EGR vragen
-
- 5th Gear member
Ik vraag me af of een EGR klep altijd een tikkende tijdbom is, maw dat iedereen er na verloop van tijd last van krijgt? We hebben een 2.0D en we denken erover om de EGR dicht te zetten bij volvotune.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Bover
- 8th Gear member
Ouot Edraket:
Als een tuner de klep dicht zet zorgt hij ervoor dat de regelunit een aangepaste hoeveelheid brandstof in spuit, rekening houdend met de verminderde hoeveelheid lucht die de motor in gaat. Uiteraard compenseert hij dat door een verhoogde turbodruk zodat er niet minder maar meer lucht in de motor komt zodat de prestaties niet af maar toenemen.[/quote]
Dat is precies wat in een paar stappen bij mij is gebeurd. Km stand ongeveer 205.000 Ik heb in samenwerking met Volvotune en Dennisestate 850 een heel proces doorlopen en heb me laten leiden door hun expertise.
Klephuis eraf zoals je voorgaand bij de foto's kunt zien. Bij mij was er niet zoveel smurrie te zien met de beste wil van de wereld niet, maar ik ben een km vreter met 5000 in de maand dus veel autobahn.
Er is toen een apparaat opgegaan die 2,5 uur lang vloeistof injecteerde en de motor heeft schoongemaakt bij 1750 rpm. Ingang bij de klep met een adapter. ( Ultrasoon reinigen ) Olie en filter ververst natuurlijk.
Uitlaatgassen werd keurig afgevangen en gefilterd afgevoerd.
Eerlijk vond ik lastig om te zien en te geloven dat nu mijn blok was gereinigd. :?
Volvotune is toen later, nadat auto toch stil moest staan voor schokbreker vervanging, met een endoscoop naar binnen gegaan in blok en ik kon duidelijk zien dt er de roetranden en dergelijke niet echt aangekoekt waren. Zag zelfs aluminium weer "blinken"
(volgens mij kun je met reinigen geen nieuwe blok maken)
In een volgende bijeenkomst is de EGR klep electronisch afgesloten, geen sleutel bij geweest en tegelijkertijd heeft Dennis de monteur de DPF filter doorgeboord en Obbe weer elektronisch de DPF afgeregeld. In mijn verbeelding zelfs een pittigere volvo onder handen.
( zou acceleren uitmaken als uitlaatgassen makkelijker weg kunnen? )
Wegen de kosten op tegen de baten?
Prijzen weergegeven volvotune en dennis850:
De DPF( uitlaat ) uitboren wegschrijven 190,-
EGR /motor injector reinigen , incl filter en nieuwe olie , 395,-
Tuning 275,- bij een tuning zit de egr software en dpf en als je vraagt er gratis bij in. Je kunt ook alleen EGR laten wegschrijven dat kost dacht ik 90,=
Laat ik het zo zeggen: Ik heb besloten met mijn km vreten mijn V70 naar de 500.000km te brengen. In den beginnen met 120.000km november 2011 rijdt de volvo 12.7. Nu met de power/eco tuning en al die andere kleine aanpassingen ( km 215.000 ) loop ik gemiddeld met 15,5.
Op jaarbasis 60.000km scheelt deze reeks aanpassingen ruwweg 860 liter brandstof.
Als een tuner de klep dicht zet zorgt hij ervoor dat de regelunit een aangepaste hoeveelheid brandstof in spuit, rekening houdend met de verminderde hoeveelheid lucht die de motor in gaat. Uiteraard compenseert hij dat door een verhoogde turbodruk zodat er niet minder maar meer lucht in de motor komt zodat de prestaties niet af maar toenemen.[/quote]
Dat is precies wat in een paar stappen bij mij is gebeurd. Km stand ongeveer 205.000 Ik heb in samenwerking met Volvotune en Dennisestate 850 een heel proces doorlopen en heb me laten leiden door hun expertise.
Klephuis eraf zoals je voorgaand bij de foto's kunt zien. Bij mij was er niet zoveel smurrie te zien met de beste wil van de wereld niet, maar ik ben een km vreter met 5000 in de maand dus veel autobahn.
Er is toen een apparaat opgegaan die 2,5 uur lang vloeistof injecteerde en de motor heeft schoongemaakt bij 1750 rpm. Ingang bij de klep met een adapter. ( Ultrasoon reinigen ) Olie en filter ververst natuurlijk.

Eerlijk vond ik lastig om te zien en te geloven dat nu mijn blok was gereinigd. :?
Volvotune is toen later, nadat auto toch stil moest staan voor schokbreker vervanging, met een endoscoop naar binnen gegaan in blok en ik kon duidelijk zien dt er de roetranden en dergelijke niet echt aangekoekt waren. Zag zelfs aluminium weer "blinken"

(volgens mij kun je met reinigen geen nieuwe blok maken)
In een volgende bijeenkomst is de EGR klep electronisch afgesloten, geen sleutel bij geweest en tegelijkertijd heeft Dennis de monteur de DPF filter doorgeboord en Obbe weer elektronisch de DPF afgeregeld. In mijn verbeelding zelfs een pittigere volvo onder handen.

( zou acceleren uitmaken als uitlaatgassen makkelijker weg kunnen? )

Prijzen weergegeven volvotune en dennis850:
De DPF( uitlaat ) uitboren wegschrijven 190,-
EGR /motor injector reinigen , incl filter en nieuwe olie , 395,-
Tuning 275,- bij een tuning zit de egr software en dpf en als je vraagt er gratis bij in. Je kunt ook alleen EGR laten wegschrijven dat kost dacht ik 90,=
Laat ik het zo zeggen: Ik heb besloten met mijn km vreten mijn V70 naar de 500.000km te brengen. In den beginnen met 120.000km november 2011 rijdt de volvo 12.7. Nu met de power/eco tuning en al die andere kleine aanpassingen ( km 215.000 ) loop ik gemiddeld met 15,5.
Op jaarbasis 60.000km scheelt deze reeks aanpassingen ruwweg 860 liter brandstof.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Contacteer:
zonder woorden ..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
@Bover, accelereren met een open uitlaat zorgt bij een turbodiesel altijd voor een betere doorspoeling van verbrandingsgassen. De turbo komt dan sneller op toeren vanwege het ontbreken van tegendruk in de uitlaat.
Naar het schijnt ligt dat bij een benzinemotor iets anders. Een sportuitlaat zorgt dan doorgaans voor meer verbruik dat niet in verhouding staat tot meer vermogen. Althans, zo was het 20 jaar terug met atmosferische auto's en petjes: dikke uitlaat eronder voor 5 pk extra en wel 10% meer verbruik.
Naar het schijnt ligt dat bij een benzinemotor iets anders. Een sportuitlaat zorgt dan doorgaans voor meer verbruik dat niet in verhouding staat tot meer vermogen. Althans, zo was het 20 jaar terug met atmosferische auto's en petjes: dikke uitlaat eronder voor 5 pk extra en wel 10% meer verbruik.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Bover
- 8th Gear member
@Msuidgeest dan is mijn gevoel dus correct 

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Antil-modus aan:
volvotune, Swah, luister: die ding, je weet toch, die ding, is vies!
Antil-modus uit!
volvotune, Swah, luister: die ding, je weet toch, die ding, is vies!
Antil-modus uit!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant