Al het nieuws van de XC60
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 14.01.2006 - 01:51
Volgens Volvocars.nl is de XC60 "de veiligste en indrukwekkendste Volvo ooit" Goeie morgen juffrouw Beukelaer, dat is nog eens een statement. Vergeet alle 740-940-S80-XC90 whatever, noem maar op. Volgens Zweden blijft er maar één auto over: de XC60. Je zult toch maar net zo'n verschrikkelijk mooie XC70 hebben aangeschaft! Foutje, minder veilig en minder indrukwekkend dan de XC60. En dan nog duurder ook... Ach, als de auto van je baas is, soie, maar privé vind je het niet leuk, denk ik zo.
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Bij mij doet hij het wel. Ook met fruit dat op Safari gaat...arnoud. schreef:Nou, ik zie anders toch echt dit:
Zowel op m'n fruit als op winXP...
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
- mvl
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09.08.2006 - 20:08
- Locatie: IJsselstein
Ziet er inderdaad al een stuk beter uit, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Ik moet hem eerst in het echt zien.drowel schreef:Ja, ben ik het mee eens. die eerste foto's gaven een ander beeld!xc-men schreef:Ik vond het eerst niks maar met de nieuwe foto´s neem ik alles terug, erg mooi geworden.
V40 1.8 sports
V70R AWD Full options (03)
V70R AWD Full options (03)
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Ik begin het al aardig warm te krijgen, maar ik denk dat k m inderdaad ook eerst in het echt moet gaan zien voordat 't me echt lekker gaat liggen..
Volvo is hiermee een iets andere weg in gegaan dan dat we gewend zijn.. over het interieur ben k nog steeds niet tevreden.. beetje wnb Audi..
Volvo is hiermee een iets andere weg in gegaan dan dat we gewend zijn.. over het interieur ben k nog steeds niet tevreden.. beetje wnb Audi..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- mvl
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09.08.2006 - 20:08
- Locatie: IJsselstein
Interieur vind ik wel mooi, jammer alleen dat de RTI alleen niet meer uit het dashboard omhoog komtAuk schreef: Volvo is hiermee een iets andere weg in gegaan dan dat we gewend zijn.. over het interieur ben k nog steeds niet tevreden.. beetje wnb Audi..
V40 1.8 sports
V70R AWD Full options (03)
V70R AWD Full options (03)
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Dat is ook mijn mening mvl. Daarom vind het een heel deel Audi hebben... helaas.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7746
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
heb je in Autovisie de Lime Green kleur gezien?
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 11.09.2005 - 21:43
- Locatie: Volvo XC70 D5 SUMMUM MY2006
al iets meer bekend of de hybride xc60 een benzine of diesel motor krijgt ?
_______________________
Volvo XC70 D5 geartronic momentum audio II black sapphire metallic
Vanaf 2010: XC60/90 hybrid
Volvo XC70 D5 geartronic momentum audio II black sapphire metallic
Vanaf 2010: XC60/90 hybrid
- Autogek
- 5th Gear member
- Berichten: 1322
- Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
- Locatie: De Lutte
- Contacteer:
Edwin.
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
- Poolrev
- 5th Gear member
- Berichten: 2204
- Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
- Locatie: Midden NL
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
Ik vind deze erg mooi.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24584
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Persbericht 1:
De nieuwe Volvo XC60
De veiligste en de mooiste
• De eerste crossover van Volvo
• Veiligheid op onovertroffen niveau
• Sportief weggedrag
• Verkoopdoelstelling: 75.000 exemplaren per jaar; 1.500 in Nederland
• Verkoop begint in oktober 2008
Beesd, 4 maart 2008 - De nieuwe Volvo XC60 betreedt vol zelfvertrouwen het op dit moment snelst groeiende segment van de automarkt. Hij gaat gehuld in een koets die een opwindende mix is van een gespierde cross country en een sportieve coupé. ‘Het is niet alleen de allerveiligste Volvo tot nog toe. Als je het mij vraagt, is het ook de opwindendste. Geen verkeerde combinatie, toch?’, aldus Fredrik Arp, president en CEO van Volvo Cars. De XC60 beleeft zijn wereldpremière in maart tijdens de Salon van Genève. De eerste exemplaren arriveren komende herfst bij de Europese dealers.
Het Small Premium Utility-segment groeit snel. Binnen enkele jaren kunnen kopers uit minstens tien crossover-modellen kiezen. In 2009 is dit segment naar verwachting met 75 procent gegroeid, tot 443.000 eenheden. ‘Om die zware concurrentie succesvol te kunnen aangaan, dien je je nek uit te steken en een auto te bouwen die boven het maaiveld uitsteekt. De bijzondere aantrekkingskracht van de XC60 is te danken aan de combinatie van een gedurfd sportief design en een reeks intelligente veiligheidsvoorzieningen die de bestuurder helpen ongelukken te vermijden’, aldus Arp.
Wereldprimeur
Het grote nieuws op het gebied van veiligheid is de wereldprimeur van City Safety – een uniek systeem dat de bestuurder helpt botsingen bij lage snelheid – het type botsing waarvan veelvuldig sprake is in stadsverkeer en files – te voorkomen of de gevolgen van zo’n botsing te beperken. Wanneer de auto tegen de voorligger dreigt te botsen en de bestuurder niet reageert, zal de auto uit zichzelf remmen. ‘Volvo is de eerste autofabrikant ter wereld die een dergelijke voorziening standaard aanbiedt.
City Safety onderstreept dat de XC60 de veiligste auto is die Volvo ooit heeft gebouwd. De auto zit boordevol kennis en technologie op het gebied van veiligheid, zowel als het gaat om het voorkomen van ongelukken als om het beschermen van alle inzittenden in geval van een ongeluk’, aldus Fredrik Arp.
Echte rijdersauto
Bij zijn introductie is de Volvo XC60 leverbaar met keus uit de zescilinder T6-turbobenzinemotor met 285 pk en twee vijfcilinder turbodiesels: de D5 met 185 pk en de 2.4D met 163 pk. Vierwielaandrijving (AWD) met Instant Traction is standaard op alle versies. ‘Met zijn compacte afmetingen – de XC60 is 20 centimeter korter dan de XC70 en lager dan de XC90 – gaat de XC60 verder op de door Volvo ingeslagen weg van kleinere modellen met een hoog brandstofrendement. Vanaf 2009 bieden we ook een voorwielaangedreven 2,4-liter dieselversie aan die voldoet aan de Euro5-normen. De motor levert een vermogen van 163 pk en laat een CO2-uitstoot noteren van circa 170 g/km’, zo onthult Fredrik Arp. De afstemming van het onderstel is echt sportief, zonder in te boeten aan comfort. Vergeleken met de grotere XC90 is de XC60 veel meer een rijdersauto.
Doelgroep met oog voor technologie
Met de XC60 richt Volvo zijn vizier op een doelgroep die hoge eisen stelt op gebied van design, merkidentiteit en hoogwaardige technologie bij het kiezen van lifestyle-producten.
Je zou met een knipoog kunnen zeggen dat het om consumenten gaat die opgegroeid zijn met de microchip als natuurlijke aanvulling op hun ontbijt. Consumenten die gewend zijn aan de onvoorstelbaar snelle ontwikkelingen in de wereld van de elektronica. Elke verjaardag opnieuw kregen ze cadeaus met een steeds hogere capaciteit in een almaar kleinere verpakking.
Wanneer het op het kiezen van een auto aankomt, kiezen deze consumenten dezelfde benadering als wanneer ze andere lifestyle-producten aanschaffen. Dat houdt in dat alle kenmerken bij voorkeur in een aantrekkelijke en intelligente verpakking geïntegreerd moeten zijn. ‘Je zou kunnen zeggen dat dit wel eens de volgende auto zou kunnen zijn van de huidige C30-rijder. Hij is net zo sportief en opwindend, maar nóg capabeler. Een allround model voor singles die in de stad wonen en voor jonge gezinnen die in het weekend graag eropuit gaan’, aldus Arp. ‘Wij mikken hoofdzakelijk op lifestyle in plaats van op leeftijd. Met de XC60 breiden we ons modellengamma uit om nog meer klanten met een actieve urban lifestyle aan te trekken. Net als de Volvo C30 speelt de XC60 een belangrijke rol in de geplande groei van ons merk.’
Gelijke verdeling over Europa en Noord-Amerika
De verkoopdoelstelling voor de nieuwe XC60 bedraagt 67.000 eenheden per jaar. De distributie naar Europa en Noord-Amerika kent een ongewoon uniforme verdeling: circa 40 procent elk voor beide werelddelen. De resterende 20 procent is bestemd voor de rest van de wereld. In het piekjaar 2010 zijn de grootste afzetmarkten de VS, Duitsland, Groot-Brittannië, Rusland en China. ‘Dit model spreekt van nature erg aan in Noord-Amerika. In Europa zal de auto vooral om zijn sportieve uitstraling in combinatie met zijn compacte afmetingen worden gekocht. De XC60 biedt ruimte, ook al is hij 20 cm korter dan de XC70’, vertelt Fredrik Arp. Hij vervolgt: ‘Het feit dat zowel China als Rusland tot de vijf grootste afzetmarkten voor de XC60 behoren, bewijst dat deze groeimarkten nu echt groot worden. Beide afzetmarkten zullen in de toekomst nog aan belang winnen.’
De Volvo XC60 wordt gebouwd in de Volvo-fabriek in het Belgische Gent. In de tweede helft van dit jaar start de verkoop in Europa. In Noord-Amerika komt de XC60 begin 2009 op de markt.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24584
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Persbericht 2:
De nieuwe Volvo XC60
Sportieve crossover met all-roadcapaciteit
• Sportieve onderstelafstemming met hoog comfortniveau
• Grote wielen in 17, 18 of 19 inch voor optimale terreincapaciteiten
• Nieuwe veiligheidsfuncties: doorontwikkeld DSTC-systeem en Trailer Stability Assist
• Nieuwe 285 pk sterke T6-motor levert topprestaties
Beesd, 4 maart 2008 - Volvo Cars zet met de nieuwe Volvo XC60 een nieuwe stap op het vlak van auto’s die rijplezier bieden en tegelijkertijd comfortabel zijn. Met zijn compacte formaat en directe rijkarakteristiek voelt de nieuwe Volvo XC60 zich net zo thuis in de stad als op een landweg.
‘De Volvo XC60 werd ontworpen voor klanten die hoge eisen stellen aan de rijbeleving. Ongeacht of die met de auto in de stad, op de autosnelweg of op bochtige landweggetjes rijden. Al onze aandacht ging daarom uit naar het vinden van de juiste balans tussen sportiviteit en comfort, voor zowel het onderstel als voor de auto in zijn geheel,’ aldus Lars Blenwall, projectdirecteur voor de nieuwe Volvo XC60.
Sportief
De Volvo XC60 is een auto die dankzij zijn stevige constructie is opgewassen tegen alle rij-omstandigheden. De carrosserie heeft een hoge torsiestijfheid (20 kNm/graad) en dankzij de sportieve onderstelafstemming laat de auto zich zeer nauwkeurig plaatsen en helt hij slechts minimaal over, zelfs onder de zwaarste rij-omstandigheden. Het gewicht is optimaal verdeeld over de voor- en achteras, wat bijdraagt aan een goede balans en grip. De dwarsgeplaatste motor en Volvo’s All Wheel Drive met Instant TractionTM van Haldex zorgen voor een bijzonder gecontroleerd en soepel rijgedrag.
Standaardwielen van 17 inch of 18 inch (19 inch tegen meerprijs) en een bodemspeling van 230 mm staan er borg voor dat de Volvo XC60 zijn mannetje staat in terrein waar conventionele personenauto’s het laten afweten. De achterwielophanging garandeert aangenaam comfort en goed contact met de ondergrond, ook in geaccidenteerd terrein.
De McPherson-voorwielophanging en grote spoorbreedte dragen bij aan een uitstekende koersvastheid. ‘De auto stuurt strak en gedraagt zich precies zoals je verwacht, ongeacht de omstandigheden. Hij versterkt het gevoel van veiligheid en controle en zorgt ook voor ontspannen comfort,’ aldus Lars Blenwall.
Remmen van XC90
De Volvo XC60 biedt een hoge mate van actieve veiligheid. Behalve Volvo’s All Wheel Drive met Instant TractionTM is de auto voorzien van een doorontwikkelde versie van het stabiliteitssysteem DSTC, dat tot de standaarduitrusting behoort. Voorts zijn er nog tal van optionele zaken leverbaar, zoals het nieuwe Trailer Stability Assist (TSA) dat een ongeëvenaarde controle biedt wanneer een aanhangwagen wordt voortgetrokken.
Het remsysteem van de Volvo XC60 is gebaseerd op dat van de Volvo XC90. De krachtige remmen in combinatie met het lagere gewicht van de kleinere XC60 zorgen voor een indrukwekkende remcapaciteit.
Ook de motorprestaties zijn van het hoogste niveau. Bij zijn introductie is de Volvo XC60 leverbaar met een zeer efficiënte drieliter zes-in-lijn turbobenzinemotor die 285 pk/400 Nm levert en twee krachtige en zuinige vijfcilinderdieselmotoren. In 2009 volgt een voorwielaangedreven versie met een 2,4-liter dieselmotor conform de Euro5-emissienorm die 163 pk levert en een CO2-uitstoot heeft van circa 170 g/km.
Vierwielaandrijving voor perfecte grip
De Volvo XC60 wordt standaard geleverd met Volvo’s All Wheel Drive met Instant TractionTM voor een optimale grip onder alle omstandigheden. Met behulp van een elektronisch bediende koppeling verdeelt het vierwielaandrijvingssysteem (AWD) de aandrijfkrachten automatisch over de voor- en achterwielen. De Instant Traction-functie verplaatst het aandrijfvermogen razendsnel van de voor- naar de achterwielen, bijvoorbeeld wanneer er moet worden weggereden op een glibberige of losse ondergrond.
Doorontwikkelde DSTC-functie
Volvo’s DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) functie is voor de nieuwe Volvo XC60 verder doorontwikkeld voor een nog stabielere wegligging. DSTC registreert afwijkingen tussen de beoogde rijrichting van de bestuurder en de daadwerkelijke rijrichting van de auto. Bovendien registreert de doorontwikkelde DSTC-variant de mate van overhellen van de auto, waardoor mogelijk slipgevaar tijdig wordt onderkend. Hiervoor maakt de XC60 gebruik van de sensoren van het Roll Stability Control (RSC), bekend uit de Volvo XC90.
De auto zou kunnen slippen indien de bestuurder het gaspedaal plotsklaps loslaat tijdens een stuurbeweging, bijvoorbeeld wanneer hij iets te laat een afslag op de autosnelweg wil nemen. Door de mate van overhellen te meten, is het DSTC-systeem in staat om al in een vroeger stadium en met grotere precisie in te grijpen. Dit is vooral merkbaar tijdens een dynamische rit zodra de auto aan hoge dwarskrachten wordt blootgesteld.
Nieuw: Trailer Stability Assist (TSA)
De nieuwe Trailer Stability Assist (TSA) functie heeft tot doel om slingerbewegingen tegen te gaan die kunnen ontstaan wanneer een aanhangwagen of caravan wordt voortgetrokken. Onder bepaalde omstandigheden bestaat de kans dat deze van links naar rechts gaat slingeren en dat de bestuurder deze slingerbeweging maar moeilijk onder controle kan krijgen. TSA schiet te hulp en helpt samen met de vernieuwde DSTC-functie om de auto en de aanhangwagen te stabiliseren door een of meer wielen af te remmen en tegelijkertijd het motorkoppel te verminderen. TSA functioneert op ieder wegdek en is gekoppeld aan de optionele trekhaak.
RSC helpt koprol te voorkomen
De XC60 is standaard tevens uitgerust met het van de Volvo XC90 bekende Roll Stability Control (RSC). RSC is een actief stabiliteitsverhogend systeem. Wanneer de techniek bespeurt dat er een aanzienlijke kans op een koprol bestaat, wordt het motorkoppel verminderd en worden een of meer wielen afgeremd teneinde een mogelijke koprol te voorkomen.
Hill Descent Control standaard
Hill Descent Control (HDC) is Volvo’s geavanceerde systeem om gecontroleerd een steile helling af te dalen in de eerste versnelling. Deze technologie is standaard op de nieuwe Volvo XC60. HDC maakt gebruik van het remsysteem en motorkoppel van de auto om de wagensnelheid onder controle te houden en zorgt ervoor dat een constante kruipsnelheid wordt aangehouden. Hierdoor hoeft de bestuurder zich uitsluitend te concentreren op het sturen zelf. HDC wordt geactiveerd via een toets in het instrumentenpaneel. De bestuurder kan elk moment het heft in eigen handen nemen door ofwel het gaspedaal ofwel het rempedaal in te drukken. Zodra een andere versnelling wordt geselecteerd, schakelt HDC automatisch uit. Alle veranderingen geschieden soepel en schokvrij.
Actief onderstel met Four-C met drie rijkarakteristieken
Het optionele Four-C-pakket maakt de Volvo XC60 nog comfortabeler – of sportiever. Met name op een minder goed wegdek. Volvo’s Four-C is een geavanceerd, zelfaanpassend onderstelsysteem dat gebruikmaakt van een aantal sensoren die het weggedrag van de auto continu in de gaten houden. De schokdemperwerking wordt direct afgestemd op de actuele rij-omstandigheden. De bestuurder kan vias het indrukken van een toets kiezen uit drie onderstelafstellingen – Comfort, Advanced en Sport – om het onderstel af te stemmen op de rij-omstandigheden.
Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met drie standen
Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is een optie op de nieuwe Volvo XC60. Het systeem zorgt voor extra bekrachtiging bij lagere rijsnelheden, bijvoorbeeld om het sturen tijdens het inparkeren te vergemakkelijken. De mate van bekrachtiging neemt af naarmate de rijsnelheid toeneemt, teneinde de bestuurder een optimaal stuurgevoel te geven. De bekrachtiging is via de menustructuur in het informatiesysteem van de auto op de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder af te stemmen. Er is keuze uit drie niveaus.
Turbobenzinemotor levert topprestaties
De T6-benzinemotor die met ingang van modeljaar 2008 leverbaar is in alle grote Volvo-modellen is gebaseerd op Volvo’s compacte 3,2-liter zescilinder-in-lijn, een volledig lichtmetalen motor die in 2006 is geïntroduceerd in de nieuwe Volvo S80. De turboversie, met een cilinderinhoud van 3,0 liter, levert een vermogen van 210 kW (285 pk) en een koppel van niet minder dan 400 Nm. Het maximumkoppel is al beschikbaar vanaf 1.500 toeren per minuut en blijft voorhanden over het gehele toerenbereik. Een vlotte acceleratie en soepele rijkarakteristiek zijn het resultaat.
De turboversie heeft een iets kleinere cilinderinhoud dan de normaal ‘ademende’ 3.2, door een kleinere boring en een kortere slag. Dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de turbocompressor die de uitlaatgassen van deze motor in twee fasen opneemt. De inlaatzijde is daartoe verdeeld in twee secties van elk drie cilinders waarbij gebruikgemaakt wordt van de zogeheten twin-scroll technologie. Deze techniek resulteert in een eenvoudigere, compactere turbocompressor die zeer direct reageert en een vermogen levert dat volledig vergelijkbaar is met het vermogen dat wordt geleverd door dubbele turbocompressors. De T6-motor is zeer geschikt voor een sportieve rijstijl. Hij is zodanig geprogrammeerd dat hij het hoogst haalbare motorvermogen paart aan een zuinig brandstofverbruik en lage uitlaatgasemissies.
Net als alle andere Volvo-modellen is de nieuwe Volvo XC60 voorzien van een dwarsgeplaatste motor. Plaatsing overdwars resulteert in meer ruimte voor de motor onder de motorkap en helpt het risico te verkleinen dat de motor in geval van een frontale aanrijding in het inzittendencompartiment binnendringt.
Energiezuinige D5-turbodiesel van de tweede generatie
Vanaf de introductie is de nieuwe Volvo XC60 ook leverbaar met een vijfcilinder turbodieselmotor: de D5 van 185 pk of de 2.4D van 163 pk. De D5 is een bijzonder krachtige en makkelijk te rijden turbodieselversie die over een opvallend breed toerenbereik een koppel levert van niet minder dan 400 Nm. De D5-motor is voorzien van een elektronische turbocompressor, geavanceerde multipointinjectie en een krachtig motormanagementsysteem. Beide dieselmotoren zijn uitgerust met vier kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen, hetgeen bijdraagt aan een snelle respons en goede rijeigenschappen bij hoge snelheden.
Een onderhoudsvrij roetfilter dat ongeveer 95 procent van alle roetdeeltjes vasthoudt, is standaard op beide motoren waardoor de milieubelastng sterk gereduceerd is.
Motorenaanbod – benzine
Motor Configuratie Vermogen kW/pk Koppel Nm
3.0 T6 AWD I6 210/285 400
Motorenaanbod – diesel
Motor Configuratie Vermogen kW/pk Koppel Nm
D5 AWD I5 136/185 400
2.4D AWD I5 120/163 340
Zestraps Geartronic
De motoren in de nieuwe Volvo XC60 worden standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak, bij de dieselversies naar keuze een handgeschakelde bak of een automatische bak met Geartronic. De T6 wordt alleen in combinatie met de automatische zesbak geleverd. De transmissie is berekend op het hoge vermogen van de T6-motor en beide dieselmotoren. De zesde versnelling is puur een overdrive, voor een ontspannen en zuinige rijstijl. De T6-versie beschikt ook over een sportstand. Met Geartronic is het ook mogelijk om handmatig te schakelen indien de bestuurder de voorkeur geeft aan een sportievere rijstijl of wenst vast te houden aan een bepaalde versnelling.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24584
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Persbericht 2:
De nieuwe Volvo XC60
Sportieve crossover met all-roadcapaciteit
• Sportieve onderstelafstemming met hoog comfortniveau
• Grote wielen in 17, 18 of 19 inch voor optimale terreincapaciteiten
• Nieuwe veiligheidsfuncties: doorontwikkeld DSTC-systeem en Trailer Stability Assist
• Nieuwe 285 pk sterke T6-motor levert topprestaties
Beesd, 4 maart 2008 - Volvo Cars zet met de nieuwe Volvo XC60 een nieuwe stap op het vlak van auto’s die rijplezier bieden en tegelijkertijd comfortabel zijn. Met zijn compacte formaat en directe rijkarakteristiek voelt de nieuwe Volvo XC60 zich net zo thuis in de stad als op een landweg.
‘De Volvo XC60 werd ontworpen voor klanten die hoge eisen stellen aan de rijbeleving. Ongeacht of die met de auto in de stad, op de autosnelweg of op bochtige landweggetjes rijden. Al onze aandacht ging daarom uit naar het vinden van de juiste balans tussen sportiviteit en comfort, voor zowel het onderstel als voor de auto in zijn geheel,’ aldus Lars Blenwall, projectdirecteur voor de nieuwe Volvo XC60.
Sportief
De Volvo XC60 is een auto die dankzij zijn stevige constructie is opgewassen tegen alle rij-omstandigheden. De carrosserie heeft een hoge torsiestijfheid (20 kNm/graad) en dankzij de sportieve onderstelafstemming laat de auto zich zeer nauwkeurig plaatsen en helt hij slechts minimaal over, zelfs onder de zwaarste rij-omstandigheden. Het gewicht is optimaal verdeeld over de voor- en achteras, wat bijdraagt aan een goede balans en grip. De dwarsgeplaatste motor en Volvo’s All Wheel Drive met Instant TractionTM van Haldex zorgen voor een bijzonder gecontroleerd en soepel rijgedrag.
Standaardwielen van 17 inch of 18 inch (19 inch tegen meerprijs) en een bodemspeling van 230 mm staan er borg voor dat de Volvo XC60 zijn mannetje staat in terrein waar conventionele personenauto’s het laten afweten. De achterwielophanging garandeert aangenaam comfort en goed contact met de ondergrond, ook in geaccidenteerd terrein.
De McPherson-voorwielophanging en grote spoorbreedte dragen bij aan een uitstekende koersvastheid. ‘De auto stuurt strak en gedraagt zich precies zoals je verwacht, ongeacht de omstandigheden. Hij versterkt het gevoel van veiligheid en controle en zorgt ook voor ontspannen comfort,’ aldus Lars Blenwall.
Remmen van XC90
De Volvo XC60 biedt een hoge mate van actieve veiligheid. Behalve Volvo’s All Wheel Drive met Instant TractionTM is de auto voorzien van een doorontwikkelde versie van het stabiliteitssysteem DSTC, dat tot de standaarduitrusting behoort. Voorts zijn er nog tal van optionele zaken leverbaar, zoals het nieuwe Trailer Stability Assist (TSA) dat een ongeëvenaarde controle biedt wanneer een aanhangwagen wordt voortgetrokken.
Het remsysteem van de Volvo XC60 is gebaseerd op dat van de Volvo XC90. De krachtige remmen in combinatie met het lagere gewicht van de kleinere XC60 zorgen voor een indrukwekkende remcapaciteit.
Ook de motorprestaties zijn van het hoogste niveau. Bij zijn introductie is de Volvo XC60 leverbaar met een zeer efficiënte drieliter zes-in-lijn turbobenzinemotor die 285 pk/400 Nm levert en twee krachtige en zuinige vijfcilinderdieselmotoren. In 2009 volgt een voorwielaangedreven versie met een 2,4-liter dieselmotor conform de Euro5-emissienorm die 163 pk levert en een CO2-uitstoot heeft van circa 170 g/km.
Vierwielaandrijving voor perfecte grip
De Volvo XC60 wordt standaard geleverd met Volvo’s All Wheel Drive met Instant TractionTM voor een optimale grip onder alle omstandigheden. Met behulp van een elektronisch bediende koppeling verdeelt het vierwielaandrijvingssysteem (AWD) de aandrijfkrachten automatisch over de voor- en achterwielen. De Instant Traction-functie verplaatst het aandrijfvermogen razendsnel van de voor- naar de achterwielen, bijvoorbeeld wanneer er moet worden weggereden op een glibberige of losse ondergrond.
Doorontwikkelde DSTC-functie
Volvo’s DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) functie is voor de nieuwe Volvo XC60 verder doorontwikkeld voor een nog stabielere wegligging. DSTC registreert afwijkingen tussen de beoogde rijrichting van de bestuurder en de daadwerkelijke rijrichting van de auto. Bovendien registreert de doorontwikkelde DSTC-variant de mate van overhellen van de auto, waardoor mogelijk slipgevaar tijdig wordt onderkend. Hiervoor maakt de XC60 gebruik van de sensoren van het Roll Stability Control (RSC), bekend uit de Volvo XC90.
De auto zou kunnen slippen indien de bestuurder het gaspedaal plotsklaps loslaat tijdens een stuurbeweging, bijvoorbeeld wanneer hij iets te laat een afslag op de autosnelweg wil nemen. Door de mate van overhellen te meten, is het DSTC-systeem in staat om al in een vroeger stadium en met grotere precisie in te grijpen. Dit is vooral merkbaar tijdens een dynamische rit zodra de auto aan hoge dwarskrachten wordt blootgesteld.
Nieuw: Trailer Stability Assist (TSA)
De nieuwe Trailer Stability Assist (TSA) functie heeft tot doel om slingerbewegingen tegen te gaan die kunnen ontstaan wanneer een aanhangwagen of caravan wordt voortgetrokken. Onder bepaalde omstandigheden bestaat de kans dat deze van links naar rechts gaat slingeren en dat de bestuurder deze slingerbeweging maar moeilijk onder controle kan krijgen. TSA schiet te hulp en helpt samen met de vernieuwde DSTC-functie om de auto en de aanhangwagen te stabiliseren door een of meer wielen af te remmen en tegelijkertijd het motorkoppel te verminderen. TSA functioneert op ieder wegdek en is gekoppeld aan de optionele trekhaak.
RSC helpt koprol te voorkomen
De XC60 is standaard tevens uitgerust met het van de Volvo XC90 bekende Roll Stability Control (RSC). RSC is een actief stabiliteitsverhogend systeem. Wanneer de techniek bespeurt dat er een aanzienlijke kans op een koprol bestaat, wordt het motorkoppel verminderd en worden een of meer wielen afgeremd teneinde een mogelijke koprol te voorkomen.
Hill Descent Control standaard
Hill Descent Control (HDC) is Volvo’s geavanceerde systeem om gecontroleerd een steile helling af te dalen in de eerste versnelling. Deze technologie is standaard op de nieuwe Volvo XC60. HDC maakt gebruik van het remsysteem en motorkoppel van de auto om de wagensnelheid onder controle te houden en zorgt ervoor dat een constante kruipsnelheid wordt aangehouden. Hierdoor hoeft de bestuurder zich uitsluitend te concentreren op het sturen zelf. HDC wordt geactiveerd via een toets in het instrumentenpaneel. De bestuurder kan elk moment het heft in eigen handen nemen door ofwel het gaspedaal ofwel het rempedaal in te drukken. Zodra een andere versnelling wordt geselecteerd, schakelt HDC automatisch uit. Alle veranderingen geschieden soepel en schokvrij.
Actief onderstel met Four-C met drie rijkarakteristieken
Het optionele Four-C-pakket maakt de Volvo XC60 nog comfortabeler – of sportiever. Met name op een minder goed wegdek. Volvo’s Four-C is een geavanceerd, zelfaanpassend onderstelsysteem dat gebruikmaakt van een aantal sensoren die het weggedrag van de auto continu in de gaten houden. De schokdemperwerking wordt direct afgestemd op de actuele rij-omstandigheden. De bestuurder kan vias het indrukken van een toets kiezen uit drie onderstelafstellingen – Comfort, Advanced en Sport – om het onderstel af te stemmen op de rij-omstandigheden.
Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met drie standen
Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is een optie op de nieuwe Volvo XC60. Het systeem zorgt voor extra bekrachtiging bij lagere rijsnelheden, bijvoorbeeld om het sturen tijdens het inparkeren te vergemakkelijken. De mate van bekrachtiging neemt af naarmate de rijsnelheid toeneemt, teneinde de bestuurder een optimaal stuurgevoel te geven. De bekrachtiging is via de menustructuur in het informatiesysteem van de auto op de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder af te stemmen. Er is keuze uit drie niveaus.
Turbobenzinemotor levert topprestaties
De T6-benzinemotor die met ingang van modeljaar 2008 leverbaar is in alle grote Volvo-modellen is gebaseerd op Volvo’s compacte 3,2-liter zescilinder-in-lijn, een volledig lichtmetalen motor die in 2006 is geïntroduceerd in de nieuwe Volvo S80. De turboversie, met een cilinderinhoud van 3,0 liter, levert een vermogen van 210 kW (285 pk) en een koppel van niet minder dan 400 Nm. Het maximumkoppel is al beschikbaar vanaf 1.500 toeren per minuut en blijft voorhanden over het gehele toerenbereik. Een vlotte acceleratie en soepele rijkarakteristiek zijn het resultaat.
De turboversie heeft een iets kleinere cilinderinhoud dan de normaal ‘ademende’ 3.2, door een kleinere boring en een kortere slag. Dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de turbocompressor die de uitlaatgassen van deze motor in twee fasen opneemt. De inlaatzijde is daartoe verdeeld in twee secties van elk drie cilinders waarbij gebruikgemaakt wordt van de zogeheten twin-scroll technologie. Deze techniek resulteert in een eenvoudigere, compactere turbocompressor die zeer direct reageert en een vermogen levert dat volledig vergelijkbaar is met het vermogen dat wordt geleverd door dubbele turbocompressors. De T6-motor is zeer geschikt voor een sportieve rijstijl. Hij is zodanig geprogrammeerd dat hij het hoogst haalbare motorvermogen paart aan een zuinig brandstofverbruik en lage uitlaatgasemissies.
Net als alle andere Volvo-modellen is de nieuwe Volvo XC60 voorzien van een dwarsgeplaatste motor. Plaatsing overdwars resulteert in meer ruimte voor de motor onder de motorkap en helpt het risico te verkleinen dat de motor in geval van een frontale aanrijding in het inzittendencompartiment binnendringt.
Energiezuinige D5-turbodiesel van de tweede generatie
Vanaf de introductie is de nieuwe Volvo XC60 ook leverbaar met een vijfcilinder turbodieselmotor: de D5 van 185 pk of de 2.4D van 163 pk. De D5 is een bijzonder krachtige en makkelijk te rijden turbodieselversie die over een opvallend breed toerenbereik een koppel levert van niet minder dan 400 Nm. De D5-motor is voorzien van een elektronische turbocompressor, geavanceerde multipointinjectie en een krachtig motormanagementsysteem. Beide dieselmotoren zijn uitgerust met vier kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen, hetgeen bijdraagt aan een snelle respons en goede rijeigenschappen bij hoge snelheden.
Een onderhoudsvrij roetfilter dat ongeveer 95 procent van alle roetdeeltjes vasthoudt, is standaard op beide motoren waardoor de milieubelastng sterk gereduceerd is.
Motorenaanbod – benzine
Motor Configuratie Vermogen kW/pk Koppel Nm
3.0 T6 AWD I6 210/285 400
Motorenaanbod – diesel
Motor Configuratie Vermogen kW/pk Koppel Nm
D5 AWD I5 136/185 400
2.4D AWD I5 120/163 340
Zestraps Geartronic
De motoren in de nieuwe Volvo XC60 worden standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak, bij de dieselversies naar keuze een handgeschakelde bak of een automatische bak met Geartronic. De T6 wordt alleen in combinatie met de automatische zesbak geleverd. De transmissie is berekend op het hoge vermogen van de T6-motor en beide dieselmotoren. De zesde versnelling is puur een overdrive, voor een ontspannen en zuinige rijstijl. De T6-versie beschikt ook over een sportstand. Met Geartronic is het ook mogelijk om handmatig te schakelen indien de bestuurder de voorkeur geeft aan een sportievere rijstijl of wenst vast te houden aan een bepaalde versnelling.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24584
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Persbericht 3;
De nieuwe Volvo XC60
Botspreventie standaard! En meer…
• City Safety
• Collision Warning with Auto Brake (optioneel)
• Pre Prepared Restraints
• Trailer Stability Assist
• DSTC met anti-rol functie
Beesd, 4 maart 2008 - De nieuwe Volvo XC60 wordt geïntroduceerd met City Safety – een door Volvo Cars in eigen huis ontwikkelde technologie om aanrijdingen bij lage snelheid in de stad en/of de file te voorkomen. Met City Safety en het recent geïntroduceerde Collision Warning with Auto Brake beschikt Volvo Cars nu over systemen die de auto bij elke rijsnelheid automatisch kunnen afremmen.
Onderzoeken wijzen uit dat 75 procent van alle gerapporteerde ongevallen plaatsvindt bij rijsnelheden tot 30 km/uur. In de helft van de gevallen heeft de bestuurder helemaal niet geremd voor de botsing (!), meestal vanwege het feit dat hij was afgeleid. In deze gevallen kan City Safety een cruciaal verschil maken. City Safety remt de auto automatisch af zodra de bestuurder op het punt staat achterop de voorligger te botsen. Op die manier is een botsing wellicht geheel te voorkomen of, indien dit niet mogelijk is, zijn materiaalschade en letselschade te beperken. ‘City Safety is een nieuw voorbeeld van Volvo’s ambitie om levensechte verkeerssituaties onder de loep te nemen bij de ontwikkeling van systemen die ongelukken moeten voorkomen. Wij zijn enorm trots dat we City Safety standaard kunnen aanbieden in de nieuwe Volvo XC60’, aldus Jonas Ekmark, manager Preventive Safety in het Volvo Car Corporation’s Car Safety Centre.
Nuttig voor iedereen
Een Volvo die is uitgerust met City Safety biedt een aantal voordelen voor zijn inzittenden en voor de inzittenden van de voorligger:
• Bescherming van de inzittenden in de voorligger
Uiteraard biedt het voorkomen van de botsing de allerbeste bescherming aan alle betrokkenen, iets wat met City Safety vaak mogelijk is. Echter, in die gevallen waar een botsing onvermijdelijk is, helpt City Safety de optredende botskrachten te verkleinen. Het gevolg is dat de inzittenden in de voorligger een minder zware klap te verduren krijgen en er wellicht zelfs zonder verwondingen zoals een whiplash afkomen.
• Bescherming van de inzittenden in de Volvo
Een botsing met een voorligger kan in lichamelijk en/of psychisch opzicht een behoorlijk ingrijpende ervaring zijn. Door de rijsnelheid net voor het moment van botsen te verlagen, beperkt City Safety tevens de kans op verwonding van de inzittenden in de Volvo. En indien de auto tijdig tot stilstand komt, is van verwonding zelfs helemaal geen sprake.
• Lagere kosten
Zelfs bij een lage snelheid kan een botsing al tot aanzienlijke reparatiekosten leiden. City Safety draagt er aan bij dat de Volvo-rijder minder tijd kwijt is aan contacten met de werkplaats en verzekeringsmaatschappij. Volvo voert momenteel zelfs gesprekken met verzekeringsmaatschappijen om de verzekeringspremies voor auto’s die met City Safety zijn uitgerust te verlagen.
Actief bij rijsnelheden tot 30 km/uur
City Safety is actief bij rijsnelheden tot 30 km/uur. Wanneer de voorligger plotseling moet remmen en City Safety de kans op een botsing groot acht, zet het systeem de remmen stand-by. Indien de bestuurder geen actie onderneemt, worden de remmen automatisch bediend. Als het snelheidsverschil tussen beide auto’s kleiner is dan 15 km/uur, kan City Safety ervoor zorgen dat een botsing wordt voorkomen. Bij een rijtempo tussen 15 en 30 km/uur geeft het systeem prioriteit aan het zoveel mogelijk verlagen van de snelheid tot aan het moment van de botsing.
Lasersensor houdt voorliggers in de gaten
City Safety houdt de verkeerssituatie voor de auto in de gaten met behulp van een lasersensor die ter hoogte van de binnenspiegel in de voorruit is gemonteerd. De sensor kan voertuigen en andere objecten detecteren die zich op een afstand van maximaal 10 meter van de voorbumper van de auto bevinden. Het gaat dan om voorliggers die ofwel stilstaan ofwel in dezelfde rijrichting rijden als de Volvo. Op basis van de afstand tot de voorligger en de eigen rijsnelheid voert het systeem 50 berekeningen per seconde uit om de noodzakelijke remkracht te bepalen die nodig is om een botsing te vermijden. Indien de berekende remkracht een bepaalde waarde overschrijdt en de bestuurder geen actie onderneemt, zal het systeem concluderen dat de kans op een botsing reëel is. City Safety helpt de botsing te voorkomen of de ernst van de botsing te verminderen door de auto automatisch af te remmen en de stand van de gasklep te verkleinen. Tegelijkertijd worden de remlichten geactiveerd om achteropkomend verkeer te waarschuwen.
Beperkingen
City Safety functioneert zowel bij daglicht als in het donker. De lasersensor kent echter dezelfde beperkingen als andere optische apparatuur: de detectiecapaciteit kan worden gehinderd door mist, sneeuw of hevige regenval. Het is daarom van belang dat de voorruit schoon wordt gehouden. De sensor zit gemonteerd op een plek die binnen het wisbereik van de ruitenwissers valt, maar de bestuurder dient er extra op te letten dat deze plek te allen tijde schoon is. ‘Het is van belang te onderstrepen dat City Safety de bestuurder niet ontheft van zijn verantwoordelijkheid een veilige afstand tot de voorligger aan te houden om een botsing te vermijden. De automatische remfunctie treedt pas in werking zodra het systeem bespeurt dat een botsing aanstaande is. City Safety helpt de gevolgen van de botsing te beperken of de botsing te voorkomen,’ aldus Jonas Ekmark.
Nieuw: Pre-Prepared Restraints (PRS)
Om de veiligheid naar een hoger niveau te tillen en de kans op verwondingen te verminderen, werkt de lasersensor samen met andere on-board technologie. Zo zijn de airbags en adaptieve spanningsbegrenzers in werking te stellen op een manier die aansluit bij de ernst van de botsing. Deze technologie wordt aangeduid met de term Pre-Prepared Restraints (PRS) en wordt nu samen met de nieuwe Volvo XC60 geïntroduceerd. PRS zorgt voor een unieke samenwerking tussen de preventieve veiligheidsvoorzieningen (sensoren) en actieve veiligheidsvoorzieningen.
In geval van een botsing regelt de Restraint Control Module de inwerkingtreding van de airbags en spanningsbegrenzers. Met behulp van de informatie van de lasersensor stemt de Restraint Control Module de werking van de spanningsbegrenzer af op de ernst van de botsing. Zo wordt nog optimaler gebruikgemaakt van de capaciteit van de adaptieve spanningsbegrenzer om het risico op ernstige verwondingen verder te verkleinen.
PRS functioneert bij alle rijsnelheden, in tegenstelling tot City Safety dat tot een rijtempo van 30 km/uur actief is. PRS wordt door middel van een pyrotechnische voorziening in de adaptieve spanningsbegrenzer geactiveerd. Dat betekent dat City Safety in werking kan treden zonder dat het PRS actief is, in die gevallen waar de ernst van de botsing onder het niveau ligt dat noodzakelijk is voor PRS-activering.
Nòg twee nieuwe veiligheidsfuncties
Volvo Cars breidt het aanbod aan veiligheidsvoorzieningen uit met twee nieuwe functies die de auto in een kritieke situatie onder controle helpen brengen.
• Doorontwikkelde DSTC-functie
Volvo’s DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) functie werd voor de nieuwe Volvo XC60 verder doorontwikkeld voor een nog stabielere wegligging. DSTC registreert afwijkingen tussen de beoogde rijrichting van de bestuurder en de daadwerkelijke rijrichting van de auto. Bovendien registreert de doorontwikkelde DSTC-variant de mate van overhellen van de auto, waardoor mogelijk slipgevaar tijdig wordt onderkend. De auto zou kunnen slippen indien de bestuurder het gaspedaal plotsklaps loslaat tijdens een stuurbeweging, bijvoorbeeld wanneer hij iets te laat een afslag op de autosnelweg wil nemen. Door de mate van overhellen te meten, is het DSTC-systeem in staat om al in een vroeger stadium en met grotere precisie in te grijpen. Dit is vooral merkbaar wanneer stevig wordt doorgereden en de auto aan hoge dwarskrachten wordt blootgesteld.
• Nieuwe Trailer Stability Assist (TSA) functie biedt extra controle wanneer een aanhangwagen wordt voortgetrokken
De TSA-functie heeft tot doel om slingerbewegingen tegen te gaan die kunnen ontstaan wanneer een aanhangwagen of caravan wordt voortgetrokken. Onder bepaalde omstandigheden bestaat de kans dat deze van links naar rechts gaat slingeren en dat de bestuurder deze slingerbeweging maar moeilijk onder controle kan krijgen. TSA werkt samen met de vernieuwde DSTC-functie om de auto en aanhangwagen te stabiliseren door een of meer wielen af te remmen en tegelijkertijd het motorkoppel te verminderen. TSA wordt geleverd samen met de optionele trekhaak.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24584
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Persbericht 4:
De nieuwe Volvo XC60
De veiligste Volvo ooit!
• Standaard City Safety
• Optioneel Collision Warning met Autobrake
• Volvo’s totaalvisie in één auto samengevat
Beesd, 4 maart 2008 - ‘De Volvo XC60 is de allerveiligste Volvo ooit. In deze auto zit alle kennis op het gebied van veiligheid die wij in ruim tachtig jaar hebben opgedaan. De XC60 is misschien wel de veiligste auto in alle categorieën’, aldus Fredrik Arp, president en CEO van Volvo Cars.
Behalve met innovatieve zaken als City Safety, Trailer Stability Assist (TSA) en een doorontwikkeld DSTC-systeem, is de Volvo XC60 verkrijgbaar met alle preventieve en bescherming biedende veiligheidsvoorzieningen die Volvo Cars momenteel te bieden heeft. Ze komen in dit hoofdstuk allemaal aan bod.
Holistische visie
In 1927 stelden de oprichters van Volvo, Assar Gabrielsson en Gustaf Larson: ’Auto’s worden gereden door mensen. Daarom is veiligheid de leidraad voor alles wat we bij Volvo doen’. Sindsdien heeft Volvo Cars een groot aantal revolutionaire technieken geïntroduceerd. Tot op de dag van vandaag is de driepunts veiligheidsgordel uit 1959 de meest effectieve levensredder op onze wegen. Volvo’s werden in de loop der jaren voorzien van een steeds langere lijst van veiligheidsvoorzieningen. Variërend van kreukelzones, veiligheidskooien, airbags en anti-whiplashvoorzieningen tot systemen voor voertuigstabiliteit en voertuigcontrole.
Het is echter de interactie tussen de diverse veiligheidssystemen en -functies die bepaalt hoe veilig een auto is, niet de componenten afzonderlijk. In een Volvo is veiligheid het resultaat van een complete, geïntegreerde oplossing. Deze holistische visie was van begin af aan een hoeksteen van de veiligheidsfilosofie van Volvo Cars en is dat tot op de dag van vandaag gebleven.
De bestuurder staat centraal
Bij Volvo Cars is de ontwikkeling van veiligheidsoplossingen gebaseerd op drie belangrijke aspecten: de auto, de verkeerssituatie en de mens. De bestuurder dient alert te zijn en in staat te zijn om in een stressvolle situatie snel een besluit te nemen. Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
’Wij focussen op technologie die de bestuurder helpt kritieke situaties te voorzien en botsingen te vermijden. Verkeersongelukken moeten niet als onvermijdelijk worden beschouwd. Met de juiste technologie kunnen we de bestuurder de noodzakelijke hulp bieden om ongelukken te voorkomen’, aldus Jonas Ekmark, manager Preventive Safety in het Volvo Cars Safety Centre.
Analyse en ontwikkeling in vijf fasen
Om een optimale basis te creëren voor de permanente ontwikkeling van veiligheidstechnologie vanuit menselijk perspectief, houdt Volvo Cars zich bezig met diepgaand onderzoek dat gebaseerd is op verkeerssituaties in de praktijk. Bij Volvo Cars wordt bij de analyse van ongelukken per model en qua methodologie veel verder gekeken dan bij de traditionele onderzoeksbenadering van verkeersongelukken het geval is. Volvo richt de aandacht op de volledige sequentie, verdeeld in vijf fasen – van non-conflict tot post-crash. Op basis van deze fasen ontwikkelt en verbetert de autofabrikant zijn veiligheidsoplossingen. Die zitten nu allemaal in de nieuwe Volvo XC60.
Fase 1: Non-conflict
In de eerste fase wordt de basis gelegd om kritieke situaties te helpen vermijden. In Volvo-modellen is het een eerste vereiste dat de bestuurder altijd een goed zicht heeft en dat het onderstel, de motor, de remmen en de stuurinrichting tezamen de bestuurder optimale controle geven over de auto.
De inrichting van de auto is een andere belangrijke factor voor het algehele welbevinden en de oplettendheid van bestuurder en passagiers. En wanneer je de bestuurder helpt om de auto te laten staan als hij alcohol heeft gedronken, is dat ook een manier om een ongeluk in een vroeg stadium te voorkomen.
Volvo heeft in de voorbije jaren een reeks nieuwe technologieën ontwikkeld die er alle voor zorgen dat de bestuurder zijn aandacht bij de weg houdt.
• Alcoguard: een volledig geïntegreerd alcoholslot dat gebruikmaakt van geavanceerde brandstofceltechnologie en zowel gebruiksvriendelijk als betrouwbaar is.
• Driver Alert Control (DAC): unieke technologie die vermoeide of onoplettende bestuurders waarschuwt. Dit systeem houdt de voortgang van de auto tussen de wegmarkeringen in de gaten en waarschuwt de bestuurder zodra het rijpatroon onregelmatig of enigszins ongecontroleerd is. De bestuurder wordt op deze wijze al gewaarschuwd ruim voordat zijn/haar oogleden zwaar beginnen te worden, maar ook in gevallen waarin de bestuurder wordt afgeleid door andere factoren, zoals tijdens een telefoongesprek.
• Adaptive Cruise Control (ACC): een adaptieve cruisecontrol die gebruikmaakt van radarsensoren om de voorligger permanent in de gaten te houden. Deze past automatisch de rijsnelheid aan om een vooraf ingestelde afstand tot de voorligger in acht te houden.
• Distance Alert (DA): comfortverhogende functie die de bestuurder helpt om een vooraf ingestelde tijdsinterval tot de voorligger in acht te houden wanneer de actieve cruisecontrol niet is ingeschakeld.
• Blind Spot Information System (BLIS): helpt voertuigen te detecteren die zich in de dode hoek van de buitenspiegel bevinden, zowel overdag als in het donker. Een waarschuwingslampje bij de buitenspiegel gaat branden om de bestuurder te attenderen op het voertuig in de dode hoek.
• Intelligent Driver Information System (IDIS): helpt te voorkomen dat de bestuurder in urgente rijsituaties wordt afgeleid door niet-relevante informatie, bijvoorbeeld door inkomende telefoontjes of sms’jes tijdelijk tegen te houden.
• Actieve bi-xenonkoplampen: koplampen die met de bocht meedraaien, voor een optimaal zicht in het donker op kronkelige wegen.
• Tyre Pressure Monitoring System (TPMS): een sensor in elk bandventiel houdt de bandenspanning in de gaten en zendt hierover via een zender continu informatie uit.
• Park Assist Camera (PAC) – achter: een geavanceerde functie die de bestuurder niet alleen een extra blik naar achteren biedt, maar ook de beoogde rijrichting toont bij het achteruitrijden.
Fase 2: Conflict
Er dreigt een kritieke situatie. Wellicht raakt de auto in een slip; misschien rijdt de bestuurder zonder het zich te realiseren met hoge snelheid op een stilstaand voertuig af. In zulke en andere situaties kunnen preventieve veiligheidsfuncties ervoor zorgen dat de auto onder controle wordt gebracht of de bestuurder tijdig wordt gewaarschuwd. Op deze manier wordt de bestuurder een grotere veiligheidsmarge geboden.
• Dynamic Stability and Traction Control (DSTC): Een stabiliteitsverhogend systeem dat het risico op slippen helpt verkleinen door indien nodig het motorkoppel te verlagen en zorgvuldig gedoseerde remkracht toe te passen. Deze functie is nog verder doorontwikkeld voor de Volvo XC60 en registreert nu ook de mate waarin de auto overhelt. Dit is vooral merkbaar wanneer stevig wordt doorgereden en de auto aan hoge dwarskrachten wordt blootgesteld.
• Lane Departure Warning (LDW): waarschuwt de bestuurder met een subtiel geluidsignaal indien de auto zonder aanwijsbare reden – bijvoorbeeld zonder dat de richtingaanwijzer is aangezet – een wegmarkering overschrijdt. Deze functie helpt eenzijdige ongelukken te voorkomen, waarbij het voertuig van de weg raakt, maar ook frontale botsingen die het gevolg zijn van een afgeleide bestuurder.
• Roll Stability Control (RSC): een actief stabiliteitsverhogend systeem dat beoordeelt hoe groot de kans is dat de auto over de kop slaat. Indien het systeem dit risico als groot beoordeelt, wordt het motorkoppel verminderd en wordt remkracht op een of meerdere wielen uitgeoefend om de neiging tot omslaan tegen te gaan.
• Collision Warning (CW): wanneer de bestuurder een ander voertuig van achteren nadert zonder te reageren, wordt een rood waarschuwingslampje op de voorruit geprojecteerd en klinkt tegelijkertijd een zoemer. Hierdoor wordt de bestuurder aangespoord om te reageren, waardoor hij in de meeste gevallen een aanrijding kan voorkomen. Deze functie maakt deel uit van Collision Warning with Auto Brake waarop we in Fase 3 nader ingaan.
• Trailer Stability Assist (TSA): helpt slingerbewegingen te verminderen die kunnen optreden wanneer een aanhangwagen of caravan wordt voortgetrokken. Deze slingerbeweging wordt onder controle gebracht door een of meer wielen van de auto af te remmen en het motorkoppel te verminderen. TSA is een volledig nieuwe functie die tegelijk met de nieuwe Volvo XC60 wordt geïntroduceerd.
Fase 3: Voorkoming/schadebeperking
De aanrijding staat op het punt plaats te vinden. De voorligger bevindt zich nu op zo’n korte afstand van de auto dat heel hard remmen absoluut noodzakelijk is. Diverse preventieve veiligheidsvoorzieningen in de Volvo treden nu in werking indien de bestuurder zelf niet meer in staat is de aanrijding te voorkomen. Het is echter belangrijk te benadrukken dat nieuwe preventieve veiligheidsvoorzieningen de bestuurder niet ontheffen van zijn verantwoordelijkheid een veilige rijstijl te hanteren.
• City Safety: deze unieke Volvo-technologie kan de bestuurder helpen een frontale aanrijding bij lage rijsnelheid te voorkomen. Wanneer de bestuurder achterop zijn voorligger dreigt te botsen en niet tijdig reageert, zal de auto uit zichzelf remmen. City Safety beleeft nu zijn wereldpremière en wordt als standaardvoorziening geleverd in de nieuwe Volvo XC60.
• Collision Warning with Auto Brake (CWAB): een functie die eerst met een hoorbaar en zichtbaar signaal waarschuwt, vervolgens de remblokken tegen de remschijven aanbrengt om de reactietijd van het remsysteem te bekorten en daarna volautomatisch remt als een frontale aanrijding met een stilstaand of rijdend voertuig niet meer te voorkomen is.
• Emergency Brake Lamps (EBL): wanneer de bestuurder hard op het rempedaal trapt, knipperen de hoog geplaatste remlichten kortstondig alvorens ze permanent blijven branden. Zodra de auto tot stilstand is gebracht, worden de alarmlichten geactiveerd om het achteropkomende verkeer te waarschuwen.
Fase 4: Crash
Een botsing is onvermijdelijk. In deze fase is het van belang de kans op verwonding van de inzittenden van de auto zoveel mogelijk te beperken. Volvo’s zijn ontworpen om de inzittenden een zeer hoge mate van bescherming te bieden in geval van een botsing. De auto is uitgerust met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen in de vorm van veiligheidsgordels, gordelspanners, airbags, gordijnairbags en een sterke veiligheidskooi. Dankzij deze geavanceerde veiligheidsvoorzieningen behoort elke Volvo tot de veiligste auto’s in zijn klasse. Tegelijkertijd is elke Volvo zodanig ontworpen dat hij de inzittenden van andere auto’s en onbeschermde verkeersdeelnemers tijdens een aanrijding zoveel mogelijk ontziet.
• Verlaging van de botssnelheid: als de botsing onvermijdelijk is, wordt de auto volautomatisch afgeremd en de botssnelheid verlaagd.
• Kreukelzones: de voorste carrosseriestructuur van een Volvo is verdeeld in diverse zones, die elk een eigen taak hebben in het geval van een botsing. De buitenste zones absorberen het grootste deel van de vervorming. Naarmate de botsenergie dichter bij het inzittendencompartiment komt, vervormt het materiaal minder. Dit heeft tot doel het inzittendencompartiment zo intact mogelijk te houden om de inzittenden te beschermen.
• Lager geplaatste dwarsbalk biedt extra bescherming voor lagere auto’s: het subframe van de voorwielophanging van de Volvo XC60 wordt aangevuld door een lager geplaatste dwarsbalk die op dezelfde hoogte zit als de dwarsbalk in een conventionele auto. Deze lager geplaatste dwarsbalk raakt de beschermende structuur van de tegenligger, waardoor de kreukelzones conform plan in werking treden en de inzittenden van de tegenligger de hoogste mate van bescherming genieten.
• Voorzijde helpt letsel bij aangereden voetgangers te beperken: Volvo’s zijn voorzien van botskrachtabsorberende elementen zoals een goed geproportioneerde, zachte structuur in de voorbumper. Hierdoor wordt het risico op beenletsel beperkt. Verder is de motorkap iets verhoogd, met daaronder een honingraatstructuur die de belasting verdeelt.
• Compacte, dwarsgeplaatste motoren: alle Volvo’s zijn voorzien van een dwarsgeplaatste motor in combinatie met voorwielaandrijving. Door de plaatsing overdwars is er extra ruimte beschikbaar voor vervorming van de kreukelzone en is de kans kleiner dat de motor het inzittendencompartiment binnendringt bij een frontale aanrijding.
• Driepunts veiligheidsgordel: in 1959 creëerde Volvo-ingenieur Nils Bohlin de driepunts veiligheidsgordel, een voorziening die sindsdien standaard in elke Volvo wordt gemonteerd. De veiligheidsgordel wordt tegenwoordig zelfs in elke auto, ongeacht het merk, gemonteerd. We kunnen dus stellen dat in elke auto een stukje Volvo zit.
• Gordelspanner: in geval van een botsing trekken de gordelspanners de veiligheidsgordel automatisch strak over het lichaam van de inzittende om diens bewegingsvrijheid te beperken en de bescherming te optimaliseren.
• Pre-Prepared Restraints (PRS): PRS is ook al een nieuwe voorziening in de Volvo XC60. Een lasersensor, die in verbinding staat met andere techniek aan boord van de auto, regelt de precieze werking van de airbags en de spanningsbegrenzers van de gordels afhankelijk van de ernst van de botsing. PRS kan daarom een bijdrage leveren aan de beperking van de verwondingen.
• Airbags: Volvo Cars werkt permanent aan verdere verfijning van de technologie om de bescherming in het geval van een frontale aanrijding of aanrijding in de flank verder te verbeteren. Volvo was bijvoorbeeld de eerste fabrikant ter wereld die een zijairbag in de stoel en een gordijnairbag aanbood.
• Side Impact Protection System (SIPS): Een uitgekiende combinatie van verschillende staalsoorten van hoge sterkte draagt ertoe bij dat het inzittendencompartiment zoveel mogelijk intact blijft in geval van een aanrijding in de flank. Volgens onze eigen en officiële statistieken worden ernstige verwondingen aan de borstkas met meer dan 50 procent gereduceerd door het gepatenteerde SIPS in combinatie met de zijairbags.
• Whiplash Protection System (WHIPS): het WHIPS-systeem van Volvo, bedoeld om nekletsel te voorkomen, behoort tot de beste ter wereld. In geval van een aanrijding van achteren bewegen de leuning en de hoofdsteun van de voorstoel in eerste instantie met de inzittende mee en wordt de botskracht gedempt op een manier zoals dat het geval is wanneer een bal met de hand wordt opgevangen.
• Gelaagde ruiten rondom: het optionele panoramadak in de XC60 is vervaardigd van gelaagd glas om de kans op versplinteren van het glas te verkleinen. Ook alle (!) overige ruiten kunnen worden voorzien van gelaagd glas omwille van het comfort en de veiligheid.
• Geïntegreerd tweetraps kinderzitje: begin jaren zeventig van de vorige eeuw was Volvo Cars de eerste autofabrikant die met een eigen kinderzitje kwam. In 2007 introduceerde het bedrijf een andere nieuwe ontwikkeling: een geïntegreerd tweetraps kinderzitje. Dit kinderzitje maakt het mogelijk om de veiligheidsgordel op de juiste wijze over het bekken te leiden en zorgt er tevens voor dat het kind hoger zit en makkelijker naar buiten kan kijken. Dit kinderzitje wordt gecombineerd met een gordel die op het lichaamsgewicht van het kind is afgestemd en met een extra lange gordijnairbag, die ook bescherming biedt aan het hoofd van het kind.
• ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes: Volvo Cars was een van de initiators van het gemeenschappelijke internationale project om de ISOFIX-standaard te ontwikkelen. ISOFIX is een bevestigingssysteem dat een juiste montage van een kinderzitje in een auto die met dit systeem is uitgerust vergemakkelijkt.
Fase 5: Post-crash
Volvo heeft al vele jaren ervaring op het gebied van het verzamelen en analyseren van gegevens over ongevallen waarbij Volvo-modellen betrokken waren. Om in de analyse ook de reeks van gebeurtenissen mee te nemen die onmiddellijk aan de botsing voorafgingen, vult Volvo Cars de eigen statistieken aan met externe onderzoeksresultaten en reconstructies van de reeks van gebeurtenissen. De opgedane kennis wendt Volvo later weer aan tijdens de ontwikkeling van nieuwe veiligheidstechnologie.
• Volvo On Call: In geval van een ongeluk waarbij de gordelspanner en airbags werden geactiveerd, geeft deze ‘in car’-functie automatisch een seintje aan een medewerker van de klantenservice in een callcenter dat 24 uur per dag bemand is. De medewerker kan onmiddellijk de exacte locatie van de auto vaststellen en zeer snel hulpdiensten naar die plaats dirigeren en de bestuurder assisteren bij de verdere afwikkeling. De bestuurder kan deze hulp in noodgevallen ook handmatig inroepen door een SOS-toets in te drukken. Volvo On Call is beschikbaar in diverse Europese landen en is als optie leverbaar voor alle Volvo-modellen met een ingebouwde telefoon.
Traffic Accident Research Team
Het Traffic Accident Research Team van Volvo Cars dateert al uit de jaren zestig van de vorige eeuw. Enkele jaren nadat Volvo-ingenieur Nils Bohlin de driepunts veiligheidsgordel had ontwikkeld en Volvo Cars deze als een standaardvoorziening voor de voorste inzittenden had geïntroduceerd, werd een diepgaand onderzoek gedaan naar de vermindering van de verwondingen door de veiligheidsgordel.
In het onderzoek, dat in 1966 werd uitgevoerd, werden alle ongevallen in Zweden over een periode van een jaar bestudeerd waarbij een Volvo betrokken was en waarbij sprake was van letselschade. De resultaten gaven aan dat het aantal letselgevallen door de veiligheidsgordel met 50 procent was afgenomen. Volvo realiseerde zich toen dat gedetailleerde kennis over wat er tijdens een ongeval precies gebeurt met het voertuig en de inzittenden, van belang is voor de ontwikkeling van het product. Daarom besloot Volvo in 1970 een eigen Traffic Accident Research Team in het leven te roepen, dat sindsdien onafgebroken onderzoek heeft verricht. In de voorbije 35 jaar heeft dit onderzoeksteam gegevens van meer dan 36.000 ongevallen verzameld. Deze informatie heeft een waardevolle bijdrage geleverd aan zowel Volvo’s eigen veiligheidsprogramma als aan het onderzoek naar verkeersongevallen in het algemeen.
Volvo Cars Safety Centre
Om auto’s te kunnen afleveren die voorzien zijn van eersteklas veiligheidsvoorzieningen, ziet Volvo Cars het als een essentiële taak ervoor te zorgen dat de gekozen veiligheidssystemen voor elke inzittende, ongeacht zijn of haar postuur, geschikt zijn en bij uiteenlopende rijsnelheden en in uiteenlopende ongevalscenario’s effectief zijn. Daarom worden met ieder nieuw model zo’n 100 à 120 botsproeven uitgevoerd in het Volvo Cars Safety Centre. Zelfs nog voordat een prototype gereed is, heeft het ontwerp al enkele duizenden crashes ondergaan met behulp van computersimulatie. Deze unieke faciliteit in Göteborg werd in 2000 in gebruik genomen en behoort tot de meest geavanceerde testcentra ter wereld. De tests vormen een zeer waardevolle aanvulling op de kennis die werd opgedaan tijdens het praktijkonderzoek naar ongevallen.
Mijlpalen op het gebied van veiligheid
1944 Veiligheidskooi
1944 Gelaagde voorruit
1959 Driepunts veiligheidsgordels voorin
1960 Gecapitonneerd dashboard
1964 Eerste achterstevoren geplaatste kinderzitje getest in een Volvo
1966 Gescheiden remsysteem
1966 Kreukelzones
1967 Veiligheidsgordels achterin
1968 Hoofdsteunen vóór
1969 Driepunts rolgordels voorin
1970 Traffic Accident Research Team opgericht
1972 Driepunts veiligheidsgordels achter
1972 Achterstevoren geplaatst kinderzitje en kindersloten
1972 Volvo Experimental Safety Car (VESC)
1973 Energie-absorberende stuurkolom
1974 Energie-absorberende bumpers
1974 Plaats benzinetank gewijzigd voor extra veiligheid
1978 Speciaal zitkussen voor kinderen
1982 Overrun-bescherming ter voorkoming dat auto’s onder elkaar schuiven
1982 Groothoekbuitenspiegels
1984 ABS antiblokkeerremsysteem
1986 Remlichten op ooghoogte
1986 Driepunts veiligheidsgordel voor de middelste achterpassagier
1987 Gordelspanner
1987 Bestuurdersairbag
1990 Geïntegreerd kinderzitje
1991 SIPS, side impact collision protection
1991 Automatische hoogteverstelling veiligheidsgordels voorin
1993 Driepunts rolgordels op alle zitplaatsen
1994 SIPS, zij-airbags
1997 ROPS, Roll-Over Protection System voor cabriomodellen (C70)
1998 WHIPS, ter bescherming tegen whiplash
1998 IC (inflatable curtain), gordijnairbag
1998 DSTC, Dynamic Stability and Traction Control
2000 Opening Volvo Cars Safety Centre in Göteborg op 29 maart
2000 ISOFIX-kinderzitjesbevestiging
2000 Tweetrapsairbag
2000 ’Volvo On Call’-dienstverlening
2000 Opening nieuwe crashtestfaciliteit Volvo Cars Safety Centre
2001 Volvo Safety Concept Car (SCC)
2002 RSC, Roll Stability Control
2002 ROPS, Roll-Over Protection System voor SUV’s (XC90)
2002 Lager geplaatste dwarsbalk aan voorzijde – ter bescherming van andere auto’s
2002 Ontwikkeling van virtueel zwangere crash-testdummy
2003 IDIS, intelligent systeem voor bestuurdersinformatie
2003 Gepatenteerde nieuwe structuur aan voorzijde reduceert botskrachten
2003 Opening Traffic Accident Research Centre (TARC) in Bangkok
2004 BLIS, systeem voor beveiliging van de dode hoek
2004 DMIC, zij-airbag in portieren voor cabriomodellen
2005 Co-driver-systeem
2006 ACC, Adaptive Cruise Control
2006 Personal Car Communicator (PCC)
2006 Collision Warning with Brake Support
2006 Actieve bi-xenonkoplampen
2007 Geïntegreerd tweetrapskinderzitje
2007 CWAB, Collision Warning with Auto Brake
2007 Driver Alert
2007 Lane Departure Warning
2007 Alcoguard
2008 Pre-Prepared Restraints
2008 City Safety, systeem ter voorkoming van aanrijding bij lage snelheid
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24584
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Persberciht 5:
De nieuwe Volvo XC60
Volvo’s nieuwe design DNA
• Designchef Steve Mattin: ‘Dramatic New Approach’
• Nieuw, groter logo
• Meer zelfverzekerd
• XC60 is echte crossover: het beste van twee werelden in één auto
Beesd, 4 maart 2008 - Vraag Steve Mattin, designchef van Volvo Cars, om de nieuwe Volvo XC60 te omschrijven en hij zal zonder dralen een duidelijk antwoord geven. ‘Het is de meest gewaagde crossover van dit moment. Net als de C30 straalt deze auto meer emotie en positieve energie uit dan men tot voor kort van Volvo gewend was’, luidt zijn reactie.
Toen Steve Mattin samen met zijn teamleden de XC60 ontwierp, stond hen een duidelijk doel voor ogen: ‘Wij tillen ons ontwerp-DNA naar een volledig nieuw niveau door de visuele impact van onze modellen op te schroeven. Als iemand beweert dat hij een Volvo tegenwoordig van 100 meter afstand kan herkennen, dan zeg ik dat de XC60 een onmiskenbare Volvo-uitstraling heeft die je op minstens 200 meter herkent’, aldus Mattin.
Hij vervolgt: ‘Volvo’s interpretatie van het eigen DNA kwam er altijd op neer dat de traditionele designkenmerken toch vooral in ere moesten worden gehouden. We breiden deze designkaraktersitieken uit met behulp van onze Dramatic New Approach.’
20 centimeter korter dan XC70
Zoals de naam van dit specifieke autosegment aangeeft, is de nieuwe crossover van Volvo Cars gezegend met de allerbeste eigenschappen van twee soorten auto’s. Aan de onderzijde worden de onmiskenbare, sterke XC-spieren opgepompt, waardoor een krachtige, atletische carrosserie ontstaat met een flinke bodemspeling en grote wielen. Aan de bovenzijde zorgen de vloeiende lijnen voor de sportieve coupé-achtige uitstraling.
‘De XC60 herbergt veel meer emotie dan de meeste andere modellen in dit segment. De auto oogt verleidelijk en zit vol met prikkelende contrasten. Slank maar tegelijkertijd gespierd. Krachtig maar tegelijkertijd beweeglijk. Groot maar tegelijkertijd compact. De XC60 is zelfs 20 cm korter dan de XC70’, aldus Steve Mattin.
Volvo wordt extravert
Het grotere merklogo in de trapezoïde grille vult razendsnel de binnenspiegel van de voorligger – een duidelijk signaal dat Volvo’s extraverte fase is aangebroken. ‘Het klassieke logo krijgt de rol die het verdient. Minder bescheiden, maar juist vol zelfvertrouwen. Het is precies deze attitude die bij Volvo’s merknaam past’, vindt Steve Mattin. De XC60 is een voorbeeld van Volvo’s nieuwe uitstraling: vastberaden en krachtig. Expressief, met persoonlijkheid en vol zelfvertrouwen. De gefronsde contouren van de koplampen en de strakke, naar achteren golvende voorspatborden accentueren het klassieke V-profiel van de motorkap, waardoor de voorzijde een gretige wigvorm krijgt. De nieuwe, karaktersitieke Volvo position lights naast de grille met een uniek design dat aansluit bij de verticale grille, versterken dit kenmerk. Steve Mattin: ‘De uitdrukking de ogen zijn de spiegels van de ziel beschrijft uitstekend de rol van de koplampen. De ogen zeggen meer over iemands persoonlijkheid dan welke ander gezichtskenmerk ook.’
De bijna gebeeldhouwde, verleidelijke lijnen springen extra in het oog wanneer de XC60 van opzij wordt bekeken. De schouderlijn van de auto toont uitzonderlijk breed en wordt naar voren toe benadrukt door een inkeping er vlak onder. Voor een beschrijving van de achterspatbroden gebruikt Steve Mattin het sensueel beladen woord voluptueus.
De grote wielen, geprononceerde wielkastranden en donkere kleurstelling van de onderzijde vergroten de gespierde uitstraling van de XC60. De dynamische, vloeiende lijnen van het bovengedeelte en de gewaagde dakcontouren geven de XC60 het aanzien van een coupé.
Opvallende led-achterlichten
Aan de achterzijde worden de gespierde schouders geaccentueerd door de karakteristieke led-verlichting in de achterlichten. Voor het eerst in de geschiedenis van Volvo doen de achterlichten tevens dienst als remlichten, hetgeen betekent dat de rand op schouderhoogte in zijn geheel oplicht wanneer er wordt geremd, waardoor de XC60 opvalt. Het derde remlicht maakt integraal deel uit van de dakspoiler.
De merknaam Volvo staat in grotere letters – die bovendien verder uit elkaar staan – op de achterklep. Om het crossoverkarakter te benadrukken, is de XC60 leverbaar met stootstrips op de dorpels en met beschermplaten aan de voor- en achterzijde die in de bumpers geïntegreerd zijn. ‘Een ander nieuw kenmerk zijn de dakrails die voor het eerst in het dak geïntegreerd zitten. Dit geeft de auto een ongewoon lage en brede aanblik voor een crossover’, aldus Steve Mattin.
Interieur stelt bestuurder centraal
De XC60 zit ook binnenin vol energie. De nieuw ontworpen stoelen bieden volop comfort voor alle inzittenden, maar het is duidelijk dat de bestuurder een centrale rol vervult. Volvo’s inmiddels karakteristieke slanke, zwevende middenconsole kreeg een andere vorm en herbergt een nieuw display dat naar de bestuurder is gericht. ‘De bestuurder moet zich in deze auto voelen als een piloot van een zakenjet die zijn passagiers First Class vervoert. De zitpositie is bijzonder comfortabel en de bestuurder wordt omgeven door ergonomisch vormgegeven instrumenten. Hieruit ontstaat het gevoel van controle over de verkeerssituatie. De XC60 biedt meer intelligente veiligheidssystemen dan enig ander Volvo-model. Daarom wil ik dat de bestuurdersomgeving een hightech-gevoel uitstraalt’, zo vertelt Jonathan Disley, hoofd interieurdesign voor de nieuwe Volvo XC60.
Het interieur is zodanig ontworpen dat elk detail beweging verbeeldt. Jonathan Disley creëerde samen met zijn teamleden een energieke uitstraling door het thema thick-to-thin uit te werken dat voor opwinding zorgt. ‘De asymmetrische look geeft het interieur een zelfverzekerde uitstraling. Dit gevoel wordt versterkt door een uitgekiende mix van contrasterende materialen, zoals zachte, warme, donkere panelen en harde, koude aluminium inzetstukken’, aldus Jonathan Disley.
Stoelen met X-thema
De gestikte naden van de unieke, geprofileerde XC60-stoelen worden gekenmerkt door een opvallend X-patroon. ‘Cross Country, Cross City of Cross Over. Kies zelf maar welke interpretatie u het beste past’, zo legt Jonathan Disley uit. De ronding van de hoeken van de achterbankleuning is speciaal ontworpen voor een makkelijkere in- en uitstap. De achterbank staat ook iets hoger dan de voorstoelen zodat de achterpassagiers goed zicht hebben. De twee buitenste zitplaatsen zijn uiteraard te voorzien van de tweetraps stoelverhoger voor kinderen die in 2007 in de Volvo V70 en XC70 werd geïntroduceerd.
Voor de stoelbekleding is er keuze uit een breed aanbod van kleuren en materialen. ‘De keuze van kleuren en materialen weerspiegelt iemands persoonlijkheid, dus hebben we een breed scala van interieurmogelijkheden ontwikkeld waaruit klanten een individuele keuze kunnen maken’, zo verduidelijkt Anders Sachs, hoofdontwerper voor de interieurbekleding van de XC60. Op het gebied van kleuren en materialen is er keuze uit een aantal contrasterende combinaties. De meest opvallende contrastkleur in de XC60 is een nieuwe tint groen: Lemon Green. ‘Deze kleur is bedoeld om gezien te worden. Het is een kleur die een zelfverzekerde indruk maakt. De unieke asymmetrische middenconsole met zijn matzilveren frame is in geborsteld aluminium afgewerkt, maar is desgewenst ook te bestellen met een houtafwerking, glanzend of mat, waardoor de echtheid van het materiaal en de Scandinavische sfeer worden benadrukt’, aldus Anders Sachs. Voor de carrosserie zijn twee nieuwe kleuren beschikbaar: Terra Bronze en Lime Grass Green.
Uniek in dit segment: panoramadak met gelaagd glas
Of de klant nu voor een sober zwart interieur kiest of het interieur opfrist met Lemon Green, mede dankzij het nieuwe panoramadak van gelaagd glas (!) maakt het geheel een ruimtelijke en lichte indruk. De Volvo XC60 heeft de grootste laadopening in dit segment en zijn bagageruimte meet 480 liter. Net als in de V70 en XC70 is de achterbank in drie delen neerklapbaar (40/20/40). Elk deel is eenvoudig om te klappen, waarna een volledig vlakke laadvloer ontstaat.
Eersteklas audiosysteem
Het audiosysteem maakt deel uit van de First Class-beleving in de nieuwe XC60. Het systeem is leverbaar in drie varianten. De topversie, Premium Sound, is uitgerust met 12 Dynaudio-luidsprekers en een versterker met Dolby® Pro Logic® II Surround die 5x130 Watt levert. Een optionele digitale subwoofer onder de laadvloer levert nog eens 260 Watt extra. Het geluid is aan drie verschillende zitconfiguraties (bestuurdersstoel, beide voorstoelen of achterbank) aan te passen. Met de twee topversies van het audiosysteem is het mogelijk om mp3- en WMA-bestanden op cd af te spelen, hetgeen inhoudt dat honderden nummers op de cd-wisselaar zijn op te slaan. Alle versies van het audiosysteem zijn voorzien van een extra ingang (AUX) geschikt voor het aansluiten van eigen apparatuur, zoals een draagbare mp3-speler bijvoorbeeld. Op de USB-poort (op de twee topversies) kunnen een iPod, mp3-speler of USB-stick worden aangesloten.
Clean Zone InteriorOm inzittenden met een allergie een nog beter interieurklimaat te bieden, is de nieuwe Volvo XC60 uit te rusten met Clean Zone Interior, een systeem dat gebaseerd is op ECC (Electronic Climate Control) en IAQS (Interior Air Quality System). Wanneer de auto met de afstandsbediening wordt ontgrendeld, wordt het inzittendencompartiment gedurende een minuut automatisch geventileerd indien de buitentemperatuur hoger is dan 10 graden Celsius. Clean Zone Interior wordt aanbevolen door de Zweedse vereniging voor astma- en allergiepatiënten.
Bij de selectie van bekledingsmaterialen en andere interieurdetails kreeg een zo gering mogelijke uitstoot van gevaarlijke stoffen de hoogste prioriteit. De nieuwe XC60 is tevens de eerste Volvo die nu al voldoet aan de toekosmtige Europese normen ten aanzien van hergebruik en recyclebaarheid.
Nieuwe interpretatie van Volvo’s DNA
De Volvo XC60 wijst de weg naar de toekomst van Volvo Cars. ‘Om als een premiummerk te worden gezien, moeten we het aandurven ons gezicht te laten zien. Het opschroeven van de visuele impact van onze modellen vormde een van mijn belangrijkste doelstellingen sinds mijn aanstelling en met de XC60 zetten we nu een belangrijke stap. Dit is een Volvo zoals ik hem graag zie. Zie het maar als een Volvo voor mijzelf’, zo besluit Steve Mattin.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!