Toen gisterochtend om 5.30uur de wekker afging stond ik vreemd genoeg direct naast het bed. Het was namelijk tijd om een lange reis van ~240km naar Gemert, hier zit namelijk dé Volvo klassieker expert van Nederland; Autobedrijf Schmidt
Eenmaal weggereden uit het hoge Noorden werd ik vrijwel direct geconfronteerd met het teleurstellende werk van de eerdere garage. Via deze weg wil ik dan ook mijn excuses aanbieden aan alle mensen die tussen Groningen en Zwolle voorzien zijn van een verse bak zwarte rook met de geur van slecht verbrandde benzine.

Gek genoeg begon de auto na Zwolle stukken beter te lopen, het leek wel alsof de automatische choke die normaal altijd open blijft staan opeens toch snapte dat hij dicht mocht. Iets met; onderweg naar de tandarts is de kiespijn over. Eenmaal aangekomen in Gemert bleek ook aan de stand van de tankmeter dat de auto het zo slecht nog niet had gedaan, minder dan een halve tank verbruikt. Na berekening bleek de heenreis een verbruik te hebben gehad van 1 : 10,5.
Wat volgde was een warm en hartelijk welkom van Hans van autobedrijf Schmidt. De koffie was juist gezet want hij verwachtte ons al. Later nog even wat zaken van aanpak besproken en gebabbeld over de 740, ze waren er best enthousiast over gezien de staat, km-stand en historie van deze auto. Uit de diverse gesprekken met deze kundige lieden blijkt overduidelijk hun passie en kennis voor het merk Volvo. We kregen een leenauto mee, een Volvo 240 station, want Hans vond dat we ook iets van Brabant moesten zien aangezien we er vast niet zo vaak kwamen, goed punt Hans! We konden gedurende de ombouw van de carburateur van de 740 toeren in de omgeving in een dikke 240 station

. Deze auto liep, vanzelfsprekend, als een zonnetje!
Onderweg naar de leenauto lag Hans al met zijn hoofd onder de motorkap en even later stond de auto op de brug, het ombouwen kon beginnen. De originele carburateur met autochoke word vervangen voor een horizontaal carburateur met handchoke van een Volvo 240.
Na een paar uurtjes toeren was ik toch wel erg nieuwsgierig hoe het met de 740 stond, ik ben daarop richting Schmidt gereden, het was inmiddels 12.30uur geworden. Bij aankomst zag ik Ron, de monteur welke hoofdzakelijk met de auto bezig is geweest, met een glimlach om de auto lopen, hij meldde dat de auto alweer liep en startte daarop de motor. Dat klonk alweer dikke prima! Er moest nog wat worden gefinetuned, de hand choke nog wegwerken, de kleppen stellen en de draden/kabels weg werken. Wij zijn daarop het dorp Gemert in gereden voor een lunch. Ook hebben we, natuurlijk, wat echte Brabantse worstenbroodjes ingeslagen

Rond 14.30uur de leenauto volgetankt en terug naar de garage om het resultaat te aanschouwen. Daar waren ze met de laatste handelingen zoals de CO meting bezig. Een proefrit werd gemaakt, op verzoek van mij nog een paar lampjes in het dashboard vervangen en klaar was die! Tijd voor de financiële afwikkeling en daarna de terugreis naar het hoge Noorden!
Het was direct te merken, de eerste 300 meter, ge-wel-dig! Als een zonnetje!! De ombouw van de oude originele carburateur voor deze horizontaal carburateur was dé oplossing voor het grote probleem. De auto rijdt werkelijk als een naaimachine en ik ben er dan ook super blij mee. De auto in Gemert nog even vol getankt, omdat ik het verbruik wel goed wil meten natuurlijk. De terugreis verliep vlot en probleemloos. Werkelijk super! Thuis aangekomen de auto weer ff volgetankt; 1 op 11. Niet slecht in vergelijking met eerdere resultaten
Al met al een perfecte ervaring met de Volvo specialisten uit Brabant, toppers aldaar! De jongens van Autobedrijf Schmidt in Gemert raad ik iedereen aan.