volgende tankbeurt.
idd.
Geplaatst: 26.09.2007 - 17:44
door Bover
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
dEZE link verwijst naar het tuning topic waarin de vraag gesteld wordt wat de verschillen zijn tussen de D5 163 pk en D5 185pk.
Misschien iets om in deze dit topic mee te nemen.
Geplaatst: 18.10.2007 - 13:24
door Bart
Ben schreef:Lambert schreef:@ Ben: tank eens een tank vol V-power van de Shell, dan weet je helemaal niet wat je meemaakt.... nog veel meer souplesse en een zuiniger verbruik... echt de moeite waard... ik haal nu makkelijk 6.0
Mijn laatste tankbeurt is Ultimate van BP. Dat lijkt me net zoiets.
Ik ga weer meten bij de volgende tankbeurt.
En Ben, hoe zit het me je verbruik? Nog verder naar beneden? Ben erg benieuwd, eens kijken of pa er ook voor de porren is

Geplaatst: 20.10.2007 - 15:06
door Bover
@bEN Niet alleen het verbruik maar ook tevreden over het rijcomfort?....
Geplaatst: 20.10.2007 - 15:29
door ufovolvo
@Ben: als je de vorige vraag beantwoordt, neem je dan ook even het - wat ik noem - "turbogat" op de eerste 2 tot 3 meter mee? Is hij vooral op dát stukje reactiever geworden?
Geplaatst: 20.10.2007 - 19:34
door Bover
@uFO:
bIJ mijn tuning is het turbogat gewoon weg!
De tuning heeft het bereik gelijkmatig gemaakt.
Zal bij Ben ook mogelijk moeten zijn.
Geplaatst: 20.10.2007 - 21:32
door Ben
- verbruik.
Ik ben nog aan het meten.
De eerste tankbeurt gaf 7,3 liter aan. De boordcomputer zegt 6.7
- turbogat.
Ik kan alleen maar zeggen dat de D5 nu een nog lekkerder motor is geworden

Geplaatst: 20.10.2007 - 22:40
door sjoerdb
veel gepraat over verbruik dit en zus, maar hoe werkelijk is die computerwaarde? reken ook het verschil in afwijking van je teller mee, banden druk, tegenwind. ik hou van mijn auto bij wat het verbruik is(
www.autoverbruik.nl) ik weet via tomtom wat mijn verschil is van de teller en tomtom, 3 km verschil..... en das niet veel voor een auto van 1994, maar dat heb ik opgelost door een goeie maat banden te laten monteren. ik ga straks ook tunen alleen is het voor mij goedkoper, geen chippie in mijn 440 dus lekker ouderwets draaien en schroeven. bij tuning van motoren kan het voorkomen dat je verbruik beter wordt. niet teveel moeilijk over doen en genieten van het rijden. thx en ik vindt wel leuk te lezen dat er veranderingen plaats vinden na het tunen!