Ik heb een paar weken terug een V50 besteld. Toen heb ik de 1.6D DRIVe wel overwogen, maar uiteindelijk voor de 2.0D gekozen. Het verschil in vermogen vind ik persoonlijk véél toevoegen in rijcomfort. De 1.6D vind ik redelijk tam en lui.
Ook een belangrijk argument om niet voor de DRIVe te kiezen was dat deze niet in aanmerking kwam voor de 20% bijtelling. Nu is dat wel het geval, maar ik betwijfel of ik dan wel voor de DRIVe zou kiezen i.p.v. de 2.0D. Kan me goed voorstellen dat het voor veel mensen nu ineens interessant is geworden om de DRIVe te bestellen i.v.m. het 20% tarief. Dat scheelt grofweg zo'n euro 75,- netto per maand op je loonstrookje ...
Geplaatst: 07.03.2009 - 11:39
door Volvoman
Heeft iemand al foto's gezien van de V70 en S80 in Geneve?
Geplaatst: 07.03.2009 - 20:33
door Paul
Ja, er staat zo'n webcam. Doel je op het nieuwe logo? à la XC60? Dat klopt V70 krijgt dat ook.
Geplaatst: 08.03.2009 - 08:32
door Volvoman
staan ze!
Geplaatst: 08.03.2009 - 10:39
door diMarco
Het valt mij vooral op dat hier veel gesproken wordt over "milieu-vriendelijk".
Ik denk echter dat hét argument om één van de nieuwe DRIVe modellen te kopen (leasen) vooral de lagere fiscale bijtelling (20% ipv 25%) is.
Geplaatst: 08.03.2009 - 10:45
door bart simpson
diMarco schreef:Het valt mij vooral op dat hier veel gesproken wordt over "milieu-vriendelijk".
Ik denk echter dat hét argument om één van de nieuwe DRIVe modellen te kopen (leasen) vooral de lagere fiscale bijtelling (20% ipv 25%) is.
klopt, het milieu interesseert een autokoper helaas doorgaans compleet niets
Geplaatst: 08.03.2009 - 11:14
door diMarco
bart simpson schreef:klopt, het milieu interesseert een autokoper helaas doorgaans compleet niets
Inderdaad, het milieu-aspect is niet doorslaggevend, het netto verschil op je loonstrookje wel. Overigens vind ik het financiële verschil nog redelijk mager. In het geval van de V50 1.6D DRIVe ten opzichte van de 2.0D zou dat circa euro 75,- netto per maand zijn. Ik weet niet of dit voldoende stimulans is? Zeker als je 50.000 km/jaar rijdt, dan wil je ook wel een beetje vermogen.
De 25% bijtelling nog verder omhoog schroeven (bijv. 30%) voor "vieze" auto's lijkt me ook niet haalbaar. Dan zul je zien dat er meer mensen de leasebak na werktijd stil zetten (géén bijtelling) en er een nog meer vervuilend tweedehandsje naast rijden voor privé-gebruik. Dat zie je nu al steeds vaker gebeuren, ook een slechte ontwikkeling. Dit komt het milieu zeker niet ten goede.
Geplaatst: 08.03.2009 - 11:23
door bart simpson
op zich jammer, het op gas rijden is net zo'n verhaal, met droge ogen beweren dat het allemaal voor het milieu is, overduidelijke onzin
Geplaatst: 08.03.2009 - 14:32
door Johan
Alle auto's in de wereld dragen voor 0,8% bij aan de CO2 uitstoot.
"Groene" en DRIVe auto's dekken dus alleen een behoefte die gecrëerd is door marketing machines en een gekweekt collectief gevoel, gevoed door multimediale geilheid van mislukte presidentskandidaten en beelden van ineenstortende ijsbergen.
De werkelijke oorzaken worden nauwelijks aangepakt omdat dit kan leiden tot een economische recessie (volgens Busch destijds). Nu is er een recessie om andere redenen en het aardige daardoor is dat dit een positief effect heeft op het millieu zonder dat we daar verder iets bewust aan doen.
Zolang een groen geweten geld oplevert (minder bijtelling) zijn we allemaal zo groen als gras
Geplaatst: 08.03.2009 - 14:37
door least
bart simpson schreef:
diMarco schreef:Het valt mij vooral op dat hier veel gesproken wordt over "milieu-vriendelijk".
Ik denk echter dat hét argument om één van de nieuwe DRIVe modellen te kopen (leasen) vooral de lagere fiscale bijtelling (20% ipv 25%) is.
klopt, het milieu interesseert een autokoper helaas doorgaans compleet niets
Milieu is ook niet mijn grootste overweging er 1 te bestellen, de 20% bijtelling wel.
OK, milieu is mooi meegenomen, maar een druppeltje op een gloeidende plaat als je ziet wat er in Amerika en Azië rondrijdt aan viezigheid.
Geplaatst: 08.03.2009 - 16:33
door Paul
Maar als de overheid komt met die slooppremie denk ik dat het wel de goede kant op gaat. Dat zijn immers de vieste auto's. Alle oude diesels, maar dan moeten ze wel zorgen dat het gecontroleerd gebeurd en niet dat die auto's toch in Afrika gaan rijden.
Verplaatsen we de C02 alleen maar...
Geplaatst: 08.03.2009 - 16:55
door bart simpson
Waarom ga je mensen belonen middels een lagere bijtelling als dat niet primair het hoofddoel "milieu" dient?
Geplaatst: 08.03.2009 - 16:56
door Ben
Dat heet 'politiek' Bart.
Dat begrijpen gewone mensen zoals jij en ik niet.
Sterker nog....dat wíllen wij niet begrijpen.
Geplaatst: 08.03.2009 - 17:11
door diMarco
bart simpson schreef:Waarom ga je mensen belonen middels een lagere bijtelling als dat niet primair het hoofddoel "milieu" dient?
Ik meen me te herinneren dat we twee jaar geleden allemaal (in Nederland) nog 20% bijtelling betaalden. Totdat dit zo nodig opgeschroefd moest worden naar 25%. Gevolg is dat een (héél) klein groepje leaserijders daadwerkelijk een "schone" auto is gaan rijden. Een wat grotere groep heeft de lease-auto stil staan na 17:00 uur en er privé een auto bij gekocht. vaak géén nieuwe schone auto, maar een exemplaar van een paar jaar oud met een CO2-uitstoot die vele malen hoger ligt dan hun leasebak. Als de overheid echt het milieu wil sparen, dan helpt dit beleid ook niet ...
Geplaatst: 08.03.2009 - 18:08
door ALF
puur graaien is het.... ik noem het ook wel eens gekscherend roverheid.
Geplaatst: 08.03.2009 - 18:24
door Volvoman
Het gaat er mij als prive-rijder (hoeveel zijn er nog?) om, dat ik niet te vaak naar de pomp hoef. Hoe zuiniger hoe beter.
Geplaatst: 08.03.2009 - 18:38
door diMarco
Volvoman schreef:Het gaat er mij als prive-rijder (hoeveel zijn er nog?) om, dat ik niet te vaak naar de pomp hoef. Hoe zuiniger hoe beter.
Ik ken de exacte getallen niet, maar ik verwacht dat 80% (als het niet meer is) van de nieuwe C30, S40 en V50's de eerste drie of vier jaar door het leven gaat als leasebak.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de nieuwe V50 DRIVe één van de eerste mooie / fatsoenlijke middenklassers is die een A-label heeft en een C02 uitstoot onder de 115 gram. Anders kom je al snel terecht in de compact klasse of hybride modellen, en die laatste zijn meestal niet mijn smaak (zeg maar gerust foeilelijk).
Geplaatst: 08.03.2009 - 18:41
door bart simpson
ik reed een V70D die 5,4 liters op 100km nodig had, dat haalt een C30 1.6D ook ongeveer.
Ben nieuwsgierig maar het percentage koop en lease bij de 14% bijtellingsauto's
Geplaatst: 08.03.2009 - 21:51
door denkweb
Milieu-categorisering is ook zo hypocriet als de neten.