Pagina 6 van 8

Geplaatst: 10.01.2010 - 14:17
door toppertje
afgelopen vrijdag weer bij de dealer geweest.
weer werd de auto ad testkast gehangen,en wederom kwam hier niet echt iets
naar voren waarom de hulpverwarming zolang blijft draaien.
thuis gekomen,heb ik na een tijd de zekering vd standkachel er uit gehaald
en ben gaan rijden.
de auto kwam slechts na zeer lange tijd op bedrijfs-temp,waardoor de koelwater
thermostaat verdacht werd.
immers,waneer de motor zijn bedrijfstemp niet haalt,zal de hulpverwarming blijven draaien.
gisteren dus de thermostaat vervangen(wat een kl.... plek)maar geen resultaat
vwb de hulpverwarming.
wel heb ik daarna een lange rit van ong.een uur gemaakt,en toen
ik de motor stop zette,was de hulpverwarming wel uit!
dus het lijkt erop dat de motor niet goed op temp. komt,of de kachel denkt dit althans.
zou de koelwater-temp sensor hier schuldig aan kunnen zijn?
echter,na de rit van een uur(hulpverwarming was toen uit)ben ik na 15 min weer gaan rijden,en sloeg de hulpverwarming weer aan.
na 10 min de motor stop gezet,en de hulpverwarming draaide nog!

ik weet het even niet meer,als er een of andere sensor niet goed zou zijn oid.
dan zou dit ad testkast toch duidelijk moeten worden?
wie heeft een oplossing?
ben inmiddels 2keer bij de dealer geweest(tot.ong 3uur)zonder
resultaat.

Geplaatst: 10.01.2010 - 14:39
door hadico
toppertje, Had je de temp sensor in de spiegel al geprobeerd?

Geplaatst: 10.01.2010 - 14:56
door toppertje
hadico schreef:toppertje, Had je de temp sensor in de spiegel al geprobeerd?
nee,deze is (nog)niet vervangen,aangezien er bij het laatste bezoek
ad.dealer geen foutmelding van kwam.
wat wel raar is,toen ik later thuis kwam,heb ik de fohn gepakt,en afwisselend
op de li. en re temp sensor gehouden terwijl de hulpverwarming brande.
ik hoopte dat de sensor dan dacht dat het buiten warm zou zijn,en dus de hulpverwarming uitschakelde.
dit gebeurde dus niet. hij bleef gewoon doorbranden.
ook zag ik op mijn display(bc)de temp niet stijgen.
terwijl hij normaal wel de juiste waarde aangeeft,hij schommelt bij deze temp.zo tussen 0 en -1 gr

Geplaatst: 10.01.2010 - 15:10
door hadico
Als de temperatuur op het netwerk onder de temperatuur komt die de kachel gebruikt om aan te gaan zal deze dus geactiveerd blijven vreemd dat de temp. niet oploopt met en fohn op de sensoren of er is er dus toch een defect waardoor een referentie waarde word weergegeven die te laag is tov de werkelijke temp.
Het sneeuwt hier nu te hard anders had ik het buiten even bij mijn auto gecheckt met de sensoren verwarmen.

Geplaatst: 10.01.2010 - 17:20
door toppertje
stel,dat als de spiegelsensor defect is,en er wordt een vervangende waarde weergegeven die lager is dan de werkelijke temp.
dan nog blijft het vreemd,want ook al zou hij bv."denken"dat het bv. -15 is,
en de motor zou op temp. zijn dan moet hij toch ook afslaan?
idd,is het vreemd dat een fohn op de spiegelsensor geen hogere graden laat
zien op het display,terwijl normaal wel de juiste buitentemp. word weergegeven.

wat ik net nog vergeten ben te zeggen,is dat de onderste radiateurslang
koud blijft,ook na 45min rijden.
dat was ook mijn reden om de thermostaat te vervangen,maar met de nieuwe
thermostaat blijft de onderst slang ook nog koud.
is het normaal dat bij deze temp.(rond het vriespunt)de onderste slang
koud blijft?

Geplaatst: 10.01.2010 - 19:41
door hadico
Warm worden is bij een lage temperatuur voor een diesel een hele opgave zeker als je ook de verwarming lekker opstookt ik zal eens meten bij een auto wat hij doet op de kachelslangen en de koeler, maar een koude retourslang lijkt me vrij normaal.
Standkachel kan dan ook weer geactiveerd worden via de CCM als deze niet aan zijn temperatuur kan komen omdat hij meer warmte nodig heeft, het is jammer dat er niet veel beschreven staat over het aan en uitgaan en de diverse parameters waaronder dit gebeurt maar ik zal eens een en ander gaan meten misschien geeft dat een uitsluitsel.

Geplaatst: 10.01.2010 - 20:39
door toppertje
maar een koude onderste slang duid er toch op dat de thermostaat nog niet
open is?
dit zou betekenen dat het koelwater onder de 87gr blijft.
dan betekent dit ook dat de cirkulering van het water door de kachelradiateur
voor genoeg koeling zorgt(met deze temp.)
immers,waneer de onderste slang koud is,is de thermostaat gesloten,dus geen
water cirkulatie door de radiateur.
nou weet ik niet waar de sensor zit die aan de hulpverwarming een seintje geeft
van:ik ben nu warm genoeg,maar als deze voor de thermostaat(koele gedeelte)
zit,kan ik mij voorstellen dat de hulpverwarming idd niet uitschakeld.

ik neem aan dat de ECM een seintje van een of andere sensor moet krijgen
dat de motor op temp. is,en dat de ECM dit vervolgens weer doorgeeft aan de
hulpverwarming?
is deze redenering juist?

Geplaatst: 10.01.2010 - 22:32
door hadico
Motortemp is een aparte sensor, standkachel heeft een eigen tempsensor deze werken onafhankelijk van elkaar,de standkachel word aangezet via de ECM (motortemp laag)of door de CCM(te weinig warmte opbrengst)) ook weer onafhankelijk van elkaar, wat hem aanzet is ook niet zichtbaar te maken.(netwerk)
De tempsensor in de standkachel word alleen gebruikt als bescherming tegen oververhiting een koude onderste slang (uitgaande kant)van de radiator hoeft dus niets te zeggen over de temperatuur in het blok,als dit bv 90graad is dan zijn die drie graden overloop naar de radiator al verdwenen als ze bij de uitgaande kant aankomen.
De thermostaat gaat dan een fractie open dus het beetje warme koelwater wat hij doorlaat is binnen de kortste keer door de radiator afgevoerd aan de buitenlucht en word dan aangevuld met (ijs)koud koelwater wat hij dan eerst weer moet opwarmen (zeg maar het idee dat bij lage buitentemp de koeling te groot is tov de warmteopbrengst)

Geplaatst: 11.01.2010 - 09:39
door Gast
toppertje schreef:dat was ook mijn reden om de thermostaat te vervangen,maar met de nieuwe thermostaat blijft de onderst slang ook nog koud.
Klinkt misschien vervelend, maar heb je de (nieuwe) thermostaat ook gecontroleerd op zijn werking?
Ik heb namelijk al eens meegemaakt dat ook deze open bleef staan na 1 x warm te zijn geweest.
Je zoekt je helemaal naar en begint aan jezelf te twijfelen.
Komt de temperatuurmeter wel goed naar het midden?

Geplaatst: 11.01.2010 - 18:21
door toppertje
AlexV70 schreef:
toppertje schreef:dat was ook mijn reden om de thermostaat te vervangen,maar met de nieuwe thermostaat blijft de onderst slang ook nog koud.
Klinkt misschien vervelend, maar heb je de (nieuwe) thermostaat ook gecontroleerd op zijn werking?
Ik heb namelijk al eens meegemaakt dat ook deze open bleef staan na 1 x warm te zijn geweest.
Je zoekt je helemaal naar en begint aan jezelf te twijfelen.
Komt de temperatuurmeter wel goed naar het midden?
de nieuwe thermostaat heb ik niet van te voren getest,ik weet dat deze
vanaf de fabriek worden getest,al is dat geen garantie natuurlijk.
de temp.meter gaat ook wel mooi naar de midden, en blijft daar ook
wel staan,ongeacht of je wat harder gaat rijden,of daarna stationair
laat draaien.
maar dat de onderste radiateurslang bij een tdi bij deze buitentemp.
koud blijft,schijnt niet ongebruikelijk te zijn(na div. sites te hebben gelezen)

Geplaatst: 11.01.2010 - 18:59
door Johan s60
Ik sluit in de winter altijd mijn koelopening in de bumper af, motor blijft mooi op temperatuur en de thermostaat gaat dan ook open.

Geplaatst: 11.01.2010 - 19:50
door Gast
toppertje schreef:maar dat de onderste radiateurslang bij een tdi bij deze buitentemp.
koud blijft,schijnt niet ongebruikelijk te zijn(na div. sites te hebben gelezen)
Oke, dat wist ik niet.
Dan is het idee van Johans60 nog niet zo raar. Stukje karton voor de radiator!

Geplaatst: 11.01.2010 - 20:32
door toppertje
Alex,
wordt bij jou D5 de onderste radiateurslang wel warm na ong.20km?
ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
de oude thermostaat heb ik nog wel even getest,en deze ging mooi open en
weer dicht.(3x getest in pannetje water op gasfornuis).dus achteraf was hier
niets mis mee.

iets voor de radiateur maken heb ik aan gedacht,maar je komt bijna niet tussen
de gril en de radiateur om er iets tussen te doen,dan zou je er aan de buitenkant
iets tegen aan moeten maken.
ik kan dit eens proberen,en dan zien of mijn standkachel eerder uit gaat.

Geplaatst: 11.01.2010 - 20:42
door Johan s60
Ik heb zwart geluids islolatie materiaal gebruikt met een kleeflaag, (valt ook niet zo op) maar hier moet je mee oppassen want het kleeft te goed, je krijgt het er dan moeilijk af

MAAR ALLEEN IN DE BUMPER, de radiateur zelf wel geheel vrijhouden ivm file rijden.

Scheelt echt, is je condenser vd airco ook beschermd

Geplaatst: 11.01.2010 - 21:09
door toppertje
Johan s60 schreef:Ik heb zwart geluids islolatie materiaal gebruikt met een kleeflaag, (valt ook niet zo op) maar hier moet je mee oppassen want het kleeft te goed, je krijgt het er dan moeilijk af

MAAR ALLEEN IN DE BUMPER, de radiateur zelf wel geheel vrijhouden ivm file rijden.

Scheelt echt, is je condenser vd airco ook beschermd
ik zal eens creatief bezig gaan :D
dat de motor s,winters in de file te warm wordt,ben ik niet zo bang voor.
ik heb bij mijn V70 nog niet meegemaakt dat de radiateurfan aansloeg
volgens mij is de koelkapaciteit van de tdi overbemeten.
dit zal ook wel te maken hebben met het feit dat het koelwater altijd door
de kachelradiateur stroomt.
bij handmatig bediende verwarming zit er veelal een kachelkraan,zet je deze dicht,dan is er minder watercirculatie,waardoor de motor sneller
opwarmt.
bij mijn V70 met ECC is dit dus niet zo,waardoor het koelwater continue
gekoeld wordt door de kachelradiateur.
dit geeft waarschijnlijk genoeg koeling,om de thermostaat niet
open te laten gaan.

Geplaatst: 11.01.2010 - 21:23
door toppertje
ik zit nog eens na te denken,maar als de onderste slang koud blijft,dan wil dit zeggen dat de thermostaat nog gesloten is,en er dus geen cirkulatie
door de radiateur is.
in dit geval vraag ik mij af of de radiateur afdekken nog zinvol is.

Geplaatst: 11.01.2010 - 22:10
door Johan s60
Tuurlijk heeft het zin, niet alle warmte gaat naar je kachelradiateur.
Tijdens een wat langere rit gaat je thermostaat open en laat warmte weg via je radiateur echter staat er een ijskoude plas koelwater klaar om je motor te koelen, gevolg; thermostaat schrikt zich een hoedje en gaat gauw weer dicht.

Het lijkt dus dat je thermostaat niet open gaat maar doet dit af en toe wel, alleen voel je het niet aan je onderste slang.

Probeer het eens, nogmaals alleen de opening in de bumper

Als je met 100 km/h je hoofd uit het raampje steekt krijg je het ook koud met -10, zo ook je radiateur.

Je koeling (radiateur) moet in staat zijn om ook bij 37 grd je motor te koelen (bij zware belasting) dus bij alle temperaturen die lager zijn heeft je koelsysteem overcapaciteit

Vroeger zag je bij vrachtauto's een zogenaamde shutter (een soort luxaflex maar dan steviger) voor de radiateur staan bediend door een thermostaat in de radiateur.

Dit omdat ze bij +30 maar ook bij -30 reden, een mooi systeem. :hotsun:

Geplaatst: 11.01.2010 - 23:38
door Gast
toppertje schreef:Alex,
wordt bij jou D5 de onderste radiateurslang wel warm na ong.20km?
ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Zou het niet weten, deze week rijdt mij vrouw met de V70, dus zal op korte termijn niet lukken.
toppertje schreef:Alex,
de oude thermostaat heb ik nog wel even getest,en deze ging mooi open en
weer dicht.(3x getest in pannetje water op gasfornuis).dus achteraf was hier
niets mis mee.
Da's slim (niet weggegooid dus), heb je weer wat uitgesloten!
Zou een (gedeeltelijk) verstopte radiator nog iets kunnen zijn?
Kan het nog niet helemaal beredeneren, maar ben door mijn oplosingen heen. :?

Geplaatst: 12.01.2010 - 12:26
door toppertje
als ik in de onderste slang knijp,dan beweegt /borrelt het in het koelvloeisof-tankje
ik denk daardoor dat de radiateur niet verstopt is
weet niet of dit een goede graadmeter is..

Geplaatst: 12.01.2010 - 18:37
door hadico
Vandaag eens gemeten maar bij een rit op de snelweg blijft de onderste slang nagenoeg gelijk aan de buitentemperatuur was net 0,5 graad warmer dan de condensor(airco uit) de ingaande slang van de verwarming was 89 graad alsook op het thermostaathuis gemeten, ingaande van de radiateur was krap 88 graad dus de thermostaat deed denk ik wel iets.
Op de park.verwarmingsslangen was de ingaande 65 graad dus na de normale kachelradiator (verwarming stond op 24 graad)park.kachel brande heerlijk mee en gaf op de uitgaande kant 81 graad.
Alles gemeten met een infrarood lasermeter (is dus een oppervlakte meting)de kachel schakelde zichzelf (buiten 0,5graad) bij de werkplaats uit bij een temp. van 83 graad intern (gemeten op de vida kast) en motortemp 92 graad dus gaf de motor onder het rijden net voldoende warmte af om de verwarming te onderhouden maar wel met ondersteuning van de standkachel .
Ik weet alleen nog niet wat evt de maximale tijd is dat hij meebrand na het starten en een lage buitentemp. kan hier geen letter over terugvinden maar mogelijk dat hij een uur meebrand dat zou dan gelijk zijn als handmatig aanzetten ,een collega die ook met een diesel en kachel rijd zei dat zijn kachel ook lang meebrand maar heeft zelf nooit op de tijd gelet ,gaat hem nu ook even niet lukken want zijn blowermotortje in zijn kachel gaf gister de geest.