topsnelheid
- Michael Oud
- 5th Gear member
Ook dat heb ik beschreven. In Duitsland vond men 250 km/h ooit mooi genoeg, om een strijd met als wapen topsnelheid te voorkomen. Sommige niet duitse merken houden zich ook aan die ongeschreven regel. Volvo blijkbaar met haar snelste benzine versies ook. Maar met de diesels niet.
Die ooit gekozen 250 km/h is gekozen door de toenmalige "premium" (wat een rotwoord trouwens) merken. Daar kan, in de klantbeleving, uit opgemaakt worden dat alles wat die 250 km/h niet haalt niet zo "premium" is als de anderen die het wel halen.
Die ooit gekozen 250 km/h is gekozen door de toenmalige "premium" (wat een rotwoord trouwens) merken. Daar kan, in de klantbeleving, uit opgemaakt worden dat alles wat die 250 km/h niet haalt niet zo "premium" is als de anderen die het wel halen.
Volvo 940 SE
- Michael Oud
- 5th Gear member
Honda blokje? (sorry voor off topic)960driver schreef:Valt wel mee hoor, heb een Mini bouwjaar 1991, 6 bak, speciaal blok, topsneldheid (echte) kilometers rond de 250km/u. (is wel wat meer aan verbouwd dan alleen het blokeen degelijk gebouwde auto nodig hebt om 250km/h)
Mijn 960 is ook begrensd, de begrenzer hangt onder aan m'n been en heet voet.
Volvo 940 SE
- menjo
- 7th Gear member
De enige reden dat ze die begrenzing bij 250 ingevoerd hebben was om de regering van Duitsland te overtuigen dat ze geen snelheidslimiet hoeven in te voeren. Jouw door de "echte premium" merken verzonnen grens is dus dikke onzin.Cojones schreef:Ook dat heb ik beschreven. In Duitsland vond men 250 km/h ooit mooi genoeg, om een strijd met als wapen topsnelheid te voorkomen. Sommige niet duitse merken houden zich ook aan die ongeschreven regel. Volvo blijkbaar met haar snelste benzine versies ook. Maar met de diesels niet.
Wat een klant daar uit op maakt is precies de discussie hier. Die klant heeft waarschijnlijk geen argumenten voor het feit dat hij vind dat een auto 250 moet om meer premium te zijn, net als ik die hier nog niet gezien heb.
- Michael Oud
- 5th Gear member
De wedloop met steeds hogere snelheden zou resulteren in wellicht zulke hoge snelheden dat er limieten op de snelweg zouden gaan gelden. Ok. Jij je zin. Feit is wel dat er eind jaren 80 nogal gestreden en gesmeten werd met topsnelheden (de audi 200 turbo, de snelste stationwagen op de markt!! etc.).menjo schreef: De enige reden dat ze die begrenzing bij 250 ingevoerd hebben was om de regering van Duitsland te overtuigen dat ze geen snelheidslimiet hoeven in te voeren. Jouw door de "echte premium" merken verzonnen grens is dus dikke onzin.
Wat een klant daar uit op maakt is precies de discussie hier. Die klant heeft waarschijnlijk geen argumenten voor het feit dat hij vind dat een auto 250 moet om meer premium te zijn, net als ik die hier nog niet gezien heb.
Hoe dan ook, het feit dat "de mens" altijd nieuwsgierig is naar topsnelheden en acceleratiecijfers doet zómaar vermoeden dat het wel als criterium voor premium gezien kan worden. Als topsnelheid niet relevant zou zijn, zou het ook niet in elk plat wekelijks autoblad en in elk foldertje vermeld worden.
Volvo 940 SE
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Nog steeds nergens gelezen wat topsnelheid nu met premium te maken heeft
Volvo for life
- menjo
- 7th Gear member
Dus nu zijn platte wekelijkse autobladen de maatstaf voor premium? 
Maar serieus, ik denk niet dat we ergens heen gaan in deze discussie, ieder heeft z'n mening, maar d'r is gewoon geen redenatie voor.

Maar serieus, ik denk niet dat we ergens heen gaan in deze discussie, ieder heeft z'n mening, maar d'r is gewoon geen redenatie voor.
- Michael Oud
- 5th Gear member
Jongens, topsnelheid is meestal het gevolg van bouwkwaliteit (het zij in de vorm van veel vermogen, het zij in de vorm van gewichtsbesparing of een gunstige luchtweerstand of een combinatie hiervan). Bouwkwaliteit is een onderdeel van iets wat men "Premium" noemt. Wat men als premium beleefd. Het gaat immers om merkbeleving tegenwoordig. Alles is gebouwd op beleving. We leven in een belevingseconomie. Producten en diensten bieden bijna nooit iets vernieuwends meer. Vernieuwing wordt gezocht in de beleving er omheen.
Zie je. En zoals ik al eerder schreef, (gebrek aan) een hoge topsnelheid is niet per definitie een reden om wel of niet premium te zijn, maar het bepaald wel mede of iets premium is. Een Mercedes S klasse met een 1.5dci met 80 pk die krap 130 haalt kan men moeilijk premium noemen, omdat de constructeur haar kunde niet voldoende laat zien.
Zie je. En zoals ik al eerder schreef, (gebrek aan) een hoge topsnelheid is niet per definitie een reden om wel of niet premium te zijn, maar het bepaald wel mede of iets premium is. Een Mercedes S klasse met een 1.5dci met 80 pk die krap 130 haalt kan men moeilijk premium noemen, omdat de constructeur haar kunde niet voldoende laat zien.
Volvo 940 SE
- menjo
- 7th Gear member
Lees de eerste posts nog even:Cojones schreef:Jongens, topsnelheid is meestal het gevolg van bouwkwaliteit (het zij in de vorm van veel vermogen, het zij in de vorm van gewichtsbesparing of een gunstige luchtweerstand of een combinatie hiervan). Bouwkwaliteit is een onderdeel van iets wat men "Premium" noemt. Wat men als premium beleefd. Het gaat immers om merkbeleving tegenwoordig. Alles is gebouwd op beleving. We leven in een belevingseconomie. Producten en diensten bieden bijna nooit iets vernieuwends meer. Vernieuwing wordt gezocht in de beleving er omheen.
1) topsnelheid is in dit geval het gevolg van de begrenzer, niet van de bouwkwaliteit (waar heb ik dit eerder gelezen?)
2) we praten over een auto met 226 pk die 225km/u ofzo gaat.
Je 1.5dci vergelijking slaat nergens op, natuurlijk zal dat geen premium gevoel geven, maar dan waarschijnlijk vooral vanwege het acceleratievermogen en daar was ik het al met je eens. Als een auto op 130 begrenst zou zijn en hij accelereert gewoon snel (laten we zeggen hij heeft 226 pk) kan ie bij mij nog prima premium zijn.
- Michael Oud
- 5th Gear member
Ik zeg ook nergens dat de auto uit het begin geen premium kan zijn toch? Ik geef alleen aan wat de link is tussen premium en topsnelheid. Iets dat jij en bart simpson niet zagen.
Volvo 940 SE
- Michael Oud
- 5th Gear member
En als mensen vinden dat die er is, dan is die er. Premium bestaat ook niet als mensen niet vinden dat 't bestaat.
Premium is een beleving. Een beleving is niet tastbaar.
Mag ik vragen wat je werk/studie/achtergrond is?
Mag ik vragen wat je werk/studie/achtergrond is?
Volvo 940 SE
- menjo
- 7th Gear member
Mee eens, vanwaar dan al die mislukte pogingen tot argumentatie?Cojones schreef:En als mensen vinden dat die er is, dan is die er. Premium bestaat ook niet als mensen niet vinden dat 't bestaat.
Ik werk als ingenieur, ontwikkel wiskundige algorithmes en zet dat om in efficiente software, meestal gerelateerd met audio. Ik heb elektrotechniek gestudeerd aan het WO, maar durf mezelf in m'n vakgebied wel autodidact te noemen. Wat doet dat er toe?Mag ik vragen wat je werk/studie/achtergrond is?
- Michael Oud
- 5th Gear member
Mislukte pogingen? Omdat het er wel is, maar alleen niet tastbaar. Topsnelheid is iets tastbaars. Net als bouwkwaliteit. Premium niet. Leg maar eens uit waarom iemand een bepaald motief als premium ervaart, en een ander motief niet. Zelfde als met snelheid.
Nu ik zie wat je achtergrond is, erg exact, begrijp ik wel dat je mijn beargumentatie niet kan volgen. Had je me verteld dat je iets creatiefs had gedaan, of iets met marketing, dan had ik het minder begrepen.
Als je erg exact bent ingesteld zul je abstracte en emotionele connotaties wellicht minder snel snappen of zien. Is niet erg, levert leuke discussies als deze op.
Nu ik zie wat je achtergrond is, erg exact, begrijp ik wel dat je mijn beargumentatie niet kan volgen. Had je me verteld dat je iets creatiefs had gedaan, of iets met marketing, dan had ik het minder begrepen.
Als je erg exact bent ingesteld zul je abstracte en emotionele connotaties wellicht minder snel snappen of zien. Is niet erg, levert leuke discussies als deze op.
Volvo 940 SE
- menjo
- 7th Gear member
Sorry hoor, maar nu draai je alles om. Ik ben degene die als eerste zegt dat het een mening (gevoel, iets niet tastbaars) is dat snelheid een reden om een auto meer premium te noemen is.
Jij probeert die link exact te beargumenteren (betere bouwkwaliteit is meer vermogen is meer snelheid is meer premium), argumenten die ik eenvoudig weerlegd heb met wat feiten.
Jij probeert die link exact te beargumenteren (betere bouwkwaliteit is meer vermogen is meer snelheid is meer premium), argumenten die ik eenvoudig weerlegd heb met wat feiten.
- Oceanracer
- Geartronic member
Zucht... toch maar weer een slotje? 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race