Wielsloten muurvast
-
- Starter
Je hebt gelijk, ik ga het eerst met de dealer regelen. Ik weet niet wat ze allemaal gedaan hebben, maar de hele kop is van de bout af, dus er is weing "vlees" over om iets op te lassen. Maar ik zal het voorstellen. Sterker nog, dat was het eerste plan, dat hadden we meteen moeten doen.
- sanco
- 5th Gear member
Voor ik mijn velg liet wegsnijden... wat een waardeloze oplossing, een goede garage onwaardig imho. Het zou me mijn eer te na zijn, dan dat ik een velg door zou moeten halen.
Ik weet niet of je een beetje handig bent, maar ik zou zeggen: koop / regel een dremel, zaag een kort stukje dunwandige pijp af die precies in het velggat past (als bescherming tegen uitschieten naar buiten) en offer een aantal slijpschijfjes /steentjes op aan het doorhalen / uitslijpen van de kern van de bout. Als je het idee hebt dat je er ongeveer bent (denk aan de conische vorm van boutkop: neem een andere voor de juiste vorm er bij) probeer je eens of je de kop kunt splijten. Een geduld werkje, maar dat had ik voor mijn velg over....
Succes!
Ik weet niet of je een beetje handig bent, maar ik zou zeggen: koop / regel een dremel, zaag een kort stukje dunwandige pijp af die precies in het velggat past (als bescherming tegen uitschieten naar buiten) en offer een aantal slijpschijfjes /steentjes op aan het doorhalen / uitslijpen van de kern van de bout. Als je het idee hebt dat je er ongeveer bent (denk aan de conische vorm van boutkop: neem een andere voor de juiste vorm er bij) probeer je eens of je de kop kunt splijten. Een geduld werkje, maar dat had ik voor mijn velg over....
Succes!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
- Oceanracer
- Geartronic member
Als de kop er al af is, trek je die velg er toch ook zonder problemen vanaf?
Ze zullen er wel zo'n stageloper op hebben losgelaten... :?
Ze zullen er wel zo'n stageloper op hebben losgelaten... :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- sanco
- 5th Gear member
Precies:
Echte service zou zijn: we hebben het verkl#@%$t maar zorgen dat het voor elkaar komt. Neem vanavond die leenauto maar mee, en morgen lossen we het voor je op, ipv 200 euro aftroggelen en dan iemand ook nog met zo'n oplossing naar huis sturen: kom over een week maar terug, snijden we de velg er ff af......
Hoe langer ik er over nadenk, hoe pissiger ik er van wordt......heeft er dan niemand meer eer in zijn vak?
Die eerst heeft verzuimd de slotbout met de hand te lossen, waarbij hij er speciaal op let dat hij de dop goed haaks op de velg houdt en onder stevige druk deze zo gecontroleerd mogelijk lost... maar nee, ze zetten een half gare dop in een slagsleutel op standje tig, en ratelen in 10 sec de hele kop naar zijn malle moer....Oceanracer schreef:Als de kop er al af is, trek je die velg er toch ook zonder problemen vanaf? Ze zullen er wel zo'n stageloper op hebben losgelaten... :?
Echte service zou zijn: we hebben het verkl#@%$t maar zorgen dat het voor elkaar komt. Neem vanavond die leenauto maar mee, en morgen lossen we het voor je op, ipv 200 euro aftroggelen en dan iemand ook nog met zo'n oplossing naar huis sturen: kom over een week maar terug, snijden we de velg er ff af......
Hoe langer ik er over nadenk, hoe pissiger ik er van wordt......heeft er dan niemand meer eer in zijn vak?
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
- Oceanracer
- Geartronic member
Als ik het verhaal goed begrijp, was de slotbout al vernield omdat de bout muurvast zat. Maar dan nog...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- elianmars
- 5th Gear member
Idem. Nooit problemen gehad met bouten die ik zelf heb vastgezet.diesel01 schreef:Ik wissel zomer/winter nu al een paar jaar zelf, waarbij ik de bouten vast zet op 140nm en ik heb nooit problemen met het los draaien van de bouten.
Ik wissel ook voor familieleden en ook daar nooit problemen met het los draaien van de bouten, ik hanteer gewoon de voorgeschreven waarden voor het aanhaalmoment die je kunt vinden in het instructieboekje.
Als ik zie dat mensen met extra pijpen mijn wielbouten proberen los te draaien, krijg ik neigingen die mij irl een paar jaar brommen kunnen opleveren.
Tis geen vrachtwagen.
Eén keer heeft de bandenboer de bouten vast gezet. Toen draaide ik ook de kop kapot. Ik ben naar de bandenboer gereden en heb gezegd dat ze mochten zorgen dat de boel los ging.
Ze hebben voor mij de bouten los gekregen en ik mocht een nieuwe set slotbouten halen bij de dealer. Zo kan het dus ook.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- Starter
Voor de duidelijkheid; voordat Volvo er aan begon was de bout helemaal heel. Hij zat alleen muurtvast, de gewone bouten er naast gingen wel gewoon los. Ik ben zonder afspraak even langs gereden en toen hebben ze me even tussendoor "geholpen". Ze hebben toen een arm van anderhalve meter op die slot-sleutel gezet, maar toen kwam er een barst in de bout en was de sleutel in puin. Dus toen heb ik en afspraak gemaakt om er iets op te lassen of uit te boren, het maakt me niet uit hoe, maar los het op. En dan kom ik aan het einde van de dag, steekt er alleen nog een klein klompje ijzer uit de velg, nog net te groot natuurlijk om de velg vast te houden. Dit kost alvast 200 euri, en bij de volgende afspraak gaan we met de snijbrander aan de gang en dat kost je bijna zeker je velg. Ja, dat geloof ik wel als ik ze zo bezig heb gezien! :leftfighter7:
Naja, verder ook niet levensbedreigend, ik ga er vooralsnog van uit dat ze het netjes afhandelen. Ik ben verder tevreden over deze dealer.
Naja, verder ook niet levensbedreigend, ik ga er vooralsnog van uit dat ze het netjes afhandelen. Ik ben verder tevreden over deze dealer.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat hij sneuvelt is zuur maar je kan niemand echt verwijten dat zoiets gebeurd, dat wielslot is ooit zo vastgeraakt, het was jouw vraag aan de dealer om hem los maken, dit is bad luck...
Volvo for life
- toppertje
- 6th Gear member
toch raar dat de slotbout vaster zit dan alle andere 20!! wielbouten.
dit gaat er bij mij niet in.
ik vind dan ook(op her verhaal vertrouwend van TS)dat de dealer het
"verkloot) heeft,door zolang de wielmoersleutel erop te houden dat er
nu allleen nog maar een stompje overblijft.
dit gaat er bij mij niet in.
ik vind dan ook(op her verhaal vertrouwend van TS)dat de dealer het
"verkloot) heeft,door zolang de wielmoersleutel erop te houden dat er
nu allleen nog maar een stompje overblijft.
geen glans zonder wrijving
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Jij had een beter plan begrijp ik?
Iemand heeft ook deze bout ooit vastgezet, als bij het loshalen de bout gewoon afbreekt zat hij echt heel erg vast
Iemand heeft ook deze bout ooit vastgezet, als bij het loshalen de bout gewoon afbreekt zat hij echt heel erg vast
Volvo for life
- dieselpower
- 4th Gear member
Wat je in geval van een bijna afgebroken boutkop (of een vernielde zeskant) kan doen is een gat er in boren. Het liefst helemaal erdoor, in ieder geval zo diep mogelijk. Dat gat moet een behoorlijke diameter hebben, zowat 4mm kleiner als de diameter van de bout. In dat gat hamer je dan een vierkante staaf die overhoeks weer 1mm groter is als de diameter van het geboorde gat (en natuurlijk een paar centimeter langer als de diepte van het geboorde gat). Omdat de staaf overhoeks net wat groter is als het geboorde gat verdring je het materiaal van de wielbout en komt de staaf mooi vast te zitten in het gat Op het deel van de vierkante staaf wat nog uit steekt kan je dan heel gewoon een Bahco zetten.
Ongeveer dezelfde (leees nettere) oplossing is een gat boren in de kapotte bout, ook hier weer ongeveer 4mm kleiner als de buitendiameter van de kapotte bout. In dat gat linkse draad tappen. In die linkse draad kan je weer een linkse bout draaien en daar zit dan weer een goede kop op. Als je die aandraaid tot ie niet verder kan draai je met die linkse bout meteen de wielbout los
.
De onderste manier zou ik eerst proberen, lukt die niet dan de manier bovenaan. Met het juiste gereedschap lukt dit relatief eenvoudig en je velg zal heelblijven.
Zo doen wij staalbouwers dat in mijn vak
.
Snijden of flexen kan ook maar de kans dat je je velg verkloot is zowat 100%
Een moer of bout erop lassen is en optie maar ook daarvoor geld dat als dat mislukt je de bovenste 2 oplossingen bijna niet meer kan doen omdat door het lassen de stuctuur van het boutmateriaal veranderd en je er bijna niet meer fatsoenlijk in kan boren.
Ongeveer dezelfde (leees nettere) oplossing is een gat boren in de kapotte bout, ook hier weer ongeveer 4mm kleiner als de buitendiameter van de kapotte bout. In dat gat linkse draad tappen. In die linkse draad kan je weer een linkse bout draaien en daar zit dan weer een goede kop op. Als je die aandraaid tot ie niet verder kan draai je met die linkse bout meteen de wielbout los

De onderste manier zou ik eerst proberen, lukt die niet dan de manier bovenaan. Met het juiste gereedschap lukt dit relatief eenvoudig en je velg zal heelblijven.
Zo doen wij staalbouwers dat in mijn vak
Snijden of flexen kan ook maar de kans dat je je velg verkloot is zowat 100%
Een moer of bout erop lassen is en optie maar ook daarvoor geld dat als dat mislukt je de bovenste 2 oplossingen bijna niet meer kan doen omdat door het lassen de stuctuur van het boutmateriaal veranderd en je er bijna niet meer fatsoenlijk in kan boren.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- dieselpower
- 4th Gear member
Het is nog vroeg en bedenk net dat ik niet dit hele topic heb doorgelezen. Als iemand deze oplossingen hierboven al heeft gepost: sorry.
Zijn wel beproefde methode's.
Zijn wel beproefde methode's.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- Jers3n
- 5th Gear member
Maar als ik het goed begrijp heeft de TS bet eerst zelf geprobeerd, thuis. Ik neem aan dat hij bij elk wiel als eerste de slotbout heeft losgedraaid. Toen dat bij één wiel niet lukte heeft hij wel de andere 4 bouten losgedraaid? Dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor het losmaken van de slotbout.
Of begrijp ik het verkeerd?
Of begrijp ik het verkeerd?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- Starter
@dieselpower : Ik zal het doorgeven aan de dealer, ik heb zelf niet het gereedschap en de kunde om dat zelf te doen, maar dat lijkt mij een goede manier.
27 dec gaat ie er heen, ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.
27 dec gaat ie er heen, ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.
-
- 3rd Gear member
dat met die linkse tappen en doppen met links draad is geen oplossing als de bout TE vast zit. Ik heb zelf een bout laten oplassen, uit 'gemakzucht' de vervangende volvo wielbout daarvoor gebruikt na een mooie (en sterke) las hebben we toen de opgelaste zeskant bout gewoon doormidden gedraaid.
Ik heb dus veel ervaring met het vaste slotbout verhaal, maar elegante oplossingen werken niet altijd.
Ik heb dus veel ervaring met het vaste slotbout verhaal, maar elegante oplossingen werken niet altijd.
-
- 3rd Gear member

deze dus doormidden
-
- 3rd Gear member
dan maar een maatje groternauticbluepearl schreef:![]()
-
- 5th Gear member
Door het oplassen krijgt de bout die je erop gelast hebt wel een zwakke plek (vanwege de hitte).
Ik zou gaan voor uitboren:
- zie eerst dat je de kop eraf boort (dat kan door met steeds een groter boortje de resterende wand zo dun te laten worden dat uiteindelijk de resten van de kop afbreken);
- dan wiel eraf;
- misschien dat je nu nog wat kan aanvangen met het uitstekende stuk bout: een moer een paar slagen erop draaien en dan van binnenaf aan de bout lassen - vaak is de hittewerking op het resterende stuk bout een extra stimulans om los te komen.
En overigens denk ik dat de schroefdraad bij het vastdraaien verkloot is? Bout niet zuiver in de draad gezet, luchtsleutel erop, presto....
Succes met deze uitdaging,
marc
Ik zou gaan voor uitboren:
- zie eerst dat je de kop eraf boort (dat kan door met steeds een groter boortje de resterende wand zo dun te laten worden dat uiteindelijk de resten van de kop afbreken);
- dan wiel eraf;
- misschien dat je nu nog wat kan aanvangen met het uitstekende stuk bout: een moer een paar slagen erop draaien en dan van binnenaf aan de bout lassen - vaak is de hittewerking op het resterende stuk bout een extra stimulans om los te komen.
En overigens denk ik dat de schroefdraad bij het vastdraaien verkloot is? Bout niet zuiver in de draad gezet, luchtsleutel erop, presto....
Succes met deze uitdaging,
marc