Volvo 460 2.0i 1994

Restaurantieprojecten en verfraaingen van de 440 / 460
Plaats reactie
Shockwave
5th Gear member

Hierbij vast een tussentijdse update. We zijn vandaag de hele dag in de weer geweest met de auto. Aan de hand van de foto's zal ik laten zien wat er zoal gebeurd is, of wat nog gebeurd.

De auto hebben we vanmorgen vroeg op de brug gezet. Om te controleren of er geen roest richting de kofferbak was getrokken, en om het lassen te vergemakkelijken hebben de achterbumper gedemonteerd:
Afbeelding

Er zat wel een enorme hoeveelheid rommel in de achterbumper zeg. Ik heb hem maar gelijk helemaal schoon gemaakt.
Afbeelding

Ook het ijzeren gedeelte waarmee de achterbumper bevestigt wordt zat redelijk onder de roest. Ik heb zoveel mogelijk verwijdert, en vervolgens een dunne laag blanke tektyl er overheen gespoten. Toen die gedroogd was heb ik vervolgens nog alles in de zwarte tektyl gezet, daar hoef ik niet meer naar om te kijken:
Afbeelding

Ook de bevestigingspunten van de bumper op de auto gelijk maar schoon gemaakt en vol met tektyl gezet:
Afbeelding

Zoals ik al eerder zei zaten er op sommige balken onder de auto wat roest. Nog niet erg, maar nu we toch bezig waren ook dat maar gelijk aangepakt.
De kokerbalk bij de achteras bijvoorbeeld was roestig:
Afbeelding

Dus alles onder auto ook maar ontroest, en de volledige bodem (het achterste gedeelte moet nog gedaan worden ivm laswerk) getektyleerd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen begon de lasser met de wielkasten onder handen te nemen, rechtsachter is de volledige wielkast eruit gegaan. Linksachter is bovenin een stukje dat nog heel goed was blijven zitten. Dat verhoogde de stijfheid van de van de wielkast nog een beetje.

Wielkastrand eruit snijden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte nog 1 dingetje gedaan. Ik was niet echt tevreden over de diepte glans van mijn spoiler. Die heb ik dus nog maar even in paar extra stevige lagen blanke lak gezet, de diepe weerspiegeling is stevig toegenomen :-)
Afbeelding

Morgen volgt de rest van de update. Op dit moment maakt de lasser de wielkasten af. Morgen zal ik dan de achterkant van de auto ook volledig tektyleren.

Het afwerken van de nieuwe wielkastranden volgt zo spoedig mogelijk.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
945i
8th Gear member

Lekker bezig! :thumbup:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
EvertBram
2nd Gear member

Respect kerel hoe jij je 440 onderhoudt! Ik hou je project in de gaten. Komt misschien ook wel ooit voor onze 440 van te pas. :D
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Guidooo
3rd Gear member

Goed bezig, nu kan je erbij, tectyleren die hap! Is bij mijn auto ook gedaan flink aantal jaar terug en je kan het wel merken zeg, bouten en moeren zijn ook gedaan dus die heb je zo los omdat ze niet vastgeroest zijn en er zit gewoon veel minder roest. (ff vergelijking met de sloper die niet getectyleerd is zo te zien :P)

Succes man!
chrisje
3rd Gear member

Hoi Mart-jan, waar laat je het nu doen?
Shockwave
5th Gear member

Hoi Mart-jan, waar laat je het nu doen?
Hierzo: http://www.thegoldencrank.nl/
Dat is een DHZ garage, maar de 2 eigenaars zijn monteur/lasser en kunnen je in zo'n beetje alles helpen. Hele aardige mensen en schappelijke prijzen vergeleken met andere garages. Ze doen ook aan evenementen, maybe ideetje voor een 400 serie meeting ;-)
dus die heb je zo los omdat ze niet vastgeroest zijn en er zit gewoon veel minder roest.
Ja, dat is/was bij mij ook echt een ramp. Je kent de geschiedenis met de remschijven. Roest, echt een rampenplan.
Respect kerel hoe jij je 440 onderhoudt! Ik hou je project in de gaten. Komt misschien ook wel ooit voor onze 440 van te pas
Lekker bezig!
Ja, het is stevig wat werk, maar ik besloten de auto maar in een redelijk goede staat te herstellen. Ik moet er nog minimaal 2,5 jaar mee vooruit. En daarnaast levert hij met deze ingrepen nog wat op als ik hem daarna verkoop voor een 850 :D
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
kip88
3rd Gear member

Goed bezig. Die schokdempers achter zou ik ook gelijk maar vervangen, die zien er niet al te best meer uit.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Shockwave
5th Gear member

Waaraan kun je dat zien? Omdat de hoes eraf is?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
kip88
3rd Gear member

Inderdaad, die bovenste hoes is weggerot. Meestal zijn de dempers dan ook niet goed meer en nu kan er vuil e.d. tussenkomen.
Shockwave
5th Gear member

Duidelijk. Dan ga ik even kijken of ik daar binnenkort tijd voor heb. Dit weekend en aankomende zitten volgepland met het afwerken van de wielranden (spuiten e.d.) en spoiler monteren.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Doeke Dobma
5th Gear member

Als ik jou was zou ik de achterdempers nu vervangen, omdat de boel nu open ligt. Ze kosten niet erg veel en montage is een fluitje van een cent, vooral wanneer je de auto toch op de brug hebt.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Shockwave
5th Gear member

Daar heb je wel gelijk in ja.
In deze http://www.winparts.nl/10/onderstel-en- ... r?import=1
link staan er 2, een op oliedruk en een op gasdruk, welk zou het moeten zijn? En er lijkt nog geen hoes omheen te zitten?

Daarnaast, stiekem denk ik er toch aan om de auto te verlagen. Mijn budget is daar nog even niet toereikend voor, maar aangezien ik toch niets merk dat er iets is versleten qua vering of demping, dan kan ik toch ook nog even sparen?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Iroll
6th Gear member

Bij verlagen moet je er of koni's geel of bilstein schokbrekers onderzetten. Andere schokbrekers kunnen de verlaging niet aan en slijten daardoor snel.
Verschil tussen olie en gasgedempt komt erop neer dat gasdempers harder aanvoelen dan olieshocks. Kwestie van wegligging versus comfort grof gezegd.
Shockwave
5th Gear member

Bedankt voor de uitleg. Als is besluit het te doen ga ik voor wegligging, dus dan gasdempers. Maar ik denk dat ik toch even wacht met vervangen en ga sparen voor de koni's/bilstein.

Vanmiddag heb ik trouwens de auto opgehaald. Al het laswerk is gedaan. De wielkasten zitten tot hun strot vol tektyl. De randen zit stevig in de primer zodat ik volgende week kan beginnen met het netjes afwerken en spuiten.

Ik zal zo spoedig mogelijk weer wat nieuwe foto's posten.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Shockwave
5th Gear member

Weer even wat nieuwe foto's. Het laswerk is nu gedaan. De afwerkfase staat deze week gepland.

Hier zit de nieuwe rand er bijna in:
Afbeelding

Afbeelding

Getektyleerde wielkast:
Afbeelding

En hier zit hij er helemaal in. Het witte is primer. Die hebben we er even ter bescherming over heen gespoten.
Afbeelding

Hij moet nu nog netjes glad gemaakt worden en gelakt geworden. Dat ga ik dus deze week doen.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
kip88
3rd Gear member

Ziet er netjes uit hoor, succes met afwerken.
Shockwave
5th Gear member

Vandaag is het afwerken bijna afgerond. Alleen de blanke lak moet er nog overheen. Vooral het schuren van het plamuur was veel werk en een rotklus om te doen ook :? Wat er dus gebeurd is:
1. Alles glad geschuurd met lamellenschijf.
2. Plamuur erop gedaan.
3. Plamuur met de hand geschuurd (uren, uren en nog eens uren)
4. Oneffenheden nog een keer opgevuld met plamuur.
5. Met de hand en machine geschuurd.
6. Primer erop gespoten
7. Lak erop gespoten
8. Blanke lak gebeurd maandag. In de tussentijd staat hij lekker warmpjes te drogen.

Hieronder even wat foto's.

Vooraf toch nog even wat extra tektyl aan de binnenkant van de wielkast gedaan, vooral op de plekken waar de lasnaden lopen.
Afbeelding

Plamuur erop:
Afbeelding

Niet goed te zien, maar al een beetje gladgeschuurd:
Afbeelding

Afgeplakt:
Afbeelding

Primer eroverheen:
Afbeelding

1e dunne laag lak:
Afbeelding

nog een laagje lak:
Afbeelding

Voor de eerste keer dit werk doen ben ik redelijk tevreden. Maar er zijn zeker nog verbeterpunten, dingen waar je pas achterkomt als het te laat is bijvoorbeeld, dus bij deze tips voor mensen die het zelf ook willen gaan doen:
-Plamuur eraf schuren is ontzettend veel werk, probeer met het plamuren zelf al redelijk gelijkmatig te plamuren. Geen heuvellandschap creëren op je wielkastranden :p Het scheelt je achteraf een hoop schuurwerk.

-Plamuur is pas écht klaar om de lak eroverheen te spuiten als het spiegel en spiegelglad is. Het is uiteraard aan jezelf hoe mooi je het wil hebben, maar bij mij zie je randjes en putjes op de plekken waar het overloopt op het metaal.
Het kleinste oneffenheidje blijf je zien.

-Om vloeiend overlopende plamuur te krijgen moet je bij het plamuren al proberen het plamuur heel gelijkmatig te laten lopen. Want hoeken schuur je niet zomaar weg heb ik wel ontdekt. Overdreven schematische voorspelling:
Afbeelding

Het belangrijkste is in ieder geval geregeld: geen spatje roest meer in de wielkasten, en dat komt er voorlopig niet meer ook doordat alles nieuw is en nog eens afgeschermd is ook met een dikke laag tektyl :D
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Shockwave
5th Gear member

Nog even voor wie nieuwsgierig is naar het kostenplaatje, ik weet niet alle prijzen precies meer, maar doe even een schatting:
-Laswerk: 430 euro
-Nieuwe wielkastranden: 45 euro (inc. verzendkosten)
-Bus tektyl: 12,95
-Spuitbus groene lak: 15 euro
-Spuitbus primer: 10 euro
-Spuitbus blanke lak: 10 euro
-Bus plamuur + verharder + spatel: 35,00 euro
-Staalborstel: 1,95
-Poetsdoek: 1 euro
-Overige kosten zoals brug huren, hulp en weet ik al niet wat: zeker 100 euro

Totaal dus:
660 euro. Hierbij heb ik dus als het even kon het werk zelf gedaan.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Guidooo
3rd Gear member

Laswerk 430 euro, zit zo'n 8 uur in dus?
Behoorlijk wat werk ja!

Haha ik herken het, wat een pokkewerk om plamuur écht glad te krijgen.
Kootje
3rd Gear member

Wel knap dat je het zelf aandurft :thumbright: Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 projekten”