Pagina 6 van 13
Geplaatst: 27.06.2012 - 00:11
door xc-men
Geplaatst: 27.06.2012 - 11:28
door sbv
Ik gooi er zelf Shell Helix AS 0w30 A5/B5 in, specs zijn conform Volvo.
Interval vervanging ca 20000. Zit nu op 23000, maar komend weekend verse olie
Geplaatst: 27.06.2012 - 12:32
door edraket
Voorheen ook Castrol gebruikt, maar nu ook over op de Shell variant. Doe de olie om de 15k. Stel dat de Castrol olie beter is bij langere verversings termijn maakt het niet uit denk ik met een verkorte interval.
Wat me wel opvalt is dat sommige auto's toch stuk gaan ondanks dat ze dealer olie krijgen. Dat kan dan Shell of castrol zijn, er is daar weinig over bekend. Mijn vorige met RFPF deed het bij 260.000 km nog heel erg goed en liep super netjes. Heb er vanaf 180000 km Castrol in gedaan, wat er daarvoor gebruikt werd weet ik niet. Nu de nieuwe vanaf 110.000 Shell, maar daar valt natuurlijk nog niks over te zeggen.
Geplaatst: 27.06.2012 - 20:19
door Thijs
Ik heb wel eens het vermoeden dat dealers er gewoon de olie voor de oude D5 in gooien.. Of is die gedachten te voorbarig..
Alhoewel, als ik om een litertje olie vraag )test vaker uitgevoerd' vragen ze niet eens naar het bouwjaarr van je auto..
Zou dat mede een reden zijn dat ze wel eens stuk lopen...
Geplaatst: 27.06.2012 - 20:23
door edraket
Ik weet dat veel garages het risico niet meer durven nemen omdat olie een heel stuk kritischer komt dan vroeger. Dat komt door de steeds maar groeiende eisen die aan de olie wordt gesteld en de zwaardere belasting van de motoren.
Het zou best wel eens kunnen dat het gebruik van de verkeerde olie tot schade aan de stoters leidt , iets wat bij de D5 motoren met RPF wel eens voorkomt.
Ik denk wel dat een serieuze garage hier rekening mee houdt, maar de controle op het gebruik van de juiste olie is in een grote garage ook wat minder goed.
Geplaatst: 27.06.2012 - 20:28
door Oceanracer
Thijs schreef:Ik heb wel eens het vermoeden dat dealers er gewoon de olie voor de oude D5 in gooien.. Of is die gedachten te voorbarig..
Alhoewel, als ik om een litertje olie vraag )test vaker uitgevoerd' vragen ze niet eens naar het bouwjaarr van je auto..
Zou dat mede een reden zijn dat ze wel eens stuk lopen...
Zou maar zo kunnen! Ik heb al eens de specificaties opgevraagd van de door de dealer gebruikte motorolie en deze kwam niet overeen met de voor mijn motor voorgeschreven olie.
Geplaatst: 27.06.2012 - 21:20
door xc-men
Oceanracer schreef:Thijs schreef:Ik heb wel eens het vermoeden dat dealers er gewoon de olie voor de oude D5 in gooien.. Of is die gedachten te voorbarig..
Alhoewel, als ik om een litertje olie vraag )test vaker uitgevoerd' vragen ze niet eens naar het bouwjaarr van je auto..
Zou dat mede een reden zijn dat ze wel eens stuk lopen...
Zou maar zo kunnen! Ik heb al eens de specificaties opgevraagd van de door de dealer gebruikte motorolie en deze kwam niet overeen met de voor mijn motor voorgeschreven olie.
Die conclusie heb ik ook,
een maandje terug heb ik geprobeert een liter 0W30 te kopen bij twee Volvo dealers in Barcelona en hadden alleen 5W30 op de plank staan (ACEA A3/B3/B4). Even gevraagd wat ze in de nieuwe D5 stoppen en Ja verkeerd dus. Op de sticker onder de moor kap staat toch duidelijk 0W30
A5 B5. Op naar de Derde dealer in Barcelona want ik will graag een liter mee nemen op vakantie . En ja die had gelukkig wel de goede op de plak.
Gelukkig heb ik bij de laatste 2 keer de 30.000Km beurt laten doen.
Nu zie je maar weer VOLVO Dealers doen maar wat. Zeker in Spanje.
Geplaatst: 27.06.2012 - 21:59
door Oceanracer
Er komen bij een dealer natuurlijk ook zeer veel verschillende modellen voor onderhoud. Het is haast niet te doen om van alle Volvo's de voorgeschreven olie op voorraad te hebben, laat staan in de vulpistolen te plaatsen in de werkplaats. Dan worden de monteurs ook gillend gek.
Opvallend genoeg ging bij mij wel het olieverbruik vorig jaar drastisch omhoog nadat de dealer was overgestapt van Shell Helix naar Mobil. Nu ik afgelopen winter de olie zelf weer heb vervangen door Shell Helix is het verbruik weer normaal (lees: nog geen liter per 10.000 km) voor mijn auto. Bij het aanbieden voor een volgende onderhoudsbeurt zal ik dit met de werkplaats opnemen.
Geplaatst: 27.06.2012 - 23:07
door Thijs
Oceanracer schreef:Er komen bij een dealer natuurlijk ook zeer veel verschillende modellen voor onderhoud. Het is haast niet te doen om van alle Volvo's de voorgeschreven olie op voorraad te hebben, laat staan in de vulpistolen te plaatsen in de werkplaats. Dan worden de monteurs ook gillend gek. .
Is toch te zot voor woorden omdat het te veel moeite kost! Daarom maar wat anders er in gooien! Voor mij absoluut geen excuus hoor!
Hier op het forum vragen ook veel mensen welke olie er in moet en wijken dan alsnog af van wat Volvo voorschrijft :crazy: En dat doen dealerd (dus) ook klakkeloos. Volvo een slecht product, dealers zou je bedoelen!
Geplaatst: 27.06.2012 - 23:37
door xc-men
Oceanracer schreef:Er komen bij een dealer natuurlijk ook zeer veel verschillende modellen voor onderhoud. Het is haast niet te doen om van alle Volvo's de voorgeschreven olie op voorraad te hebben, laat staan in de vulpistolen te plaatsen in de werkplaats. Dan worden de monteurs ook gillend gek.
.
Wat een onzin, elke Volvo dealer moet gewoon de juiste motor oil gebruiken en op voorraad hebben. Oude model van de jaren 80 enz, OK dat kan, maar de laaste model D5 moet gewoon de juiste Oil erin.
Geplaatst: 28.06.2012 - 07:18
door Oceanracer
Mijn auto is uit 2002 en kennelijk is dát al te oud, omdat er bij de dealer ACEA A5 / B5 olie wordt gebruikt voor de nieuwere motoren, terwijl voor mijn motor ACEA A3, B3, B4 is voorgeschreven. Dus hij hoeft niet uit 1980 te komen om al een oud model te zijn...
Geplaatst: 28.06.2012 - 08:13
door CY325i
Maar zijn de nieuwere olieën juist niet terugwaarts compatible?
Geplaatst: 28.06.2012 - 10:11
door xc-men
Hou je gewoon aan de voorgeschreven oil door Volvo en niet de voorgeschreven oil van de dealers. Erg jammer om te zien dat de R & D van Oil Fabricanten jaren doen om de juist oil te maken er bij de dealer gewoon maar een type word gebruikt.
Dealers willen winst maken en met OIL kan dat heel erg snel, ( Zet er zelf in weet er alles van)
Geplaatst: 28.06.2012 - 10:53
door edraket
CY325i schreef:Maar zijn de nieuwere olieën juist niet terugwaarts compatible?
Vaak wel, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook de beste keuze is en dan bedoel ik niet alleen financieel. Er wordt tegenwoordig massaal overgestapt op dunnere olien uit brandstof besparende overwegingen. Als je dat in een wat oudere motor giet gaat hij soms wat meer olie gebruiken.
Geplaatst: 28.06.2012 - 11:09
door CY325i
Iets meer oliegebruik, maar als het goed is ook minder bezineverbruik. Tenminste?
Geplaatst: 28.06.2012 - 12:32
door Oceanracer
Ik heb alleen een meerverbruik van olie geconstateerd, geen lager brandstofverbruik. Dus bij mijn motor pakt het niet goed uit.
Geplaatst: 28.06.2012 - 12:50
door edraket
De oudere motoren zijn niet ontworpen voor de dunnere olie, daar zou ik het zowiezo niet in doen. En het verschil tussen een 2005 en 2006 D5 motor... Misschien zijn er wel andere toleranties toegepast bij de zuigers om maar iets te noemen om de dunnere olie toe te kunnen passen.
Nogmaals er zijn zoveel factoren die een bepaald olietype vragen dat je je gewoon aan de specs moet houden bij hypermoderne motoren.
Ik wil niet zeggen dat de schade aan de D5 motoren met roetfilter altijd wordt veroorzaakt door de verkeerde olie, maar het kan wel zeker. Vroeger maakte het geen moer uit (bij wijze van..) welke olie er in gekieperd werd, het torretje bleef altijd wel lopen. Veel garages hebben nog steeds die opvatting. En het vervelende is dat een motor niet meteen stuk loopt bij het gebruik van de verkeerde olie. Het is dus moeilijk om meteen een link naar de verkeerde olie te leggen. De klant betaald de rekening en daarmee is het afgedaan voor de garage.
Geplaatst: 28.06.2012 - 13:18
door Oceanracer
Vooral ook omdat, voordat het probleem echt groot is, de auto al 2 tot 3 keer van eigenaar is gewisseld, dus wordt het wellicht ook op achterstallig onderhoud gegooid.
Geplaatst: 28.06.2012 - 17:12
door edraket
Precies. Aan de andere kant lijkt het me dat Volvo bij een regelmatig voorkomende motorschade laat onderzoeken wat de oorzaak is. Uit dit onderzoek kan vrij eenvoudig worden achterhaald wat de werkelijke oorzaak was (metallurgisch onderzoek). Als de smering in het geding is geweest wordt dat onomstotelijk vastgesteld. Dus ik kan me aan een kant niet voorstellen dat de werkelijke oorzaak nog niet bekend is. Maar zoals met veel zwakke punten van een auto houdt de fabrikant hier graag zijn mond over.
Geplaatst: 28.06.2012 - 18:00
door E.T.
Wat bij andere merken diesels wel eens ziet is dat het zeefje van de oliepomp dichtzit met een zwarte roetachtige materie. Vaak is dit te wijten aan gebruik van ongeschikte olie in combinatie met de gevolgen van het regenereren (diesel door de olie). Resultaat: onvoldoend olie opbrengst met alle gevolgen van dien.