Pagina 6 van 6
Geplaatst: 14.07.2011 - 14:38
door t5power
Bakboord1 schreef:V70/2.4D/2003 Je aanbevelingen kloppen maar je conclusie wat mij betreft niet.
Je aanbevelingen helpen slingeren voorkomen.
De stabilisator helpt de caravan achter de auto te houden als deze gaat slingeren.
In hetzelfde rijtje heeft mijn auto abs, esp, gordels, kreukelzone en airbags. Als het goed is heb je het nooit nodig maar als je het nodig hebt ben je verdomd blij als je het hebt.
Heb wel gelezen dat het gevaar van een stabilisator is dat er een punt bereikt kan worden dat de stabilisator het niet meer kan opvangen en de hele combinatie ontzettend gaat slingeren. Omdat je tot dat punt niks in de gaten hebt... is het nogal veraderlijk
Heb zelf ook een dergelijke ervaring met de caravan (met stabilisator) van mijn ouders (geen zwaar ding, misschien 750 kg + mover en inhoud) en mijn s40 2.0 uit 97 (1210 kg leeggewicht).
Na het inhalen van een vrachtwagen merkt ik ineens dat de caravan achter mij begon te slingeren! Het werd erger en erger, ik zag in de rechterspiegel dat de vrachtwagen die ik inhaalde snel naar rechts ging en begon te remmen.
Kreeg hem met veel pijn en moeite weer recht, door het stuur heel recht te houden en gas te minderen. Vervelend incident, achteraf ws veroorzaakt doordat er 2 zware fietsen achterop de caravan zaten. Maar totaal niks gemerkt, waarschijnlijk heeft de stabilisator het mooi gefilterd totdat een punt werd bereikt dat het niet meer lukte en de boel ineens begon te slingeren.
Geplaatst: 14.07.2011 - 14:45
door 945i
EVV schreef:
Een stabilisator is handig, maar is niet meer dan een hulpmiddel, je kunt beter zorgen dat de combinatie zonder stabilisator goed rijdt en hem er daarna op zet, pas dan vergroot je inderdaad de veiligheid.
+1 !
Geplaatst: 14.07.2011 - 14:51
door Thijs
Wat een geneuzel eigenlijk allemaal. Gewoon goed beladen, niet zo druk doen allemaal, het is geen rocket science!
Geplaatst: 14.07.2011 - 14:59
door 945i
Daarom gebeuren er nooit ongelukken met caravans...

Geplaatst: 14.07.2011 - 18:26
door Hans
AlexV70 schreef:toppertje schreef:Bakboord1 schreef:Een goede stabilisator kan ook helpen bij het rijden.
Daardoor ligt de caravan beter achter de auto. Deze tip had ik nog niet gelezen in het geheel.
dit is dan ook niet zo,n beste tip.
Niet?
Toch wel, maar goed beladen blijft een must.
Tevens een goed controle of de koppeling nog goed stabiliseerd. Dus wel even nieuwe schoentjes kopen à ± € 40,-
Bijstellen is dan leuker zoals bij de
www.stabifix.nl alleen jammer dan ze bijna niet meer te krijgen zijn.
Zag ze op markplaats al voorbij komen, € 100,- duurder dan de nieuwprijs. :roll:
Meen je dat Alex? Ik heb nog een Stabifix4 liggen. Snel op Marktplaats ermee dus

Geplaatst: 14.07.2011 - 19:53
door Gast
Hans schreef:AlexV70 schreef:toppertje schreef:
dit is dan ook niet zo,n beste tip.
Niet?
Toch wel, maar goed beladen blijft een must.
Tevens een goed controle of de koppeling nog goed stabiliseerd. Dus wel even nieuwe schoentjes kopen à ± € 40,-
Bijstellen is dan leuker zoals bij de
www.stabifix.nl alleen jammer dan ze bijna niet meer te krijgen zijn.
Zag ze op markplaats al voorbij komen, € 100,- duurder dan de nieuwprijs. :roll:
Meen je dat Alex? Ik heb nog een Stabifix4 liggen. Snel op Marktplaats ermee dus

Slim van je om hem eraf te halen. Die ben je zo kwijt. Succes.
Of er moet hier iemand zo bij de tijd zijn en de kans grijpt. @Oceanracer, dit is je kans.

Een top koppeling.
Geplaatst: 16.07.2011 - 13:10
door Volvo-Cees
Ik heb voor mijn S60 en S70 gehad met 140pk. Daar zat mijn Adria achter van totaal 1000kg. Hij trok het gewoon goed, door bergen geen probleem, gewoon soms even terug naar de 4, en dan kon je met 90-95 km/h gewoon naar boven.
Mijn vader heeft een S60 met 140pk een Hobby van max. 1350kg. Hij heeft goede ervaringen, moet soms wel terug naar de 4 of naar zijn 3 als je achter een vrachtwagen zit, en je mag niet inhalen... Gewoon een prima combinatie. Maar ik denk, zoals reeds gezegd is, dat 1400kg de max. is voor een 140 pk versie.
Ik kom net terug van vakantie uit Zuid-Kroatië met de Adria van max. 1000kg, en de S60 2.5t trok als een beer. Te verwachten natuurlijk met 210 pk en een koppel van 310nm....

en daarachter een relatief lichte caravan.
Pure weelde die pk's en dat koppel, maar wel heerlijk om te rijden. In Duitsland en de Alpen met 100 km/h op de cruise de berg op in zijn 5. Ik heb genoten van de rit!
Maar met 140 pk of minder gaat het natuurlijk ook prima, alleen wat meer schakelen.
Geplaatst: 19.07.2011 - 20:22
door s60 d5 2004
Wij hadden een hobby 540 (1500 kg) en trokken deze met onze volvo S60 D5 (getuned) maar de auto had er totaal geen probleem mee.
Ik had hiervoor een bmw X5 benzine maar die had er meer moeite dan de huidige volvo
Geplaatst: 19.07.2011 - 20:24
door V70/2.4D/2003
Anderhalve ton aan de haak en 400 Nm in het vooronder, nee, dank je de donder dat je dan geen probleem hebt. Als dat al niet meer lukt. :dontknow:
Geplaatst: 20.07.2011 - 12:24
door Henkvdz
Ik heb een LMC van 1500 kg en een Volvo op gas, maar met een beetje moed, beleid en trouw en in z'n vier [tussen de 2500 en 2800 rpm] doet mijn auto het prima op de franse peage. En uiteraard is een goede belading erg belangrijk. Nog een paar weekjes en dan moet hij weer aan de bak.
Groet Henk
Geplaatst: 27.07.2011 - 17:16
door Laguna-S60
allemaal bedankt voor jullie tips en trucs!
ik heb voor me zelf alles even in het net opgeschreven in word.. zal ook kijken of ik hem online kan zetten
als we rond gaan kijken naar een caravan, zal het 1 worden die beladen +- 1500 kg mag wegen en 5 pers of grote is, als we dan 1 hebben plaats ik natuurlijk de ervaringen en foto's van de combo
