Ouot Edraket:
Als een tuner de klep dicht zet zorgt hij ervoor dat de regelunit een aangepaste hoeveelheid brandstof in spuit, rekening houdend met de verminderde hoeveelheid lucht die de motor in gaat. Uiteraard compenseert hij dat door een verhoogde turbodruk zodat er niet minder maar meer lucht in de motor komt zodat de prestaties niet af maar toenemen.[/quote]
Dat is precies wat in een paar stappen bij mij is gebeurd. Km stand ongeveer 205.000 Ik heb in samenwerking met Volvotune en Dennisestate 850 een heel proces doorlopen en heb me laten leiden door hun expertise.
Klephuis eraf zoals je voorgaand bij de foto's kunt zien. Bij mij was er niet zoveel smurrie te zien met de beste wil van de wereld niet, maar ik ben een km vreter met 5000 in de maand dus veel autobahn.
Er is toen een apparaat opgegaan die 2,5 uur lang vloeistof injecteerde en de motor heeft schoongemaakt bij 1750 rpm. Ingang bij de klep met een adapter. ( Ultrasoon reinigen ) Olie en filter ververst natuurlijk.

Uitlaatgassen werd keurig afgevangen en gefilterd afgevoerd.
Eerlijk vond ik lastig om te zien en te geloven dat nu mijn blok was gereinigd. :?
Volvotune is toen later, nadat auto toch stil moest staan voor schokbreker vervanging, met een endoscoop naar binnen gegaan in blok en ik kon duidelijk zien dt er de roetranden en dergelijke niet echt aangekoekt waren. Zag zelfs aluminium weer "blinken"
(volgens mij kun je met reinigen geen nieuwe blok maken)
In een volgende bijeenkomst is de EGR klep electronisch afgesloten, geen sleutel bij geweest en tegelijkertijd heeft Dennis de monteur de DPF filter doorgeboord en Obbe weer elektronisch de DPF afgeregeld. In mijn verbeelding zelfs een pittigere volvo onder handen.
( zou acceleren uitmaken als uitlaatgassen makkelijker weg kunnen? )

Wegen de kosten op tegen de baten?
Prijzen weergegeven volvotune en dennis850:
De DPF( uitlaat ) uitboren wegschrijven 190,-
EGR /motor injector reinigen , incl filter en nieuwe olie , 395,-
Tuning 275,- bij een tuning zit de egr software en dpf en als je vraagt er gratis bij in. Je kunt ook alleen EGR laten wegschrijven dat kost dacht ik 90,=
Laat ik het zo zeggen: Ik heb besloten met mijn km vreten mijn V70 naar de 500.000km te brengen. In den beginnen met 120.000km november 2011 rijdt de volvo 12.7. Nu met de power/eco tuning en al die andere kleine aanpassingen ( km 215.000 ) loop ik gemiddeld met 15,5.
Op jaarbasis 60.000km scheelt deze reeks aanpassingen ruwweg 860 liter brandstof.