gebonk en geratel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

kuupertie schreef:Weet iemand btw hoe de correcties in te stellen zijn ?
Volgens mij zijn de correctiewaarden niet in te stellen bij de nieuwe modellen. Ik heb wel begrepen dat je de adaptiewaarden kunt resetten, maar in mijn versie van Vida kan ik die niet vinden.

Je moet jet zo zien dat alle injectoren binnen een bepaalde bandbreedte van opbrengst vallen. De ECU is in staat om binnen een bepaalde waarde te corrigeren. Dat doet hij aan de hand van de gemeten retourwaarden en zuigersnelheden. Als de injector teveel afwijkt kan er niet meer voldoende gecorrigeerd worden, en moet hij in principe vervangen worden. Ik heb onlangs een injector vervangen wegens slechte start. Deze injector had ook een erg grote correctie waarde (teveel), maar bovenal was de retourdiesel erg vies wat duidt op een gecorrodeerde injector. Na vervanging was de correctie niet anders, maar startte de auto wel weer perfect. De vervangende injector was een originele Volvo injector, het lijkt me te toevallig dat ook deze niet goed is geweest. Blijkbaar is er een andere reden voor de grote correctie. De auto loopt er perfect mee, is erg zuinig, trillingsvrij en geen klachten. Volgens Vida is er dan iets mis met de aansturing van de injectoren. Dat zit in de ECU. Kan de ECU zelf zijn of de bekabeling.
Als je gereviseerde injectoren hebt wordt het een lastig verhaal, vandaar ook mijn advies om altijd origineel te monteren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Sorry dat ik me er mee bemoei!
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Bedankt voor je info...hier kan ik iets mee.
Forum is toch bedoeld om info uit te wisselen en discussies te voeren.

Ik denk (en hoop) trouwens dat het door de injectoren komt....voor het vervangen is deze klacht niet opgetreden.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Bedankt voor je info...hier kan ik iets mee.
Forum is toch bedoeld om info uit te wisselen en discussies te voeren.
+1
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

kuupertie schreef:Gebonk en geratel is weg na het vervangen van de rollers en stoters.
Koud houdt de motor de eerste paar 100 meter bij 2000 rpm nog steeds in.
Hallo, heb ook zo een probleem bij mijn xc70 uit 2008. Heb je een filmpje hoe hij nu loopt?
loopt hij nu over het gehele toerenbereik mooier? Was er schade aan de rollers en klepstoters?
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Hey Lemmer,




Check deze twee filmpjes even. Het geluid is niet 100% weg, maar een heel stuk minder.
Ik heb nooit problemen gehad met niet mooi lopen. Alleen stationair maakte de auto erg veel geluid.
Op de rollers zaten hele kleine vlakke stukjes, waarbij de specialist ook betwijfelde of dit van betekenis was. Blijkbaar is de extacte oorzaak onbekend, maar de oplossing is wel bekend.

Wat ik er tot nu toe van begrijp: door regeneratie roetfilter (en geen software update) vervuiling van olie bij te hoog onderhoudsinterval met als gevolg verkleven van stoters.

V.w.b. mijn koudloop (inhouden bij 1500-2000 rpm) nog geen oplossing. Natuurlijk zegt de dieselspecialist dat het niet aan zijn geleverde injectoren kan liggen.
Ik ben er zo onwijs klaar mee.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb je de injectoren nu al eens een keer met een vida kast gecontroleerd op retour opbrengst (is al de 3e keer dat ik het vraag)? Wil niet bot doen, maar met dit soort basale metingen weet je vaak heel veel over de inspuiting. Als de injectoren gewoon niet goed zijn komt dat er ook uit en kun je verdere stappen ondernemen.
Je bent van harte welkom om de injectoren te testen!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Ed,

Ik heb geen idee of dit gebeurt is. Ik ben er natuurlijk nooit bij.
Waar moet ik naar (je) toe komen om te testen ?

Zaterdag heb ik tijd !!

GJ
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

je hebt pb
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

En? Van een PB leren wij niets :roll:
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Moet nog gebeuren. Uiteraard brengen we je op de hoogte :P
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Morgenavond even 2h heen en 2h terug.
Kijken of we mijn garagehouder en/of de volvodealer iets kunnen leren.

Voor de duidelijkheid. Alle problemen zijn opgelost afgezien van koudloop (niet start) bij temperaturen lager dan 7 graden celcius. Bij 1500-2000 rpm begint de motor in te houden en het motorgeluid is nogal rauw.

Ik heb reeds een tankkaart in bestelling....maar ik neem aan dat het met een nieuw filter en nieuwe injectoren niet direct aan de brandstof kan liggen.

Morgen praten we bij met Edraket.
Thanks voor je nieuwschierigheid Thijs....bij jou gaat het ook niet van een leien dakje las ik ergens vandaag.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Ben ook heel nieuwsgierig, dat rauw lopen onder de 7 graden herken ik.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Zo heren,

Gister een mini meeting gehad met Edraket in Nieuw-Vennep.
Na 250km / 2.5h sturen kwam ik op lokatie alwaar ik warm ontvangen ben met goede koffie en pannekoeken met zoetigheid.

Na de nodige koetjes en kalfjes uitgewisseld te hebben, heeft Edrakte mijn auto o.a. digitaal ondersteboven gehaald.
De injektoren zijn in orde. Verder is Edraket ook goed te spreken over de motorische staat van de auto, in zoverre deze te beoordelen is.

Opvallende zaken
Storing op AQS sensor (irrelevant)
2x storingen in Vida op de gloeibougierelais.
Weerstand op gloeibougies 2 en 5 lager dan de overige 3.
Accuspanning 12V schijnt laag te zijn maar geeft geen startproblemen.
EGR blijft op 95% staan

Gloeibougies nr 4 en 5 zijn omgewisseld. Hierbij bleek dat allen gloeiers een beetje los zaten. Vastgedraaid. Storingen weg.

Vakuumtest gedaan = OK.

Na de nodige onderzoekjes hebben wij de tijd en moed om 22.30 opgegeven, daar ik nog +/- 160KM terug moest.

Helaas was vanochtend het inhouden NIET weg.
Ik zal morgen opnieuw de weerstand meten over de bougies. Als nu 2 en 4 lager zijn, zal ik deze eens vervangen.

Om 00.30 keerde hij eenzaam thuis, verslond een heineken pils, en legde zich naast zijn ega neer. 4,5 later ging de wekker weer.

Heb ik nog wat vergeten Ed ?
Nogmaals heel erg bedankt. Het was de moeite zeker waard.

G.J.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Laten we één ding duidelijk stelen: Je doet er alles aan om hem goed te krijgen. Alleen balen dat het een lange zoektocht is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Weerstand over gloeibougies op allemaal keurig 1 ohm.
Volgende test: kijken of de bougies uberhaupt stroom krijgen.

Wie kan me vertellen waar het gloeibougies relais zit ?

Ik heb onder de motorkap in de zekeringenkast een positie gevonden waar een relais ZOU MOETEN zitten, echter daar zit niets (op de onderzijde van het klepje staat welke het is). Ik dacht even het euvel te hebben gevonden, maar bij Edraket zit er ook niets.

Las net toch nog ergens iemand met een vergelijkbaar probleem waarbij het de temperatuursensor was. Zal morgen eens starten zonder stekker aan sensor.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

kuupertie schreef:Weerstand over gloeibougies op allemaal keurig 1 ohm.
Volgende test: kijken of de bougies uberhaupt stroom krijgen.

Wie kan me vertellen waar het gloeibougies relais zit ?

Ik heb onder de motorkap in de zekeringenkast een positie gevonden waar een relais ZOU MOETEN zitten, echter daar zit niets (op de onderzijde van het klepje staat welke het is). Ik dacht even het euvel te hebben gevonden, maar bij Edraket zit er ook niets.

Las net toch nog ergens iemand met een vergelijkbaar probleem waarbij het de temperatuursensor was. Zal morgen eens starten zonder stekker aan sensor.
welke sensor is dat, ga ik dat ook eens proberen.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Zou het inhouden met de bougies te maken hebben? Lijkt mij sterk.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Thijs schreef:Zou het inhouden met de bougies te maken hebben? Lijkt mij sterk.
nee, maar de instelling van de inspuiting is gekoppeld aan de motortemperatuur. Als de sensor een verkeerde waarde geeft aan de ECM is de inspuiting niet juist.
b.v. de aecm "denkt" dat de motor al 40 graden is terwijl hij maar 5 graden is.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ja ok, die kan ik rijmen idd! Maar wisselen of vernieuwen van de bougies zou ik laten voor wat het is. Als ze in een keer start doen die het voldoende goed, ook om na het starten te ondersteunen. (Ze blijven een poos doorgloeien als de motor al draaid!)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”