Pagina 6 van 7
Geplaatst: 28.07.2010 - 09:33
door MauritsvdT
@ Casper: wat is je km stand toen je de melding kreeg?
Volgens de voorschriften ben ik nu 8k over het tijdstip van vervangen heen en ik heb nog geen melding of problemen ondervonden.
Straks op vakantie en ik laat hem daarvoor toch maar vervangen, heb geen zin dat het op vakantie gebeurd met (eventuele) problemen.
Geplaatst: 28.07.2010 - 09:45
door spooky202
Hij zat ten tijde van de melding rond de 39000 km denk ik. Nog lang niet aan vervanging toe dus

Geplaatst: 28.07.2010 - 09:48
door MauritsvdT
Hmmm, nee, dat lijkt me dan meer een 'schoonheidsfoutje' of iets dergelijks.
Geplaatst: 28.07.2010 - 10:04
door rsnhakan
Afgelopen maandag ruim 200 km afgelegd. Het lijkt de goede kant op te gaan. Het gemiddelde is 6.1L/100km. Snelweg 140+, veel bergen en bijna geen cruise control gebruikt. Hij heeft ook nog geen een keer gereinigd in die 200 km.
Geplaatst: 29.07.2010 - 18:57
door rsnhakan
Vandaag ook zo'n 300 km afgelegd. Waarschijnlijk heeft de auto niet geregenereerd. Af en toe was het verbruik wel hoog, zo rond de 8L/100 km, maar er waren veel bergen dus of dat het echte verbruik was konden we niet achterhalen.
In het begin van de rit waarbij we veel van de motor vroegen kregen we weer de melding Motor Systeem Service Vereist. Maar later bij de bergen waar we vaak wat dieper het gas in moesten trappen helemaal niks gezien. Ook niet bij vol gas in de bergen... Auto is nog steeds niet 100% de oude. Je merkt wel dat je wat vermogen te kort komt.. of dit na een aantal keer tanken beter wordt zien we over een aantal weken wel.
Geplaatst: 30.07.2010 - 18:52
door mvdschaar
Merken jullie ook dat je volvo stottert tijdens het rijden?
Mijn auto stottert sinds kort weer bij een constante snelheid van 120 en sinds vandaag stotterde hij ook toen ik in ze 3e versnelling optrok.
Ik rij relatief veel korte afstanden, naar mijn werk is 30km. Komt het stotteren van de auto omdat de roetfilter niet goed schoongeblazen wordt bij het regeneren?
Geplaatst: 30.07.2010 - 18:56
door MauritsvdT
Goede vraag, mijn afstand is +/- 20km enkele reis (woon-werk) en ik merk nu ook dat hij begint te stotteren bij normaal gebruik.
Als ik dezelfde route iets pittiger rijd (verschil van max 10km/u) merk ik het niet.
Nogmaals; bij mij zijn het polderwegen met veel rempunten en bochten.
Geplaatst: 30.07.2010 - 19:07
door mvdschaar
Na me vakantie breng ik me auto weer naar de dealer.
Een klein jaar terug hebben ze, toen ik dezelfde klachten had, mijn roetfilter aan een regeneratieapperaat gehangen. Na een uur doorblazen door dit apperaat en iets met aditief egr klep. Heb ik er geen last meer van gehad, tot vorige week dan.
Denk er nu sterk overna om toch maar weer benzine te gaan rijden. Ik rij namelijk ook veel polderwegen met een maximale snelheid van 80km/h. Mijn diesel wordt hierdoor nooit goed warm en kan dus zijn roetfilter nooit doorblazen.
Geplaatst: 30.07.2010 - 19:10
door MauritsvdT
mvdschaar schreef:Denk er nu sterk overna om toch maar weer benzine te gaan rijden. Ik rij namelijk ook veel polderwegen met een maximale snelheid van 80km/h. Mijn diesel wordt hierdoor nooit goed warm en kan dus zijn roetfilter nooit doorblazen.
Dat heb ik dus ook voor de dagelijkse ritten.
Maar aangezien onze familie minimaal 130km enkele reis uit de buurt woont en we ook graag zo nu en dan eens even de grenzen overtrekken heb ik de diesel gekozen (+/- 23.000km/jaar).
Maar het euvel ligt zeker bij het woon/werk verkeer, dat ben ik met je eens.
Geplaatst: 30.07.2010 - 19:17
door mvdschaar
Ja precies, dan kan een diesel wel uit.
Ik rij +- 15000km.. Ik had de auto gekocht en toen kreeg ik ander werk met minder km's.
Geplaatst: 31.07.2010 - 17:33
door rsnhakan
Je merkt dat de auto stottert en ook wat inhoudt. Het verbruik schiet ook omhoog. Bij korte afstanden wordt het regenereren onderbroken. Waarschijnlijk is dat de reden dat die niet goed schoongemaakt wordt. Ik had ook ergens gelezen dat je minstens 2000 tpm moest maken om het regeneren niet te onderbreken. Volgens mij is het rijden van korte afstanden niet goed voor een roetfilter.
Geplaatst: 01.08.2010 - 10:47
door mvdschaar
Zal voortaan wat hoger in de toeren gaan rijden. In welke versnelling rijden jullie bij bijvoorbeeld 50, 80, 100 km/ph.
Ik rij meestal 80 in ze 5. Soms vindt ik hem dan wat te rustig draaien, zo rond de 1500/1600 rpm.
Geplaatst: 01.08.2010 - 19:58
door Fransosowitz
A.s. vrijdag gaat mijn V50 weer naar de dealer voor het regeneratieprobleem. Ze hebben een lijst van 12 punten gekregen van Volvo NL die ze moeten controleren. Ben benieuwd!
Mag toch hopen dat het regeneratieproces niet onderbroken wordt als je onder de 2000RPM komt RSNHAKAN. Dat zou volslagen idioot zijn aangezien je dan wel heel constant moet kunnen rijden wat lang niet altijd mogelijk is in NL. Zelfs op de snelweg moet je toch regelmatig van het gas af waarbij de toerenteller in 6 al gauw onder de 2000RPM komt.
Geplaatst: 02.08.2010 - 12:11
door rsnhakan
50 rijden wij in z'n 3, 80 in z'n 5, 100 5 of 6.
Frans, zou je misschien dat lijstje kunnen opvragen en hier posten? Bij voorbaat dank

Geplaatst: 04.08.2010 - 20:17
door rsnhakan
Met de roetfilter gaat het goed. Hij houdt zich stil. Mijn ouders zijn met onze familieleden naar Ankara gegaan. Ze hebben dus aardig wat kilometers afgelegd. Het gemiddelde is 6.1L/100 km. En dit in Turkije waar erg veel bergen zijn en de wegen niet al te best zijn. Dit is natuurlijk wel alleen maar snelweg.
Geplaatst: 06.08.2010 - 07:36
door Steyn
Ik vind dat het regeneren erg lang duurt en ook vaak, ongeveer tweemaal per tankbeurt. Tijdens dit proces rijdt de auto niet erg prettig: hoog verbruik, hogere toeren, minder soepel schakelen en aanzienlijk minder vermogen.
Toevallig kreeg ik gisteren een brief van Volvo NL binnen, dat ivm een probleem met het oliepeil, met de auto (V50 D5 GT) naar de dealer moet voor een software update. Wanneer het oliepeil te hoog/laag is zal dat voortaan via de boordcomputer gemeld worden. Iets verder in de brief stond dat ook het regeneratieproces geoptimaliseerd wordt. Ik ben benieuwd of dit een verbetering oplevert. Aanstaande dinsdag staat mijn afspraak gepland. Ben benieuwd...
Geplaatst: 06.08.2010 - 12:04
door Fransosowitz
Ik hoop het voor je Steyn! Mijn V50 is vandaag weer bij de dealer voor dat regeneratieprobleem. De mijne doet het nog steeds elke ca50km...
Geplaatst: 06.08.2010 - 12:11
door 945i
Waarom halen jullie die krengen er niet onderuit?
Geplaatst: 06.08.2010 - 12:15
door Fransosowitz
Omdat het een lease auto betreft...
Geplaatst: 06.08.2010 - 12:22
door MauritsvdT
945i schreef:Waarom halen jullie die krengen er niet onderuit?
Omdat dat niet gaat.
Hij meet een druk voor en een druk na het filter, vervang je dat door bijv. een rechte pijp, dan denkt de computer dat er iets niet goed is en zal de noodloop in werking treden.
Anders was hij er al lang onderuit getrapt.