Pagina 6 van 7

Geplaatst: 06.06.2008 - 13:33
door Fulaks
André,

ik heb net de ervaring dat harder rijden op de Duitse autobahn NIET wordt afgestraft met een merkelijk hoger verbruik, en dat heb ik van andere V70-bezitters (nieuw model) ook al gelezen op dit forum.

Wellicht is hier inderdaad een onderscheid te maken tussen de V70 en de XC70, waarbij die laatste zeker voor autostradegebruik een ongunstigere stroomlijn heeft doordat ie wat hoger op z'n poten staat en door de 4x4.

Geplaatst: 06.06.2008 - 13:44
door xc-men
Ter aanvulling, bandenspanning kan ook van invloed zijn.

Geplaatst: 06.06.2008 - 13:50
door Fulaks
xc-men schreef:Ter aanvulling, bandenspanning kan ook van invloed zijn.
Ja, die moet ik dringend verhogen naar de "eco-bandenspanning" die in de handleiding staat !

Geplaatst: 06.06.2008 - 13:52
door Fulaks
xc-men schreef:@ Fulaks, laat je ons wel even weten wat het verbruik is onder normal gebruik.
Het is in elk geval zakkende. Jammer genoeg heb ik de fagelopen week weinig lange stukken gereden. Na tuning is het zeker zo dat het verbruik nog meer afhankelijk is van de rijstijl.

Als je veel relatief korte afstanden doet betaal je de prijs van het opwarmen van de motor en ook de regenratie van de dieselpartikelfilter gooit dan roet (!) in het eten qua verbruik. Ik had wel graag een lampje of een melding gehad op de display als die DPF aan een regeneratiecylcus bezig is, dan kan je dat ook wat plaatsen.

Geplaatst: 06.06.2008 - 15:21
door André4x4
Fulaks schreef:Wellicht is hier inderdaad een onderscheid te maken tussen de V70 en de XC70, waarbij die laatste zeker voor autostradegebruik een ongunstigere stroomlijn heeft doordat ie wat hoger op z'n poten staat en door de 4x4.
Dat is me duidelijk en AWD kost inderdaad wat vermogen maar een XC70 uit 2002 met D5 GT en mijn XC70 uit 2008 met D5 GT zouden vergelijkbaar verbruik laten zien. Of misschien zou de jongste zelfs een lager verbruik moeten hebben met een iets betere stroomlijn en modernere techniek.... niet? :badairday:

O, ik heb er nu 9000 km opzitten en rij 70% snelweg....

Geplaatst: 06.06.2008 - 15:28
door Edgar
Over het algemeen gaat een nieuwe auto pas boven de 10.000 km zuiniger worden, bij mij A4 merkte ik dat meer dan bij mijn V50.
Verschil tussen 163 PK (200 na tuning) en 109 pk (145 na tuning).

Als je zuiniger wilt, ga voor maatwerk en dan eco-tuning.

Geplaatst: 06.06.2008 - 20:24
door Ben
Mijn XC70 D5 185 pk had de laatste 10.000 km een verbruik van 7.5 ltr/100 km.
Ik heb de teller vandaag weer op 0 gezet en zal over een poosje weer melden hoe het er dan uit ziet.

Dat een MY08 meer lust zal wellicht ook met het formaat te maken hebben. Hij is nu eenmaal wat groter dan een 'oude'. En is hij ook zwaarder. Die van mij weegt 1664 kg zonder passagiers. MY08 weegt 1721 kg leeg.

Geplaatst: 06.06.2008 - 22:32
door xc-men
Andre, je XC70 uit 2002 was dat een 163PK versie? zo ja dan verbruikt die een stukje minder dan de D5 185PK. Je mag wel verwachten van VOLVO een top merk dat het verbruik wat minder is tussen een nieuwe model en oude. In ons geval en van vele andere D5 gebruikers is het verbruik alleen maar een heel stuk hoger geworden. Ik heb nog eens de official VOLVO verbruik cijfers van de twee model erbij gehaald:
Oude model MY07 D5 185PK met GT verbruik in de stad 10.5L, snelweg 7L, gemiddeld 8.5l
Nieuwe Mode MY08 D5 185PK met GT stad 11,2L, snelweg 6.9L, gemiddeld 8.3L
Je zie hier dus dat beide D5 versies bijna gelijk zijn???.
Wel moet je rekening houden dat de motor pas na 10.000 zuiniger gaat worden, dat is het verhaal van VOLVO maar dat was bij ons niet het geval zelfs niet na 14.000KM. Ik heb uiteindelijk maar een RICA PPC van Volvotech gekocht en het verbruik ging gelijk een stuk maar beneden, bijna 20% minder verbruik op dit moment. Het verbruik is bij onze XC70 van een 9.8L naar 8.5L gegaan. :P :P :P voor RICA en :-x :-x :-x voor VOLVO engine engineers

Geplaatst: 07.06.2008 - 00:09
door nicolo
@Ben
Gefeliciteerd! Ik rijd zelf ook met een XC 70 D5 185PK (automaat), classic, MY2007. Verbruik na 50.000 km geen 7,5 l, maar net geen 9 l. En nu niet dat ik als een gek rondscheur... Ik hoor dat sowieso de euro 4 D5 met roetfilter een stuk meer verbruikt dan de oude D5 163 PK euro 3
@Edgar
Ecotuning toch wel in de juiste proporties zien, en geen valse verwachtingen scheppen...De laatste weken is op het forum, lijkt me, een ware hype ontstaan rond tuning om minder te verbruiken. Mijn XC is ook door Pedro Hartog onder handen genomen (nu 6000 km mee gereden) Ik vroeg een soft/ecotuning, dus geen piekvermogens. Resultaat is een véél beter rijdende wagen, die stevig van onderuit oppikt, top, maar besparing? max. - 0,2 l tot nu toe gemeten. Ligt het aan de tuning (geeft Rica dan toch meer resultaat? zie XC-men), de wagen, aan mij? In elk geval, die "maattuning" die ik toch kreeg is geen feilloos wondermiddel . (nb verbruik = aan de pomp, op de boordcomputer is het verbruiksvoordeel groter, opletten dus)

Geplaatst: 14.06.2008 - 18:27
door André4x4
XC-men, het betreft de auto van een buurman. Geen idee of dit een 163 of 185 pk diesel is. Wat ik wel weet is dat hij een stuk 'sportiever' dan ik zelf rijd. Zijn auto zal id wat lichter zijn, maar ik zou (rijgedrag vergelijkend) toch minimaal een gelijk verbruik verwachten.

Geplaatst: 14.06.2008 - 23:00
door Sport Edition D5
Vraag aan XC-men en andere XC70 D5 MY08 GT rijders met tuning:

Schakelt de GT ook beter bij lage snelheden? Dat zou met name voor mij een reden voor tuning zijn. Bij wegrijden in 1, 2 en ook 3 is er slip tot +/- 45 km/h. Wordt dat ook beter? Ik wil dus duidelijk op koppel met lage toeren rijden.
Voor de rest ben ik al overtuigd met jullie commentaar.

Hoor het graag.
Wim

Geplaatst: 15.06.2008 - 20:54
door kameel1
Wim, ik weet niet wat je precies bedoelt met slip tot 45 km/h, wel vindt ik dat als je iets lomp gas geeft in de bocht hij wat te snel terug schakelt naar 2 dit ondervang ik inmiddels door in debocht even rustig gas te geven en vervolgens wat dieper te trappen waarbij hij in z'n 3 blijft en lekker vlot naar 80 spurt.

Geplaatst: 15.06.2008 - 21:26
door Big Blue
Sport Edition D5 schreef:Vraag aan XC-men en andere XC70 D5 MY08 GT rijders met tuning:

Schakelt de GT ook beter bij lage snelheden? Dat zou met name voor mij een reden voor tuning zijn. Bij wegrijden in 1, 2 en ook 3 is er slip tot +/- 45 km/h. Wordt dat ook beter? Ik wil dus duidelijk op koppel met lage toeren rijden.
Voor de rest ben ik al overtuigd met jullie commentaar.

Hoor het graag.
Wim
Ik zie dat je overweegt 19" velgen te monteren, weet je reeds welke in aanmerking komen?
Welke heb je er momenteel onder liggen?
Indien mogelijk een foto'tje ??
Greetz.

Geplaatst: 15.06.2008 - 23:46
door xc-men
Wim, Ja de GT schakelt veel beter en sneller, met de RICA tuning (PPC) schakelt de GT de D5 motor rond de 100Km al in de 6e versnelling. Standard schakelt de D5 pas rond de 120Km in de 6e versnelling. Je heb het gevoel dat je in een andere auto rijd en dat er andere motor in zit. Echt een goed gevoel en er is veel meer power als je het nodig hebt. Wij hebben zelf eigelijk de PCC gekocht om het verbruik naar beneden te krijgen en dat is prima gelukt. Je kan de PPC van Rica bij de Forum sponsor Volvotech online bestellen. Gewoon doen dus!!!

Geplaatst: 16.06.2008 - 22:52
door Sport Edition D5
Kameel1 en XC-men: dank voor de reactie.

Met slip bedoel ik bij het wegrijden dat het toerental naar zo'n 2500 gaat en zo voel je de 2 en 3 inkomen. Vanaf +/- 45 km/h pakt de bak en zie je het toerental meelopen met de snelheid (lock-up). En die slip vind ik vervelend. net of je geen controle op de situatie hebt. Datzelfde heb je ook als je bijv. een rotonde moet rijden. Met de bak in handschakeling wordt het iets beter maar tot die 45 km/h blijft het lastig. Dus vroeg mij af of na de Rica tuning dat gedrag ook beter wordt.

Big Blue: nog geen keuze gemaakt. Advanti Shine Silver in 19 inch zou het kunnen worden. Rij nu op de 17 inch sargas. Staat een beetje slap onder de XC. Ik hou je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Geplaatst: 25.06.2008 - 23:15
door Big Blue
Vorige week dan toch de PPC Rica van Volvotech besteld en deze week de software zelf geladen, dit was niet in 1,2,3 gebeurt maar door de uitstekende service van Bob die de software in enkele uurtjes had aangepast en via email doorgestuurd, toch nog dezelfde dag kunnen genieten van wat extra power.

Nogmaals.......ik kan dit iedereen aanraden.

Geplaatst: 14.07.2008 - 19:43
door YGS
Heb het weekend S80 D5 Geartronic (2008) getuned. Vrijdag besteld bij VolvoTech. Zaterdag opgehaald. Helaas 2 dagen wachten ivm server outage, maar net nieuwe software naar auto geladen. Gaat snel, soepel. Auto gaat als de brandweer. Uhhhh sneller dan de brandweer want die ging ik op de rijksweg voorbij.....
A.S. vrijdag naar Portugal ermee. Ben benieuwd.

Bob, goede service!!

Geplaatst: 14.07.2008 - 23:18
door VolvoTech
Niet te hard richting portugal he!

Geplaatst: 26.12.2008 - 16:15
door pieter007
ik heb even een paar vraagjes :

ik rij met een v50 2.0D met dpf :(
als de dpf gaat reinigen schokt mijn auto op bepaalde toerentallen (ik denk dat er iets mis is in het motormanegmtent systeem ? want er zijn al vele onderdelen vervangen en blijft zo .. )

als ik de ppc zou aanschaffen , zou het dan kunnen dat dit een beter motormanegment systeem is zodat het schokken bij het regeneren verleden tijd is ? want het is zéér irritant

of ... ik lees dat er op maat verkrijgbare software is :
is het dan mogelijk dat ik software krijg van b.v. een v50 2.0D zonder roetfilter zodat ik het filter eronderuit kan halen en er een rechte buis (dit is mogelijk , heb al gekeken) zou onderhangen en zo zonder dpf kan rijden ..
en als ik naar de keuring moet ( originele software er terug op en de dpf er terug onder)


dan nog een vraagje , je kan als je een nieuwe volvo koop de ppc houden en laten herprogrameren voor de nieuwe vin enz ..

maar we hebben 2 volvo's in het gezin die kunnen ppc getuned worden


nog een s80 ( is wel al reeds getuned door rica )

is het mogelijk om de ppc te gebruiken voor de 2 volvo's ?

en nog een belangrijk puntje wat is de prijs ?

mvg pieter

Geplaatst: 27.12.2008 - 21:06
door Frenk
Neem eens contact op met verschillende tuners en vergelijk maar voor zover ik weet kan een PPC niet gebruikt worden voor verschillende wagens.
De prijs voor een PPC varieert van model tot model.
Ik betaalde voor mijn C70 2.4 een goeie 500 Euro bij BSR en ik ben best tevreden (alhoewel het verbruik bij mij zeker niet gedaald is).
De PPC kan inderdaad hertuned worden voor een nieuwe vin. Ze vervangen dan de software op de SD-kaart.
Wat die roetfilter betreft, dat weet ik niet.

Veel succes!