Pagina 6 van 9

Geplaatst: 26.10.2010 - 11:45
door Leandres
Luchtinlaat en filter zijn schoon inderdaad.

De garage beaamt ook dat de motor te veel bezine krijgt omdat ze constateren dat de bougies zwart zijn.

Geplaatst: 26.10.2010 - 13:03
door Oceanracer
Er zijn dus twee mogelijkheden:

- De monteur heeft niet de juiste kennis van zaken en stelt de motor niet goed af en/of ziet iets over het hoofd.

- De gebruikte carburateur is niet op de juiste wijze samengesteld.

Kom ik dus terug op het moraal van mijn verhaal: Andere monteur en met ruilonderdelen de boel weer op orde zien te krijgen.

Geplaatst: 26.10.2010 - 13:24
door V70/2.4D/2003
Hoe heet die gast nog maar die voor Radio Noord het programma "Toeters en bellen" deed? Die heeft een garage in 050 en wekt in elk geval het gevoel dat hij nog wel weet wat sleutelen is. Mogelijk een optie?

Geplaatst: 26.10.2010 - 13:29
door Oceanracer
Afbeelding

Jan Boonstra presenteert Toeters en Bellen al sinds de start van het programma in 1995. Aanvankelijk deed hij dat samen met Rob Mulder, later met Alina Kiers en tegenwoordig met Piet van Dijken, zijn vaste collega in de Radio Noord Garage.

Als kind was Jan al gek van auto's. Hij zat 7 jaar in de Peugeots en 7 jaar in de Daihatsu's. Tegenwoordig is hij de trotse eigenaar van Garage Bocars in Groningen. Jan's technische kennis is onuitputtelijk en zijn humor is kurkdroog. Z'n favoriete auto? De Peugeot 504 Coupé Cabrio!

Geplaatst: 26.10.2010 - 13:35
door EVV
Oceanracer schreef:Er zijn dus twee mogelijkheden:

- De monteur heeft niet de juiste kennis van zaken en stelt de motor niet goed af en/of ziet iets over het hoofd.

- De gebruikte carburateur is niet op de juiste wijze samengesteld.

Kom ik dus terug op het moraal van mijn verhaal: Andere monteur en met ruilonderdelen de boel weer op orde zien te krijgen.
Of de aansturing van de carburateur is niet goed, ik las ergens dat er een variant bestaat die ook dmv vacuum wordt aangestuurd, misschien dat daar een lek in zit? Weet je welk merk er op zit?

Geplaatst: 26.10.2010 - 15:48
door V70/2.4D/2003
@ Oceanracer, waarvoor dank, die bedoel ik. :thumbright:

Leandres, mogelijk een tip voor jou dat Jan er eens naar gaat kijken?
Gdanskweg 5 in Grunn city, www.bocars.nl

Geplaatst: 26.10.2010 - 16:47
door jblokzijl
Of doe eens een telefoontje naar DE 7 en 9 serie specialist van midden-nederland: http://timensmit.nl/

Geplaatst: 27.10.2010 - 09:24
door v700r
Hele aardige kerel trouwens, dit geheel off topic

Re: de 740GL van opa

Geplaatst: 01.12.2010 - 21:15
door Ruud 740 gl
Hallo Leandres
Ik heb de zelfde volvo alleen van 86 de mijne had ook die problemen
alleen rookten hij niet. als je motor loopt moet je met een spuitbus remmen reiniger langs het inlaatspruitstuk spuiten en langs de voet van de carburateur gaat hij goed lopen als je spuit dan zijn je pakingen rot
dit was bij mijn ook het geval succes er mee.
Leandres schreef:In 1985 kochten mijn grootouders hun nieuwe Volvo 740GL 2.3L

Prachtige wagen, welke altijd binnen gestaan heeft en Volvo dealer onderhouden werd.

Na jaren met veel plezier gebruik gemaakt te hebben van deze wagen stopten ze met werken en gingen automatisch ook minder KM's rijden. In 2007 begon de auto steeds moeilijker te lopen, horten en stoten tijdens het doortrekken in de 2e/3e versnelling in combinatie met veel zwarte rook uit de uitlaat.

De auto is diverse keren na de dealer geweest maar deze kreeg de auto niet goed afgesteld, vermoed werd dat het de carburateur was welke niet meer helemaal deugde. Nieuw exemplaar: € 1100,-
Logisch dat mijn grootouders dat gezien de 'economische' waarde geen hele beste investering vonden.

Het was halverwege 2007 dat mijn grootmoeder het vertrouwen in de 740 heeft opgegeven en mijn grootvader 'verbood' haar daar nog langer in te vervoeren :D

De auto moest weg! :(

Uiteindelijk hebben ze toen op redelijk korte termijn een nieuwe S40 full options gekocht. Prachtige auto, eens een Volvo rijder, altijd een Volvo rijder, zeker bij hun.

De verkoper bood slechts € 500,- voor de 740GL met een schamele 162.000km op de teller. Zonde om hem daarvoor weg te doen en aangezien we geen gebrek aan ruimte hebben konden de we oude bak stallen om hem vervolgens niet meer te gebruiken.

Sinds kort heb ik een andere baan waardoor ik ruim 100km per dag aan woon/werk verkeer KM's maak. Aangezien mijn vorige werkgever op slechts 2km van mijn huis zit heb ik hiervoor geen auto nodig, dit ligt nu even anders. Er moet dus een auto komen....

Totdat opa zei: "maar de 740 is er ook nog! - Is dat niet wat voor jou?"

Inmiddels is de 'tank' 25 jaar oud geworden en dus gepromoveerd tot 'oldtimer'. Heb de auto vorige week uit de loods getrokken, nieuwe accu erin gezet, sleutel erin: de auto sloeg in 1x aan. Ge-wel-dig!!

We wat kleine zaken als vast zittende remmerij en stugge versnellingspook, en die muffe geur in de auto! Dit is echter allemaal vrij snel te verhelpen wat inmiddels ook gebeurt is. De auto even flink van binnen en van buiten schoon gemaakt en hij mag er weer zijn!

Intussen heeft de auto natuurlijk nog steeds het probleem dat hij slecht loopt, dit was immers de reden dat hij aan de kant gezet is. Via internet opzoek gegaan naar een andere carburateur, en deze ook gevonden. Vanmorgen de auto naar de Volvo dealer gebracht om de hele bende perfect te laten afstellen, zo mogelijk worden ook de vloeistoffen ververst.

Hoe e.e.a. uitpakt laat ik uiteraard weten.

De volgende stap is: LPG! - Mits de auto goed loopt op benzine.

Geplaatst: 12.12.2010 - 09:15
door Ghia
Mooi bak, heb zelf ook een B230K.

Let er wel op dat de meeste monteurs geen verstand meer hebben van een carburateur.
10 jaar geleden wiste de meesten al niet meer wat dat was.
Google even bij een specialist in de buurt, in Friesland weet ik denk ik wel een adresje voor je.

Ga daar voor dus naar een specialist.

Mijn carburateur heeft nu wat problemen met zijn vacuümhuishouding.
Een aantal zaken op jou carburateur worden namelijk vacuüm gestuurd.

Op lpg loopt zo'n ding bijna altijd, aangezien de carburateur dan alleen nog maar als gasklep dient.
Voor 600 Euro kun je zelf al een gasinstallatie inbouwen.

Bij mij zou zo'n auto de deur niet meer uitgaan, met het juiste onderhoud kun je er zo 6ton bijzetten.
Dan motor revisie en weer doorgaan.

Geplaatst: 12.12.2010 - 09:48
door V70/2.4D/2003
Ik ben eigenlijk stiknieuwsgierig hoe het met opa's 740 nu gaat. Zou hij al fatsoenlijk lopen?

Geplaatst: 30.12.2010 - 21:33
door robinupc
Geen bericht zal in dit geval slecht bericht zijn denk ik :(

Geplaatst: 31.12.2010 - 17:26
door wim de jong
nog een site waar de foutcodes beschreven worden, zodat je misschien wat gerichter kan zoeken:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

Geplaatst: 31.12.2010 - 21:22
door Racingbrick
volgens mij heeft dat geen nut, OBD is slechts sinds m.j. 1990 aanwezig in de 740.

Geplaatst: 11.01.2011 - 08:40
door Leandres
Allereerst mijn excuses voor de late reactie. Ik zag een PM van V70/2.4D/2003 die erg nieuwsgierig is hoe het gaat met 'opa's 740'.

Het hele drama bij de originele Volvo garage is, gelukkig, achter de rug. De kennis is daar absoluut niet (meer) aanwezig. Hun hebben nadat de auto daar voor een 3e keer geweest is de handen ervan afgetrokken met letterlijk de tekst: "beter dan dit krijgen wij hem niet". Drama dus!

Uiteraard wel een dikke rekening sturen voor slecht geleverd werk. Vanzelfsprekend niet betaald!

Maar goed, vervolgens gebeld met Schmidt uit Gemert. Hier een afspraak gemaakt voor komende maandag (17-01-2011). Ze gaan er een nieuwe/andere carburateur met ander inlaat spruitstuk opzetten, ook worden de kleppen gesteld en zo nodig ook de bougies vervangen. Hans van Schmidt Gemert heeft verzekerd dat de auto na het bezoek aldoor weer als een 'naaimachine' loopt.

Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in. En heb er ook erg veel zin aan de auto daar heen te brengen.

Jullie worden op de hoogte gehouden :)

Geplaatst: 11.01.2011 - 13:16
door Oceanracer
Ik ben benieuwd!

Geplaatst: 11.01.2011 - 18:04
door V70/2.4D/2003
Anders ik wel

Geplaatst: 18.01.2011 - 21:34
door Leandres
Toen gisterochtend om 5.30uur de wekker afging stond ik vreemd genoeg direct naast het bed. Het was namelijk tijd om een lange reis van ~240km naar Gemert, hier zit namelijk dé Volvo klassieker expert van Nederland; Autobedrijf Schmidt

Eenmaal weggereden uit het hoge Noorden werd ik vrijwel direct geconfronteerd met het teleurstellende werk van de eerdere garage. Via deze weg wil ik dan ook mijn excuses aanbieden aan alle mensen die tussen Groningen en Zwolle voorzien zijn van een verse bak zwarte rook met de geur van slecht verbrandde benzine. :P
Gek genoeg begon de auto na Zwolle stukken beter te lopen, het leek wel alsof de automatische choke die normaal altijd open blijft staan opeens toch snapte dat hij dicht mocht. Iets met; onderweg naar de tandarts is de kiespijn over. Eenmaal aangekomen in Gemert bleek ook aan de stand van de tankmeter dat de auto het zo slecht nog niet had gedaan, minder dan een halve tank verbruikt. Na berekening bleek de heenreis een verbruik te hebben gehad van 1 : 10,5.
Wat volgde was een warm en hartelijk welkom van Hans van autobedrijf Schmidt. De koffie was juist gezet want hij verwachtte ons al. Later nog even wat zaken van aanpak besproken en gebabbeld over de 740, ze waren er best enthousiast over gezien de staat, km-stand en historie van deze auto. Uit de diverse gesprekken met deze kundige lieden blijkt overduidelijk hun passie en kennis voor het merk Volvo. We kregen een leenauto mee, een Volvo 240 station, want Hans vond dat we ook iets van Brabant moesten zien aangezien we er vast niet zo vaak kwamen, goed punt Hans! We konden gedurende de ombouw van de carburateur van de 740 toeren in de omgeving in een dikke 240 station :D. Deze auto liep, vanzelfsprekend, als een zonnetje!

Afbeelding

Onderweg naar de leenauto lag Hans al met zijn hoofd onder de motorkap en even later stond de auto op de brug, het ombouwen kon beginnen. De originele carburateur met autochoke word vervangen voor een horizontaal carburateur met handchoke van een Volvo 240.

Afbeelding

Na een paar uurtjes toeren was ik toch wel erg nieuwsgierig hoe het met de 740 stond, ik ben daarop richting Schmidt gereden, het was inmiddels 12.30uur geworden. Bij aankomst zag ik Ron, de monteur welke hoofdzakelijk met de auto bezig is geweest, met een glimlach om de auto lopen, hij meldde dat de auto alweer liep en startte daarop de motor. Dat klonk alweer dikke prima! Er moest nog wat worden gefinetuned, de hand choke nog wegwerken, de kleppen stellen en de draden/kabels weg werken. Wij zijn daarop het dorp Gemert in gereden voor een lunch. Ook hebben we, natuurlijk, wat echte Brabantse worstenbroodjes ingeslagen :P Rond 14.30uur de leenauto volgetankt en terug naar de garage om het resultaat te aanschouwen. Daar waren ze met de laatste handelingen zoals de CO meting bezig. Een proefrit werd gemaakt, op verzoek van mij nog een paar lampjes in het dashboard vervangen en klaar was die! Tijd voor de financiële afwikkeling en daarna de terugreis naar het hoge Noorden!

Afbeelding

Afbeelding

Het was direct te merken, de eerste 300 meter, ge-wel-dig! Als een zonnetje!! De ombouw van de oude originele carburateur voor deze horizontaal carburateur was dé oplossing voor het grote probleem. De auto rijdt werkelijk als een naaimachine en ik ben er dan ook super blij mee. De auto in Gemert nog even vol getankt, omdat ik het verbruik wel goed wil meten natuurlijk. De terugreis verliep vlot en probleemloos. Werkelijk super! Thuis aangekomen de auto weer ff volgetankt; 1 op 11. Niet slecht in vergelijking met eerdere resultaten :D

Al met al een perfecte ervaring met de Volvo specialisten uit Brabant, toppers aldaar! De jongens van Autobedrijf Schmidt in Gemert raad ik iedereen aan.

Geplaatst: 18.01.2011 - 21:53
door Oceanracer
Kijk, dat zijn nog eens zonnige berichten! :-)

Geplaatst: 18.01.2011 - 23:47
door Stinky
Mooi man! Schmidt kost altijd iets meer maar als je dan lachend terug rijdt
naar het Noorden dan maakt dat niks meer uit. Gefeliciteerd!