Ik denk dat het in praktijk wel meevalt, zowiezo is de lucht harstikke tubulent dus van een mooie gerichte laminaire stroming is geen sprake. Daarnaast is de koeling van de verbrandingsruimtes ook niet constant waardoor de achterste cilinders warmer worden van de voorste.
Het spruitstuk dat je liet zien, kan slechter zijn dan dan origineel. Ik ben zelf geen deskundige op het gebied van fluid dynamics, maar elke parameter heeft bijzonder grote invloed op de luchstroming. Geloof me het is een vak apart! Je kunt natuurlijk een spruitstuk op goed gevoel maken, maar de theorie kan toch sterk afwijken van je gewenste werking.
Wanneer je toch zelf een inlaatspruitstuk maakt, vergeet dan niet om elk inlaatkanaal te voorzien van een kelkje. Hierdoor krijg je een constantere drukverdeling over de cilinders en verhoog je de flowcapaciteit van je kanalen.
Die zuigerkoeling is interessant,, een elektrisch aangedreven tandwielpomp zou een goede aanvulling kunnen zijn. Heb je trouwens nog foto update van je mooie volvo?
Volvo 164
-
- 4th Gear member
Tussen theorie en praktijk zitten idd altijd grote verschillen 
Ik haal een deel van mijn wijsheden trouwens uit Dit boek. er staat heel veel in over de turbo techniek, van simpel tot gevorderd.
op de website www.turbobricks.com wordt ook heel veel gedaan met volvo en turbo's daar staan echt hele mooie spruitstukken die van voor tot achter doorgerekend zijn, scheelt soms 80 pk!
Foto's van mijn auto gaan natuurlijk wel komen, maar ik wil eigenlijk eerst de verlaging's kit er op hebben. nu lijkt het net een traktor!, ook het weer werkt niet mee
Als ik me met het turbo gedeelte ga bemoeien wil ik aluminium inlaat bouwen met kelkjes enz, eerst alles door rekenen met een programma en dan bouwen, 80pk winst die lijkt me wel wat haha!
Ik ben heel benieuwt hoe je setup gaat worden!, veel foto's maken :p (moet je mij horen.... :0 )
Welke turbo heb je gekocht? en met welke compressie en boost ga je draaien?

Ik haal een deel van mijn wijsheden trouwens uit Dit boek. er staat heel veel in over de turbo techniek, van simpel tot gevorderd.
op de website www.turbobricks.com wordt ook heel veel gedaan met volvo en turbo's daar staan echt hele mooie spruitstukken die van voor tot achter doorgerekend zijn, scheelt soms 80 pk!
Foto's van mijn auto gaan natuurlijk wel komen, maar ik wil eigenlijk eerst de verlaging's kit er op hebben. nu lijkt het net een traktor!, ook het weer werkt niet mee

Als ik me met het turbo gedeelte ga bemoeien wil ik aluminium inlaat bouwen met kelkjes enz, eerst alles door rekenen met een programma en dan bouwen, 80pk winst die lijkt me wel wat haha!
Ik ben heel benieuwt hoe je setup gaat worden!, veel foto's maken :p (moet je mij horen.... :0 )
Welke turbo heb je gekocht? en met welke compressie en boost ga je draaien?
- ferdy
- 4th Gear member
Hey Bas, Ik ga op 0,6 bar boos draaien, compressieverhouding ~ 1:8 en ik gebruik een grote versie van de t3/t4 turbo omdat die gewoon ontzettend gunstig geprijsd is! Volgens m'n berekeningen blijf ik buiten het surge gebied
Ik zal dat boek eens bekijken (via UK maar 15 pond dus..
) Laten we tijdens de kerstvakantie een keer meeten om ideen en data uit te wisselen!

Ik zal dat boek eens bekijken (via UK maar 15 pond dus..

- ferdy
- 4th Gear member
Niet ideaal maar het ziet er leuk uit:

strakke bak

link http://www.bilforumet.no/160/130106-164 ... itt-3.html

strakke bak

link http://www.bilforumet.no/160/130106-164 ... itt-3.html
-
- 4th Gear member
dat is idd een gaaf project!
dit bedoelde ik ongeveer.
Met mijn Holset Hx35 zit ik ook aardig in de richting ik heb berekend op ongeveer 350pk KLIK (ff op refresh maps drukken, mijn turbo is de onderste)
In de kerstvakantie (leven het onderwijs!) ga ik mn verlagings set monteren, dit zal denk ik in de wel bekende schuur tussen scherpenzeel en barneveld gebeuren
, ff een keertje meeten lijkt me leuk!

dit bedoelde ik ongeveer.
Met mijn Holset Hx35 zit ik ook aardig in de richting ik heb berekend op ongeveer 350pk KLIK (ff op refresh maps drukken, mijn turbo is de onderste)
In de kerstvakantie (leven het onderwijs!) ga ik mn verlagings set monteren, dit zal denk ik in de wel bekende schuur tussen scherpenzeel en barneveld gebeuren

-
- 4th Gear member
ik heb de accu kabel uit een BMW 530D ik rond het jaar 2000. ik ben naar een sloperij gegaan en ben gaan zoeken. deze auto had de accu in de kofferbak. hij zit vast met plastic clipjes, goed trekken dus
veel bmw's hebben de accu onder de achterbank, dan is de kabel te kort! kosten? 15 euro 
De kabel is net lang genoeg om vanaf het schutbord tot en met de verhoging in de kofferbak te komen. op die verhoging zit bij jouw de gastank!
Ik denk dat je beter af bent met een oude MIN kabel van een lasapparaat of gewoon nieuw kopen.
als je nieuw wilt gaan kopen wil ik je afraden bij een tuningshop te gaan winkelen. bij een zaak die voor de scheep/plezier vaart verkoopt hebben ze ook kabel, vaak goedkoper en betere kwaliteit als bij de tuningshops.

De kabel is net lang genoeg om vanaf het schutbord tot en met de verhoging in de kofferbak te komen. op die verhoging zit bij jouw de gastank!
Ik denk dat je beter af bent met een oude MIN kabel van een lasapparaat of gewoon nieuw kopen.
als je nieuw wilt gaan kopen wil ik je afraden bij een tuningshop te gaan winkelen. bij een zaak die voor de scheep/plezier vaart verkoopt hebben ze ook kabel, vaak goedkoper en betere kwaliteit als bij de tuningshops.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Ferdy waar woon je? Ik heb denk ik nog een lange min kabel liggen zal vanavond of morgen eens kijken.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- 4th Gear member
Zo! ik begin eindelijk profijt van mijn megasquirt installatie te krijgen!
afgelopen weekeind heb ik de auto goed afgesteld (mijn vader reed, ik met de laptop op schoot) binnen een uur was de auto goed!
Tijdens accelereren de AFR rond de 13:1 tijdens normaal constant rijden 15:1 (voor het brandstof gebruik).
Vanochtend voor het eerst starten met -1 graden.... even de laptop eraan crankingpulsewide aanpassen. BROEM!
vanaf -1 tot 80graden 900toeren stationair zonder gekke hikjes enz!
echt een verschil met de 164 van mn vader, die heeft vooral op gas best moeite om rond te komen s'morgens.
afgelopen weekeind heb ik de auto goed afgesteld (mijn vader reed, ik met de laptop op schoot) binnen een uur was de auto goed!
Tijdens accelereren de AFR rond de 13:1 tijdens normaal constant rijden 15:1 (voor het brandstof gebruik).
Vanochtend voor het eerst starten met -1 graden.... even de laptop eraan crankingpulsewide aanpassen. BROEM!
vanaf -1 tot 80graden 900toeren stationair zonder gekke hikjes enz!
echt een verschil met de 164 van mn vader, die heeft vooral op gas best moeite om rond te komen s'morgens.
-
- 4th Gear member
Zo, heel Nederland ingesneeuwd haha!,
Waar blijven de filmpjes? ik ben met mn broertje ff buiten gaan spelen
http://www.youtube.com/watch?v=rFoC8AYzl3Y
Ik ga dinsdag de auto verlagen, nu was ik eigenlijk wel blij met die hoge pootjes.
ik moet zeggen dat ik nog redelijk vooruit kan komen, als ik gang heb dan gaat het goed.

Ik ga dinsdag de auto verlagen, nu was ik eigenlijk wel blij met die hoge pootjes.
ik moet zeggen dat ik nog redelijk vooruit kan komen, als ik gang heb dan gaat het goed.
-
- 4th Gear member
ZO! het verlagen ging sneller dan dat ik dacht!
Ik ben smiddags begonnen met de achterkant, savonds heb ik de voorkant gedaan. Het ging eigenlijk best makkelijk, er zat een boutje dwars die heb ik doorgeslepen en vervangen.

Hier zie je het verschil tussen de achter-veren.

Met dit als resultaat!.

Hier zie je het verschil tussen de voor-veren.

Voorwiel ophanging met losse onderarm

Voorwiel ophanging gemonteerd, de oplettende kijker spot mijn gevlochten remslangen

het resultaat aan de voorkant..
De set veren die ik gekocht heb geeft een verlaging van 30mm, omdat mijn auto van die achterlijke hoge amerikaanse veren had is het verschil zo enorm.
Ik zal binnenkort een betere foto maken (overdag)
het korte stukje wat ik gereden heb viel niet tegen!, de stuur uitslag is niet veranderd en het over drempels rijden gaat goed. De progressieve veren doen duidelijk hun werk.
Ik ben smiddags begonnen met de achterkant, savonds heb ik de voorkant gedaan. Het ging eigenlijk best makkelijk, er zat een boutje dwars die heb ik doorgeslepen en vervangen.

Hier zie je het verschil tussen de achter-veren.

Met dit als resultaat!.

Hier zie je het verschil tussen de voor-veren.

Voorwiel ophanging met losse onderarm

Voorwiel ophanging gemonteerd, de oplettende kijker spot mijn gevlochten remslangen

het resultaat aan de voorkant..
De set veren die ik gekocht heb geeft een verlaging van 30mm, omdat mijn auto van die achterlijke hoge amerikaanse veren had is het verschil zo enorm.
Ik zal binnenkort een betere foto maken (overdag)
het korte stukje wat ik gereden heb viel niet tegen!, de stuur uitslag is niet veranderd en het over drempels rijden gaat goed. De progressieve veren doen duidelijk hun werk.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
ziet er een pak beter uit dan de XC164 die je eerder liet zien 

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- biadman
- 4th Gear member
hier is een fimpje...B-lennium schreef:Zo, heel Nederland ingesneeuwd haha!,
ziet er goed uit trouwens die verlaging!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- Boele
- 4th Gear member
@ B-lennium:
Hoe ben jij van plan de naafdopjes op de polarisvelgen te monteren?
Zelf heb ik een P1800 waar ik polarissen onder heb gezet. De stalennaafdopjes steken namelijk te ver uit om de plastic dopjes te monteren.
(voor zover ik weet zijn schijven van de 1800E en 164 gelijk)
Groeten Boele
Hoe ben jij van plan de naafdopjes op de polarisvelgen te monteren?
Zelf heb ik een P1800 waar ik polarissen onder heb gezet. De stalennaafdopjes steken namelijk te ver uit om de plastic dopjes te monteren.
(voor zover ik weet zijn schijven van de 1800E en 164 gelijk)
Groeten Boele