Pagina 6 van 6
Geplaatst: 03.08.2010 - 22:40
door charly
Was eens aan het surfen in de roetberichten. Gewoon voor hen die er interesse in hebben : in Belgiƫ mag een V70 Automaat (als enige wagen ?) geen roetkeuring ondergaan. Zijn de bakken van Volvo dan zo "minderwaardig" ?
Geplaatst: 04.08.2010 - 09:11
door edraket
De roetkeuring in NL heeft niets met de bak te maken. De motor wordt onbelast vol in de toeren gejaagd (gas op de plank voor een paar seconden) in zijn vrij en dan wordt de uitstoot bepaald. Ik weet niet hoe dat in Belgie gebeurt?
Geplaatst: 04.08.2010 - 10:07
door degids
Misschien komt het dan doordat je een automaat niet vol in de toeren kunt jagen? Ik dacht tenminste ergens gelezen te hebben dat mijn automaat in z'n vrij niet boven een bepaald aantal toeren kan komen. Nog nooit geprobeerd overigens.
Geplaatst: 04.08.2010 - 22:42
door charly
In Belgiƫ wordt in principe de motor eveneens op roetuitstoot getest door plankgas te geven voor een ogenblik. Echter toch mijn grote verwondering (ik was al een en ander gewoon bij het keuren van mijn toenmalige 740 zespitter diesel en mijn 850) en met de toch niet te onderschatten roetsliert achter mijn V70 D5 Automaat (2002 - 300.000 km), toen men mij meldde dat dit type vrijgesteld was van roetkeuring wegens de mogelijke schade die wordt toegebracht aan de bak. Keuring is dan ook goedkoper want testje minder. Men zegge het voort ...
Geplaatst: 05.08.2010 - 10:59
door BlackcurrantV70
Bij mijn eerste keuring is inderdaad ook geen roet test uitgevoerd, ik dacht dat het omwille van het aanwezige roetfilter was.
Niet dan ?
Geplaatst: 05.08.2010 - 14:40
door delangem
Heb net even gekeken bij mijn V70 MY2005 Aut met 120.000KM en moet toch nog voor de beurt aan de gang en ga dan ook even die klep reinigen want dat ziet er echt niet uit. Nog bedankt voor de foto`s die je gepost hebt waren erg nuttig.
Gr Marcel
Geplaatst: 05.08.2010 - 22:16
door charly
Heel interessant allemaal dat EGR-gedoe, maar is er een analoge procedure voor een D5 bouwjaar 2002? Als ik de roetsliert bekijk in de binnenspiegel bij het gasgeven ben ik toch een beetje beschaamd als de volgers hun mistlampen moeten aansteken. Met 300.000 km op de teller vind ik wel dat de motor wat 'rauw' klinkt. Is er een mogelijk verband met inwendige vervuiling, of is het een kwestie van inbeelding?
Geplaatst: 09.11.2010 - 12:59
door edraket
Heb afgelopen zaterdag de inlaat eens gecontroleerd. Dit is ruim 20.000 km na de reiniging van de inlaat. Er zat een klein beetje olie in, maar van roet was absoluut geen sprake meer. Dit is voor mij de bevestiging dat de EGR klep na tuning nu echt dicht staat. Even voor de duidleijkheid: ik heb bij Rica de klep laten dicht zetten voor reiniging ruim 20.000 km geleden.
Geplaatst: 09.11.2010 - 15:53
door Turbodesk
De Egr klep is bij mij ook door Rica dicht gezet, ongeveer een twee maanden geleden. Ik heb daarvoor nog de boel schoon gemaakt. Na de grote schoonmaak heb ik zo`n zes duizend km gereden. Toen heb ik de boel weer losgehaald. Er bleek weer een behoorlijke smurrie in te zitten. Na deze schoonmaak heb ik de Egr dicht laten zetten. Heb niet weer gekeken. Ik wacht nog een paar duizend km.
Geplaatst: 09.11.2010 - 17:34
door V70/2.4D/2003
EGR???? Waar zit dat ding dan?
Geplaatst: 09.11.2010 - 18:37
door edraket
Als je even de moeite doet om aan het begin van dit topic te kijken vind je het antwoord.
Geplaatst: 09.11.2010 - 20:08
door V70/2.4D/2003
edraket, Klopt alleen kan ik uit de plaatjes (en die snap ik meestal beter

) niet helemaal precies opmaken waar ik hem nu precies op het blok kan vinden. Eerlijkheidshalve beken ik onmiddelijk dat ik de zwarte cover op het blok nog nooit heb verwijderd, maar dat terzijde.
De mijne is dealeronderhouden. Is het schoonmaken van die EGR iets wat tijdens dealeronderhoud meegenomen is in de reguliere "uit te voeren werkzaamheden" die van die beurt deel uit maken of doen ze dat pas als het hele zaakje versmeerd, verkleefd of onherstelbaar dichtgeslibt is? Wie kan daar wat van zeggen of heeft daar ervaringen mee?
Geplaatst: 09.11.2010 - 23:39
door sbv
Volgens mij maakt de dealer dit niet standaard schoon, tenzij je het nadrukkelijk vraagt en dan is het meerprijs
Geplaatst: 10.11.2010 - 00:05
door Ramon&Ramon
V70/2.4D/2003 schreef:edraket, Klopt alleen kan ik uit de plaatjes (en die snap ik meestal beter

) niet helemaal precies opmaken waar ik hem nu precies op het blok kan vinden. Eerlijkheidshalve beken ik onmiddelijk dat ik de zwarte cover op het blok nog nooit heb verwijderd, maar dat terzijde.
De mijne is dealeronderhouden. Is het schoonmaken van die EGR iets wat tijdens dealeronderhoud meegenomen is in de reguliere "uit te voeren werkzaamheden" die van die beurt deel uit maken of doen ze dat pas als het hele zaakje versmeerd, verkleefd of onherstelbaar dichtgeslibt is? Wie kan daar wat van zeggen of heeft daar ervaringen mee?
Dat hoort niet bij het standaard onderhoud.
Geplaatst: 10.11.2010 - 10:57
door Thijs
Zelfs bij de erom bekend staande 2.5D wordt het niet standaard gedaan....
Geplaatst: 10.11.2010 - 11:52
door edraket
V70/2.4D/2003 schreef:edraket, Klopt alleen kan ik uit de plaatjes (en die snap ik meestal beter

) niet helemaal precies opmaken waar ik hem nu precies op het blok kan vinden. Eerlijkheidshalve beken ik onmiddelijk dat ik de zwarte cover op het blok nog nooit heb verwijderd, maar dat terzijde.
De mijne is dealeronderhouden. Is het schoonmaken van die EGR iets wat tijdens dealeronderhoud meegenomen is in de reguliere "uit te voeren werkzaamheden" die van die beurt deel uit maken of doen ze dat pas als het hele zaakje versmeerd, verkleefd of onherstelbaar dichtgeslibt is? Wie kan daar wat van zeggen of heeft daar ervaringen mee?
Als je voor de auto staat zit het aan de voorkant van het blok iets aan de rechterkant. Zeg maar waar de dikke rubberen slang het blok in verdwijnt. Het metalen blok wat tussen de slang en het inlaatspruitstuk zit is de EGR klep. Voor eind 2005 zit hij bij de uitlaat.
De dealer doet er niets aan totdat jij een probleem hebt.
Geplaatst: 10.11.2010 - 20:06
door toppertje
Tarman T schreef:Zelfs bij de erom bekend staande 2.5D wordt het niet standaard gedaan....
mwoah,is bij die van mij ook niet (meer)nodig

Geplaatst: 10.11.2010 - 20:29
door Thijs
Bij mij was de vervuiling nog van de vorige eigenaren... Maar ontstaat nu als het goed is ook niet meer
